juhani palmun haastis

Anonyymi

Pahani Julmun eiku Juhani Palmun haastattelu Kulttuuricocktailissa. Itse en ole koskaan tykännyt hänen maalauksistaan, koska ne ovat olleet mielestäni aina supertylsiä (pelkkää hajutonta ja mautonta latoa ja peltoa), mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä olisi.

"Juhani Palmun taiteessa on kiehtovaa sen poikkeuksellisen ristiriitainen vastaanotto. Palmun parhaimpina vuosikymmeninä eli 1980– ja 90-luvuilla hänen teoksista saatettiin pulittaa helposti kymmeniä tuhansia markkoja.

Jo tuolloin museoväki piti häntä latomaalauksien mainosmiehenä – aivan kuin kuvataiteilijat olisivat tarvinneet oman rennyharlininsa, ulkomailla menestyneen suomipojan, jonka taiteelliselle tasolle voi naureskella."

"TK: Miten sinusta tuli taiteilija?

JP: Olin tehnyt mainosmiehen ja uskonnonopettajan töitä päälle parikymppiseksi asti. Sitten eräänä yönä näin unen, jossa minulle kerrottiin, että minusta tulee taiteilija. Se oli hyvin kirkas ja selkeä uni. En ole nähnyt mitään sellaista sen jälkeen enkä sitä ennen. Koen, että vasta tuolloin olin valmis taiteilijaksi.

TK: Mitä tarkoitat?

JP: Minulla oli maalausvälineet jo hankittuina, ja olin tehnyt jonkin verran taidetta läpi nuoruuteni. En kuitenkaan ollut ajatellut ennen mainitsemani unen näkemistä, että minusta oikeasti voisi tulla taiteilija. Näin jälkikäteen koen, etten ollut ennen unta valmis. Ehkä myös isäni negatiiviset kommentit olivat vaikuttaneet asiaan. Samoin mainosmiehen ja uskonnonopettajan töiden tekeminen, vaikka lopulta ne molemmat liittyvät taiteeseeni.

TK: Miten?

JP: Mainosmiehen työssä tulin piirtäneeksi ja suunnitelleeksi paljon, se loi rutiinia. Toisekseen aika pian sen jälkeen, kun aloin maalata, aloin myös myydä maalauksia autoni takakontista ajaessani pitkin Pohjanmaata. Uskonnonopettajan työ liittyi puolestaan paljon Raamattuun ja Jumalaan, joita olin tutkinut vuosia."

https://yle.fi/aihe/a/20-10001863

0

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. En usko et meistä tulee jotain

        Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
        Ikävä
        10
        2850
      2. Kuvaile itseäsi

        Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
        Ikävä
        111
        2096
      3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

        Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
        Suomalaiset julkkikset
        43
        1554
      4. Huomenta keskipäivää

        Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
        Ikävä
        260
        1398
      5. Oletko koskaan katunut kun

        elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
        Ikävä
        70
        1003
      6. Olen J-mies

        Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
        Ikävä
        47
        911
      7. Ei sitten, ei olla enää

        Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
        Ikävä
        77
        880
      8. Sinusta näkee että

        Kaipaat paljon.
        Ikävä
        55
        874
      9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

        Olet suloinen...
        Ikävä
        44
        785
      10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

        Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
        Pyhäjärvi
        93
        736
      Aihe