Reittilennon autopilotin asetukset ?

Anonyymi

Tulipahan vain mieleen matkustajakoneiden autopilotit ja niiden käyttö.

Asetetaanko autopilottiin matkakohteen lentokentän koordinaatit korkeuksineen valmiiksi jo lentoa valmistettaessa, vaikka toiselle mantereelle lennettäessä, eli ennen take offia vai vasta jossakin vaiheessa lennon aikana. Mutulla arvelisin ensimmäistä vaihtoehtoa.

Matkalentokorkeuteen saavuttaessahan autopilotti yleensä laiteetaan päälle. Tarvitseeko sen asetuksiin tehdä muutoksia lennon aikana.

Säilyykö asetetut lentokohde-speksit autopilotin muistissa, vakka kesken lennon siirtyisi jostakin syystä joksikin aikaa manuaaliohjaukseen, eli autopilotti on / off ja taas on.

Halutessaanhan autopilotti vien laskun loppuun saakka, eli ilmeisesti ei tarvitse huolehtia "mistään" kuten laipoista / laskusiivekkeistä, nopeudesta, korkeudesta tai laskutelineistä?

Manuaalissa laskutumisessa. Missä vaiheessa autopilotti otetaan pois päältä ja siirrytään manuaaliohjaukseen, finaalissa / loppusuoralla, korkeudessa ja etäisyydellä x.

Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen.

ps.

Ilmailu ja lentokoneet kiinnostaa.

Olisiko suositella joitakin hyviä koneiden manuaaleja, englanniksi sopii, ehkä: A320 & B747.

;-)

9

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen".

      Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O

      • Anonyymi

        Kai se haluaa Me163-pätevyyden.
        Tosin noissa ei tainnut olla autopilottia silloin kun minä niillä lensin.


      • Anonyymi

        "Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O"

        Millähän luennan tajunnalla tosikkomielinen kommentoija on oikein varustettu, kun ei ymmärrä mitä merkitsee kun sana on tektiyhteydessään laitettu lainausmerkkeihin.

        Mutta luonnollisestikaan itse asiaan ei ollut mitään asiapitoista kommentoitavaa, mutta sehän kuuluu tuohon mielen moodiin.


    • Anonyymi

      Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin. Autopilotti seuraa FMC:n reittiä. Reittiä voi ihan vapaasti muuttaa kesken lennon jos lennonjohto antaa esim suoremmab reitin.

      Autopilotti kytketään normaalisti päälle hyvin pian koneen nousun jälkeen eli ei odotella matkalebtokorkeuteen nousemista. Laskut ainakin finskillä sorvataan yleensä käsin mutta silloinkin autopilotin kanssa tullaan melko matalalle. Mikäli näkyvyys on hyvin huono, lasku on tehtävä autopilotilla.

      Osta PC:lle lentosimu Microsoftin, sillä pääsee hyvinkin aidosti lentämään.

      • Anonyymi

        "Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin."

        Ok.

        Ilmailu kaikkineen on kiinnostava aihepiiri ja siitä tuli aikoinaan vuonna yksi ja kaksi jonkin verran luettua kun harkitsin lupakirjan hankkimista, mutta luovuin ajatuksesta koska mielekkääksi arvioimani minimi 50 lentotuntia per vuosi olisi ollut liian raskas kustannus kukkarolle. Sitten tuli testattua hetken aikaa hyppyhommia.

        Ainakin tuo nuorukainen on ilmailukiinnostuksessaan tehnyt varsin hyvin siihen perehtymisen.

        Mitähän manuaaleja hän on lukeneut / opiskellut, sillä kun tein hieman hakua, niin ei tullut vastaan ko. bookkeja.

        "15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k

        Lähtökohtaisesti ajattelin X-Planea silä se toimii myös Linuxilla, mutta en ole varma tuleeko mutkia matkaan lisälaitteiden yhteensopivuuden kanssa ... mutta ei tuo ex MS:n simukaan ole pois luvuista ... tai miksipä ei molemmat.

        Lukemani mukaan molemmissa simuissa kannattaa ostaa haluamansa koneet ihan erikseen tyyliin 747 tai A320, sillä ne ovat toiminnoiltaan täydempiä kuin softassa valmiina olevat.

        Mutta homma on muiden kiireiden ja aktiviteettien vuoksi ns. vaiheessa ja ajatuksena on vielä hommata / kasata sopiva rauta ihan vain simua varten erikseen.


    • Anonyymi

      AIRBUS on suomalaista suunnittelua, siivenkärki wingletteineen.
      Ranskan Toulousessa on tehtaat. Ohjaamotkin tehdään Ranskassa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      276
      6336
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      139
      4891
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2162
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1502
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1128
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      939
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe