Reittilennon autopilotin asetukset ?

Anonyymi

Tulipahan vain mieleen matkustajakoneiden autopilotit ja niiden käyttö.

Asetetaanko autopilottiin matkakohteen lentokentän koordinaatit korkeuksineen valmiiksi jo lentoa valmistettaessa, vaikka toiselle mantereelle lennettäessä, eli ennen take offia vai vasta jossakin vaiheessa lennon aikana. Mutulla arvelisin ensimmäistä vaihtoehtoa.

Matkalentokorkeuteen saavuttaessahan autopilotti yleensä laiteetaan päälle. Tarvitseeko sen asetuksiin tehdä muutoksia lennon aikana.

Säilyykö asetetut lentokohde-speksit autopilotin muistissa, vakka kesken lennon siirtyisi jostakin syystä joksikin aikaa manuaaliohjaukseen, eli autopilotti on / off ja taas on.

Halutessaanhan autopilotti vien laskun loppuun saakka, eli ilmeisesti ei tarvitse huolehtia "mistään" kuten laipoista / laskusiivekkeistä, nopeudesta, korkeudesta tai laskutelineistä?

Manuaalissa laskutumisessa. Missä vaiheessa autopilotti otetaan pois päältä ja siirrytään manuaaliohjaukseen, finaalissa / loppusuoralla, korkeudessa ja etäisyydellä x.

Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen.

ps.

Ilmailu ja lentokoneet kiinnostaa.

Olisiko suositella joitakin hyviä koneiden manuaaleja, englanniksi sopii, ehkä: A320 & B747.

;-)

9

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Miten "rakettimoottorit" sammutetaan laskun jälkeen".

      Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O

      • Anonyymi

        Kai se haluaa Me163-pätevyyden.
        Tosin noissa ei tainnut olla autopilottia silloin kun minä niillä lensin.


      • Anonyymi

        "Millähän lentokoneilla tämä aloittaja oikein on matkustanut...? :O"

        Millähän luennan tajunnalla tosikkomielinen kommentoija on oikein varustettu, kun ei ymmärrä mitä merkitsee kun sana on tektiyhteydessään laitettu lainausmerkkeihin.

        Mutta luonnollisestikaan itse asiaan ei ollut mitään asiapitoista kommentoitavaa, mutta sehän kuuluu tuohon mielen moodiin.


    • Anonyymi

      Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin. Autopilotti seuraa FMC:n reittiä. Reittiä voi ihan vapaasti muuttaa kesken lennon jos lennonjohto antaa esim suoremmab reitin.

      Autopilotti kytketään normaalisti päälle hyvin pian koneen nousun jälkeen eli ei odotella matkalebtokorkeuteen nousemista. Laskut ainakin finskillä sorvataan yleensä käsin mutta silloinkin autopilotin kanssa tullaan melko matalalle. Mikäli näkyvyys on hyvin huono, lasku on tehtävä autopilotilla.

      Osta PC:lle lentosimu Microsoftin, sillä pääsee hyvinkin aidosti lentämään.

      • Anonyymi

        "Lennoille tehdään reittisuunnitelma koko matkalle joka syötetään FMC:hen eli flight management computeriin."

        Ok.

        Ilmailu kaikkineen on kiinnostava aihepiiri ja siitä tuli aikoinaan vuonna yksi ja kaksi jonkin verran luettua kun harkitsin lupakirjan hankkimista, mutta luovuin ajatuksesta koska mielekkääksi arvioimani minimi 50 lentotuntia per vuosi olisi ollut liian raskas kustannus kukkarolle. Sitten tuli testattua hetken aikaa hyppyhommia.

        Ainakin tuo nuorukainen on ilmailukiinnostuksessaan tehnyt varsin hyvin siihen perehtymisen.

        Mitähän manuaaleja hän on lukeneut / opiskellut, sillä kun tein hieman hakua, niin ei tullut vastaan ko. bookkeja.

        "15 year old student lands boeing 737-800 after training himself with dvd's, manuals & games"

        - https://www.youtube.com/watch?v=Up3m9etzz8k

        Lähtökohtaisesti ajattelin X-Planea silä se toimii myös Linuxilla, mutta en ole varma tuleeko mutkia matkaan lisälaitteiden yhteensopivuuden kanssa ... mutta ei tuo ex MS:n simukaan ole pois luvuista ... tai miksipä ei molemmat.

        Lukemani mukaan molemmissa simuissa kannattaa ostaa haluamansa koneet ihan erikseen tyyliin 747 tai A320, sillä ne ovat toiminnoiltaan täydempiä kuin softassa valmiina olevat.

        Mutta homma on muiden kiireiden ja aktiviteettien vuoksi ns. vaiheessa ja ajatuksena on vielä hommata / kasata sopiva rauta ihan vain simua varten erikseen.


    • Anonyymi

      AIRBUS on suomalaista suunnittelua, siivenkärki wingletteineen.
      Ranskan Toulousessa on tehtaat. Ohjaamotkin tehdään Ranskassa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe