Tulipahan vain mieleen matkustajakoneiden autopilotit ja niiden käyttö.
Asetetaanko autopilottiin matkakohteen lentokentän koordinaatit korkeuksineen valmiiksi jo lentoa valmistettaessa, vaikka toiselle mantereelle lennettäessä, eli ennen take offia vai vasta jossakin vaiheessa lennon aikana. Mutulla arvelisin ensimmäistä vaihtoehtoa.
Matkalentokorkeuteen saavuttaessahan autopilotti yleensä laiteetaan päälle. Tarvitseeko sen asetuksiin tehdä muutoksia lennon aikana.
Säilyykö asetetut lentokohde-speksit autopilotin muistissa, vakka kesken lennon siirtyisi jostakin syystä joksikin aikaa manuaaliohjaukseen, eli autopilotti on / off ja taas on.
Halutessaanhan autopilotti vien laskun loppuun saakka, eli ilmeisesti ei tarvitse huolehtia "mistään" kuten laipoista / laskusiivekkeistä, nopeudesta, korkeudesta tai laskutelineistä?
Manuaalissa laskutumisessa. Missä vaiheessa autopilotti otetaan pois päältä ja siirrytään manuaaliohjaukseen, finaalissa / loppusuoralla, korkeudessa ja etäisyydellä x.
Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen.
ps.
Ilmailu ja lentokoneet kiinnostaa.
Olisiko suositella joitakin hyviä koneiden manuaaleja, englanniksi sopii, ehkä: A320 & B747.
;-)
Reittilennon autopilotin asetukset ?
9
604
Vastaukset
- Anonyymi
Äkikseen en ainakaan tuossa esittelyssä huomannut mainintaa autopilotin asettamisesta ja asetuksista.
"Boeing 747-400 Tutorial - Preflight"
- https://wiki.flightgear.org/Boeing_747-400_Tutorial - Anonyymi
"Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen".
Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O- Anonyymi
Kai se haluaa Me163-pätevyyden.
Tosin noissa ei tainnut olla autopilottia silloin kun minä niillä lensin. - Anonyymi
"Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O"
Millähän luennan tajunnalla tosikkomielinen kommentoija on oikein varustettu, kun ei ymmärrä mitä merkitsee kun sana on tektiyhteydessään laitettu lainausmerkkeihin.
Mutta luonnollisestikaan itse asiaan ei ollut mitään asiapitoista kommentoitavaa, mutta sehän kuuluu tuohon mielen moodiin.
- Anonyymi
Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin. Autopilotti seuraa FMC:n reittiä. Reittiä voi ihan vapaasti muuttaa kesken lennon jos lennonjohto antaa esim suoremmab reitin.
Autopilotti kytketään normaalisti päälle hyvin pian koneen nousun jälkeen eli ei odotella matkalebtokorkeuteen nousemista. Laskut ainakin finskillä sorvataan yleensä käsin mutta silloinkin autopilotin kanssa tullaan melko matalalle. Mikäli näkyvyys on hyvin huono, lasku on tehtävä autopilotilla.
Osta PC:lle lentosimu Microsoftin, sillä pääsee hyvinkin aidosti lentämään.- Anonyymi
"Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin."
Ok.
Ilmailu kaikkineen on kiinnostava aihepiiri ja siitä tuli aikoinaan vuonna yksi ja kaksi jonkin verran luettua kun harkitsin lupakirjan hankkimista, mutta luovuin ajatuksesta koska mielekkääksi arvioimani minimi 50 lentotuntia per vuosi olisi ollut liian raskas kustannus kukkarolle. Sitten tuli testattua hetken aikaa hyppyhommia.
Ainakin tuo nuorukainen on ilmailukiinnostuksessaan tehnyt varsin hyvin siihen perehtymisen.
Mitähän manuaaleja hän on lukeneut / opiskellut, sillä kun tein hieman hakua, niin ei tullut vastaan ko. bookkeja.
"15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"
- https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k
Lähtökohtaisesti ajattelin X-Planea silä se toimii myös Linuxilla, mutta en ole varma tuleeko mutkia matkaan lisälaitteiden yhteensopivuuden kanssa ... mutta ei tuo ex MS:n simukaan ole pois luvuista ... tai miksipä ei molemmat.
Lukemani mukaan molemmissa simuissa kannattaa ostaa haluamansa koneet ihan erikseen tyyliin 747 tai A320, sillä ne ovat toiminnoiltaan täydempiä kuin softassa valmiina olevat.
Mutta homma on muiden kiireiden ja aktiviteettien vuoksi ns. vaiheessa ja ajatuksena on vielä hommata / kasata sopiva rauta ihan vain simua varten erikseen.
- Anonyymi
AIRBUS on suomalaista suunnittelua, siivenkärki wingletteineen.
Ranskan Toulousessa on tehtaat. Ohjaamotkin tehdään Ranskassa.- Anonyymi
Mikäli ilmailusta kiinnostuneen matka suuntautuu Ranskaan, niin nuo Aibusin Toulousin tehtaat on kiinnostava visiitin kohde.
"LET'S VISIT AIRBUS"
- https://www.toulouse-visit.com/let-s-visit-airbus/blagnac/pcumid031fs00038 - Anonyymi
Ranska on komea ja monipuolinen matkailukohde ja Tolousin kulmilla liikkuessa nuo kohteet eivät ehkä hassumpia.
"What Is It Like To Visit The Airbus Factory In Toulouse?" - 2019
- https://simpleflying.com/airbus-factory-visit/
"Aircraft in Toulouse"
- https://www.toulouse-visit.com/toulouse-capital-aeronautics-and-space-industry
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1263078
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2671255- 1011241
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791051Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.651046Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr121010- 30956
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku50937Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie42904- 44816