Hirsirakentaminen vastatuulessa

Anonyymi

Hirsirakentaminen tuhlaa kaksinverroin energiaa ja asumiskustannuksissa yli puolet enemmän, miksi kukaan vähänkin fysiikan ymmärtävä hankkii hirsitalon?
Olen kuullut huhua että hirsitalo on “terve ja hengittää“ mutta valitettavasti olen itse käynyt ja asunutkin lähes kaikista materiaaleista tehdyistä taloissa ja hirsitalossa ei ilma ollut yhtään puhtaampaa tai muuten mitenkään parempaa kuin muissakaan taloissa.
Hirsitalo on rakenteesta johtuen energiatuhlaava koska eristeitä ei ole ja talvella ovat viileitä.
Huhutaan että hirsi kestää ja ei homehdu kun ei ole muoveja on väärin sanottu, hirsikin homehtuu jos saa vettä, tai on huono ilmanvaihto tai maakosteus menee alimpiin hirsiin ja lahoaa kuten monesti käy.
Elementti tai betonitalo ei ole ilmanlaadultaan yhtään huonompi, oikeastaan parempi kun on ilmanvaihtokone “hengittämässä“ ja ovat lämpimiä eristeiden ansiosta.
Näistä on tehty oikeita tutkimuksia eikä jätetty poppamiesten uskon harteille.
Hyvät ihmiset älkää uskoko myyjien humpuukipuheisiin vaan ottakaa selvää asioista ja energiankulutuksista!

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todella asiallinen kommentti! On hullua miten erilaiset ismit vievät suomalaista kuin pässiä narusta. Suorastaan surkealla lämmönläpäisykyvyllä varustetusta hirrestä saa rakentaa omakotitaloja vain siksi, että poliitikot ovat antaneet hirrelle helpotuksen e-luvun laskennassa. Hirsivalmistajat paukuttelevat henkseleitä A-luokan energiatehokkuuksillaan, vaikka tosiasiassa talo ei menisi edes läpi jos e-lukua arvioitaisiin samoilla vertailuarvoilla kuin muita talorakenteita.

      Lisäksi puun hinta on jälleen syksyn jälkeen huimassa nousussa ja noussee viime kevään tasolle. Miksi tehdä huonosti eristävästä ja kalliista hirrestä taloja vain koska se on jonkun ismin mukaan trendikästä - en ymmärrä

    • Anonyymi

      Älkääpä viittikö. Kyllä se hirsi sen eristää minkä tarvitsee. Persaukiset älkööt vaivautuko.

      • Anonyymi

        Onko toi "persaukiset" kommentti viittaus siihen että pitää olla massia jos haluaa maksaa hirsitalon energiakustannuksia... se on vähän niinku 20L/100km kuluttava Ford Mustang. Kaikki haluu mut harvalla on massii ajaa.


    • Anonyymi

      Ei asiallinen kommentti vaan säälittävä suoraan bulkkiteollisuuden edustan suusta !

    • Anonyymi

      "Hei hirsiasuja! Mikä on sun ulkoseinän U-arvo? Minulla seinän U-arvo 0,17"
      Tässäpä on yksi säälittävimmistä kommenteista pitkään aikaan, eikö muuta enää löydy kuin u-arvo tämän palstan aktivointiin ?

      • Anonyymi

        ... niin no mikä se sun HIRSISEINÄN U-ARVO ON? Etkö tiedä vai etkö halua tietää? Vai etkö halua kertoa? Onko se joku salaisuus? Hävettääkö sinua kertoa se? Onko sinua huijattu? Maksoit kalliin hinnan huonosta ratkaisusta? Teitkö niin koska Pärmäkoskikin teki niin? Miltä nyt tuntuu?


    • Anonyymi

      Hirsiasumisen arvot ovat muualla kuin bulkkiteollisuuden kehittämissä yksittäisissä pointeissa mukaanlukien tämän palstan aktivointi !

      • Anonyymi

        Ilmeisesti ne eivät ole energiatehokkaassa ja ympäristöystävällisessä rakentamisessa? Missä ne sitten ovat? Egoismissa, materialismissa vai turhamaisuudessa?


    • Anonyymi

      Heh. Nykytaloissa on pakkasella uloin villa kerros jäätynyt tuulensuojalevyyn kiinni.
      Kastepistetarkastelusta ei viherpiipot halua keskustella. No eipähän rakentaminen lopu kun tehdään lyhytikäisiä ratkaisuja. Takuuaika 10 vuotta ja rakennus purkuun sen jälkeen.

      • Anonyymi

        Hmmm... Minun villataloni on siis pitänyt purkaa jo neljättäkertaa, ok😂


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe