oireet eivät viittaa muistisairauteen
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/92dcfe24-6f41-439f-bf3a-5382c261c5a7
Yllättävän monella keski-ikäisellä on muistisairaus
14
246
Vastaukset
- Anonyymi
Poliitikoilla useasti esiintyvää muistinmenetystä, valikoivaa kuitenkin kiperiin kysymyksiin vastauksia vaadittaessa. Luikertelevuutta, kun valheita seliteltävä uskottaviksi.
- Anonyymi
"Työikäisten muistisairaudet ovat merkittävä inhimillinen ja taloudellinen kuorma.
Tällä hetkellä etenkin otsa-ohimolohkorappeumat (FTLD) ja Lewyn kappale -tauti (DLB) ovat vaikeita diagnosoida, koska käytössä ei ole niitä erottelevia diagnostisia testejä."
Mm. Lewyn kappale tauti voi olla vuosia piilevänä aiheuttaen erilaisia oireita,
joista ei osaa hetikään epäillä, että on geriatrinen sairaus,- Anonyymi
Kun kaverini kuoli alzheimeriin 70-vuotiaana, aloin pelätä muistisairauden alkamista, otan sen mahdollisuuden "huomioon". Moni ajattelee, että tämä ei koske minua. Ensioireita voi olla tarkkaavuuden ja vireyden vaihtelu ja älyllisen toimintakyvyn heikkeneminen, mutta sitä ei tiedosta. Liikkeet voi hidastua ja jäykistyä ja voi tulla sekavuutta. Toivoo mielessään, että tämä on nyt vain jotain tilapäistä. Joka päivä muutama ihminen saa muistisairausdiagnoosin.
- Anonyymi
Mää en muista https://youtu.be/we494lweRd0
Gubbe 72- Anonyymi
Hauska laulu, joka ei ehkä myöhemmällä iällä enää naurata, kun iskee itseen !
Vaikkapa palstalle kirjoittelu auttaa pitämään muistia ja vireyttä yllä.
Ei muisti ole yhtä hyvä kun viisikymppisenä, mutta ei sitä voi vaatiakaan.
Sanat ovat joskus hakusessa mutta keksin tilalle jonkun vastaavan, myös nimet tahtovat unohtua. Tein muistitestin, ainakaan sen mukaan ei ole huolta.
Kaverin mielestä muistini on liiankin hyvä joissakin asioissa.- Anonyymi
Ikäni olen ollu muistisairas,
neljäkymmentä vuotta palveluammatissa en ikinä mustanu vakituisten asiakkaitten nimiä,, arvatkaa h ä v e t t i k ö,,, uuuh kyllä hävetti,
mutta jokunen aika sitten ajokortin uusimisen yhteydessä kasikympisenä tunnin kestävä muistitesti meni läpi sata %
lääkäri sanoi että olen harvinaisuus ikäisekseni, sain ajokortin viideksi vuodeksi taas,
arvatkaa naurattiko,
mutta silti koen itteni dementikoksi,
kaikki tavarat on aina hukassa, voittevaan arvata kuinka se kiukuttaa,
että on se vanhuus vaikeeta,,- Anonyymi
Joillakin on hyvä kasvomuisti. joillakin on hyvä nimimuisti, mikä kelläkin.
- Anonyymi
Niin on. Asianomainen itse tajuaa sen viimeiseksi. Huolehtikaa läheisistänne !
- Anonyymi
17:05
totuus on nyt se
nyt pitää nuorempien pitää minusta huolta,
vanha ja sairas on työnsä tehny elämälle,
pitäkää huolta vanhuksistanne,,,, se kuluu nuorten tehtäviin,,,
- Anonyymi
Tulen hiljattain tapaamasta muistisairasta. Yleensä aika pöpperö, mutta nyt sain niin hyvän yhteyden, että pystyi vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn. Kirjoitin ylös mitä hän sanoi. Se oli ihan ihmeellistä, on kertoja jolloin ei puhu juuri mitään. Sitä ennen ulkoilimme puoli tuntia, hieroin niskan, sääret, käsivarret ja pään. Juotin kahvin ja syötin pullan. Jäi hyvä mieli.
- Anonyymi
Vaskulaarinen dementia (rappeuma aivoverisuonissa) on sellainen, että muisti "aaltoilee", huononee asteittain, voi välillä parantua vähän, mutta voi sitten yht'äkkiä mennä kokonaan.
Minulla on ilmeisesti jo alkava muistisauraus, koska yritin muistella , missä oli lapseni silloin hoidossa Pyhäin päivänä, kun muistin että vanhin oli isänsä kanssa. Sitenpä "hokasin", etä silloin synnytin nuorimmaiseni!
Jotenkin sekoitin muistini autokolariimme, jolloin lapseni joutuivat "evakkoon", sillä toinen oli koulussa ja tämä nuorimpani meni mummolaan.
Olihan sekin kokemus 8 vko kallovedossa, koska 5 niskanikamaa oli murtunut ja kun soitin esimiehelleni, että en pääse nyt töihin, niin hän totesi, että jos oikein yrität, niin kyllä sinä pääset!
Tosin hän tuli katsomaan minua sinne Töölön sairaalaan ja muisti sanomansa ja totesi. "Kyllä minä nyt ymmärrän että et olisi päässyt", vaikka kuinka olisit yrittänyt, koska ohimoillani oli raudat ja pään vieressä hiekkapussit, että päätä ei voinut liikuttaa ja painot kallovedolle siellä pään takana.- Anonyymi
Muistisairaus on vaikea asia sekä sairaalle että "ympäristölle".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p555705Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "752872Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella202095No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401905Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1611819- 191798
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5154881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191161Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy831152Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah69986