Viikonloppuisyys ja teinit

Anonyymi

Meillä on se tilanne, että avioeron jälkeen molemmat aikuiset on löydetty uudet puolisot ja muutettu niiden perässä eri paikkakunnille. Exäni on lastemme lähivanhempi ja itse olen se viikonloppuisä. Lasten ollessa pienempiä viikonloppureissu isän uuden perheen luokse oli ihan kiva juttu, mutta nyt kun ovat teini-iässä on alkanut tuntua, että isäviikonloput ovat lapsille vain velvollisuus täyttää isän oikeus nähdä lapsiaan (ja exän saada lapsivapaita viikonloppuja). Lasten kaverit, "lelut", harrastukset ja satunnaiset työtkin ovat äidin paikkakunnalla, joten ymmärrettävää, ettei oikein enää kiinnosta reissata isän luokse vain kännykkää näpräämään. Isänä minusta tuntuu, että vieraannun jatkuvasti enemmän ja enemmän lapsistani, enkä enää oikein tiedä mitä teinien kanssa voisi puuhastella tai edes puhua. Vai onko ihan sama lähivanhemmillakin, että ovat enää pääasiassa vain teinien ruuanlaittajia ja harrastuskuskeja? Mitä minun siis pitäisi tehdä? Pitää kynsin hampain kiinni isäviikonlopuista ja yrittää keksiä, miten niistä voisi jokainen osapuoli saada enemmän irti, vai antaa lapsille vapaus itse päättää tulevatko, eli eivät ja muuttua viikonloppuisästä vain lomaisäksi? Sen enempää minä kuin lapsetkaan ei olla sitä sorttia, jotka tykkäisivät puhelimessa lörpötellä kuulumisia, joten aika kurjalta ja etäännyttävältä tuo lomaisävaihtoehto tuntuu.

1

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama meilläkin on edessä. Miehen lasten äiti muutti lasten kanssa usean sadan km päähän ja lapset viettävät meillä joka toisen viikonlopun sekä lomat ja puolet n. kesälomastaan, tähän mennessä jopa suurimman osan kesälomastaan ovat meillä. Vanhempi pojista on parin vuoden päästä teini-iässä ja on jo nyt lähinnä kännykällä tai pelikoneilla täällä ollessa.

      Onhan se fakta, että jossain kohtaa ei se tuleminen tänne enää kiinnosta samalla tavalla. Nyt vielä tykkäävät tulla, mutta mitä vanhemmiksi kasvavat niin onhan se tylsää kun kaikki kaverit ovat siellä äidin paikkakunnalla. Voihan sitä omallekin kohdalle ajatella, että ei teininä olisi ollut kivaa, jos ei lomia ja viikonloppuja olisi saanut viettää yhdessä niiden omien kavereiden kanssa. Itse antaisin lasten päättää missä haluavat olla ja koska, pakottaminenkaan kun ei ainakaan paranna välejä ja pahimmassa tapauksessa teinit sitten vain vihoittelevat jamököttävät koko sen ajan kun ovat luonasi jos eivät itse halua tulla. Vapaa-ehtoisuus ja se että saa itse päättää, taas voi antaa teineille sen tunteen että myös heitä ja heidän mielipiteitään kunnioitetaan ja heidät nähdään ihmisinä. Silloin, vaikka käynti kerrat vähenisivätkin, niin tulevat he silti ehkä mielellään välillä sitten isänkin kanssa viettämään aikaa ja ehkä jopa haluavat tehdä jotain kivaa yhdessä.

      Ja tottahan se on, että niissäkin perheissä missä vanhemmat ovat edelleen yhdessä, tai juuri sen lähivanhemman luona, niin samalla tavalla ne teinit sielläkin istuu omissa huoneissaan tai ovat kavereiden luona, harrastuksissa jne.

      Minusta sinun kannattaisi antaa lapsillesi vapaus päättää missä haluavat olla, mutta muistuta heitä siitä että ovat aina tervetulleita luoksesi ja että sinulle saa aina soittaa vaikka ei olisikaan teidän juttunne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe