Lämmitä talosi VW sähköautolla

Anonyymi

VW päivittää kaikki ID:t kaksisuuntaiseen sähkönsiirtoon. Katselin juuri sähkönkulutustani ja se näyttää että jos tälle alueelle tulisi sähkökatko niin ID pitäisi taloni (140m2 lämmintä pinta-alaa) talvella täysissä sähköissä noin kaksi vuorokautta. Kesällä 4-5 päivää.
Ja tietenkin nuo ajat voisi tuplata helposti kun alkaisi pihistelemään sähkönkäytössä.

Toinen hyvä idea olisi käyttää ilmauslatauksia esim työpaikalla ja käyttää ilmainen sähkö talon sähköistämiseen.
Ja vaikka ei saisikaan ilmaista sähköä töistä niin kuitenkin voisi ladata autoa halvalla yösähköllä ja käyttää auton sähköä kalliimman sähkön aikaan. Sähköauto antaa monenlaista turvaa ja säästöä perheelle.

28

1234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa ajattelin minäkin.
      Täällä maalla sähkökatkot eivät ole mitenkään poikkeuksellisia.
      Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. Jotta talo lämpiäisi ja ja kaikki laitteet toimisi, pitäisi saada ulos lähemmäksi 11kW teho 3-vaiheisena.
      En jaksa uskoa, että virtaa tulee saamaan 3-vaiheisena ja 1-vaiheisenakin teho saattaa jäädä johonkin alle 4kW tietämille. Hyvä apu sekin olisi. Saisi ainakin pakastimet ja jääkaapin pidettyä päällä. Maalampökoneen ja porakaivopumpun pyörittäminen sen sijaan jäisi haaveeksi, kun vaatii 3-vaihevirran.
      Mutta kaiken kaikkiaan puutteineenkin olisi hyvä ja ilmainen päivitys.

      • Anonyymi

        "Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. "

        Kai tuollaisesta akusta irtoaa tehoa aika paljonkin kun sitä ladaankin 135kW teholla. Eli ei varmaan akusta hönkä helposti lopu, eri juttu sitten se härpäke jolla tasavirta muunnetaan vaihtovirraksi. Kai niitäkin voi rakentaa vaikka kuinka tehokkaiksi, ei kai siinä mitään rajaa ole, hinta vaan tietenkin nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. "

        Kai tuollaisesta akusta irtoaa tehoa aika paljonkin kun sitä ladaankin 135kW teholla. Eli ei varmaan akusta hönkä helposti lopu, eri juttu sitten se härpäke jolla tasavirta muunnetaan vaihtovirraksi. Kai niitäkin voi rakentaa vaikka kuinka tehokkaiksi, ei kai siinä mitään rajaa ole, hinta vaan tietenkin nousee.

        Kaikista sähköautoista ilmoitetaan akuun suurin ladattava sähköenergia kilowattitunteina. Sitten vaan vertailemaan sähkölaskusta kuinka paljon talossa kulutetaan. Eihän sieltä sähköauton akusta kovin pitkäksi ajaksi energiaa riitä ja pitää muistaa että pitää ajaa lataamaan auto jonnekin ellei verkkosähkö ole palautunut taloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista sähköautoista ilmoitetaan akuun suurin ladattava sähköenergia kilowattitunteina. Sitten vaan vertailemaan sähkölaskusta kuinka paljon talossa kulutetaan. Eihän sieltä sähköauton akusta kovin pitkäksi ajaksi energiaa riitä ja pitää muistaa että pitää ajaa lataamaan auto jonnekin ellei verkkosähkö ole palautunut taloon.

        ID autojen akku on nettona 77kWh.
        Katsoin taloni (140m2) sähkönkulutuksen pöiväkohtaisen keskiarvon kahdelta viime viikolta ja se oli 36kWh.
        Nopeasti laskettuna 77kWh akku riittäisi reiluksi kahdeksi vuorokaudeksi.
        Todellisessa tilanteessa sähkönkulutusta olisi helppo pudottaa esim olla saunomatta yms. Ja se antaisi lisäaikaa.
        Kesäkuukausilla keskimääräinen sähkönkulutus on noin 17kWh eli IDn akulla selviäisi 4-5 päivää.


        Aloittaja


    • Anonyymi

      Mikä laitteisto siirtää sähkön taloosi eikä verkkoon naapureille.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      mutta kun se toimintamatka pakkasessa

      taksilla kauppaan?

      • Anonyymi

        Toimintamatkaa pakkasella on niin paljon ettei tällaisen normaalipulliaisen tarvitse ladata kuin kerran tai kaksi viikossa.
        Ja muistinko mainita että 100km maksaa vain kaksi euroa? Kun bensalla maksaa yli kympin.


    • Anonyymi

      Sähköauto on monikäyttöinen.

    • Anonyymi

      Kovat on akut
      😂

    • Anonyymi

      On se elämä yhtä hymyä nykyään...

      • Anonyymi

        Kehitys kehittyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kehittyy

        Mutta ei autojen laatu ja viattomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei autojen laatu ja viattomuus.

        Tojotalta vie vielä vuosia että se on sähköautoissa yhtä pitkällä kuin VW on tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotalta vie vielä vuosia että se on sähköautoissa yhtä pitkällä kuin VW on tällä hetkellä.

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.

        "Ei toki täyssähkö"

        Prius on täysbensa-auto. Tekee hölmösti sähköä kalliimmalla mahdollisella tavalla bensaa polttamalla. Siksi priuksen 100km maksaa yli kympin kun sähköautolla se maksaa vain kaksi euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.

        "Voi ajaa pakkasellakin"
        VWn sähköauto sai viime talvena TMn talviautovertailussa korkeammat pisteet kuin yksikään polttis on koskaan saanut.
        Sähköautot ovat ylivoimaisen mukavia talviautoja. Kuin olisi Webasto vakiona. Auto on aina lämmin jo ennenkuin oven aukaisee. Ei tarvitse koskaan odotella että moottori lämpeäisi ennenkuin saa lämmintä ilmaa kabiiniin.


    • Anonyymi

      Toivottavasti tuo toiminnallisuus saadaan pian Teslaankin. Siitäkin pitäisi löytyä rauta tätä varten, mutta ovat halunneet tämän estää jostain syystä.

      • Anonyymi

        Eihän Volsussakaan ollut tätä mahdollisuutta alunperin, mutta se on nähtävästi vain softasta kiinni voiko sähkö liikkua molemnpiin suuntiin vai ei.

        Joissain Tesloissakin tuo ominaisuus on kai ollut/on, jos oikein muistan.


    • Anonyymi

      ja ajat sitten polkypyörällä

    • Anonyymi

      Kannattaa laskea paljonko yksi akun täys tyhennys ja lataus maksaa, enkä tarkoita sähkön hintaa vaan akun kulumista.
      Sähköauton akku kestää 1500 - 3000 täyslatausta. Jos akusto maksaa 20-30ke niin siitä voipi laskea paljonko tulee latausta päälle ja millä sähkön hinnalla kannattaa kikkailla.

      • Anonyymi

        Jos laskee yhdellä latauksella pääsevän 350km niin tuo tarkoittaa 500.000-1.000.000km.


      • Anonyymi

        Katsastustilaston mukaan Suomen liikenteessä olevista autoista alle prosentilla on mittarissa yli 500.000km.
        Yli 700.000km osuus on alle yksi tuhannesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laskee yhdellä latauksella pääsevän 350km niin tuo tarkoittaa 500.000-1.000.000km.

        Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä paljonko akulla pääsee vaan siitä että akusta otetaan virtaa vaikkapa talon lämmittämiseen.

        Lueppa vähän tarkemmin jatkossa.


    • Anonyymi

      Ehkäpä heräät vielä unestasi ;)

      • Anonyymi

        Ei mitään unta vaan toimivaa tämän päivän tekniikkaa. Tynnyrissä kasvaneen on tietysti vaikeaa ymmärtää maailman teknistä kehittymistä.


    • Anonyymi

      Jokainen akun purku-lataus sykli vanhentaa akkua yli 10e verran. Jos jostain ilmaislaturista ladattu sähkö mitä sitten autosta kotona käytetään vaikka lämmittämiseen maksaa siis vähintään 10e akun käyttöiän vähenemisenä.

      20c kWh hinnalla sähkön varastamisesta saatu hyöty on sama kuin akun kulumisen kustannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      115
      3711
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      311
      2614
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2170
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1971
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1730
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      123
      1219
    7. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1192
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      1030
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      83
      967
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      52
      952
    Aihe