Meidän kaupassa toimitaan tällä hetkellä näin:
Firman on palkannut 2 uutta "kesätyöntekijää", hoitamaan lähinnä loma-ajan vuoroja (eli kesällä vasta)...Nyt nämä kaksi uutta työntekijää ovat "koulutuksessa" ja syövät meidän vakkarityöntekijöiden tunteja. Eli meidän työtuntimme on tiputettu minimiin, eli siihen mitä työsopimuksessa sanotaan. Esimerkiksi mun sopimuksessa on 15h/vko töitä ja nyt ne tunnit ovat todellakin sitä luokkaa, vaikka enemmänkin tunteja olisi jaossa, jos minulle annettaisiin ne työtunnit joita nämä "uudet kesätyöntekijät" nyt nauttivat.
Vedänkö firman käräjille vai mitä teen? Hehän toimivat vastoin työaikalakia...Tunnithan pitäisi tarjota ensisijaisesti minulle, sekä muille osa-aikaisille! Eikä todellakaan näille kesätyöntekijöille, joita ei edes tarvittaisi mikäli työvuorojen suunnittelu hoidettaisiin mallikaasti!!
Onko laillista?
50
10052
Vastaukset
- fdsjsdöj
sopimus, kun sullakin. Tosin todennäkisesti määräaikainen.
On varmaan halvempaa pitää näitä kahta töissä, mutta pitää heidät varmaan jossain välissä "kouluttaa". - Kaupassa töissä
Meille otettiin myös kesätyöntekijöitä, jotka kylläkin jo nyt alottivat työt. Tuntimäärät laskussa kaikilla, kun nämä vie meiltä viimesetkin työt. Ei paljo naurata, kun jotenkin pitäs myös elää.
- Kokemusta asiasta
Ylimääräiset tunnit tulee aina tarjota jo talossa oleville työntekijöille.
On olemassa jo ennakkopäätös siitä, että tunteja on annettu ulkopuoliselle ja näin ollen työnantaja on joutunut korvausvelvolliseksi.
Ota ihmeessä asiasta selvää ja älä anna kenenkään hyppiä silmille!
Kaikkea hyvää jatkossa! - Sini
Kokemusta asiasta kirjoitti:
On olemassa jo ennakkopäätös siitä, että tunteja on annettu ulkopuoliselle ja näin ollen työnantaja on joutunut korvausvelvolliseksi.
Kaikkea hyvää jatkossa!Kun aloitin itse kesäyöntekijänä, minulla oli myös muutama päivä palkallista harjoittelua, mutta niin että muut osa-aikaiset myyjät olivat myös töissä.
- m:vastaava!
Kokemusta asiasta kirjoitti:
Kaikkea hyvää jatkossa!eli ei työnantajan ole pakko nostaa työntekijän tunteja yli työsopimuksen!
lisätunti ynm velvoitteet ovat siis silloin kun käydään yt-neuvotteluja.ei tälläisessa tapauksessa. - Ota selvää pahvi!
m:vastaava! kirjoitti:
eli ei työnantajan ole pakko nostaa työntekijän tunteja yli työsopimuksen!
lisätunti ynm velvoitteet ovat siis silloin kun käydään yt-neuvotteluja.ei tälläisessa tapauksessa.Lueppas nyt hyvä vastaava se työaikalaki ja tule sitten urputtamaan. Kuinka noin tyhmä ihminen voi olla vastaavana jossakin, jos ei tunne edes työaikalakia?!
- m:vastaava
Ota selvää pahvi! kirjoitti:
Lueppas nyt hyvä vastaava se työaikalaki ja tule sitten urputtamaan. Kuinka noin tyhmä ihminen voi olla vastaavana jossakin, jos ei tunne edes työaikalakia?!
Ei edes sovellu palvelualalle!
niin työaikalaki?mitähän tarkoitat?
tiedätkö mitä on työsopimus?
työsopimukseen sidotut tunnit?
työsopimuksessa olevia tunteja ei saa alittaa(jos työntekijän pyynnöstä/omasta halusta alitetaan kirjoittaa työntekijä ns:pyyntökaavakkeen jopa.
Työnantajalla ei ole velvollisuutta työntekijän tunteja nostaa yli sopimuksen.
Mutta mikäli työpaikalla käydään mm:yt-neuvotteluja tai lomautuksia tms.ei työnantaja saa antaa niitä tunteja muiden käyttöön.
Lisäksi työntekijällä esim:15h/viikko on oikeus hakea tietenkin avoimia tuntimääriä itselleen,mutta silloinkin haku pitäisi olla tasavertainen mahdollisuus.
Esimerkiksi myymälätyö on myymälällä käytössä vaikka 200 viikko työtuntia,ja näihin tunteihin suhteutetaan työntekijä määrä=jos jo olemassaolevat työntekijätunnit tekevät 180h/viikko.Ei voida (periaatteessa palkata työntekijää 30/viikko tuntisena.Koska silloin joltain lähtisi työtunteja pois.
Hyvin harva työnantaja petaa esimerkiksi lomakaudet vanhojen osaaikaisten työpanoksiin,eli pelaa silloin riskilläkin:koska huom!!!!auringonpaistaessa ja jäätelönmaistuessa käykin usein niin ettei se 15h/työntekijä oikeastaan haluakaan tehdä 30h/viikko.
Oli miten vain niin työlaki perustuu työsopimukseen ja työsopimus velvoittaa kumpaakin osapuolta.
(paitsi siis yt tai lomautusten ynm aikana.
Työaikalaki ei todellakaan ole rikottu silloin kun työntekijällä on käytössä työsopimuksen mukaiset tunnit.
Mutta tokihan asia kannattaa riitauttaa jos siltä tuntuu.
Itse kyllä lähtisin miettimään onko jokin syy miksi ei tunteja tarjottu?
Kysyisin!!!
ennenkaikkea oliko kyseinen työntekijä ilmaissut halunsa tehdä nämä tunnit?
ja se mitä joku jo kirjoittikin on päivänselvää että ei työnantaja voi pitää päällekkäin monia työtunteja ja se harjoitteluaika tulee olla.
Todellisessa elämässä kun ei niitä myymälän käyttötunteja=lue pudjetoituja tunteja ei saa ylittää.Harjoitteluaikaa työtunteina annetaan keskivertosesti 9-12h.per harjottelija.
On selvää ettei tässä ajassa voi konkariksi oppia.
Ja kuka sitten päästää lomille ne vanhat työntekijät?
Asioilla on monta puolta.
Ja ne ei suinkaan ole aina vain paska työnantaja/idiootti/tyhmä7nuija...
laajempiakin syitä löytyy.
Siltikään tämä joka ketjun aloitti ei ole kertonut mm:
oliko hän kertonut halunsa tehdä töitä enemmän?
mitä hänelle vastattiin?
Onko hakenut kenties isompaa tuntisopimusta?
onko siis valmis työskentelemään koko kesän isoilla tunneilla?
Onko hänellä lomaa?
opiskelija?
Miksi 15h/sopimus?on aika pieni siis"
ynm! - ketjun aloittaja
m:vastaava kirjoitti:
Ei edes sovellu palvelualalle!
niin työaikalaki?mitähän tarkoitat?
tiedätkö mitä on työsopimus?
työsopimukseen sidotut tunnit?
työsopimuksessa olevia tunteja ei saa alittaa(jos työntekijän pyynnöstä/omasta halusta alitetaan kirjoittaa työntekijä ns:pyyntökaavakkeen jopa.
Työnantajalla ei ole velvollisuutta työntekijän tunteja nostaa yli sopimuksen.
Mutta mikäli työpaikalla käydään mm:yt-neuvotteluja tai lomautuksia tms.ei työnantaja saa antaa niitä tunteja muiden käyttöön.
Lisäksi työntekijällä esim:15h/viikko on oikeus hakea tietenkin avoimia tuntimääriä itselleen,mutta silloinkin haku pitäisi olla tasavertainen mahdollisuus.
Esimerkiksi myymälätyö on myymälällä käytössä vaikka 200 viikko työtuntia,ja näihin tunteihin suhteutetaan työntekijä määrä=jos jo olemassaolevat työntekijätunnit tekevät 180h/viikko.Ei voida (periaatteessa palkata työntekijää 30/viikko tuntisena.Koska silloin joltain lähtisi työtunteja pois.
Hyvin harva työnantaja petaa esimerkiksi lomakaudet vanhojen osaaikaisten työpanoksiin,eli pelaa silloin riskilläkin:koska huom!!!!auringonpaistaessa ja jäätelönmaistuessa käykin usein niin ettei se 15h/työntekijä oikeastaan haluakaan tehdä 30h/viikko.
Oli miten vain niin työlaki perustuu työsopimukseen ja työsopimus velvoittaa kumpaakin osapuolta.
(paitsi siis yt tai lomautusten ynm aikana.
Työaikalaki ei todellakaan ole rikottu silloin kun työntekijällä on käytössä työsopimuksen mukaiset tunnit.
Mutta tokihan asia kannattaa riitauttaa jos siltä tuntuu.
Itse kyllä lähtisin miettimään onko jokin syy miksi ei tunteja tarjottu?
Kysyisin!!!
ennenkaikkea oliko kyseinen työntekijä ilmaissut halunsa tehdä nämä tunnit?
ja se mitä joku jo kirjoittikin on päivänselvää että ei työnantaja voi pitää päällekkäin monia työtunteja ja se harjoitteluaika tulee olla.
Todellisessa elämässä kun ei niitä myymälän käyttötunteja=lue pudjetoituja tunteja ei saa ylittää.Harjoitteluaikaa työtunteina annetaan keskivertosesti 9-12h.per harjottelija.
On selvää ettei tässä ajassa voi konkariksi oppia.
Ja kuka sitten päästää lomille ne vanhat työntekijät?
Asioilla on monta puolta.
Ja ne ei suinkaan ole aina vain paska työnantaja/idiootti/tyhmä7nuija...
laajempiakin syitä löytyy.
Siltikään tämä joka ketjun aloitti ei ole kertonut mm:
oliko hän kertonut halunsa tehdä töitä enemmän?
mitä hänelle vastattiin?
Onko hakenut kenties isompaa tuntisopimusta?
onko siis valmis työskentelemään koko kesän isoilla tunneilla?
Onko hänellä lomaa?
opiskelija?
Miksi 15h/sopimus?on aika pieni siis"
ynm!Ensinnäkin lainaus työsopimuslaista: "Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta."
Itse asiassa tämä kattaa jo kaiken...ei minun tarvitsisi enempää selvittää, kun laki on erittäin yksiselitteinen tämän asian osalta.
MUTTA, kerronpa silti lisää taustoja. Meidän liikkeessä on viikossa työtunteja käytössä 120.Osa-aikaisia työntekijöitä 5 kpl,joiden työsopimukset ovat 25h,20h,15h,10h,10h ( mp 40h) lukuisat extrat, joilla ei säännöllistä viikkotuntimäärää. MP on usein poissa, koska hoitelee tavallaan aluepäällikön tehtäviä ja me vastaamme osa-aikaisina liikkestä (joka on sekin väärin!) perus tuntipalkkalaisina. Kun MP on poissa, niin hänen 40 tuntiaan on myös meidän käytössä...mutta tämäkn 40 h jaetaan yleensä epäreilusti (eli sen mukaan kuka nuolee parhaiten persettä).
Ja KYLLÄ, olen ja muutkin ovat ilmaisseet halukkuutensa lisätunteihin ja myös isompaan työsopimukseen. Olisihan tämä kaikkien etu, koska ne työsopimuksessa olevat tunnit ovat ainakin "varmoja" tunteja...vittumaisinta touhussa onkin juuri se, koska et voi tietää kuinka paljon sinulla on töitä esim. kahden viikon päästä. Minunkin kuukautiset tunnit vaihtelevat 70-140 välillä, joten ymmärtänet että se näkyy myös palkoissa huomattavasti. Laskut ym. ovat kuitenkin pysyviä ja ne täytyisi pystyä kattamaan tällä palkalla, joka on siis riippuvainen työtuntien määrästä!
Olin aikaisemmin opiskelija ja siksi minulla onkin sen perusteella tämä 15h/vko työsopimuksessa. Nyt olen valmistunut enkä ole löytänyt vielä oman alani työpaikkaa, vaan olen vielä tässä samassa firmassa. MP tietää, että voin tehdä ja haluan tehdä enemmän tunteja. Usein olen niitä saanutkin, ei siinä moittimista. Mutta nyt menee jo yli ymmärryksen, koska työsopimuslakia rikotaan räikeästi ja meidän oikeuksia poljetaan alas. Meidän liike ei tarvitsisi edes uusia työntekijöitä. Työvuorot järkevästi suunnittelemalla ja lomat sopivasti jaksottamalla pärjäisimme vallan mainiosti tällä samalla porukalla ja kaikille riittäisi täydet tunnit ainakin kesän aikana!!
Kirjoitit näin: "Hyvin harva työnantaja petaa esimerkiksi lomakaudet vanhojen osaaikaisten työpanoksiin,eli pelaa silloin riskilläkin:koska huom!!!!auringonpaistaessa ja jäätelönmaistuessa käykin usein niin ettei se 15h/työntekijä oikeastaan haluakaan tehdä 30h/viikko."
Kyllä! Mutta senhän voisi työantaja juuri estää sillä, että tekisi meille isommat sopparit!
Mutta, tiedätkö mitä me työntekijät voimme tehdä asian protestoimiseksi? Mehän voimme vaikka kaikki "sairastua" yllättäen ja sopia vaikka kaikkien extrojen kanssa, että hekin ovat kiireisiä ko. hetkellä. Siinäpäs olisi MP ihmeissään kun KUKAAN ei joustaisi ja venyisi tekemään niitä vuoroja.Voisi mennä pissit housuun kun joutuisi ITSE vastaamaan myymälästään!
Mutta kehoitan sinua perehtymään tuohon työsopimuslakiin, koska et näytä sitä tuntevan kovinkaan hyvin...Joudut itse vielä kuseen joskus, jos teet toisin kuin laki velvoittaa...siinä ei oikeuskaan katso läpi sormien, koska sinun PITÄISI tuntea laki vastaavan asemassasi. Suosittelen, että etsit sen ennakkotapauksen jostain käsiisi..itsekkin yritin sitä hakea, mutten ainakaan vielä löytänyt. Muistan kyllä tapauksen ja se oli juuri tälläinen. Onneksi edes oikeus on meidän sorrettujen osa-aikaisten työntekijöiden takana!!! HYVÄ KORKEIN OIKEUS! - m:vastaava
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ensinnäkin lainaus työsopimuslaista: "Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta."
Itse asiassa tämä kattaa jo kaiken...ei minun tarvitsisi enempää selvittää, kun laki on erittäin yksiselitteinen tämän asian osalta.
MUTTA, kerronpa silti lisää taustoja. Meidän liikkeessä on viikossa työtunteja käytössä 120.Osa-aikaisia työntekijöitä 5 kpl,joiden työsopimukset ovat 25h,20h,15h,10h,10h ( mp 40h) lukuisat extrat, joilla ei säännöllistä viikkotuntimäärää. MP on usein poissa, koska hoitelee tavallaan aluepäällikön tehtäviä ja me vastaamme osa-aikaisina liikkestä (joka on sekin väärin!) perus tuntipalkkalaisina. Kun MP on poissa, niin hänen 40 tuntiaan on myös meidän käytössä...mutta tämäkn 40 h jaetaan yleensä epäreilusti (eli sen mukaan kuka nuolee parhaiten persettä).
Ja KYLLÄ, olen ja muutkin ovat ilmaisseet halukkuutensa lisätunteihin ja myös isompaan työsopimukseen. Olisihan tämä kaikkien etu, koska ne työsopimuksessa olevat tunnit ovat ainakin "varmoja" tunteja...vittumaisinta touhussa onkin juuri se, koska et voi tietää kuinka paljon sinulla on töitä esim. kahden viikon päästä. Minunkin kuukautiset tunnit vaihtelevat 70-140 välillä, joten ymmärtänet että se näkyy myös palkoissa huomattavasti. Laskut ym. ovat kuitenkin pysyviä ja ne täytyisi pystyä kattamaan tällä palkalla, joka on siis riippuvainen työtuntien määrästä!
Olin aikaisemmin opiskelija ja siksi minulla onkin sen perusteella tämä 15h/vko työsopimuksessa. Nyt olen valmistunut enkä ole löytänyt vielä oman alani työpaikkaa, vaan olen vielä tässä samassa firmassa. MP tietää, että voin tehdä ja haluan tehdä enemmän tunteja. Usein olen niitä saanutkin, ei siinä moittimista. Mutta nyt menee jo yli ymmärryksen, koska työsopimuslakia rikotaan räikeästi ja meidän oikeuksia poljetaan alas. Meidän liike ei tarvitsisi edes uusia työntekijöitä. Työvuorot järkevästi suunnittelemalla ja lomat sopivasti jaksottamalla pärjäisimme vallan mainiosti tällä samalla porukalla ja kaikille riittäisi täydet tunnit ainakin kesän aikana!!
Kirjoitit näin: "Hyvin harva työnantaja petaa esimerkiksi lomakaudet vanhojen osaaikaisten työpanoksiin,eli pelaa silloin riskilläkin:koska huom!!!!auringonpaistaessa ja jäätelönmaistuessa käykin usein niin ettei se 15h/työntekijä oikeastaan haluakaan tehdä 30h/viikko."
Kyllä! Mutta senhän voisi työantaja juuri estää sillä, että tekisi meille isommat sopparit!
Mutta, tiedätkö mitä me työntekijät voimme tehdä asian protestoimiseksi? Mehän voimme vaikka kaikki "sairastua" yllättäen ja sopia vaikka kaikkien extrojen kanssa, että hekin ovat kiireisiä ko. hetkellä. Siinäpäs olisi MP ihmeissään kun KUKAAN ei joustaisi ja venyisi tekemään niitä vuoroja.Voisi mennä pissit housuun kun joutuisi ITSE vastaamaan myymälästään!
Mutta kehoitan sinua perehtymään tuohon työsopimuslakiin, koska et näytä sitä tuntevan kovinkaan hyvin...Joudut itse vielä kuseen joskus, jos teet toisin kuin laki velvoittaa...siinä ei oikeuskaan katso läpi sormien, koska sinun PITÄISI tuntea laki vastaavan asemassasi. Suosittelen, että etsit sen ennakkotapauksen jostain käsiisi..itsekkin yritin sitä hakea, mutten ainakaan vielä löytänyt. Muistan kyllä tapauksen ja se oli juuri tälläinen. Onneksi edes oikeus on meidän sorrettujen osa-aikaisten työntekijöiden takana!!! HYVÄ KORKEIN OIKEUS!Ensinnäkin tunnen työlakia!
tunnen senkin puolen että viimekädessä työntekijä on hyvin heikoilla.
miksi ette ole ottaneet yhteyttä liittoon?
luottamusmieheen?
ymmärrän toki tilanteesi työtuntejen vaihtuuvuudessa,mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin jos työntekijä on kuitenkin tehnyt ns:keskivertoisesti tunteja vaikka 30h/viikko.)niin voidaan katsoa että ilman sopimustakin on nämä tunnit muuttuneet pysyviksi.
tämän takia kyselin sinulta,koska kirjoituksestasi ei tarkasti selvinnyt todellisuutta.
Se jota muuta kirjoitit kuulostaa aika väärältä toiminnalta,ja asioihin tulisi puuttuakin.
mp:hoitaa aluepäällikön töitä?
outoa!
onko kyseessä muuten ketju vai kauppias?
tuskin kauppias jos hoitelee muita juttuja.
mutta pääsääntösesti kuulostaa aika heikolta johtotaito myymälässänne.
yksi jota mietin/kirjoitit ettet ole saannut omanalasi työtä?eli haet kuitenkin?
olisiko tämä syy työsopimuksesi pienenä pitoon? - ketjun aloittaja...
Ensinnäkin tunnen työlakia!
tunnen senkin puolen että viimekädessä työntekijä on hyvin heikoilla.
miksi ette ole ottaneet yhteyttä liittoon?
luottamusmieheen?
ymmärrän toki tilanteesi työtuntejen vaihtuuvuudessa,mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin jos työntekijä on kuitenkin tehnyt ns:keskivertoisesti tunteja vaikka 30h/viikko.)niin voidaan katsoa että ilman sopimustakin on nämä tunnit muuttuneet pysyviksi.
tämän takia kyselin sinulta,koska kirjoituksestasi ei tarkasti selvinnyt todellisuutta.
Se jota muuta kirjoitit kuulostaa aika väärältä toiminnalta,ja asioihin tulisi puuttuakin.
mp:hoitaa aluepäällikön töitä?
outoa!
onko kyseessä muuten ketju vai kauppias?
tuskin kauppias jos hoitelee muita juttuja.
mutta pääsääntösesti kuulostaa aika heikolta johtotaito myymälässänne.
yksi jota mietin/kirjoitit ettet ole saannut omanalasi työtä?eli haet kuitenkin?
olisiko tämä syy työsopimuksesi pienenä pitoon?Miten se voisi olla syy työsopimuksen pienuuteen,että haen muualla? Kaikkihan sitä hakevat paskasta työstä pois..se on varma. Syynä on se, että näitä "sertifikoituja" tunteja ei voi käyttää enempää...Eli tämän hetkiset työsopimukset 25h 20h 15h 10 10h & MP:n 40H kattavat sen 120 tuntia, jotka on viikottain käytössä.
Ja kyllä! Kyse on siis ketjusta...ei varmaan yllätys? Amerikan "wall-martin"-malli laajenee uhkaavasti jo suomeenkin: työntekijät kyykkyyn! Kilpailun edessä on tehtävä kaikki, että työntekijöistä saadaan revittyä täysi hyöty irti pienillä kustannuksilla. PERSEESTÄ!
Ja kyllä! Myymäläpäällikkö hoitaa myös aluepäällikön tehtäviä. Saattaa olla kuukaudenkin poissa ja me myyjät vastaamme liikkeestä ja otamme kaiken vastuun, mutta tämähän ei tietenkään palkassa näy! MP ei tee mitään. Kunniaa ja kiitosta on kyllä niittämässä jos myyntimme on kunnossa hänestä riippumattomista syistä. Melko outoa toimintaa meidän ketjussa. HALUAN VITTUUN KOKO HELVETIN LAFKASTA JA MAHDOLLISIMMAN PIAN! - m.vastaava
ketjun aloittaja... kirjoitti:
Miten se voisi olla syy työsopimuksen pienuuteen,että haen muualla? Kaikkihan sitä hakevat paskasta työstä pois..se on varma. Syynä on se, että näitä "sertifikoituja" tunteja ei voi käyttää enempää...Eli tämän hetkiset työsopimukset 25h 20h 15h 10 10h & MP:n 40H kattavat sen 120 tuntia, jotka on viikottain käytössä.
Ja kyllä! Kyse on siis ketjusta...ei varmaan yllätys? Amerikan "wall-martin"-malli laajenee uhkaavasti jo suomeenkin: työntekijät kyykkyyn! Kilpailun edessä on tehtävä kaikki, että työntekijöistä saadaan revittyä täysi hyöty irti pienillä kustannuksilla. PERSEESTÄ!
Ja kyllä! Myymäläpäällikkö hoitaa myös aluepäällikön tehtäviä. Saattaa olla kuukaudenkin poissa ja me myyjät vastaamme liikkeestä ja otamme kaiken vastuun, mutta tämähän ei tietenkään palkassa näy! MP ei tee mitään. Kunniaa ja kiitosta on kyllä niittämässä jos myyntimme on kunnossa hänestä riippumattomista syistä. Melko outoa toimintaa meidän ketjussa. HALUAN VITTUUN KOKO HELVETIN LAFKASTA JA MAHDOLLISIMMAN PIAN!Noh ketjuksi ajattelinkin.
seuraava kysymys onkin että eikö teillä ole ns:kakkosta?
työsopimusta jossa on maininta esim(hoitaa mpn poissaollessa mpn työt jne.
tämmöinenhän pitäisi olla.
Kuka teillä on tilaus ynm vastuissa päällikön poissaollessa?
vastaavan/kakkosen palkanlisä nimittäin perustuu hyvin paljon tilausvastuuseen.
muistelisin kyllä että se on 2 viikon jälkeen kun jos mp.on pois niin viimeistään maksetaan vastuulisä työntekijälle kuka sen vastuun ottaa,eli toimitaanko teillä näin?
kuulostaa kieltämättä sellaiselta paikalta että uutta kannattaakin etsiä.
että teitä työntekijöitä pyöritetään tosiaan halvalla.
niin tarkoitin työsopimuksen isontamista ja toisen paikan hakua sillä että jos työtunteja on avoimina/annettavaksi niin harvoin se sopimus tehdään siis henkilölle joka on lähtemässä talosta kuitenkin pois,vaan annetaan siis jollekin joka on ajatellut jäädä taloon.
kaikenkaikkiaan kuulostaa kuitenkin heikolta teidän taistelut jos mp toimii aluepäällikkönäkin(en ole ennen kuullutkaan)
se yhteys luottamusmieheen ja liittoon kannattaisi tehdä,koska ainakaan ilman vastuulisiä ja vähintään kakkosen olemassaoloa ei voida pyärittää kauppaa kuin korkeintaan hetkellisesti.
- tunnit
Laita kaikki tunnit ylös mitkä on annettu näille uusille jotka oisit voinut itse tehdä.Voit vaatia työnantajaa maksamaan sinulle näistä tunneista.Laitointahan tuo on koska ensiksi pitää tarjota jo palveluksessa oleville osa-aikatyöntekijöille tunnit ja sitten vasta muille.Ota liittoon yhteyttä asiasta.
- haloo hei!
pitää tarjota työtunit sikäli mikäli työnantaja ei ole tarjonnut TYÖSOPIMUKSENMUKAISIA TYÖTUNTEJA/YLITYÖTUNTEJA EI TARVITSE TARJOTA:TYÖNANTAJALLA ON OIKEUS PALKATA UUSIAKIN TYÖNTEKIJÖITÄ!
työnantaja EI OLE RIKKONUT TYÖNTEKIJÄNSÄ TYÖSOPPARIA MITENKÄÄN:::::EIKÖ?
- tehdään näin
ja sillä siisti. Meillä tarvitaan käsipareja, eikä vanhoista työntekijöistä ole enää mihinkään. Olisi saatava kaikki yli 50-kymppiset heitettyä yli laidan, kilometritehtaalle. Ei niistä ole kuin harmia meille esimiehille.Ovat vaatimassa kaikenmaailman, muka oikeuksiaan. Liikaa saavat palkkaa ja tekevät työnsä huonosti.Asiakkaatkin pelkäävät kassalla näitä vanhoja naamoja. Meille ei kohta uskalla kukaan tulla ostoksille jos ei näitä nyrpeitä eukkoja saada pois täältä.Työntekijät olisi saatava vaihtaa nuoriin ja nätteihin, jotka tekevät mitä käsketään, eikä tarvitsisi paljoa maksaa.
- Ajatus tämäkin
Silloin kun sinä tulit taloon, olitko heti valmis kaiken oppinut alan ammattilainen?
Vai kävitkö sinäkin ensin jonkunlaisen koulutusjakson läpi?
Sinusta nimittäin aikoinaan ajateltiin aivan samoin. Uudet syövät AINA koulutusajallaan vanhojen tunteja, ei niitä uusia muuten voisi kouluttaa.
Vai pitäisikö työnantajan pitää kahta työntekijää samalla jakkaralla syömässä samaa leipää? Ei monellakaan firmalla moiseen ole varaa, mutta sitäpä harva duunari osaa ajatella.
Mainitsit että sopimuksesi on väh. 15h/vko. Työnantajalla on oikeus laittaa sinulle vaikka joka viikko tuo vähimmäismäärä jos tarvetta ei ole.
Olen oppinut elämäni varrella ajattelemaan asioita jo koetun kautta, sekä ajattelemaan asioita monelta kantilta. Kannattaisi koittaa ennemmin kuin menettää hermonsa.- syövät samaa
leipää. Yksi leipä heitetään, kuin koirille ja siitä saavat riivatut riidellä kuka saa suurimman palan.
- idiootti!
Ei todellakaan ole oikeutta laittaa sitä 15h/vko, jos haluaa...tai sitten ei voi tarjota kenellekkään uudelle työntekijälle tunteja. Asiasta on todellakin olemassa ennakkopäätös.
Ja koulutusjakso ei saa syödä meidän tunteja, varsinkaan tässä tapauksessa, kun uusia työntekijöitä EI tarvita! Pärjäisimme kyllä omillamme, jos työvuorot suunniteltaisiin vain toisin. Ja se ei minua kiinnosta onko firmalla varaa pitää kahta työntekijää syömässä samaa leipää, niinkuin asian ilmaisit. Se on heidän ongelmansa. MInä perään vain oikeuksiani ja niistä tulen kiinni pitämään vaikka kynsinhampain, jos tarve vaatii!! - tulen huomenna
idiootti! kirjoitti:
Ei todellakaan ole oikeutta laittaa sitä 15h/vko, jos haluaa...tai sitten ei voi tarjota kenellekkään uudelle työntekijälle tunteja. Asiasta on todellakin olemassa ennakkopäätös.
Ja koulutusjakso ei saa syödä meidän tunteja, varsinkaan tässä tapauksessa, kun uusia työntekijöitä EI tarvita! Pärjäisimme kyllä omillamme, jos työvuorot suunniteltaisiin vain toisin. Ja se ei minua kiinnosta onko firmalla varaa pitää kahta työntekijää syömässä samaa leipää, niinkuin asian ilmaisit. Se on heidän ongelmansa. MInä perään vain oikeuksiani ja niistä tulen kiinni pitämään vaikka kynsinhampain, jos tarve vaatii!!ostoksille.Hymyile minulle sitten kun asioin kanssasi asiakkaana. Vai sanotko myös huomenna: älä puhu paskaa?
- nimimerkkisi?
idiootti! kirjoitti:
Ja koulutusjakso ei saa syödä meidän tunteja, varsinkaan tässä tapauksessa, kun uusia työntekijöitä EI tarvita! Pärjäisimme kyllä omillamme, jos työvuorot suunniteltaisiin vain toisin. Ja se ei minua kiinnosta onko firmalla varaa pitää kahta työntekijää syömässä samaa leipää, niinkuin asian ilmaisit. Se on heidän ongelmansa. MInä perään vain oikeuksiani ja niistä tulen kiinni pitämään vaikka kynsinhampain, jos tarve vaatii!!ilmeisesti on sopiva.
- idiootti!!!
tulen huomenna kirjoitti:
ostoksille.Hymyile minulle sitten kun asioin kanssasi asiakkaana. Vai sanotko myös huomenna: älä puhu paskaa?
Kyllä sanon, jos tuollainen mulkero olet! Eikun tervetuloa!
- myymälä vastaava!
juuri näin!
työsopimus on sopimus.
työnantaja ei halunnut tässä tapauksessa antaa tunteja enempää.
täällä kun työntekijää neuvotaan ns:sotaan niin ihan varmasti se työnantaja savustaa ulos tälläisen tapauksen,ja ehkä vähän asenne ongelmaakin on aloittajalla.
nimittäin tuolla ei ainakaan saavuta mitään! - Machiavelli-
myymälä vastaava! kirjoitti:
juuri näin!
työsopimus on sopimus.
työnantaja ei halunnut tässä tapauksessa antaa tunteja enempää.
täällä kun työntekijää neuvotaan ns:sotaan niin ihan varmasti se työnantaja savustaa ulos tälläisen tapauksen,ja ehkä vähän asenne ongelmaakin on aloittajalla.
nimittäin tuolla ei ainakaan saavuta mitään!Silloin kun on tarpeeksi kova heppu ja osaa käsitellä ihmisiä niin työnantaja ei savusta sitä mihinkään(Tosin tämmöset kaverit eivät kyllä ole kaupankassalla hommissa) vaan toivoo että kaveri saa paremman paikan jostain muualta ja tuo mahdollisesti itselle jotain soppareita sieltä.
- myymälävastaava...
Selkokielisesti sinulla on työsopimus jossa lukee 15 tuntia/viikko?
jos näin on niin ei työnantajan tarvitse tarjota sinulle tunteja yhtään enempää.
vain jos olet yhtäjaksoisesti tehnyt esimerkiksi vuoden 30 tuntia viikko,niin voidaan katsoa että nämä tunnit sinulle kuuluu.
laki on puolellasi jos tuntisi alittuisi alle sopimuksen!
ihan sama juttu toisinkin päin josta on ollut raju riitakin luottamusmies ynm mukana(yhdellä tytöllä sopimus 20h/viikko.ja jotain viikkoja laitettu hänelle kuitenkin 30h.viikko.tyttö ei suastunutkaan tekemään 30 tuntia,ja ei ole työnantajalla lopulta oikeutta määrätäkään.
eli:työsopimus voidaan toki muuttaa esim isommiksi tunneiksi,mutta työnantajasi ei ole pakko näin tehdä!
syitä voi olla moniakin miksi halutaan mielummin enemmän työntekijöitä pienillä tunneilla,yksi on se että ompa talossa sitten sairas ja lomatuuraajia.
joku on kova sairastelemaan=ei voida pedata vaikka lomia hänen työpanokselle.
ei ehkä työnantajasta ole niin osaava ja pärjäävä työntekijä=mielummin pidetään pienemmillä tunneilla.
tai työnantajalla kutina että työntekijä voi lopettaa milloin vain...jne!
mutta kyllä työnantajalla on oikeus valita työntekijänsä!
työnantaja ei toimi väärin jos pitää työsopimuksesta kiinni,kuten tässä on pitänytkin.
sanoisin kyllä vielä senkin että älkää sitten ilkeilkö näille kesätyöntekijöille sillä asia ei ole heidän syytä.
ja vielä:ehkä se joustavuus ja halu näyttää ja tehdä työ hyvin voisi saada työnantajankin miettimään että hyvä tyyppi ja haluaisikohan tehdä enemmänkin.- wiseman
Kuules! Olet hyvä ihminen NIIN väärässä kuin olla voit...Missähän puljussa olet myymälävastaava, jos et sen vertaa työaikalakia tunne, että YLIMÄÄRÄISET TUNNIT TULEE AINA TARJOTA ENSISIJAISESTI JO TALOSSA OLEVILLE OSA-AIKAISILLE TYÖNTEKIJÖILLE!! Vasta tämän jälkeen on mahdollista tarjota tunteja muille tai palkata lisää työvoimaa ellei työt onnistu vakituisella henkilökunnalla. Ota asioista selvää tai olet ITSE kohta käräjillä asiasta ja tulet sen häviämään, koska asiasta on jo ennakkopäätös..ja tätähän myös muiden oikeuksien tulee noudattaa. Muistaakseni tämä ennakkopäätös on tullut "porin lindex"-jupakasta, jossa myymälävastaava oli palkannut uusia työntekijöitä, vaikka työt olisi pystytty hoitamaan vanhalla henkilökunnalla. Myymälävastaava EI siis tarjonnut töitä vanhalle henkilökunnalle ja näin rikkoi lakia. Joutuivatkin sitten korvaamaan kaikki menetetyt työtunnit ym. oikeuskulut...jotta näin.
P.S. ynnämuuta lyhennettään ym. eikä ynm. - ote laista, ole hyvä
Lue tästä ja ota vaikka firmasi juristi viereen istumaan ja kysy häneltä tulkinta-apua...
" Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta.
Jos 1 momentissa tarkoitetun työn vastaanottaminen edellyttää sellaista koulutusta, jonka työnantaja voi työntekijän soveltuvuuteen nähden kohtuudella järjestää, työntekijälle on annettava tällainen koulutus."
Siinäpä oli ote työsopimuslaista...Onko vielä sanottavaa vai nähdäänkö käräjillä? - m:vastaava
wiseman kirjoitti:
Kuules! Olet hyvä ihminen NIIN väärässä kuin olla voit...Missähän puljussa olet myymälävastaava, jos et sen vertaa työaikalakia tunne, että YLIMÄÄRÄISET TUNNIT TULEE AINA TARJOTA ENSISIJAISESTI JO TALOSSA OLEVILLE OSA-AIKAISILLE TYÖNTEKIJÖILLE!! Vasta tämän jälkeen on mahdollista tarjota tunteja muille tai palkata lisää työvoimaa ellei työt onnistu vakituisella henkilökunnalla. Ota asioista selvää tai olet ITSE kohta käräjillä asiasta ja tulet sen häviämään, koska asiasta on jo ennakkopäätös..ja tätähän myös muiden oikeuksien tulee noudattaa. Muistaakseni tämä ennakkopäätös on tullut "porin lindex"-jupakasta, jossa myymälävastaava oli palkannut uusia työntekijöitä, vaikka työt olisi pystytty hoitamaan vanhalla henkilökunnalla. Myymälävastaava EI siis tarjonnut töitä vanhalle henkilökunnalle ja näin rikkoi lakia. Joutuivatkin sitten korvaamaan kaikki menetetyt työtunnit ym. oikeuskulut...jotta näin.
P.S. ynnämuuta lyhennettään ym. eikä ynm.en tunne tapausta!
mutta voisin olettaa että tossa tapauksessa haettiin työntekijöitä ja vanhoilla ei ollut mahdollista hakea kyseisiä tunteja itselleen.
Asia on erijuttu.Nyt on kyseessä kesätyöntekijät ja näinollen myymälä ei ole julistanut ns:avoimiksi vakituisiksi työtunneiksi näitä tunteja!
eli periaatteessa kenenkään työtuntejahan ei syädä"
no joo kyllä on asian tiimoilta tosiaan mm viimekesänä puhuttu/puitu..eikä jouduttu oikeuteenkaan:)
ja kyllä tosiaankin tietävänä sanoisin että yleensä sillä työnantajalla on jokin syy miksi tarvitsee uusia!
ja yhäkään ei ole selvinnyt oliko tunnit haussa kaikille työntekijöille?
ilmaisiko työntekijä halunsa?
niin ja työsopimuskin muuten yleensä muutetaan sen mukaiseksi mitä tunneista päätetään.
Työnantaja ei saa nimittäin ylittää työntekijän tuntejakaan kysymättä asiaa jne. - m:vastaava
ote laista, ole hyvä kirjoitti:
Lue tästä ja ota vaikka firmasi juristi viereen istumaan ja kysy häneltä tulkinta-apua...
" Jos työnantaja tarvitsee lisää työntekijöitä hänen osa-aikatyötä tekeville työntekijöilleen sopiviin tehtäviin, työnantajan on tarjottava näitä töitä osa-aikatyöntekijöille 6 luvun 6 §:stä riippumatta.
Jos 1 momentissa tarkoitetun työn vastaanottaminen edellyttää sellaista koulutusta, jonka työnantaja voi työntekijän soveltuvuuteen nähden kohtuudella järjestää, työntekijälle on annettava tällainen koulutus."
Siinäpä oli ote työsopimuslaista...Onko vielä sanottavaa vai nähdäänkö käräjillä?Mistäs käräjöimme?
niin aika tulkinnanvarainen on toi
-jos työnantaja tarvitsee työntekijöitä on hänen tarjottava osaaika työntekijälle tunnit)lyhennettynä:huom kohta SOPIVIIN TEHTÄVIIN:
ja tämä on kyllä hyvin pitkälti juuri sen TYÖNANTAJAN OIKEUS TULKITA KUKA ON SOPIVA?
kohta koulutus ei kyllä mene ihan niinkään.
työnantajalla on oikeus katsoa esimerkiksi että kyseinen työntekijä ei sovellu vaikka leipäosastonhoitoon/työnantajalla on täysi oikeus palkata osastolle sopivampi ihminen.
ja yhä kysymys miljoonas eli miten tarina oikeastaan menikään?
mihin työntekijä oli valmis sitoutumaan?
että oliko se koko kesä?
vai oliko se vaikka vain juhannukseen?
ja kuka kysyi ja mitä kysyi ja mitä vastasi!
ennenkaikkea oliko työtunnit avoimia ja hakiko työntekijä näitä tunteja! - mitä hölmöilyä...
Mistäs käräjöimme?
niin aika tulkinnanvarainen on toi
-jos työnantaja tarvitsee työntekijöitä on hänen tarjottava osaaika työntekijälle tunnit)lyhennettynä:huom kohta SOPIVIIN TEHTÄVIIN:
ja tämä on kyllä hyvin pitkälti juuri sen TYÖNANTAJAN OIKEUS TULKITA KUKA ON SOPIVA?
kohta koulutus ei kyllä mene ihan niinkään.
työnantajalla on oikeus katsoa esimerkiksi että kyseinen työntekijä ei sovellu vaikka leipäosastonhoitoon/työnantajalla on täysi oikeus palkata osastolle sopivampi ihminen.
ja yhä kysymys miljoonas eli miten tarina oikeastaan menikään?
mihin työntekijä oli valmis sitoutumaan?
että oliko se koko kesä?
vai oliko se vaikka vain juhannukseen?
ja kuka kysyi ja mitä kysyi ja mitä vastasi!
ennenkaikkea oliko työtunnit avoimia ja hakiko työntekijä näitä tunteja!Ei se kuules jätä paljoa tulkinnan varaan, jos KAIKKI tekevät samaa työtä! Kaikki on SOPIVIA tehtävään! Eikä myymälävastaava ole mikään lakiasiantuntija, joten älä rupea tekemään omia tulkintojasi. Tuomarit ovat sitä varten ja he ovat asian jo ratkaisseet ja tapauksesta on erittäin pätevä ennakkopäätös. PISTE.
mitä hölmöilyä... kirjoitti:
Ei se kuules jätä paljoa tulkinnan varaan, jos KAIKKI tekevät samaa työtä! Kaikki on SOPIVIA tehtävään! Eikä myymälävastaava ole mikään lakiasiantuntija, joten älä rupea tekemään omia tulkintojasi. Tuomarit ovat sitä varten ja he ovat asian jo ratkaisseet ja tapauksesta on erittäin pätevä ennakkopäätös. PISTE.
ennakkopäätöstä?
en toki ole väittänyt olevani lakiasiantuntija):vähän muut väittävät täällä.
mutta kyllä anteeksi vain se johto nyt vain päättää juuri sen leipätiskihoitajan/kassat ynm.
se on yksi johdon työnkuvia!
ja yksinkertasesti joku ei sovellu kassaan,joku ei osastolle jne.
ja tähän sillä päälliköllä/työnantajalla on todellakin oikeus ja jopa velvollisuus puuttua ja tehdä päätöksiä.
kamala vauhkonta on jostain ennakkopäätöksestä jota nyt kukaan ei tiedäkään mikä olikaan???
huvittuneena luen kyllä kamalaa uhoa kuinka olen raastuvassa ynm.hym.onko joku sanonut minun polkevan vanhoja työntekijöitä?
tai yleensäkään muuta?
sen kyllä tiedän että kesätunteja annettiin meilläkin vaikka oli vanhojakin8syynä oli yksinkertaisuudessa ns:vanhojen työntekijöiden työmoraali/sairaslomat viikonloppuisin/hävikkien huolimattomuus jne.joten että kesäkin meni kunnialla läpi tarvittiin joukkoon muitakin!
ja tämä on täysin pätevä syy palkata työntekijöitä! - jos heittää
ennakkopäätöstä?
mutta kyllä anteeksi vain se johto nyt vain päättää juuri sen leipätiskihoitajan/kassat ynm.
ja tähän sillä päälliköllä/työnantajalla on todellakin oikeus ja jopa velvollisuus puuttua ja tehdä päätöksiä.
kamala vauhkonta on jostain ennakkopäätöksestä jota nyt kukaan ei tiedäkään mikä olikaan???
huvittuneena luen kyllä kamalaa uhoa kuinka olen raastuvassa ynm.hym.onko joku sanonut minun polkevan vanhoja työntekijöitä?
tai yleensäkään muuta?
sen kyllä tiedän että kesätunteja annettiin meilläkin vaikka oli vanhojakin8syynä oli yksinkertaisuudessa ns:vanhojen työntekijöiden työmoraali/sairaslomat viikonloppuisin/hävikkien huolimattomuus jne.joten että kesäkin meni kunnialla läpi tarvittiin joukkoon muitakin!
ja tämä on täysin pätevä syy palkata työntekijöitä!mv-tä, kun yötä myöten pitää vatvoa näitä työasioita.Lepää yösi ja ole pirteänä taas työpaikkalla hoitamassa niitä juttuja mitkä sinulle kuuluvat.
Olet ehkä nuorehko ja hiukan koulujakin käynyt, merkonomi tai peräti trdenomi. Älä vauhkoa liikaa, pysyt järjissäsi paremmin työpaikalla.
Terveisin: yli 40-vuotta kaupan alalla työskennellyt akavalainen korkeakoulutettu työläinen. - ennakkopäätös
ennakkopäätöstä?
tai yleensäkään muuta?
ja tämä on täysin pätevä syy palkata työntekijöitä!http://www.pamliitto.fi/Pamliitto/pamlehti.nsf/CreateFrames?ReadForm&DocID=09916DAE0B4BBF4AC2256FC8002B02CA
Suosittelen sinullekin opettelua hakujen käytössä. Tietoa löytyy jos vain haluaa sitä etsiä. Jotkut eivät halua, jos se tieto ei heille ole sopivaa.Tieto lisää tuskaa, sanotaan. SE JOKA VÄITTÄÄ MYÖS NÄYTTÄÄ, sanoi entinen oikeusopin opettajani.
OLE HYVÄ, TÄSSÄ KÄYTTÖÖSI TÄMÄ:
"Hovioikeus tuomitsi työnantajan maksamaan osa-aikaiselle työntekijälleen vahingonkorvausta täydestä työajasta puuttuvista työtunneista. Sen sijaan, että tunteja olisi tarjottu hänelle, niitä tekemään palkattiin uusi osa-aikainen työntekijä. PAM-lehti kertoi asiasta numerossaan 1/05.
Lindexin lisätuntijuttu on ennakkotapaus: sillä haettiin tulkintaa työsopimuslain lisätyön tarjoamista koskevaan pykälään. PAMin 1. varapuheenjohtaja Anssi Vuorio on tyytyväinen.
– Minusta tärkein asia tässä on se, että työnantajat eivät enää voi perustella osa-aikaisuuden lisäämistä käsipareilla."
akavalainen kaupan työläinen - m:vastaava!
jos heittää kirjoitti:
mv-tä, kun yötä myöten pitää vatvoa näitä työasioita.Lepää yösi ja ole pirteänä taas työpaikkalla hoitamassa niitä juttuja mitkä sinulle kuuluvat.
Olet ehkä nuorehko ja hiukan koulujakin käynyt, merkonomi tai peräti trdenomi. Älä vauhkoa liikaa, pysyt järjissäsi paremmin työpaikalla.
Terveisin: yli 40-vuotta kaupan alalla työskennellyt akavalainen korkeakoulutettu työläinen.Meni kyllä harakoille!
t:viiden lapsen äiti
joka valvoo muista syistä kuin työ. - m.vastaava
ennakkopäätös kirjoitti:
http://www.pamliitto.fi/Pamliitto/pamlehti.nsf/CreateFrames?ReadForm&DocID=09916DAE0B4BBF4AC2256FC8002B02CA
Suosittelen sinullekin opettelua hakujen käytössä. Tietoa löytyy jos vain haluaa sitä etsiä. Jotkut eivät halua, jos se tieto ei heille ole sopivaa.Tieto lisää tuskaa, sanotaan. SE JOKA VÄITTÄÄ MYÖS NÄYTTÄÄ, sanoi entinen oikeusopin opettajani.
OLE HYVÄ, TÄSSÄ KÄYTTÖÖSI TÄMÄ:
"Hovioikeus tuomitsi työnantajan maksamaan osa-aikaiselle työntekijälleen vahingonkorvausta täydestä työajasta puuttuvista työtunneista. Sen sijaan, että tunteja olisi tarjottu hänelle, niitä tekemään palkattiin uusi osa-aikainen työntekijä. PAM-lehti kertoi asiasta numerossaan 1/05.
Lindexin lisätuntijuttu on ennakkotapaus: sillä haettiin tulkintaa työsopimuslain lisätyön tarjoamista koskevaan pykälään. PAMin 1. varapuheenjohtaja Anssi Vuorio on tyytyväinen.
– Minusta tärkein asia tässä on se, että työnantajat eivät enää voi perustella osa-aikaisuuden lisäämistä käsipareilla."
akavalainen kaupan työläinenhuokaus teidän sanoille"
idiootti!
paska!
nuija!
opettele hakemaan??
ynm!
ja ihmetellään miksi ei työtä ole tarpeeksi?
Niin osaan hakea halutessani,se en tosin ollut minä joka suuren hälinä piti ENNAKKOPÄÄTÖKSESTÄ!
Mielestäni jutussa ei tule esille koko tarinaa,asian taustat jäävät vähän epäselviksi.
käsittäisin että kyseinen työntekijä ei ole saannut tunteja joka varmasti tarkoittaa työsopimuksenkin uudistamista,koska yhä edelleen työnantaja ei voi teettää työntekijällä jatkuvasti esim.30h.viikko jos työsopimus on vain 15h.tänhän toki oikeusoppinut ymmärtää?
eli väitän vahvasti työntekijä hakee MUUTOSTA SAMALLA TYÖSOPIMUKSEENSA?
mutta jos työntekijä ei ole hakenut työsopimukseen tunteja lisää niin eihän häntä kohtaan olla väärin tehtykään.
ja nyt on kyse kesätyöstä ja kesätyöntekijöistä ja ennenkaikkea vieläpä kesätyöntekijöiden harjoitteluajasta,ja tälläisiä työtunteja(ylimääräisinä työnantaja ei käyttöön saa)
mikä on sitten työnantajan syy ollut kesätyöntekijöiden palkkaamiseen,siitähän meillä ei ole edes totuutta.
Mutta kamalasta kapinatyylistä ynm tulee melkein mieleen vaikka että näin:
(vanhat työntekijät ovat miettineet lomia vaikka päällekkäinkin pidettäviksi)
kukaan ei ole puhunut työnantajalle halustaan tehdä enemmän"lähinnä se loma ollut sotana esim kuka saa juhannuksesta jne"
työnantaja katsonut lomalistat ynm:huomannut tarvitsevan KESÄTYÖNTEKIJÖITÄ!
oliko sota nyt tästä on tietenkin vain kysymysmerkkiä.
Mutta hyvin usein on esimerkinkaltainen juttu syynä.
Ihmettelen kyllä jos työntekijät kokevat mielestään vääryttä ja heitä ei kuunnella?
Miksi yhteys luottamusmieheen ja liittoon ei ole tapahtunut?
Onhan selvää että yhteys kannattaa ottaa jos on kokenut vääryyttä.
Eihän siinä kuitenkaan raivoominen hyädytä"mutta itse kyllä puhuisin esimieheni kanssa asiasta ja kuuntelisin hänen syyt"onhan toki helpompi lähteä vaikka taistelemaankin jos on keskustellut sen esimiehen kanssa ensin,ja tätä keskustelua ilmanmuuta se luottamusmieskin suasittelee.
Ei sitä taistelemaan oikeuksiin lähdetä heti ensimmäisenä!
Ja tämänkin toki kuvittelisi lakioppineen tietävän!
(ps:lakioppineita käsittääkseni opetetaan myäs neuvotteluihin ja sopuratkaisuihin)
Ei siis suaraan sotaan. - niin olet käräjillä itse!!
m.vastaava kirjoitti:
huokaus teidän sanoille"
idiootti!
paska!
nuija!
opettele hakemaan??
ynm!
Niin osaan hakea halutessani,se en tosin ollut minä joka suuren hälinä piti ENNAKKOPÄÄTÖKSESTÄ!
Mielestäni jutussa ei tule esille koko tarinaa,asian taustat jäävät vähän epäselviksi.
käsittäisin että kyseinen työntekijä ei ole saannut tunteja joka varmasti tarkoittaa työsopimuksenkin uudistamista,koska yhä edelleen työnantaja ei voi teettää työntekijällä jatkuvasti esim.30h.viikko jos työsopimus on vain 15h.tänhän toki oikeusoppinut ymmärtää?
mutta jos työntekijä ei ole hakenut työsopimukseen tunteja lisää niin eihän häntä kohtaan olla väärin tehtykään.
ja nyt on kyse kesätyöstä ja kesätyöntekijöistä ja ennenkaikkea vieläpä kesätyöntekijöiden harjoitteluajasta,ja tälläisiä työtunteja(ylimääräisinä työnantaja ei käyttöön saa)
mikä on sitten työnantajan syy ollut kesätyöntekijöiden palkkaamiseen,siitähän meillä ei ole edes totuutta.
kukaan ei ole puhunut työnantajalle halustaan tehdä enemmän"lähinnä se loma ollut sotana esim kuka saa juhannuksesta jne"
Ihmettelen kyllä jos työntekijät kokevat mielestään vääryttä ja heitä ei kuunnella?
Eihän siinä kuitenkaan raivoominen hyädytä"mutta itse kyllä puhuisin esimieheni kanssa asiasta ja kuuntelisin hänen syyt"onhan toki helpompi lähteä vaikka taistelemaankin jos on keskustellut sen esimiehen kanssa ensin,ja tätä keskustelua ilmanmuuta se luottamusmieskin suasittelee.
(ps:lakioppineita käsittääkseni opetetaan myäs neuvotteluihin ja sopuratkaisuihin)
Ei siis suaraan sotaan.Hehhh...Kylläpäs nyt naurattaa, kun taisit itsekkin huomata kuinka väärässä olit?! Mutta silti jaksat inttää vastaan...uskomatonta! Taidat olla töissä siell Porin Lindexissä...
Jatka vaan samaa rataa! Eiköhän joku työntekijä sinunkin lafkassa joskus hermostu ja nosta kissan pöydälle. Sitten oletkin kusessa! - eikä YNM.!!!!!!!
m.vastaava kirjoitti:
huokaus teidän sanoille"
idiootti!
paska!
nuija!
opettele hakemaan??
ynm!
Ei siis suaraan sotaan.GRR!!!
- syitä tähän?
ennakkopäätöstä?
tai yleensäkään muuta?
ja tämä on täysin pätevä syy palkata työntekijöitä!Mietippäs miksi henkilökuntasi työmoraali on huono?Mistä johtuu sairaslomien suuri määrä?
Olisiko vika siinä, että työntekijät eivät ole tyytyväisiä?! Olisiko vika johtamisessa eli pitäisikö sinun katsoa peiliin ja etsiä vastauksia sitä kautta.Mitä voisit tehdä, että henkilökunta olisi tyytyväinen ja motivoitunut työhönsä? Ei tyytyväinen työntekijä marise!! - m.vastaava
niin olet käräjillä itse!! kirjoitti:
Hehhh...Kylläpäs nyt naurattaa, kun taisit itsekkin huomata kuinka väärässä olit?! Mutta silti jaksat inttää vastaan...uskomatonta! Taidat olla töissä siell Porin Lindexissä...
Jatka vaan samaa rataa! Eiköhän joku työntekijä sinunkin lafkassa joskus hermostu ja nosta kissan pöydälle. Sitten oletkin kusessa!No empä tosiaan ole porissa saati töissä siellä.
Eikä ole tarvetta tapella työntekijöiden kanssakaan.
Perusasioita onkin kartoitus ja keskustelu.
Missähän huomasin olevani väärässä?
en yhäkään ole myöntymässä että kesätyöntekijöiden palkkaus olisi kiellettyä,tässä on menty vähän jo itse asian ohikin. - m:vastaava
syitä tähän? kirjoitti:
Mietippäs miksi henkilökuntasi työmoraali on huono?Mistä johtuu sairaslomien suuri määrä?
Olisiko vika siinä, että työntekijät eivät ole tyytyväisiä?! Olisiko vika johtamisessa eli pitäisikö sinun katsoa peiliin ja etsiä vastauksia sitä kautta.Mitä voisit tehdä, että henkilökunta olisi tyytyväinen ja motivoitunut työhönsä? Ei tyytyväinen työntekijä marise!!Tiedän tasantarkasti kyseisten henkilöiden ongelmasyyt,joka ei johdu työpaikasta tai muusta henkilökunnasta.
Pääsääntöisesti kiitos vain kysymyksestäsi niin henkilökunta voi vallan hyvin.
(aina ei vain voi saada joku kaikkea ja jos ei saa niin sairasloma oiva ratkaisu)
(muutama nuorempi työntekijä ei myäskään ole ihan ymmärtänyt krapulan/känniastetta työmaalla,ja tämmöisille kun et silloin avausvastuita ja viikonloppuvastuita voi antaa.
Semmosta se elämä on:) - m:vastaava!
eikä YNM.!!!!!!! kirjoitti:
GRR!!!
Ihan voit rauhassa hengitellä ja huokasta.
- ihmettelijä
Tiedän tasantarkasti kyseisten henkilöiden ongelmasyyt,joka ei johdu työpaikasta tai muusta henkilökunnasta.
Pääsääntöisesti kiitos vain kysymyksestäsi niin henkilökunta voi vallan hyvin.
(aina ei vain voi saada joku kaikkea ja jos ei saa niin sairasloma oiva ratkaisu)
(muutama nuorempi työntekijä ei myäskään ole ihan ymmärtänyt krapulan/känniastetta työmaalla,ja tämmöisille kun et silloin avausvastuita ja viikonloppuvastuita voi antaa.
Semmosta se elämä on:)Eivät he ole tyytyväisiä työhönsä. Muuten he suhtautuisivat työhön aivan eri tavalla. Sinä vastaavana voit vaikuttaa paljonkin heidän olosuhteisiinsa, joten alappas tehdä muutoksia!!
Huono henki työpaikalla heijastuu juuri noilla sairaslomilla ja haluttomuudella työvuoroihin. Kyllähän siinä palvelun laatukin kärsii, jos henkilökunta on kyrpiintynyt...Voisiko vika olla johtoportaassa?Mieti! Tai ainakin olette epäonnistuneet rekrytoinnissa pahasti...epäilen tosin sitäkin. - m.vastaava
ihmettelijä kirjoitti:
Eivät he ole tyytyväisiä työhönsä. Muuten he suhtautuisivat työhön aivan eri tavalla. Sinä vastaavana voit vaikuttaa paljonkin heidän olosuhteisiinsa, joten alappas tehdä muutoksia!!
Huono henki työpaikalla heijastuu juuri noilla sairaslomilla ja haluttomuudella työvuoroihin. Kyllähän siinä palvelun laatukin kärsii, jos henkilökunta on kyrpiintynyt...Voisiko vika olla johtoportaassa?Mieti! Tai ainakin olette epäonnistuneet rekrytoinnissa pahasti...epäilen tosin sitäkin.sinua paremmin mistä johtuu joidenkin työmoraalit ja muu halu työhön.
- OTK
mitä hölmöilyä... kirjoitti:
Ei se kuules jätä paljoa tulkinnan varaan, jos KAIKKI tekevät samaa työtä! Kaikki on SOPIVIA tehtävään! Eikä myymälävastaava ole mikään lakiasiantuntija, joten älä rupea tekemään omia tulkintojasi. Tuomarit ovat sitä varten ja he ovat asian jo ratkaisseet ja tapauksesta on erittäin pätevä ennakkopäätös. PISTE.
"Ei se kuules jätä paljoa tulkinnan varaan, jos KAIKKI tekevät samaa työtä! Kaikki on SOPIVIA tehtävään!"
Se että kaikki ovat sopivia johonkin työhön 15h/vko ei tarkoita sitä että he olisivat sopivia työskentelemään 40h/vko. Tämän sopivuuden todistaminen on taas oma hankaluutensa mutta tähän seikkaan voi vedota oikeudessa mikäli sinne asti joutuu...
En ole tutustunut kyseiseen ennakkopäätökseen mutta epäilen ettei siinä ole vedottu ylläkirjoittamaani periaatteeseen(tai mihinkään muuhun SOPIVUUTEEN liittyvään tekniseen seikkaan) vaan on selitetty jotain tyyliin:"no musta nyt tuntui että näin voi tehdä." - m:vastaava
OTK kirjoitti:
"Ei se kuules jätä paljoa tulkinnan varaan, jos KAIKKI tekevät samaa työtä! Kaikki on SOPIVIA tehtävään!"
Se että kaikki ovat sopivia johonkin työhön 15h/vko ei tarkoita sitä että he olisivat sopivia työskentelemään 40h/vko. Tämän sopivuuden todistaminen on taas oma hankaluutensa mutta tähän seikkaan voi vedota oikeudessa mikäli sinne asti joutuu...
En ole tutustunut kyseiseen ennakkopäätökseen mutta epäilen ettei siinä ole vedottu ylläkirjoittamaani periaatteeseen(tai mihinkään muuhun SOPIVUUTEEN liittyvään tekniseen seikkaan) vaan on selitetty jotain tyyliin:"no musta nyt tuntui että näin voi tehdä."Ethän oikeasti luule kaikkien tekevän samaa työtä kaupoissa?
Joku hoitaa leivät!
joku liha-einekset-tiskin"
-tilaukset.
-edustajat.
palautukset.
juomat.
-hyllytykset.
-kuormienvastaanotot/tarkistus.
-kassat.
-leipäpaistot.
-avaukset.
-sulut.
-rahojenlaskut/tilitykset/tietokoneliikenne.
-konttoriraportit.
-ja paljon muuta lisäksi.
Eli kaikki ei todellakaan sovellu juuri johonkin tiettyyn.
-Kävisikö yhtenä esimerkkinä vaihteeksi että hyvä myyjä mutta hyvin allerkinen hedelmille=ei sovi hedelmätiskille=ei laiteta=hän ei voi tehdä esimerkiksi sen osaston lomituksia!
-Nuorehko omalla tavallaan hyvä työntekijä mutta tapauskollinen pommiin nukkuja=myymälä avataan yksin esimerkiksi tavarantoimittajia tulee ennen aukeamista=ei ovet myymälässä kovin usein auennut kun neiti nukkui...=et voi antaa lomitusvastuuta tässäkään.
siinä nyt vain pieniosa näitä juttuja.
Kaupat on kesäisin auki 7.päivää viikko ja kun vaikka vakituisia aamuihmisiä lomalla niin et voi laittaa vain yhtä tai kahta avausvastuuseen,ja antaa sen kolmannen nukkua pommiin vain.Ei silloin tarvitaan siihen sopiva henkilö! - ja teoria
Ethän oikeasti luule kaikkien tekevän samaa työtä kaupoissa?
Joku hoitaa leivät!
joku liha-einekset-tiskin"
-tilaukset.
-edustajat.
palautukset.
juomat.
-hyllytykset.
-kuormienvastaanotot/tarkistus.
-kassat.
-leipäpaistot.
-avaukset.
-sulut.
-rahojenlaskut/tilitykset/tietokoneliikenne.
-konttoriraportit.
-ja paljon muuta lisäksi.
Eli kaikki ei todellakaan sovellu juuri johonkin tiettyyn.
-Kävisikö yhtenä esimerkkinä vaihteeksi että hyvä myyjä mutta hyvin allerkinen hedelmille=ei sovi hedelmätiskille=ei laiteta=hän ei voi tehdä esimerkiksi sen osaston lomituksia!
-Nuorehko omalla tavallaan hyvä työntekijä mutta tapauskollinen pommiin nukkuja=myymälä avataan yksin esimerkiksi tavarantoimittajia tulee ennen aukeamista=ei ovet myymälässä kovin usein auennut kun neiti nukkui...=et voi antaa lomitusvastuuta tässäkään.
siinä nyt vain pieniosa näitä juttuja.
Kaupat on kesäisin auki 7.päivää viikko ja kun vaikka vakituisia aamuihmisiä lomalla niin et voi laittaa vain yhtä tai kahta avausvastuuseen,ja antaa sen kolmannen nukkua pommiin vain.Ei silloin tarvitaan siihen sopiva henkilö!eivät tosiaan aina kohtaa kaupan alallakaan.
"Bumaga jest bumaga, braktika jest braktika."
Paperi on paperia ja käytäntö käytäntöä, sanoo venäläinenkin, aika lähellä heidän käytäntöjäänhän meilläkin ollaan.
Oletteko saannut yhtään työpaikantilannetta paremmaksi?
otitteko mihinkään liitto/luottamusmies yhteyttä?- ketjun aloittaja...
Kummasti alkoi työtunnit kasvamaan, kun olin yhteydessä luottamusmieheen. MP melkein kusi housuunsa, kun alkoi oma palli hiostamaan...
- m.vastaava
ketjun aloittaja... kirjoitti:
Kummasti alkoi työtunnit kasvamaan, kun olin yhteydessä luottamusmieheen. MP melkein kusi housuunsa, kun alkoi oma palli hiostamaan...
Jos tuli asioihin selvyyttä,mutta miten niiden kesätyöntekijöiden nyt kä`y?
ja noiden muiden ongelmien siellä teillä?esim se vastuulisä työntekijälle jne - ketjun aloittaja....
m.vastaava kirjoitti:
Jos tuli asioihin selvyyttä,mutta miten niiden kesätyöntekijöiden nyt kä`y?
ja noiden muiden ongelmien siellä teillä?esim se vastuulisä työntekijälle jneeli meille tulee täydet tunnit (niinkuin lain mukaan pitääkin) ja kaikki mitä me ei "pystytä" tai "haluta" tehdä annetaan näille kesäextroille...eli heille ei suoraan sanottuna paljon tunteja tipu! Korkeintaan loman aikaan pari vuoroa viikossa, jos sitäkään.
ketjun aloittaja.... kirjoitti:
eli meille tulee täydet tunnit (niinkuin lain mukaan pitääkin) ja kaikki mitä me ei "pystytä" tai "haluta" tehdä annetaan näille kesäextroille...eli heille ei suoraan sanottuna paljon tunteja tipu! Korkeintaan loman aikaan pari vuoroa viikossa, jos sitäkään.
Että oliko kesätyöntekijöille luvattu enemmän?
taitaa olla kiukkusina nekin jos muuta oli odottaneet. - luvattu
Että oliko kesätyöntekijöille luvattu enemmän?
taitaa olla kiukkusina nekin jos muuta oli odottaneet.sillä, eihän heitä muuten olisi saatu (huijatusti) palkattua...Kukapas olisi kiinnostunut ottamaan työn vastaan "nollatunneilla"...Ei mitään takuita tulevista töistä, pelkkää arvailua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642