Vaikuttaako sähkön hinta kulutukseesi, sammutteletko valoja?

Anonyymi

Sähkön hintaan on tulossa korotuksia ja pörssisähkön ostajat ovatkin jo tietoisia hurjasta hinnasta.

Ei vain sähkön kulutus, vaan siirtomaksut, ne ovat nousseet jo monen vuoden ajan ja ovat omassa sähkölaskussanikin suurempi summa kuin sähkön kulutuksesta maksettava summa.
Saunan lämmityksestä huomasin tehdyn laskelmia ennen ja nyt, mutta kaikilla ei ole omaa saunaa ja tuskin joka viikkoisen saunomisen lopettaakaan, hän joka on sen tavan oppinut. Joka päivä sauna lämmin, se oli tapani ennen, nyt vain kerran viikossa.
Hinta ja muut muutokset elämäntavoissa syy perjantaisaunaan siirtymiseen.

Sammutteletteko valot, kun poistutte huoneesta, vai saako lamput loistaa? Sytytä ja sammuta tapa kuluttaa joiden mittausten mukaan enemmän sähköä, kuin jatkuva valot päällä, ellei nyt kyse ole koko päivästä.
Nyt kaamos pakottaa sytyttämään valot heti aamulla ja eipä siinä jää päivälläkään valoisaa aikaa niin paljoa, että jonkin työn näkisi suorittaa huonossa valossa, hämärässä.

Jouluvalot palavat, kyntteliköt ikkunoilla ja valoketjut melkein paikassa kuin paikassa, parvekkeilla ja pensaissa. Led lamppujen kulutus on pieni verrattuna hehkulamppujen kulutukseen. Hehkulamppu lämmittää samalla huoneilmaa, sen moni on jättänyt huomioimatta ja tuo ihmeellinen vaatimus lopettaa kaikkien hehkulamppujen käyttö, tuntuu itsestäni ihan tyhmältä. Syö virtaa, mutta samalla lämmittää, siitä kai se hehku- liitekin kertoo.

Palaako sinulla jouluvalot sähkön hinnasta huolimatta?
Itselläni palavat, tunnelmaa ja valoa luovat pimeään aikaan. Leipomiset ja paistamiset sähkö uunilla ja liedellä keittäminen. Pakko käyttää ja pakko maksaa, tuo siirtomaksukin!

21

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos asuu kerrostalossa ja on kiinteä sopimus, ei laskun summa muutu ymmärtääkseni.
      Normaalioloissa yhden tai kahden lampun sammuttaminen ei merkkaa oikeastaan yhtään mitään laskuun.
      Energiansäästölamppua säästää jos ei sammuttele ja sytyttele sitä suotta.

    • Anonyymi

      Valojen naksutuksella voi vaikuttaa maximissaan yhden euron laskuun.
      Lamppu kestää tietyn määrän sytyttämistä ja sammuttamista.
      Esim. 10000 kertaa.

    • Anonyymi

      Jääkaappi-pakastin, liesi, pesukone vie sähköä, ei valaistus paljoakaan.
      Lamppujen sammuttelu on turhaa.

      • Anonyymi

        Hehkulamppu kuluttaa sähköä 4-6 kertaa enemmän kuin energiasäästölamppu.
        Se on aika paljon enemmän, kun pimeään aikaan on aamusta iltaan monta lamppua
        päällä.

        Kulutus kWh Tuntia/pvä
        Hehkulamppu 40 W 0,04/tunti 1
        Hehkulamppu 60 W 0,06/tunti 1
        Halogeenilamput 10–50 W 0,01–0,05/tunti 1
        Energiansäästölamppu 11 W 0,01/tunti 1


      • Anonyymi

        Silloin se tyttö naureskeli kun lamput sammutettiin juu :D

        Vepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehkulamppu kuluttaa sähköä 4-6 kertaa enemmän kuin energiasäästölamppu.
        Se on aika paljon enemmän, kun pimeään aikaan on aamusta iltaan monta lamppua
        päällä.

        Kulutus kWh Tuntia/pvä
        Hehkulamppu 40 W 0,04/tunti 1
        Hehkulamppu 60 W 0,06/tunti 1
        Halogeenilamput 10–50 W 0,01–0,05/tunti 1
        Energiansäästölamppu 11 W 0,01/tunti 1

        Kiitos tästä tiedosta ! Ei ollut fiksua hamstrata hehkulamppuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehkulamppu kuluttaa sähköä 4-6 kertaa enemmän kuin energiasäästölamppu.
        Se on aika paljon enemmän, kun pimeään aikaan on aamusta iltaan monta lamppua
        päällä.

        Kulutus kWh Tuntia/pvä
        Hehkulamppu 40 W 0,04/tunti 1
        Hehkulamppu 60 W 0,06/tunti 1
        Halogeenilamput 10–50 W 0,01–0,05/tunti 1
        Energiansäästölamppu 11 W 0,01/tunti 1

        Jos sytytän kaksi 60 w hehkulamppua huoneen kattokruunuun, ei tarvitse nostaa patterilämpöä, sähkölämmitteisessä kodissa.
        Tuo valo kun tulee siinä ilmaiseksi? lämpöhyödyn mukana.
        Naapurilla on kaksi irto sähköpatteria, melkoisen tehokkaita ja puhalluksella, mielestäni hän kuluttaa enemmän, kun on vielä pari lamppuakin katossa, niitä putkivaloja.


    • Ei ole pörssisähköä. On kahden vuoden sopimukset kotona ja mökillä, joten ei vaikuta.
      Muuten olen kyllä nuuka. Sammutan valotkin, jos en tilassa ole paitsi pieni lamppu eteisessä.
      Vattenvallin säästöneuvoissakin sanotaan, sammuta valot, kun ei tiloissa ole.
      Valonauhan laitan lähempänä joulua, tähden ja kynttelikön ja sitten kuusen kynttilät.
      Nukkumaan mennessä irrotan pistorasioista, varmuuden vuoksi, vaikkei kissa ole koskaan edes joulukuuseen koskenut.

    • Anonyymi

      Kiinteä sopimus on. Kerrostalossa asun. Olen säästänyt energiaa niin kauan kuin muistan. Ei turhia valoja, ei vajaita tiski- eikä pesukoneiden käyttöä.

    • Anonyymi

      Ei vaikuta! Kulutamme nytkin vain tarpeellisen. 74m2:n kolmiomme vuosikulutus on noin 1000kWh joten sopimuksessa tapahtuvat muutokset eivät heilauta laskua jossa nyt on siirtoa ja perusmaksuja 65%.
      Vuoden vaihteessa tapahtuva korotus mekitsee laskun nousua noin 90€ ensi vuoden aikana. Eli noin 8€:n edestä pitää jättää perunoita syömättä kuukausittain.

    • Tuskin vaikuttaa. Vähän ihmettelen tuota valojen sammuttelua minäkin. Ikäänkuin se olisi suurikin ekoteko. Hyvin onkin informoitu tässä ketjussa sen vaikuttavuus.

      Valojen sammuttelu ekotekona taitaa olla samaa luokkaa kuin Päivikki Palosaaren (yrittäjäneuvos, Levin matkailukeskus) säästövinkki: kun keitetään vettä, kattilassa pitää olla kansi päällä !

      • Anonyymi

        Muuten Päivikillä hyvä vinkki, vesi kiehuu nopeammin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten Päivikillä hyvä vinkki, vesi kiehuu nopeammin!

        Lukemani perusteella hyöty on 30 sekunttia, mutta sitähän sanotaan, että aika on rahaa. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukemani perusteella hyöty on 30 sekunttia, mutta sitähän sanotaan, että aika on rahaa. :)

        Niin, Ano 11.31. Aika on rahaa. Ja jotkut osaavat hinnoitellakin sen hyvin..))
        Toista se on täällä. Pitää ajatella "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa"


      • Pienistä puroista ne suuret virrat syntyvät.
        Kun olin 15-vuotiaana kaupassa kesätöissä, eräs suuren talon isäntä poikkesi toisinaan pilsnerille. Kaiveli taskunpohjilta pennosia ja tinkasi, vaikka tiesi, etten voisi alennella mitään.
        Ajeli vanhalla Mossella, jossa ei ollut tuulilasiakaan.
        Kerran toinen asiakas ihmetteli asiaa isännälle itselleen.
        Vastaus kuului: ´´Ellen minä nuuka olisi, ei minulla mitään olisi.´´


      • Eliaana kirjoitti:

        Pienistä puroista ne suuret virrat syntyvät.
        Kun olin 15-vuotiaana kaupassa kesätöissä, eräs suuren talon isäntä poikkesi toisinaan pilsnerille. Kaiveli taskunpohjilta pennosia ja tinkasi, vaikka tiesi, etten voisi alennella mitään.
        Ajeli vanhalla Mossella, jossa ei ollut tuulilasiakaan.
        Kerran toinen asiakas ihmetteli asiaa isännälle itselleen.
        Vastaus kuului: ´´Ellen minä nuuka olisi, ei minulla mitään olisi.´´

        Niinhän sanotaan, Eliaana. Mutta kun on jo olemassa se valtavirta, joka viis veisaa meidän pienistä puroista, eivät tunnu missään..))

        Mutta nuukuus on kyllä sellainen ominaisuus, mikä sietäisi ottaa käyttöön laajemmaltikin sensijaan että se on nyt vain pilkan ja häpeilyn aihe.

        Nuukuus edellyttää laaja-alaista ajattelua ja harkintaa, vastuullisuuttakin, mielestäni...))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niinhän sanotaan, Eliaana. Mutta kun on jo olemassa se valtavirta, joka viis veisaa meidän pienistä puroista, eivät tunnu missään..))

        Mutta nuukuus on kyllä sellainen ominaisuus, mikä sietäisi ottaa käyttöön laajemmaltikin sensijaan että se on nyt vain pilkan ja häpeilyn aihe.

        Nuukuus edellyttää laaja-alaista ajattelua ja harkintaa, vastuullisuuttakin, mielestäni...))

        Kuluttaminen maailmaa pyörittää, ei äärimmäinen nuukuus.
        Aiemmin kävin parturissa ehkä kahden kk välein, nyt olen kohta kai kaksi vuotta leikannut hiukseni itse, en siis tee tätä nuukuuttani mutta ongelmiahan tästä partureille koituu, menee se muutenkin ohut leipä. Siis kuluttaminen myös työllistää, (rihkama)tuotteita suunnitellaan, valmistetaan, kuljetetaan ja myydään ja joka käänteessä vähän työllistetään.
        Jos nuukuudesta tulee lähes elämää hallitseva itsetarkoitus, se on jo säälittävää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttaminen maailmaa pyörittää, ei äärimmäinen nuukuus.
        Aiemmin kävin parturissa ehkä kahden kk välein, nyt olen kohta kai kaksi vuotta leikannut hiukseni itse, en siis tee tätä nuukuuttani mutta ongelmiahan tästä partureille koituu, menee se muutenkin ohut leipä. Siis kuluttaminen myös työllistää, (rihkama)tuotteita suunnitellaan, valmistetaan, kuljetetaan ja myydään ja joka käänteessä vähän työllistetään.
        Jos nuukuudesta tulee lähes elämää hallitseva itsetarkoitus, se on jo säälittävää!

        Onhan siinä tuokin puoli, Ano 15.17. Mutta jos mieltäisin elämäni päätarkoitukseksi kuluttamisen, eikö se olisi yhtä säälittävää kuin nuukuuden valitseminen elämän pääsisällöksi..))
        Nuuka sentään säästää myös luonnonvaroja, meidän yhteistä omaisuutta ja jättää jotakin arvokasta myös tuleville sukupolvelle, näkisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttaminen maailmaa pyörittää, ei äärimmäinen nuukuus.
        Aiemmin kävin parturissa ehkä kahden kk välein, nyt olen kohta kai kaksi vuotta leikannut hiukseni itse, en siis tee tätä nuukuuttani mutta ongelmiahan tästä partureille koituu, menee se muutenkin ohut leipä. Siis kuluttaminen myös työllistää, (rihkama)tuotteita suunnitellaan, valmistetaan, kuljetetaan ja myydään ja joka käänteessä vähän työllistetään.
        Jos nuukuudesta tulee lähes elämää hallitseva itsetarkoitus, se on jo säälittävää!

        "Jos nuukuudesta tulee lähes elämää hallitseva itsetarkoitus, se on jo säälittävää!"

        Näin on, koska minulle tuli siitä se "sairaus" nuorena, siis aivan hillitön pakon omainen säästäminen, josta olen vihdoinkin päässyt eroon. Onneksi, koska nyt on rahaa nuukailematta.

        Eikös olekin sellainen sanonta "kuka säästää saadessaan sillä on ottaa tarvitessaan."?

        Aloin säästämisen, kun menin avioon ja oli tarkoitus saada joskus omakotitalo, vuokra- ja kerrostalon sijaan, joten aloin todellakin tarkan kirjanpidon, meidän kuluista ja merkitsin ne kaikki tunnollisesti ylös joka päivä kauppalaskutkin eritellen, mitä olin ostanut, siis mihin rahat meni ja mikä oli turha ostos.

        Silloin ei makseltu vielä "Visoilla" eikä luottokorteilla, joten markka oli valuutta ja minä olin sen markan hallinnoiva. Jos kirjanpitooni tuli muutaman penninkin vajaus, niin pakko oli selvittää, missä on virhe.

        Torikahvit ja muut ns. "ulkona syömiset" ei tullut kuuloonkaan, vaan aina oli omat eväät mukana.

        Tätä kierrettä voisin jatkaa loputtomiin, joten typistän sen niin, että saimme sen omakotitalon. Säästäminenkin hellitti. Lapsemme sai käydä ulkomailla hiihtokeskuksissa laskettelemassa meidän kanssa ja sitten vaihto oppilaina valintojensa mukaan.

        Nyt en enää säästä, enkä kyttää kauppalaskujeni oikeutta. Sähköstähän nyt oli puhe, ja minä en säästele siitäkään, sillä meni mikä meni, pääasia on, että näen mihin kuljen, sillä olen joutunut yölläkin laittamaan valon päälle, jos wc-tarve tulee, sillä ennen se onnistui pimeässäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttaminen maailmaa pyörittää, ei äärimmäinen nuukuus.
        Aiemmin kävin parturissa ehkä kahden kk välein, nyt olen kohta kai kaksi vuotta leikannut hiukseni itse, en siis tee tätä nuukuuttani mutta ongelmiahan tästä partureille koituu, menee se muutenkin ohut leipä. Siis kuluttaminen myös työllistää, (rihkama)tuotteita suunnitellaan, valmistetaan, kuljetetaan ja myydään ja joka käänteessä vähän työllistetään.
        Jos nuukuudesta tulee lähes elämää hallitseva itsetarkoitus, se on jo säälittävää!

        Kun on nuuka asioissa, esim. sähkön säästämisessä ja ruuan kanssa tarkkana, ettei tule jätettä, säästää myös luontoa ja ilmastoa.
        Kummankaan asian säästäminen ei haittaa elämää, on vain pientä vaivaa.
        Näin ollen voi suunnata säästyneet varat johonkin minkä kokee mielekkääksi ja itselleen tärkeäksi. Siis ohjata omaa kulutustaan.
        Ja ainahan sitä ´´perstaskua´´ tarvitaan yllättäen eteen tulevien välttämättömien kulujen katteeksi.


    • Anonyymi

      Justiin saunasta.- Mikä kerran menee se toki mennä joutaa ....

      Per-kel

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      189
      3504
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      61
      1388
    3. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      44
      1143
    4. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      51
      1005
    5. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      95
      932
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      57
      913
    7. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      67
      855
    8. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      58
      827
    9. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      69
      817
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      78
      794
    Aihe