Täytyykö kaupungissa kaiken olla luonnotonta
JA ENNEN KAIKKEA MITEN VALAISTUS VAIKUTTAA PUIDEN ELINTOIMINTOIHIN?
Se nimittäin vaikuttaa. Olen syksyisin seurannut ruskan etenemistä erityisesti koivuissa. Muuten sujuu luonnollisesti, mutta sillä alueella, mihin osuu lähellä olevan katulampun valo, kellastuminen tapahtuu hitaammin ja keltaiset lehden pysyvät sitkeästi kiinni.
Varsinkin sellaisten lyhyiden tolppien lähellä sen huomaa. Puun alaosassa on pitkään keltainen lehtimassa, vaikka puu muuten on ihan tyhjä.
Olen ihmetellyt eräässä paikassa, ovatko koivut siellä jotakin eri lajia, kun pysyvät vihreinäkin kauemmin kuin muualla. Eikun valaistusta tulee joka puolelta.
MITÄHÄN VANHAT PUUT TYKKÄISIVÄT TÄLLAISESTA MUUTOKSESTA. Ottakaa nyt edes selvää. - Kaupungeissa tunnetusti ihmisetkin alttiiksi liialle VALOSAASTEELLE.
ITSENÄISYYDEN PUISTON ISOT VANHAT PUUT AIOTAAN VALAISTA - VASTUSTAN
6
256
Vastaukset
- Anonyymi
EI TURHAA VALOSAASTETTA IHMISILLEKÄÄN. Netistä varmaan löytyy tietoa.
- Anonyymi
googlasin: kaupunkien valosaaste
tuli paljon otsikoita
tässä yksi linkki
https://kaupunkitilaohje.hel.Fi/kortti/hairiovalo-ja-valosaaste
jos linkistä ei tullut toimivaa, löytyy otsikko tuolla googlauksella
ote" Valosaaste saattaa aiheuttaa ympäristöhaittoja kasveille. hyönteisille ja eläimille. Haitat ilmenevät kasveilla kasvukauden muutoksina sekä hyönteisillä ja eläimillä elintapojen muutoksina."
Niissä isoissa puissa asuu vaikka mitä hyönteisiä ja muitaki pikku elukoita.
EI KIDUTETA VALOSAASTEELLA ITSENÄISYYDEN PUISTOSSA !!!!!!!- Anonyymi
On se kumma, että puut ja hyönteiset eivät ole kommentoineet tätä asiaa ollenkaan.
- Anonyymi
vieläkö aiotte?
- Anonyymi
Energiakriisiä pukkaa syksylle, niin eiköhän tuollaiset puunvalaisut unohdu.
- Anonyymi
Kävelin äsken ohi. Kyllä maassa tököttää metallivarsia ja päässä puuhun suunnattuja valoja.
Yäk, yäk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841709Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2721595Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2851353Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691292- 57905
- 66874
- 48871
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66863Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48828