Nissan p11 imuputkesta kuuluu voimakas kohina.
Kylmänä käy hyvin tyhjäkäyntiä.
Lämpimänä ei pysy käynnissä tai käy ihan ok toisinaan.
Pätkii ajossa välillä tai hyytyy. Lambdan vaihdoksella ei saavutettu tarkoituksen mukaista lopputulosta eli olisi alkanut pelaamaan oikein.
Huohotin jäässä tai likainen?
Primera P11 -96
2
1765
Vastaukset
- Anonyymi
Kun moottori käynnistetään kylmänä, sen seosta "rikastetaan". Lämmetessään seos vedetään optimaaliseksi katalysaattorin toiminnan kannalta.
Eli, autosi moottori toimii hyvin tuolla rikkaammalla seoksella, mutta laihemmalla ei.
Ja kun se ei toimi hyvin, tarkoittaa se sitä, että ilma/polttoaineseos ei syty kunnolla sylintereissä.
Jotta polttoaine/ilmaseos syttyisi, tarvitaan:
-riittävä puristussuhde
-riittävän voimakas sytytyskipinä, oikeaan aikaan
-sopiva polttoaine/seossuhde
-oikeanlainen polttoaine
Jos oletetaan moottorin olevan mekaanisesti kunnossa: venttiilit ei vuoda, männänrenkaat on ehjät ja nokka-akselin ajoitus on oikea niin ongelma jää joko sytytyslaitteistoon ja/tai polttoainelaitteistoon.
Sytytyslaitteistossa vika voi olla väärissä/karstaisissa sytytystulpissa, tulpanjohtimissa (jos sellaiset autosta löytyy) tai puolassa.
Polttoaineen määrää annostellaan erilaisilla moottorin antureilla:
-imuilman lämpötila
-moottorin lämpötila
-ilmamäärän mittaus
-kaasuläpän asento
-lambda mittaus
Jos joku noista antureista ei toimi oikein, seos saattaa olla väärä. Erityisesti lämpötila-antureilla on tyyppillistä se, että ne muuttavat toimintapistettään ajan kuluessa. Eli antavat väärää arvoa. Myös johtosarjassa oleva vika voi vaikuttaa yksittäisen anturin toimintaa haittaavasti.
Seossuhdetta voi sekottaa myös imuilmavuoto, joko suoraan imusarjaan tai sitten yhteen sylinteriin. Myös pakoputkessa/pakosarjassa oleva ilmavuoto voi sekottaa lambda-anturin toimintaa. Myös alhainen polttoaineen paine (polttoainepumppu) tai väärää painetta antava polttoainesäädin vaikuttaa seokseen.
Kannattaa pitää myös mielessä että moottorinohjausyksikkö ei välttämättä toimi enää kuin uudessa autossa, komponenttien ikääntymisestä johtuen.
Vanhassa autossa voi olla useampia vikoja samaan aikaan, joten vian selvitys ei välttämättä ole kovin suoraviivaista toimintaa. Asia kerrallaan selvittäen vika/viat paljastuu.
Itse selvitin oman, samanikäisen, mutta erimerkkisen auton käyntihäiriöitä muutaman kuukauden kunnes viat selvisi. Mitä sitten löytyi:
-moottorin lämpötila-anturi oli muuttanut arvoaan 20%
-kaasuläpän asentoanturin toiminnassa oli katkoksia
-imuilmavuotoja suuttimien o-renkaista
-likaiset suuttimet (ruiskivat kuin vesipyssy, polttoainesumusta ei ollut tietoakaan)
-lambda-anturi oli ikääntynyt
-MAP anturi oli myös ikääntynyt
-viallinen sytytyspuola, joka ei antanut kunnollista kipinää kostealla ilmalla
Jokaisen komponentin vaihtaminen paransi käyntiä, joten riittävästi osia vaihtamalla, lopulta moottori alkoi toimimaan niinkuin pitää. - Anonyymi
Facebookista voi etsiä Nissan Primera ryhmän, niistä saa usein neuvoja ympäri maailman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1013771
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482701- 1142529
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392018Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu301797Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et221581- 271552
- 221348
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701295Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81281