Pyrin kirjoittamaan kertomukseni mahdollisimman tunnistamattomasti. Kärsin siis abivuonna masennuksesta ja jonkin verran koulukiusaamisesta. Minulla oli korkeintaan yksi ystävä luokaltani, ja olin selkeästi silmätikkuna. Silmätikkuna olemisena tarkoitan isomman ryhmän taholta olevaa haukkumista ja eristämistä. Keväällä ennen ylioppilaskirjoituksia jouduin 1.5-2 kuukaudeksi sairaalaan. Olen hakenut ammattiapua ja olen hoidon piirissä.
Suunnittelin lukion alussa pyrkiväni yliopistoon, mutta nyt tuntuu, että useammat suunnitelmat ovat kumoutuneet. Uupumus laski ennen 9-10 tasolla olleet numerot. Mahdollisuuksia on ehkä juuri ja juuri ammattikorkeakouluun. Toivoisin tähän keskusteluun vertaistukea.
Vertaistukea lukio-uupumukseen
3
108
Vastaukset
- Anonyymi
itseluottamus ja omanarvontunto kulkevat käsi kädessä. Sinun on tehtävä asioita jotka nostavat omanarvontuntoasi eli itsetuntoasi. Ilman omanarvontuntoa itseluottamuksesi ei kehity. Liiku ulkona,kuntoile, voimaile ja syö paremmin. Ne ovat yksinkertaisia temppuja joilla saat ainakin kroppasi, ryhtisi ja fysiikkasi paremmaksi. Et ole enää se pieni hiiri.
- Anonyymi
Näyttää siltä, että 9-10 tasoon pyrkiminen vei voimasi. Eli se ei ole sinulle oikea taso.
7-8 taso on sinulle sopivampi, ei uuvuta. Olet hyvä sellaisena. Ammattikorkeakoulu voi olla sinulle parempi kuin yliopisto. Elämässä joutuu usein tarkistamaan suunnitelmiaan ja muuttamaan suuntaa.
Täydellinen ei ole kukaan eikä tarvitse ollakaan. Ihmisiä vaan ollaan! - Anonyymi
Eniten harmittaa pysyvät jäljet, esimerkiksi viiltelyarvet ja masennuksen vaikutus keskittymiseen ja muistiin. Kiitos silti molemmille ehdotuksista,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356