Kolmekymppisenä muurariksi?

Anonyymi

Olen 27 vuotias nainen. Olen miettinyt uudelleenkouluttautumista, kun nykyinen ammatti ei tunnu omalta (kyllä sitä leipänsä eteen tekee, mutta tekisin ennemmin työtä, joka on mielekästä).
Raksa-alaa ja muurarin ammattia olen vakavasti harkinnut jo pidempään. Tuntuu kuitenkin, että kohta tulee ikä vastaan, kun kaikki tuntemani ja tietämäni muurarit ovat jo nuorina poikina olleet latomassa kiviä, tai vähintään sekoittamassa kuraa.
Raksahommista minulla on kokemusta yhden omakotitalon rakennuksen verran, mutta muuraus ja laatoitustyötä olen päässyt vain ihailemaan sivusta.
Suvussamme on ollut muurareita kolmessa polvessa. Ehkä juuri tästä syystä kyseinen ammatti on aina kiinnostanut, mutten kuitenkaan nuorena ja hölmönä hakeutunut alalle "ajoissa". Valitettavasti nämä muurarit ovat siirtyneet ajasta ikuisuuteen jo viime vuosikymmenen puolella, eli heidän oppiinsa enää ei pääse.

JOTEN: Pääseekö alalle vielä kolmekymppisenä sisään? Mikä on alalla suhtautuminen naispuolisiin muurareihin? Järkevin opintopolku?

38

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai, varmaan pelkkä seinän teko ei kiinnosta, tulisijat, ja laattahommat mielekkäämpiä. Toki, jos haluaa huhkia, niin miksei ulkovuorejakin voi muurata. Muurarikurssille vaan, siitä se lähtee helpoiten liikkeelle..

    • Anonyymi

      Olen nähnyt viisikymppisiä kouluttautuvan uusiksi. 30v ei ole mikään este.

    • Anonyymi

      Suosittelen mielummin laattamiehen hommia. Työ on sisällä lämpimässä ja vähän kevyempää kun muuraushommat.

      • Anonyymi

        Kyseessä oli nainen, pitääkö leikkauttaa itsensä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä oli nainen, pitääkö leikkauttaa itsensä?

        Ei tarvitse. Jos nainen haluaa muurariksi, niin hänellä on munaa riittävästi ilman leikkauksiakin.


    • Anonyymi

      Suosittelisin sinulle takkamuurariksi suuntautumista. Kaikkiin uusiin omakotitaloihin tulee käytännössä varaava tulisija mutta tekijät on vähissä. Meille muurattiin joku vuosi sitten iso varaava tiilitakka enkä voisi tuohon tyytyväisempi olla, Muurari joka tuon teki valitteli nimenomaan sitä, ettei alalle tule uusia työntekijöitä. Tuo ikä ei ole mitenkään ongelma, päinvastoin hyvä kun on työelämäkokemusta pohjalla.
      Minä vaihdoin aikoinaan alaa 31-vuotiaana, olin toki luokan vanhin mutta ei tuntunut ketään häiritsevän. Suomessa on kauhea työvoimapula kohta joka alalla, sinne vaan sekaan!!! Oppisopimus vanhan takkamuurarin kanssa voisi olla hyvä vaihtoehto.

      • Anonyymi

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.

        Joo, poltetaan kivihiiltä joka on ilmastoystävällistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.

        Paikalla muurattuja tulisijoja varten on jo nyt omat määräykset. Tehdasvalmisteisten on täytettävä tiukat normit lämpötilojen suhteen. Paikalla muurattuja tulisijoja eivät standardit koske.

        Pienhiukkaset saa kyllä pois, jos niin halutaan. Sveitsissä, Saksassa ja tietyissä USA:n osavaltioissa (mm. Coloradossa) on tiukat pienhiukkasnormit.

        Yhden varaavan ajattelin vielä itse muurata kunhan keksin tavan ympätä siihen vesikierron. Samalla voisi laittaa pienhiukkaset kuriin.

        Jos selkä ja muut osat ovat kunnossa, niin ikä on vain numero. Olen tehnyt kattoja 76 vuotiaan timpurin kanssa. Elementtien nostoa hoiti 75 vuotias pitkän linjan kraanamies. 30 ei ole yhtikäs mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikalla muurattuja tulisijoja varten on jo nyt omat määräykset. Tehdasvalmisteisten on täytettävä tiukat normit lämpötilojen suhteen. Paikalla muurattuja tulisijoja eivät standardit koske.

        Pienhiukkaset saa kyllä pois, jos niin halutaan. Sveitsissä, Saksassa ja tietyissä USA:n osavaltioissa (mm. Coloradossa) on tiukat pienhiukkasnormit.

        Yhden varaavan ajattelin vielä itse muurata kunhan keksin tavan ympätä siihen vesikierron. Samalla voisi laittaa pienhiukkaset kuriin.

        Jos selkä ja muut osat ovat kunnossa, niin ikä on vain numero. Olen tehnyt kattoja 76 vuotiaan timpurin kanssa. Elementtien nostoa hoiti 75 vuotias pitkän linjan kraanamies. 30 ei ole yhtikäs mitään.

        Paikalla muurattuja varten on tosiaan omat määräykset, jotka ovat lievemmät kuin tehdasvalmisteisten. Mutta luuletteko noiden normien lähitulevaisuudessa pysyvän entisellään vai kiristyvän? Pian ollaan tilanteessa, jossa uuteen asuintaloon ei saa rakentaa tulisijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.

        En kyllä tuolla perusteella jättäisi alalle menemättä. Tulisijojen suunnitteludirektiivi valmistui juuri, eikä se koske paikalla muurattuja. Luulen, että tulisijojen suhteen homma on pulkassa hetken aikaa ja tähtäimet muualla.

        Hakukoneisto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.

        Puunpolttohan on hiilineutraalia, sen kieltoa odotellessa kuluu kyllä useampikin takkamuurarin työura.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikalla muurattuja varten on tosiaan omat määräykset, jotka ovat lievemmät kuin tehdasvalmisteisten. Mutta luuletteko noiden normien lähitulevaisuudessa pysyvän entisellään vai kiristyvän? Pian ollaan tilanteessa, jossa uuteen asuintaloon ei saa rakentaa tulisijaa.

        Hei,mistä saa nuo määräykset paikalla muurattuihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikalla muurattuja varten on tosiaan omat määräykset, jotka ovat lievemmät kuin tehdasvalmisteisten. Mutta luuletteko noiden normien lähitulevaisuudessa pysyvän entisellään vai kiristyvän? Pian ollaan tilanteessa, jossa uuteen asuintaloon ei saa rakentaa tulisijaa.

        Vaaliuurnilla voimme halitessamme vaikuttaa tähän, samoin kuin määräysvallan pysymiseen omissa käsissä, pois brysselistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,mistä saa nuo määräykset paikalla muurattuihin?

        Tärkein lienee takan hormin paloluokka. Paikalla muuratuissa sen on oltava korkein eli oliko se nyt T600, koska palokaasujen lämpöä ei tiedetä etukäteen varmasti. Tiilitakka tiilipiipulla on tässä mielessä varma valinta, koska paikalla muurattu tiilihormi täyttää sen korkeimman savukaasulämmön vaatimuksen.
        Muurarit tietää kyllä ne loput määräykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko takkamuurari enää tulevaisuuden ammatti. Kiristyvät ilmastomääräykset asettavat puun poltolle niin tiukkoja rajoja, että puun pienpoltto tullaan jossain vaiheessa kieltämään.

        Ja rautakauppojen myyjät tyrkyttävät huippukalliillakin moderneja sisustustakkoja,ja kaminoita.Siinä muuraria ei tarvita.


    • Anonyymi

      Maalari, tasoittaja ja laatoittaja tai sähköasentaja, noista valitsemaan.

    • Anonyymi

      Muurarilla olisi hyvä olla ruista ranteessa ja kyllähän sellaisiakin naisia on...ikävä kyllä joten siitä vaan muurariksi opiskelemaan !!

      • Anonyymi

        Kaverini opiskeli autoteknikoksi, mutta ryhtyi sitten muurariksi. En tiedä oliko tuohon aikaan mitään kursseja, mutta hyvä muurari hänestä tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverini opiskeli autoteknikoksi, mutta ryhtyi sitten muurariksi. En tiedä oliko tuohon aikaan mitään kursseja, mutta hyvä muurari hänestä tuli.

        Isäni kanssa ollaan muurailtu sipotaloja, eli Jämerää jo 15 vuotta. Isukki aloitti jo 70-luvulla niiden kanssa. Kevytbetoniharkko sopii keveytensä takia hyvin myös naisen käsin nostettavaksi. Mukava työstää ja jälkeä tulee nopeasti. Ota vaikka Jämerään yhteyttä ja kysele olisiko niillä joku porukka johon pääsisi hantiksi... siitä siitten oppisopimus ja joskus oma putiikki pystyyn. Muurattavaa riittää kyllä. Iso peukku sulle asenteesta!


    • Anonyymi

      En ole muurari, mutta olen roudannut tavaraa valmiiksi erilaisia muurauksia varten. Ensimmäisenä tulee mieleen tavaroiden paino. Mikään ei yleensä ole pientä tai kevyttä, laastikin painaa ämpärissä. Paljonhan oli aikanaan naisia kantamassa tiiliä rakennuksille, mutta mitä se aiheutti yleensä pienemmälle keholle ? Vaikka henki olisi vahva, niin kaikkea ei tahdonvoimallakaan voi kestää.

    • Anonyymi

      Palstat aktivoituvat vähemmilläkin voimilla, minkähän ammatin soveltuvuutta seuraavaksi kysellään?

      • Anonyymi

        Suksisitko v..uun jos keskustelu ihan aiheellisesta asiasta ei kiinnosta. Mee vaikka tekemään itsellelles avanto ja pohdi siellä elämääsi.


      • Anonyymi

        Tahdonvoimalla kommentoi aloituksia pitempäänkin, joskus sekin loppuu ja vain muistot jää muille.


    • Anonyymi

      Aikuisviihde on kanssa ammatti...

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Positiivisten kommenttien kannustamana lupasin juuri itselleni, että aion äitiysloman jälkeen hakeutua tämän katoavan käsityöammatin piiriin -joko oppisopimuksen tai amk-tutkinnon kautta. Niin kuin moni täällä jo ehdottikin, niin kyllä - tulisijamuuraus muuttuvista standardeista huolimatta on se, mikä tuntuu siltä omimmalta ammattihaaralta. Toki seinääkin latoo varmasti aivan mielellään, vaikkakin pisteestä a pisteeseen b pääseminen on verkkaisempaa (jos a on alku ja on loppu) !
      Eipä tuo työn raskauskaan niin huoleta... Nykyiseen ammattiin kun kuuluu yhtä lailla raskaiden asioiden nostelua ja kuljetusta.
      Onneksi tuttaviin kuuluu niin paljon raksalla työsteleviä, että varmasti joku tuntee jonkun pätevän muurarin, kenen oppiin voisi päästä!

    • Anonyymi

      Ei nykynuoret halua enää paikalle muurattua. Se pitää olla olkkarin nurkkaan kaunis vuolukivi ta tehdastekoinen.

      Seinää muuratessa on niin raskas homma etten suosittele sitä. 400 1000 kiveen kun pökkää langalle niin on illalla tattis muurari. Siksi nuoret tekevät sitä hommaa. Ei se ole mitään ammattityötä sillä opetettu apinakin tekee sitä hommaa.

    • Anonyymi

      Minä peukutan nuoren naisen kouluttautumista muurariksi. Jos ei nyt julkisivuja niin takat laatotukset tasoitukset maalaukset rappaukset.
      On tietenkin fyysistä hommaa mutta pidät itsesi kunnossa etkä repele liikaa. Terveisin : yrittäjä.

    • Anonyymi

      Jo 30 vuotta sitten oli muurauskurssilla naisia joten miksi ei nytkin.

      • Anonyymi

        40 vuotta sitten oli myös.


    • Anonyymi

      Sitten kun valmistut, niin tule muuraamaan tulisija kerrostaloni osakkeeseen, jossa ei ole mitään hormeja tai piippuja.

      Tämä haaste on myös ihan kaikille muurareille.

      • Anonyymi

        Ne taika-jim koulut on erikseen, niistä ei valmistu muurareita...


    • Anonyymi

      Kokeile, että pystytkö nostamaan tiilen yhdellä kädellä pitäen kiinni sen leveämmästä kohdasta. Mikäli onnistuu, tulee sinusta muurari...

      Toisessa kädessä sulla pitää pysyä tiili, toisessa on taas muurauslasta! Ammattikoulussa oli aikoinaan pienikätisiä poikia, jotka joutuivat nostamaan tiilen kahdella kädellä. Heistä ei tullut muurareita... Muista tuli kyllä...

    • Anonyymi

      1.1.2022 tuli voimaan Ecodesign -direktiivi, joten sellaisia vähäpäästöisiä takkoja varmasti tullaan kysymään, jotka tuon täyttävät. Näillä sähkön hinnoilla ei muuten kannata lämmittää.

    • Anonyymi

      Nainen paras muurari, kun nostaa vähän kahta kiveä niin torni pystyssä mutta kunnon muurari on sen verran hyvä juoppo ettei tee mitään.

    • Anonyymi

      Perusedellytys on että yhdellä kädellä pystyy tiilen nostamaan, eli sormet ylettyy 130mm leveän kiven nostamiseen ja ote pitää, kahitiili painaa yli 5kiloa, turvakengät jalkaan kun kokeilee.

    • Anonyymi

      muuraus ei vaadi kun hyvän selän ja että osaa mennä oikeaan taloon minne on kutsuttu

    • Anonyymi

      Muurarin ammatin vaatimukset tyhmä, ahne ja hyväselkäinen yksilö. Sen verran älyä ettei mee taloon muuraamaan kutsumatta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe