Mitkä konsoliohjelmat ovat mielestänne tärkeimpiä? Joiden on syytä löytää jokaisesta koneesta?
Itselleni tulevat mieleen ainakin, lynx, wget ja nano.
Tärkeimmät ohjelmat
9
753
Vastaukset
- hmmm
Tänä päivänä jokin nettiyhteyden mahdollistava ohjelma tietenkin, sekä palomuuri. Sitten tulee graafinen käyttöympäristö, toimisto-ohjelmat, ääni- kuva ym ohjelmat (joissa tosin käytän Windowsia- eeh, maksutta, tottakai:) ) sekä järjestelmän hallintatyökälut (dpkg itseasiassa), ohjelmointityökalut tarvittaessa sekä yleinen römpe, joka tekee käyttiksestä käyttiksen. Aika hirvee määrä ohjelmia siihen oikeestaan tarvitaan nykyään, että käyttöjärjestelmä täyttäisi nykyaikaisen käyttöjärjestelmän kriteerit ja että sillä oikeasti tekisi jotain hyödyllistä.
- halt-halt
halt
- tpk_68
...reboot, komento herättää nostalgisia muistoja...
- cd, df, du, exec, screen, ....
noitahan löytyy vinopino. Tekeekö muuten
mv filename /dev/null
saman kuin rm? En ole ikuna kokeillut...Ko. komento vain siirtäisi tiedoston filename /dev/nullin tilalle (tosin onneksi vain silloin, kun sinulla on oikeus tehdä niin, esim. kun olet root. /dev/null on tiedosto siinä missä muutkin.
- kokeiltu
Locate on nopea ja näppärä etsintätyökalu. Ensimmäisellä kerralla pitää ajaa updatedb roottina.
locate jotain |less ohjaa hakutuloksen lessille. - debianizer
apt-get
ja nano
niillä pärjää pitkälle..
:) - l-fani
on tietenkin rm.
Mitä nyt ainakin hakemistojen /bin, /sbin, /usr/bin ja /usr/sbin alta löytynee, on monelle noissa hakemistoissa oleville ohjelmille ollut monesti käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m156472Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402