Hei. Aattelin mennä opiskelemaan röntgenhoitajaksi Tampereelle. Olen juuri päättämässä lukiota... Nyt kaipailisin vähän neuvoja, sillä netistä tuntuu löytyvän huonosti tietoa. Olen etukäteen yrittänyt tutkia asiaa, että minkälaisia opinnot ovat, ja siitä onkin löytynyt vähän infoa mutta esimerkiksi siitä, että kuinka paljon opiskelu kustantaa, ei löydy mitään. Mitä kaikkea pitää hankkia opiskelun aikana ja miten paljon nämä maksavat? Millaista opiskelu on minäkin vuonna? Minkälaista asioista se koostuu? Olisi mukavaa kuulla mahdollisimman tarkkoja kertomuksia opiskelusta sekä vähän hintoja näin etukäteen!
Kiitos valmiiksi :)
Röntgenhoitajan opinnot
5
1720
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö kellään oo mitään sanottavaa?
- Anonyymi
Aattelit mennä opiskelemaan röntgenhoitajaksi Tampereelle. Mitäpä tuohon on sanomista. Onko opiskelupaikka jo varma?
Opiskelu ja elämä maksaa minkä maksaa. Paljon riippuu asumisesta. Hankit mitä nyt yleensä opiskelussa tarvitaan ja harjoittelujaksoja varten asiaan kuuluvat pukineet. Kyllä näistä sitten kerrotaan, kun opiskelu alkaa.
- Anonyymi
Eri ammattikorkeakoulujen, myös Tampereen ammattikorkeakoulun, verkkosivuilta löytyy varsin yksityiskohtaista tietoa röntgenhoitajan opinnoista opintosuunnitelmineen. Myös opiskelijatarinoita saa lukea sieltä.
- Anonyymi
Olen metropoliasta valmistunut röntgenhoitaja ja meillä oli ilmaiset oppimismateriaalit. Muilla kouluilla sama käytäntö, että opettajat ovat vuosien varrella ne luoneet, joista sitten opiskellaan kokeisiin. Ajantasaista olevaa tietoa ei ole liiemmin ole kirjallisuudessa kuin korkeintaan englanniksi.
En yhtään tiedä paljonko opiskeluun meni käytännössä rahaa, itselläni tuskin 1800€ vertaakaan koko aikana, kun lasken kamat ja matkakulut/parkkikulut (oma auto), kun olin onnekas kun ei tarvinnut mennä asumaan minnekään toiselle paikkakunnalle.. Läppäri jossa pitkäkestoinen akku on hyvä olla (ainakin 6h). Matkaliput ja parkkipaikat kustannat itse koulun lähistöllä, kuin harjoittelupaikoissakin. Harjoittelupaikat eivät tyypillisesti anna oppilaan käyttää henkilökunnan parkkipaikkaa oman kokemukseni mukaan. Joskus voi tulla tilanne, että on mentävä pidemmälle harkkaan, tällöin pitäisi olla varautunut siihen että voi joutua maksamaan enemmän matkoista tai että vuokraa jostain oleskelupaikan kuukaudeksi. Lisäksi terveydenhuoltomaksu, joka on vuodessa about 75€, mutta olet sitten oikeudettu siellä esim. hammashygienin vastaanottoon ja pakollisiin rokotuksiin. Ilman rokotuksia harjoittelupaikka on oikeus peruuttaa. Rokotustiedot onkin hyvä olla kaikki sinulla tiedossa ennen koulutuksen alkua, että voit heti varata ajan puuttuviin rokotteisiin, halusitpa mihin tahansa terveysalan koulutukseen.
Koulutus on moninainen, käydään läpi kaikki kuvantamismodaliteetit, sekä syöpähoidot. Linkistä saat ehkä vähän hahmotusta mitä kaikkia kursseja koulutukseen ylipäätään liittyy. Paina kurssin nimeä, niin opetussuunnitelma sen osalta aukeaa. > https://opinto-opas.metropolia.fi/fi/88094/fi/70311/SXM21S1/year/2021
Pääsykokeiseen riittää hyvin hallittu lyhyt matematiikka ja pitkä enkku. Koulutuksessa pyörii teemoina ehkä vahvoiten säteilyfysiikka, anatomia, matematiikka ja englanti. Enkku siksi, koska AMK koulutuksessa on lukuisia projektitöitä, joita varten tarvitsee enkunkielisiä läheitä, koska suomenkielisiä ei joka aiheesta ole.
Koulunkäynti ei ollut kovinkaan kivaa, kun säteilyfysiikan haasteellisuus oli piikki lihassa kurssista toiseen ja projekteja oli ekasta vikaan kurssiin lähes joka jaksolla. Anatomia ja eri kuvantamisen luennot olivat kuitenkin tosi mielenkiintoisia. Harkat olivat kuitenkin parhaita, kun pääsi tekemään käytännössä itse työtä ja väitän, että 3,5 vuoden raataminen oli tämän arvoista kun pääsee tekemään niin monipuolista työtä ja on monia ovia auki. - Anonyymi
Opiskelu ei maksa mitään, kaikki koulu sinänsä on ilmaista. Mitään merkittäviä kuluja itse opiskelusta ei opiskelijalle tule. Terveydenhoitomaksu on pakollinen, muutaman kympin lukukaudessa. Oma asiasi on sitten, kuin elät ja asut. Siihen voi käyttää rahaa paljon tai vähän. Parhaille vanhemmat ostavat asunnon ja maksavat vastikkeet. Opintoraha ja opintolaina riittävät vaatimattomaan elämiseen. Joillakin on lapsilisät säästössä, useimpin vanhemmat auttavat, etenkin nuoria opiskelijoita. Kesällä ollaan töissä ja alun jälkeen hiukan viikonloppuisinkin.
Joukko on vähän eri ikäisiä, toisin kuin lukiossa. Rahankäyttö erilaista. Tavallisimmin rahaa on niukasti. Hyvin eriarvoisia ollaan taloudellisesti riippuen vanhemmista ja elämäntilanteesta. Yhdellä on käytössä äidin luottokortti, isän ostama kaksio, auto ja kalliit harrastukset, toisella ei muuta kuin niukka opintoraha ja opintolaina ja asumuksena opiskelija-asuntolan solu. Mutta kaikki valmistuvat suht pienipalkkaiseen ammattiin tai työttömiksi. Sellaista on elämä aikuisten oikeesti.
Onnea hankkeellesi!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759