Elatusavun takautuvuus

Anonyymi

Kuinka vanhoja maksamattomia elatusapuja voi periä? Onko yli 5 v vanhat elatusavut sellaisia, joita ei voi enää vaatia?

15

92

Vastaukset

• Anonyymi

Riippuu milloin sopimus on tehty. Jos elatusvelvollinen ei ole vastuutan suorittanut voi elatustukea hakea Kelan kautta. Max 6kk taaksepäin

• Anonyymi

Onko tämä jossain lakitextissä?

• Anonyymi

Ei ole koskaan tehty mitään "sopimusta" vieraannuttaja "äidin- ja lastensuojelun, lastenvalvojan" menettelyssä vieraannutettujen lasten elatuksesta, eikä koskaan tehdä?! Lapsen etu on yhteishuolto, vuoroasuminen-, ei elatusta, oikea lasten alkuperäinen sukunimi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko tämä jossain lakitextissä?

Ei ole - lasten elatus on ainoastaan mitätön suositus, joka ei sido lapsen vanhempia heidän omassa menettelyssään- ja päätöksen teossaan lasten mahdollisesta elatuksesta eli oikeusministeriön "laskelma elatuksen tarpeesta" on ainoastaan "laskelma, suositus" ilman lainmukaisuutta jota ei tarvitse noudattaa... Elatusta ei ole tarkoitettu "lastensuojelun, lastenvalvojan" omassa sairaassa menettelyssä vieraannutetuille, manipuloiduille, aivopestyille lapsille. Ei sitä vieraannuttaja "äidin- ja lastensuojelun, lastenvalvojan" vieraannuttamille lapsille ole tarkoitettu eikä makseta- ei ole isän toimesta koskaan maksettu

• Anonyymi

Ei riipu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole - lasten elatus on ainoastaan mitätön suositus, joka ei sido lapsen vanhempia heidän omassa menettelyssään- ja päätöksen teossaan lasten mahdollisesta elatuksesta eli oikeusministeriön "laskelma elatuksen tarpeesta" on ainoastaan "laskelma, suositus" ilman lainmukaisuutta jota ei tarvitse noudattaa... Elatusta ei ole tarkoitettu "lastensuojelun, lastenvalvojan" omassa sairaassa menettelyssä vieraannutetuille, manipuloiduille, aivopestyille lapsille. Ei sitä vieraannuttaja "äidin- ja lastensuojelun, lastenvalvojan" vieraannuttamille lapsille ole tarkoitettu eikä makseta- ei ole isän toimesta koskaan maksettu

Lain mukaan lapsia pitää elättää. Elatus ei ole mikään suositus. Sinulla ei onneksi ole omia lapsia, vaikka olet toki biol. isä. Heillähän on uusi isä joka hoitaa elatuksen.

• Anonyymi

Ei saanut raukka parka huolta juut takaan - vieraannuttaja äidillä ja lapsilla miljoona omaisuus ei siihen kelaa tarvita

• Anonyymi

Hei. Antakaa jokin linkki, jossa asiasta tekstiä eli kuinka monta vuotta takautuvasti lain mukaan??
      Tuo oli hyvä kun annoitte Kelan linkin, josta selvisi se elarien sitominen elinkustannusindeksiin. 3.13% nousu on melko iso nousu ensi vuoden alusta!

• Anonyymi

Ei yhtään vuotta takautuvasti - tuomioistuimen päätös.

• Anonyymi

Ei myöskään Kelalle makseta mitään

• Anonyymi

Anssi Kela.

• Anonyymi
    • Anonyymi

1 lukuOikeus elatukseen ja elatusvastuu

1 §

Lapsella on oikeus riittävään elatukseen. Se käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.

2 §

Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa.

Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset.

3 §

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

• Anonyymi

Aivan- lapsen kyky- ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan satojen tuhansien eurojen omaisuudellaan, ilman elatustukea - ja apua, sekä ilman oikeudetonta valtion suorittamaa oikeusapua..

Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6354
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3302
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2616
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2228
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1798
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1736
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1530
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1422
    9. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1388
    Aihe