Nissan p11 imuputkesta kuuluu voimakas kohina.
Kylmänä käy hyvin tyhjäkäyntiä.
Lämpimänä ei pysy käynnissä tai käy ihan ok toisinaan.
Pätkii ajossa välillä tai hyytyy. Lambdan vaihdoksella ei saavutettu tarkoituksen mukaista lopputulosta eli olisi alkanut pelaamaan oikein.
Huohotin jäässä tai likainen?
Primera P11 -96
2
1629
Vastaukset
- Anonyymi
Kun moottori käynnistetään kylmänä, sen seosta "rikastetaan". Lämmetessään seos vedetään optimaaliseksi katalysaattorin toiminnan kannalta.
Eli, autosi moottori toimii hyvin tuolla rikkaammalla seoksella, mutta laihemmalla ei.
Ja kun se ei toimi hyvin, tarkoittaa se sitä, että ilma/polttoaineseos ei syty kunnolla sylintereissä.
Jotta polttoaine/ilmaseos syttyisi, tarvitaan:
-riittävä puristussuhde
-riittävän voimakas sytytyskipinä, oikeaan aikaan
-sopiva polttoaine/seossuhde
-oikeanlainen polttoaine
Jos oletetaan moottorin olevan mekaanisesti kunnossa: venttiilit ei vuoda, männänrenkaat on ehjät ja nokka-akselin ajoitus on oikea niin ongelma jää joko sytytyslaitteistoon ja/tai polttoainelaitteistoon.
Sytytyslaitteistossa vika voi olla väärissä/karstaisissa sytytystulpissa, tulpanjohtimissa (jos sellaiset autosta löytyy) tai puolassa.
Polttoaineen määrää annostellaan erilaisilla moottorin antureilla:
-imuilman lämpötila
-moottorin lämpötila
-ilmamäärän mittaus
-kaasuläpän asento
-lambda mittaus
Jos joku noista antureista ei toimi oikein, seos saattaa olla väärä. Erityisesti lämpötila-antureilla on tyyppillistä se, että ne muuttavat toimintapistettään ajan kuluessa. Eli antavat väärää arvoa. Myös johtosarjassa oleva vika voi vaikuttaa yksittäisen anturin toimintaa haittaavasti.
Seossuhdetta voi sekottaa myös imuilmavuoto, joko suoraan imusarjaan tai sitten yhteen sylinteriin. Myös pakoputkessa/pakosarjassa oleva ilmavuoto voi sekottaa lambda-anturin toimintaa. Myös alhainen polttoaineen paine (polttoainepumppu) tai väärää painetta antava polttoainesäädin vaikuttaa seokseen.
Kannattaa pitää myös mielessä että moottorinohjausyksikkö ei välttämättä toimi enää kuin uudessa autossa, komponenttien ikääntymisestä johtuen.
Vanhassa autossa voi olla useampia vikoja samaan aikaan, joten vian selvitys ei välttämättä ole kovin suoraviivaista toimintaa. Asia kerrallaan selvittäen vika/viat paljastuu.
Itse selvitin oman, samanikäisen, mutta erimerkkisen auton käyntihäiriöitä muutaman kuukauden kunnes viat selvisi. Mitä sitten löytyi:
-moottorin lämpötila-anturi oli muuttanut arvoaan 20%
-kaasuläpän asentoanturin toiminnassa oli katkoksia
-imuilmavuotoja suuttimien o-renkaista
-likaiset suuttimet (ruiskivat kuin vesipyssy, polttoainesumusta ei ollut tietoakaan)
-lambda-anturi oli ikääntynyt
-MAP anturi oli myös ikääntynyt
-viallinen sytytyspuola, joka ei antanut kunnollista kipinää kostealla ilmalla
Jokaisen komponentin vaihtaminen paransi käyntiä, joten riittävästi osia vaihtamalla, lopulta moottori alkoi toimimaan niinkuin pitää. - Anonyymi
Facebookista voi etsiä Nissan Primera ryhmän, niistä saa usein neuvoja ympäri maailman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239089Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3801843Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3361743- 941578
- 4071542
- 61335
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331120Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241076Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521032- 36988