Olet varmaan ostanut komponentteja EBAY sivuilta. Aion avata käyttäjä-
tunnuksen tuohon kansainväliseen järjestelmään.
Mikä maksutapa kannattaa valita, että se olisi turvallinen, rahat takaisin jos ei tule.
Miten tullimaksu maksetaan? Lähettääkö tulli laskun tavaran tultua asiakkaalle?
Mitä muita seikkoja tulee huomioida?
EBAY Ostot.
21
5082
Vastaukset
- Anonyymi
Paypalin kautta olen kortilla maksanut. Tullaus menee vaikeaksi ja kalliiksi. Kehotan välttämään ostamista tahoilta, jotka pitää tullata.
- Anonyymi
Paypal tietenkin, mutta mitä ihmettä tarkoitat tullauksen kalleudella ja vaikeudella -jos tavarasta tulli kuuluu maksaa niin ei sen määrään vaikuta mitään onko se Ebayn kautta hommattu vai jostain muualta ja itse tullauskin on helppo ja nopea juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paypal tietenkin, mutta mitä ihmettä tarkoitat tullauksen kalleudella ja vaikeudella -jos tavarasta tulli kuuluu maksaa niin ei sen määrään vaikuta mitään onko se Ebayn kautta hommattu vai jostain muualta ja itse tullauskin on helppo ja nopea juttu.
Tullaus ei ole rakettitiedettä taikka kallista. Hinta postikulut tullimaksu alv= hinta sinulle. Tavara tulee tullipostiin, josta ilmoitus ja maksat kulut ja paketti lähtee sinulle. Hyvällä tuurilla paketti ei jää edes tulliin. Katso ohjeet tullin sivuilta, jos tilaa eu:n ulkopuolelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ostokanava tietysti vaikuta, mutta ebaystäkin voi ostaa kutakuinkin kaikkea vaikkapa Saksasta, jolloin toimitus viikossa ja ei tarvitse tullausta miettiä.
Ilmeisesti tullaus on sitten kehittynyt. Itse en olen ostanut tullattavia tuotteita Brexitin tai halpojen tavaroidenkin tullausvaateen jälkeen. Muutama vuosi sitten tullaus vaati paperisotaa ja maksoi muutakin kuin pelkän tullimaksun. Sekä aiheutti viivettä.
Tai olen ostanut, mutta vain Digikeystä ja vastaavista, jotka hoitavat koko homman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ostokanava tietysti vaikuta, mutta ebaystäkin voi ostaa kutakuinkin kaikkea vaikkapa Saksasta, jolloin toimitus viikossa ja ei tarvitse tullausta miettiä.
Ilmeisesti tullaus on sitten kehittynyt. Itse en olen ostanut tullattavia tuotteita Brexitin tai halpojen tavaroidenkin tullausvaateen jälkeen. Muutama vuosi sitten tullaus vaati paperisotaa ja maksoi muutakin kuin pelkän tullimaksun. Sekä aiheutti viivettä.
Tai olen ostanut, mutta vain Digikeystä ja vastaavista, jotka hoitavat koko homman.Nyt on puurot vellit sekaisin, ALV ja tullimaksu on eri juttuja.
Tullia joutuu maksamaan vain yli 150€ arvoisista tilauksista.
ALVia joutuu maksamaan kaikista tilauksista, yleensä sen 24%, ja sen lisää Ebay ostosten hintaan. Ebay on siis mukana IOSS-järjestelmässä toisin kuin jotkut Kiinan kaupat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on puurot vellit sekaisin, ALV ja tullimaksu on eri juttuja.
Tullia joutuu maksamaan vain yli 150€ arvoisista tilauksista.
ALVia joutuu maksamaan kaikista tilauksista, yleensä sen 24%, ja sen lisää Ebay ostosten hintaan. Ebay on siis mukana IOSS-järjestelmässä toisin kuin jotkut Kiinan kaupat.Alkuperäinen kirjoittaja kysyi juuri tullimaksuista, ei ALV:stä. Kenellä sitten on tullaus ja ALV sekaisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyi juuri tullimaksuista, ei ALV:stä. Kenellä sitten on tullaus ja ALV sekaisin?
Niinhän toi tarkkaa ottaen kyseli, mutta eiköhän koko prosessia kuitenkin osittain tietämättäänkin tarkoittanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän toi tarkkaa ottaen kyseli, mutta eiköhän koko prosessia kuitenkin osittain tietämättäänkin tarkoittanut.
Miten toi prosessi nykyään menee? Siis ALV hoituu automaattisesti ja lisäkuluitta, mutta aiheuttaako se ylimääräistä viivettä Suomessa?
Entä sitten kun menee yli 150 €? Vaikeutuuko prosessi? Ennen ainakin tullaus maksoi muutaman kympin itse tullimaksun lisäksi ellei itse käynyt sitä paikanpäällä tullipostissa lentokentällä hoitamassa. Tuolloin piti täyttää paperinivaska.
Todella vaikeaksi ja kalliiksi meni kun valmistamani laite lähetettiin takaisin korjattavaksi EU:n ulkopuolelta. Kustannuksista 2/3 meni tuohon ja työmäärästä vielä enemmän. Sen jälkeen olen kehottanut EUn ulkopuolisia asiakkaita hoitamaan korjaukset jotenkin paikallisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekaannusta aiheuttaa myös se, että se on Tulli joka perii ALVin jos myyjä ei ole mukana IOSS-järjestelmässä.
Lisäksi Posti joskus (usein) töpeksii, ja ohjaa IOSS paketin tullille, eli vastaanottaja joutuu tekemään ALVista ns. nollatullauksen saadakseen paketin.
- Anonyymi
Ebay ottaa alvit nykyään automattisesti ostajan kotimaan mukaisesti. Ostosta tulee automaattinen ennakkoilmoitus suomen tulliin/omapostiin.
- Anonyymi
Kiitoksia arvokkaista tiedoista.
Ihmettelinkin EBAY tutkiessani, miten maapallon toisella puolella tiedetään
suomen ALV. - Anonyymi
Sanomattakin on selvää että nämä kaikki mahdollisetTullin kanssa asioinnit nykyisin hoituvat vaivattomasti netin kautta.
- Anonyymi
Kannattaa välttää kaikkea ulkomailta tilaamista. Ainakin Kiinasta. Kolmesta Kiinantilauksesta pari vuotta sitten yksi toimi, toisesta tuli väärä tuote ja kolmannesta ei mitään, rahat toki meni. Ja se rahat takaisin -takuu on pelkkää huijausta: ei niitä saa takaisin.
Kaksi tilausta HongKongista ennen kiinan tekemää valtausta toimi OK, samoin kaksi tilausta Ruotsista.
Omalla vastuullanne voitte toki yrittää, mutta nyt teitä on varoitettu!- Anonyymi
Toistasataa tilausta -kaikki tulleet, ei yhtään viallista.
- Anonyymi
Siinä taas joku täkäläinen kauppias valittaa kun porukka ostaa komponentit suoraan ulkomailta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taas joku täkäläinen kauppias valittaa kun porukka ostaa komponentit suoraan ulkomailta.
Jos tarkoitit vuodatuksellasi minua, 02.01.2022 09:10, niin en ole kauppias vaan eläkkeellä oleva teknikko.
Sinuna minä jo lottoaisin, vaikutat olevan todellinen Onnenpekka! - Anonyymi
Olen tilannut jo 15 vuotta pikkutavaraa kiinasta eBayn kautta, eli Nichicon-kondensaattoreita, käytettyjä emolevyjä yms.
Aina ei onnistu. Tinat olivat kuraa, myytiin lyijyllisinä mutta olivat huonoa puhdasta tinaa.
Kyllä kinuski sanansa pitää, kun on pakko, tai tulee huonoa feedbackkiä ja rahat jää saamatta. Rahat saa takaisin jos jaksaa vetää disputea ilman sääliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"joku täkäläinen kauppias valittaa kun porukka ostaa komponentit suoraan ulkomailta"
Ei mikään ihme!
Esim. 5 mm perinteinen ns "superkirkas" valkoinen LED, aikanaan niitä sai Suomestakin n. 0,10€/kpl.
Nyt saatavuus on surkea ja hintakin moninkertainen !
tme.eu my noita n. 0,16€/kpl kun tilaat 50 kpl kerralla. Päälle toki tulee toimituskulut, joten järkevää vain, jos tilaat jotain muuta samalla kertaa.
- Anonyymi
Ennen vanhaa alv-rajan ollessa 50€ toimi, samoin alv-rajan tiputtua 20€ tuntumaan toimi: Paketit tuli useimmiten postikonttoriin noudettavaksi. Nykyjärjestelmää, missä alv:lle ei ole alarajaa en ole vielä testannut - veikkaisin, että tullissa voi olla pientä ruuhkan poikasta havaittavissa..
Jaa niin, pakettiautomaattiin ei ulkomailta voi tilata - ne palautettiin lähettäjälle - ainoa asia, mihin pakettiautomaattia ylipäänsä olisi tarvinnut! Edes EU:n sisäiset pakettilähetykset ei toimi!- Anonyymi
Huomaa että olet ulkona kaikesta.
IOSS-järjestelmä on otettu käyttöön aika kattavasti, eli ALV lisätään ostoksien loppusummaan. Eikä itse paketit milloinkaan mene tullin tiloihin, jos ALV on maksamatta, paketit odottaa postin varastoissa ilmoitusta tullilta siitä kun verot on maksettu.
- Anonyymi
Suurin ongelma on tullauksessa jos joudut selvittämään tullinimikkeen. Se kun on täysin käsittämätöntä kapulakieltä. Tullinimiikelistan ovat luoneet varmastikin jotkut ammattitaidottomat henkilöt, joilla tuskin on ollut mitää tietoa esim. elektroniikan osista. Konkka ja vastus vielä löytyy mutta kun on kokonaisuus, jossa on useita osia mutta ei ole valmis kaupallinen tuote niin sitten ollaan vaikeuksissa. Ja ainut tapa edetä on kysyä tullivirkailijalta että mikähän tämän säädinkortin tullinimike voisi olla. Luojan kiitos tullista kuitenkin löytyy ystävällisiä toimihenkilöitä auttamaan tällaisessakin tapauksessa.
Nim. Apua saanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla372621- 382467
- 951779
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861321Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511320Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51205Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2871132- 561048
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38799- 27770