menojen seuraaminen

Anonyymi

lasketteko kuiteista ruokia vai tiliotteista? entä muita menoja? miten saatte asian päätökseen niin ettei joku mene/jää hukkaan ja sotki pahasti laskentaa=?
kertokaa missä vaiheessa elämää teette menojen ja tulojen seurantaa?

24

602

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiukassa taloudenpidossa on oma viehätyksensä, tuntee olevansa elämänsä ohjaksissa. Elää voi hyvin vähälläkin. Tietyn summan varaaminen kuukauden ruokiin voi olla fiksua. Mutta kun ei niitä rahoja mukaansakaan saa. Ja vanhempana niiden käytöllekin tulee ihan fyysisiäkin rajoitteita, kun ei pysty enää moneenkaan asiaan. Se on raastavaakin seurattavaa. Jos löytyy joku fokus elämälle, se kaikkei turhin kulutus jää pois vähän itsestään.

      • Anonyymi

        Tuo on tyhjätaskujen yleisin selitys.

        riittävä summa säästössä tekee elämästä paljon huolettomampaa ja vakavan sairauden sattuessa myös pääsee ehkä ohituskaistalle paranemisen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tyhjätaskujen yleisin selitys.

        riittävä summa säästössä tekee elämästä paljon huolettomampaa ja vakavan sairauden sattuessa myös pääsee ehkä ohituskaistalle paranemisen suhteen.

        Niin, ja sitten eikun vain odottamaan sitä pahaa päivää, jolloin vihdoin saa huolella säästetyt rahat käyttöön. Justjoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tyhjätaskujen yleisin selitys.

        riittävä summa säästössä tekee elämästä paljon huolettomampaa ja vakavan sairauden sattuessa myös pääsee ehkä ohituskaistalle paranemisen suhteen.

        Tuon mainitsemasi huolettomuuden olen ilmaissut sanoilla valinnan vapaus.
        Vapaus valita ohituskaistoja. Vapaus toteuttaa kohtuullisia mielitekojaan.
        Kaikkinensa tunne taloudellisesta turvallisuudesta.

        Mieliteoista voisi mainita esimerkkinä vaikkapa jonkun AI risteilyn. Meidän kahden kustannukset viikon risteilyllä ovat suuruusluokkana vaimoni 5kk:n nettoeläkkeen tasoa.
        Vastapainona miesten himoitsema auton vaihto. En tunne mitään hinkua. Ostan aina uuden ilman velkaa. Edellistä pidin 19 vuotta ja luovuin siitä ensimmäisen hankalamman häiriön tullen. Tämä nykyinen on ollut käytössämme reilu 4 vuotta ja luulen, että nyt 78v ikäisen ukon ajokortin uusiminen tyssää ennen menopelin oikuttelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tyhjätaskujen yleisin selitys.

        riittävä summa säästössä tekee elämästä paljon huolettomampaa ja vakavan sairauden sattuessa myös pääsee ehkä ohituskaistalle paranemisen suhteen.

        Ohituskaistojen mukavuus. Ei tarvitse olla kyse mistään vakavastakaan.
        Olemme ohitelleet kaihileikkaukset, keuhkotutkimukset, olkapäänivelen leikkauksen, suolistosyövän korjausleikkauksen. Kaksi julkisella puolella ja kolmas, korjaussellainen yksityisellä.
        Laboratoriokokeet suoraan yksityiseen laboratorioon ilman lähetettä ja nopeasti. Jotakin harvaa poikkeusta lukuun ottamatta suoraan sisään kävellen korkeintaan 10 min odotuksella.
        Yms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohituskaistojen mukavuus. Ei tarvitse olla kyse mistään vakavastakaan.
        Olemme ohitelleet kaihileikkaukset, keuhkotutkimukset, olkapäänivelen leikkauksen, suolistosyövän korjausleikkauksen. Kaksi julkisella puolella ja kolmas, korjaussellainen yksityisellä.
        Laboratoriokokeet suoraan yksityiseen laboratorioon ilman lähetettä ja nopeasti. Jotakin harvaa poikkeusta lukuun ottamatta suoraan sisään kävellen korkeintaan 10 min odotuksella.
        Yms.

        Juuri näin. Töissä on myös melko vapautunutta, kun tietää rahaa olevan 5-vuoden nettopalkan verran. Voi koska tahansa siis sanoa pomolle pidä tunkkisi jos homma ei ole inhimillistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sitten eikun vain odottamaan sitä pahaa päivää, jolloin vihdoin saa huolella säästetyt rahat käyttöön. Justjoo!

        tuollaiset typerykset eivä elä millään rahalla vaikka palkka triplattas aina tilipäivänä persaukinen? kyllä sitä pitää huomista pitemmälle nähdä.


    • Anonyymi

      Avioiduttuamme 1969 laadin paperille kuluryhmittelyn jolla seurasimme kulurakennettamme kuukausittain. Huom! Ei ollut tietsareita eikä exeliä!
      Peruslaskimetkin olivat uusia ja riivatun kalliita.
      Puolessa vuodessa syntyi kuva kuluistamme ja muutimme sen perusteella joitakin tapojamme.

      Jo muutama kymmenen vuotta myöhemmin olimme tilanteessa jossa vaimoani ei kiinnostanut tippaakaan tulomme eikä minua menomme.
      Vaimo seurasi kuluja kuukausittain etupäässä korttilaskujen yhteenvevotojen perusteella.

      Alusta alkaen asenteemme perheen talouden hoitamiseen oli yhtäläinen jonka yhtenä periaatteena on ollut se, ettei rahaa tarvitse käyttää sen vuoksi, että sitä sattuisi hieman olemaankin.
      Toisaalta, maailmassa ei ole mitään niin haluttavaa, etteikö siitä voi kieltäytyä mikäli ei katso saavansa siitä riittävää vastiketta rahalleen.
      Kanssaihmisten mielipiteillä ei ole vaikutusta kunhan pysytää rikoslain ja siedettävien normien puitteissa.

      Todelliset puutteiden vuodetkin otimme realiteetteina kiusaantumatta.

    • Anonyymi

      Enpä mä niitä oikeastaan koskaan sen kummemmin laske. Kaupassa maksaessani näen mitä maksoivat ja siinä se. Ostan aina kaupasta lähes samoja tavaroita, että eipä siinä mitään sen kummempaa seurattavaa edes ole.

    • Anonyymi

      Setäni piti laskea haudan lepoon, niin kävi ilmi ettei koko suvussa ollut hautajaisten maksajaa. Kaikki olivat tyhjätaskuja. Talkoilla sitten saimme homman hoidettua.

    • Anonyymi

      Jonotetuista ämpäreistä voi askarrella bingokoneen jolla arpoa maksettavat, jotka on itse tehnyt.

    • Anonyymi

      Käytän seuraamiseen appia, johon yritän muistaa merkata menon samana päivänä, kun se on syntynyt. Appeja on paljon, mutta käytän itse Spendeetä.

      Siellä on eri kategorioita, joita voi itse vielä muuttaa. Itsellä on mm.
      - auto
      - vaatteet
      - asunto
      - ruoka
      - lapset

      Sinne voi merkata myös tulot, jolloin appi tietysti laskee tulojen ja menojen erotuksen. Merkintää pystyy myös automatisoimaan yhdistämällä appin käyttötiliin.

    • Anonyymi

      Nuorena parina emme juurikaan seurailleet mihin rahat menivät, ne vain menivät; asumiseen ja kaikkeen kivaan.

      lapsiperheaikana ostettiin ruoka laskulle lähikaupasta, niin oli helppo seurata kuukausittain paljonko ruokaan meni. VIisihenkisenä perheenä, jossa äiti oli kotona ja mies töissä, piti tosiaankin hieman miettiä mihin rahansa laittaa.

      Nyt kahdestaan taas asuvina, ei juurikaan mietitä mihin rahat mene, ne vain menevät; emme säästä pahan päivän varalle vaan nautimme elämästä

    • Anonyymi

      Eipä tule kauheammin seurattua. Menot on sen verran vakiot joka kuukausi, että ei tarvii juuri miettiä. Enkä mä kyllä jaksais mitään matematiikkasulkeisia siitä kuka maksaa ja mitä maksaa. Kunhan nyt menee suht tasan. Enkä tosiaan alkais käymään mitään keskusteluja kaupassakäynneistäni. Mä en tottunu elämään pienellä summalla kuussa, eli ei ole edes tarvetta laskeskeluolle. Mulla jää jokatapauksessa yli puolet palkasta säästöön joka kuukausi, vaikkei mikään erityisen kova palkka olekaan.

    • Anonyymi

      Emme erikoisemmin enää seuraa. Meillä jo on kaikkea aivan tarpeeksi. Lapset on koulutettu, koti plus vähän muutakin omaisuutta täysin maksettu, velkaa ei ole ollut kuin yhden talon laina joka maksettiin etuajassa pois.
      Nyt mottomme on: mitään ei saa puuttua mutta mihinkään ei tuhlata; käytetään rahaa mihin mieli tekee: matkusteluun, taidejuttuihin, terveellisiin aterioihin. Puoliaikatyö antaa tilaisuuden irrotella em..

      Tosin oli aikoja jolloin penniä venytettiin . Se oli helppoa- kun ei ollut millä ostaa, oltiin ilman!

    • Anonyymi

      Holtittomuuttako?
      Emme seuraa.
      Meillä on vaimoni kanssa 5000€:n käyttörajan luottokortit joiden laskut menevät kuukausittain suoraan yhteiselle käyttelytilillemme.
      Ei ole tarvinnut seurata koska pidämme tilillä saldoa sen verran, että se kattaa maksimin jota emme ole tavoittaneet kertaakaan.

      Kortti ei velvoita kuluttamaan! Elämme omien tarpeiden mukaan ilman tarvetta näyttää mitään kenellekään!
      Ihmeen paljon tuntuu suomalaisten kulutusratkaisujakin ohjaavan se mitä he kuvittelevat kanssaihmisten ajattelevan heistä.
      Eräs piirre on se, että kuvitellaan kaikilla muilla olevan sama arvomaailma kuin itsellä.
      Eräs entinen työkaverini puki sen sanoiksi erään asian suhteen. "Kyllä kaikki miehet merssulla ajavat jos on varaa"! Tarkoitti tietenkin uutta tai uudehkoa. Luulen.
      Yhdelle tärkeä ei sitä ole kaikille muille.

      Meidän ressukoiden kulutus on ulospäin näkymätöntä.
      Yksityiset terveydenhuoltopalvelut lääkäreiden vastaanotoista useamman sortin leikkauksiin ja laboratoriopalveluihin.
      Toinen on matkustelu. Neljässä maanosassa yli 50 valtiota eri matkustustavoin.
      Nuo ovat kaksi suurinta yksittäistä kuluryhmää eivätkä näy ulkopuolisille!

    • Anonyymi

      Entä tulojen seuraaminen?
      Vai onko kaikilla tarkalleen samat, kuukausittaiset tulot?
      Minulla on vaihdellut hyvinkin paljon.
      Erään työpaikan vaihdon yhteydessä bruottopalkkani putosi puoleen edellisestä.
      Vaatii tiettyä varautumista ja mukautumista.

    • Anonyymi

      Menojen seuranta on hyödyllistä varsinkin siinä vaiheessa kun sitä on systemaattisesti tehnyt useita vuosia.

      Kuiteista katsotaan menot riittävällä tarkkuudella, että saa kulut sopiviin kategorioihin merkittyä.

      Joitakin esimerkkejä kategorioista:

      - asuminen
      - auto
      - vene
      - mökki
      - vaatteet
      - kotiruoka
      - ravintolat
      - laitteet
      - tietoliikenne
      - sähkö
      - alkoholi
      - karkit
      - viihde
      - lääkäri
      - lääkkeet
      - lemmikit
      - matkat
      - vakuutukset
      - harrastukset
      - työkalit
      - koti
      - yhdistykset
      - verot
      - tulot


      Tolla saa jo aika hyvät graafit ja statistiikan ja kertoo riittävästi.

      Nykyään kaikki graafit ja statistiikka tulee softalla niin ei tarvitse käsin piirtää.

    • Anonyymi

      Jaa, en!

    • Anonyymi

      Me olemme pitäneet yhteisistä menoista " suurin piirtein" kirjaa ruutuvihkoon 30 vuotta. Kummankin tulot suurin piirtein sama, miehellä omaisuutta enemmän. Se mitä omista tuloista on jäänyt, se on omaa.
      Riitaa ei ole rahoista ollut, kaksi lasta kasvatettu, asunto jaa auto maksettu. Emme ole kituuttaneet, mutta erityisen leveästikään eletty.

      Keskiluokkaista elämää, mutta onko se huonompaa tai parempaa kuin muukaan elämäntyyli

    • Anonyymi

      Mitä semmosia laskemaan, se menee , mitä menee, ollaan molemmat hyvissä töissä , ei ole tarvinnut kituutella, ainoa lapsemme jo aikuinen, ei häntäkään enää tarvii tukea.
      Velaton talo , ja asuntoauto , ei mitään velkaa mihinkään , rahaa säästyy matkusteluun ja muuhun mukavaan.

    • Anonyymi

      Ei tarvitse erikseen laskea, raha-asiat ovat pysyneet hallinnassa nuoresta pitäen sekä minulla että puolisolla. Olemme hyvin samanlaisia rahan käyttäjiä, omillamme tulemme toimeen, velaksi emme elä.

      Koskaan ei ole rahaa hävinnyt. Eikä ole tullut mitään niin isoja yllätyksiä etteikö niistä olisi selvitty niillä rahavaroilla mitä meillä on.

      Ei lasketa eikä tutkita ruokakaupan kuitteja eikä hintoja. Mennään kauppaan ja ostetaan mitä ostetaan, rahaa kuluu max. 100€/vko.
      Summa pitää sisällään kaikki ruokaraaka-aineet ja hygieniatuotteet mitä normi citymarketista tai prismasta saa. Syömme pyhät arjet näin eläkkeellä ollessa 2 krt päivässä lämpimän ruuan, runsaasti kasviksia. Ostamme lähes pelkästään suomalaista alkuperää olevia raaka-aineita. Marjat keräämme itse oman pihan marjapensaista, kesämökin lähimetsistä ja soilta. Kalaakin tulee itsepyytämällä, sitä syödään lähes viikottain parina päivänä.

      Laskuja on helppo seurata, kaikki ovat e-laskuina ja toistuvat lähes saman suuruisina vuodesta/kk:sta toiseen. Laskut maksetaan saman tien pois, ei niitä roikotella pankissa eräpäiviin asti.

    • Anonyymi

      tainnut olla noilla kultalusikoijilla hyvä terveys ja lähes yhtämittainen työ. niin saa rellestää...

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe