Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ammatillinen kuntoutus

Anonyymi

Onko se ensimmäinen askel kohti työkyvyttömyyseläkettä?

13

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole. Lääkärilausunnossa jossa katsotaan työkyvyn alentuneen tarkastellessa eläkemahdollsiuutta esiintyy tuo maininta mahdollsiesti voidaan kuntouttaa. Tällöin on kyse ns. B lausunnosta ja tuolla on haettavissa eläköitymistä.Kun sitten tulee kielteinen päätös ,eläkeyhtiön kautta tulee tuo oikeus kuntoutukseen.Esim .siis näin .

      Tuolloin pitäisi hankkai tuo kuntoutuspaikka ,mutta niitä ei jurikaan ole käytännössä tarjolal .Lain mukaan sitten kuntoutuksesta vastaavat muistaakseni työvoimapalvelut ja kela. Näiden puoleen kääntymmällä on ehkä saatavissa ohjaus kuntoutuksia suorittavalle tahoille ,kuten esim Verve . Tuolla on virkaa tekeviä ,jotka ohjaavat ns. kuntoutujaa.Käytänössä haetaan yhdessä kuntoutuspaikkaa jossa tarkoitus olisi ns. kuntoutua eli kartoittaa olemassa olevaa työkykyä. Kuntoutuspaikan olisi löydyttävä kunnalliselta sektorilta sillä kilpailuetua ei saa kuntoutuvasta tulla kuntoutukseen ottajalle . Eli kun sitten tuo on käyty olet kuntoutunut työnhakija. Näitä malleja saattaa olla mutakin ,niistä kertokoon paremmin ne jotka niistä tietävät enemmän.

    • Anonyymi

      Jos sieltä hengissä selviää. Itse sain sieltä viime keväänä pahan koronan. Vieläkin keuhkot ihan vajaatoimiset. Taitaa tulla eläkepaprut.

      • Anonyymi

        Toivotaan niin.


    • Anonyymi

      Jos joutuu kuntouttavaan työtoimintaan, ei sieltä enää työkyvyttömyyseläkkeelle pääse.

      • Anonyymi

        Koskaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskaan?

        Kun olet kuntoutunut olet työkykyinen, miksi sitten enää eläkkeelle terveydellisitä syistä olisi tarvetta henkilöä laittaa? On osatyökyky eläköityminen ,mutta se pitäisi tuossa yhteydessä katsoa. Niin ei taida tapahtua sillä osatyökykyisyyden määritys on tuossa yhteydessä sivuutettu .

        Ja koskaanko suhteen voidaan todeta että kyllä joskus, eli sitten kun virallinen eläkeikä tulee eteen. Toimitavat lienee syy siihen miksi vajakuntoisia roikkuu pitkäaikaistyöttöminä loskaan työllistymättä työnhakijoina ja eläkeputken poisto pahensi tilannetta tuolta osin ,kun työttömyyden perusteella eläköityminen on poistettu joka aiheutti sen että kukaan ei valvo tilannetta jollin ollaan tultu tähän. Se onko asiat oikein on toinen juttu ja vastaako työvoimapolitiikka tarkoitustaan tai onko kohtuullista roikottaa ihmisiä näin olemattoman toimeentulon varassa eväten heiltä eläköityminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskaan?

        Jos kuntoudut työtoiminnan avulla, päädyt työmarkkinoille, etkä
        työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Jos et kuntoudu työtoiminnan avulla, sinut ohjataan uudelleen kuntouttavaan työtoimintaan.


    • Anonyymi

      Täyttä skeidaa.

      • Anonyymi

        No ei ainakaan minun ammatillinen kuntoutus ollu yhtään sellaista, minä sain Elon maksamana itselleni oman valmentajan katja noposelta ja tämän valmentajan kanssa me mietittiin mitä työtä voisin ja haluaisin tehdä ja voisinkin sanoa että olen nyt lapsuuteni unelma-ammatissa ja pääsin sinne ehdottomasti tämän valmentajan avulla. Valmentaja uskoi minuun ja vahvisti luottamustani siihen että mä pärjään. Toki vaatii sen, että pitää olla työ kykyä vielä olemassa. Mihinkään minua ei väkisin laitettu ja minä sain ihan itse päättää sen missä ajassa, kuinka pitkiä päiviä ja niin edelleen. Voin suositella ja tuo oma valmentaja oli ihan ehdoton juttu minulle koska nuo kuntoutus kuviot on aika sotkuisia näin osaamattomalle. Tämä oli se firma minkä kautta Elo minut lähetti omalle valmentajalle www.katjanoponen.fi tuolla sivuilla on myös muiden kuntoutujien videoita niitä kannattaa katsoa myös jos aihe kiinnostaa, minä ainakin tykkäsin katsoa ennen kuin sinne menin että mitä mieltä muut oli ollu ja mitä heille oli tapahtunut


    • Anonyymi

      Ei vaan työllistymistä. Ammatillisella kuntoutuksella yritetään kuntouttaa työelämään.

    • Anonyymi

      Minulle sitä tarjottiin eläkeyhtiön toimesta.Sieltä soittivat ja antoivat ymmärtää että se tarkoittaa työkokeilua.Sovittiin että harkitsen asiaa itsekseni ja ilmoitan myöhemmin,olihan minulla pitkä sairausloma vielä käyttämättä.300 pv kelan saikkuja meni ja ilmoittauduin työnhakijaksi että sain työttömyyskorvausta ja samalla hain tk-eläkettä.Lopulta minulle myönnettiin se eläke ja hakuaikakin umpeutui kuntoutukseen,eli meni ihan mukavasti koko juttu.Olihan se aika stressipitoista aikaa kun ei tiennyt miten tässä käy kun te-oimistokin oli pelissä mukana.

      • Anonyymi

        Peliähän se on. Vajaakuntoinen on pelkkä pelinappula, eikä saa pelisäännöistä oikein mitään varmaa tietoa.

        Olen vasta joutumassa mukaan peliin ja yrittänyt valmistautua etsimällä tietoa. Voin sanoa, että hankalaksi on asiat tehty.


    • Anonyymi

      Se on ansimmäinen askel kohti työllistymistä👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe