Kuka suojelee päiväkodin työntekijää asiattomalta kaltoinkohtelusyytökseltä?
Välillä päiväkodissa on henkilöstöresurssien vajetilanteissa tilanteita, että henkilökunta joutuu korottamaan ääntään lapselle, vaikka se ei tietenkään suotavaa ole. Tilanteessa voi olla äärimmäisen yliaggressinen käytöstilanne lapsella, ja sekä lasta itseään tai muita lasta suojellakseen on pakko korottaa ääntä, että tilanne saadaan poikki, eikä keneenkään satu. Tilanteissa ei ole riittävästi henkilöresursseja, eli ei toisia päiväkodin aikuisia tukena tilanteessa, vaan työntekijä joutuu yksin äärimmäisen ylivilkkaassa tilanteessa koittaa selvitä yksin. Ja lapset täytyisi esimerkiksi saada yksin ulos, ennenkuin työkaverilla loppuu työvuoro.
Tunnistatko tilanteen? Olet koittanut kauniisti sanoa, useamman kerran, mutta meno vaan yltyy ja lapset riehuvat ja huutavat, niin ettei kukaan kuule mitään? Siinä aikuinen tuntee itsensä täysin riittämättömäksi ja voi joutua hetkellisesti korottamaan ääntään, että tilanne saadaan rauhalliseksi ja lapset kiinnittämään huomion siihen mitä aikuinen sanoo. Ei hyvä, mutta näin se vaan välillä menee. Aikuinenkin kuormittuu ja väsyy, kun hänen täytyisi yksin revetä joka suuntaan yhtä aikaa.
Varhaiskasvatuksessa aikuiset tekevät töitä jatkuvasti vajaamiehityksellä. Pihavalvonnoista, aamu- ja iltqpäivystyksistä puuttuu työntekijöitä joka päivä. Siinä pitäisi sitten työntekijän vaan jaksaa ja venyä koko ajan yli jaksamisen kynnyksen, oma ja lasten terveys sekä hyvinvointi on vaarassa joka päivä.
puolustaa päiväkodin työntekijää asiattomilta kaltoinkohteluyytöksiltä
Anonyymi
1
115
Vastaukset
- Anonyymi
Mi lapsiryhmä täytyy saada yksin ulos ennen kuin toisen työvuoro päättyy? Tuolloinhan teitä on edelleen kaksi ja laitatte lapsiryhmän ulos yhdessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706734
- 594552
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293496- 613047
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915- 171620
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271616Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401543- 341409
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471350