Osuuskustantamo?

Anonyymi

Olen alkanut vakavasti harkita omakustanteen tekemistä. Toisaalta yhdessä tekemisessäkin olisi voimaa. Voisikohan olla järkeä perustaa osuuskustantamo, jossa pyrittäisiin laatuun ja osuuskustantamon kirjojen näkyvyyteen? Kun jokainen mainostaisi vähän toistensa kirjoja, niin kaikki hyötyisivät. Voisimme jakaa vinkkejä myös hyvistä editoijista, graafikoista jne. Taloudellinen vastuu ja hyöty voisi jokaisella olla omista teoksistaan, mutta synergiaetuja juuri markkinointiin ja laadukkaaseen lopputulokseen.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ideanahan tuo on hyvä ja jotkut ovat sitä myös vaihtelevalla menestyksellä Suomessa toteuttaneet. Ongelmana minusta tällaisessa on ihmisten väliset henkilökemiat. En lähtisi ihan vieraiden ihmisten kanssa tällaista toteuttamaan, sen verran paljon nykyään on narsisteja ja mielenterveysongelmaisia tässä maassa. Helposti saa vain nenilleen taloudellisesti.

    • Anonyymi

      Miksi? Aika toimimaton liikeidea. Kirjailijan työllä ei oikein elä paitsi jotkut hyvin harvat. Lisäksi kirjoja saa lainaamalla ilmaiseksi joten kuka viitsii kirjaa ostaa. Kustantamojakin on useita. Et sinä niiden rinnalla pärjää. Toki, jos haluat omaksi iloksesi puuhastella, mutta lähinnä tuollainen tuo taloudellista tappiota. Et sinä rikastumaan pääse.

    • Anonyymi

      En lähtisi tuntemattomien kanssa tuollaiseen. Omakustantamisen idea on siinä, että kaikki on omissa näpeissä, joten en haluaisi sotkeutua muiden juttuihin, jos kerran maksan kirjani itse. Tuttujen kanssa voisi toimiakin.

    • Anonyymi

      Kyllä minä näen tässä synergiaetua. Ihan kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan osan hommista voi myös jakaa niin, että kaikki hyötyvät.

      Muutenkin on vähän vanhanaikaista ajatella, että vaikkapa kirjoittamisella pitäisi pelkästään elää. Itse tähtään siihen, että minulla olisi 5-7 vakituista tulonlähdettä, kirjoittaminen olisi näistä vain yksi. Sen vuoksi aikaa panostaa ei myöskään löydy 100%. Niistä kirjastolainauksistakin saa muuten nykyään palkkiota. Jos kirja tuottaa kuitenkin tuhansia euroja passiivisia tuloja, se on ainakin omaan vaurastumiseeni positiivinen asia. Lisäksi haluan tämän tarinan ihmisten käsiin.

    • Anonyymi

      Onhan noita Suomessa, ainakin Osuuskumma on sinnitellyt pystyssä jo vuosia. Varmaan ihan hyvä idea, jos tavoitteena on saada tekstejään julkaistua kirjan muodossa, mutta varsinaiseksi elinkeinoksi siitä tuskin on. Valtaosa Osuuskummankin menestyvämmistä kirjailijoista julkaisee näköjään tekstinsä ensisijaisesti isompien kaupallisten kustantamoiden kautta, ja ilmeisesti sitten osuuskuntakustantamon kautta ne, mitkä eivät muualle kelpaa. Yhdessä tekeminen on kuitenkin usein antoisampaa kuin yksin esim. omakustanteen kanssa nyhertäminen, ainakin jos henkilökemiat toimivat.

    • Anonyymi

      Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että elannoksi siitä ei todellakaan ole. Kirjastokorvauksistakaan on turha haaveilla, sillä nykyisin kirjastot ostavat vain muutaman kappaleen kirjoja ja kierrättävät näitä sitten eri aluekirjastoissa. Eli sieltä saa vuodessa muutaman kympin / ehkä satasen ja siitäkin menee verot.

      Osuuskunnassa puuhastelu on kyllä ihan hauskaa, mutta kannattaa tosiaan ottaa huomioon noi henkilökemiat. Kun kyseessä on introvertit taiteilijatyypit, niin aikaa sekä energiaa menee helposti turhaan vääntämiseen, klikkiytymisiin ja politikointiin. Ja tietysti kun olet oma kustantajasi sekä markkinoijasi, niin varaudu isoon määrään jalkatyötä, sillä sinun pitää myydä, markkinoida, oikolukea, toimittaa jne. myös toisten kirjoja, ei vain omiasi. Eikä osuuskuntaa kannata pitää minään kustannusautomaattina, ihan samalla tavalla sen pitäisi tuottaa voittoa kuin tavallisenkin kustantamon. Tämä tarkoittaa, ettei osuuskunta voi julkaista kaikkea mitä sen jäsenet sille tarjoavat, vaan sen minkä odotetaan myyvän. Tässä törmätäänkin taas sitten niihin henkilökemiajuttuihin.

      Sorry, jos sain homman kuulostamaan negatiiviselta, mutta noihinkin juttuihin kannattaa varautua, jos osuuskuntaa lähtee perustamaan. Mutta jos kova työ ei pelota ja löydät oikeat ihmiset hommaan, niin suosittelen kokeilemaan. Ainakin siitä oppii ja samalla avautuu ihan eri näkökulma kustannusmaailman lainalaisuuksiin.

    • Anonyymi

      Kun lukee ketjuja kustantamoiden toiminnasta niin houkuttaisi kyllä, en ole edes introvertti. Teen nytkin työkseni markkinointia.

    • Anonyymi

      On varmasti hyvä idea luoda kustantamo sellaisilla kirjoille, jotka eivät ole kustannuskelpoisia.

      • Anonyymi

        Noh, on sitä levikissä paljon kustannettuakin roskaa....


      • Anonyymi

        Sehän on melkein kuin lupa painaa rahaa.

        Talouspuoleenhan nämä kirjailijoiden omat kustantamot yleensä sakkaavat. Kirjoja ei saa myyntiin marketteihin tai kirjakauppoihin, netissä ei ole näkyvyyttä ja kaveritkaan ei loputtomiin jaksa kannatusmielessä ostella rumia omakustanteita hyllyyn pölyttymään.


    • Anonyymi

      Faktahan on se, että alle 0,5% esikoiskirjailijoista saa kustannussopimuksen. Ja noista 0,5% iso osa on muualta tunnettuja julkkiksia, bloggareita ym. Hyvä teos voi jäädä kustantamatta jo vaikka siksi, että sen sivumäärä ylittää kustantamon laskemaan optimaalisen tuoton sivumäärän. Tai kirjan aihe saattaa olla kustantajaa mietityttävä. Tai genre ei ole se, mikä on tällä hetkellä pinnalla.

      En meinaa itse löytää kotimaisesta tuotannosta oikein mitään luettavaa. Pelkkää kurjuudessa rypemistä, mitä elämässä riittää muutenkin.

      • Anonyymi

        Ootko taas lukenut kustantamoiden katalogeja ja katsellut kirjaston ikkunaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko taas lukenut kustantamoiden katalogeja ja katsellut kirjaston ikkunaa?

        Outo kommentti. Jos tarkoitus oli mitätöidä kokemukseni, niin olet hakoteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo kommentti. Jos tarkoitus oli mitätöidä kokemukseni, niin olet hakoteillä.

        Kokemuksesi on täysin mitätön


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe