Lämmitä talosi VW sähköautolla

Anonyymi

VW päivittää kaikki ID:t kaksisuuntaiseen sähkönsiirtoon. Katselin juuri sähkönkulutustani ja se näyttää että jos tälle alueelle tulisi sähkökatko niin ID pitäisi taloni (140m2 lämmintä pinta-alaa) talvella täysissä sähköissä noin kaksi vuorokautta. Kesällä 4-5 päivää.
Ja tietenkin nuo ajat voisi tuplata helposti kun alkaisi pihistelemään sähkönkäytössä.

Toinen hyvä idea olisi käyttää ilmauslatauksia esim työpaikalla ja käyttää ilmainen sähkö talon sähköistämiseen.
Ja vaikka ei saisikaan ilmaista sähköä töistä niin kuitenkin voisi ladata autoa halvalla yösähköllä ja käyttää auton sähköä kalliimman sähkön aikaan. Sähköauto antaa monenlaista turvaa ja säästöä perheelle.

28

1227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa ajattelin minäkin.
      Täällä maalla sähkökatkot eivät ole mitenkään poikkeuksellisia.
      Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. Jotta talo lämpiäisi ja ja kaikki laitteet toimisi, pitäisi saada ulos lähemmäksi 11kW teho 3-vaiheisena.
      En jaksa uskoa, että virtaa tulee saamaan 3-vaiheisena ja 1-vaiheisenakin teho saattaa jäädä johonkin alle 4kW tietämille. Hyvä apu sekin olisi. Saisi ainakin pakastimet ja jääkaapin pidettyä päällä. Maalampökoneen ja porakaivopumpun pyörittäminen sen sijaan jäisi haaveeksi, kun vaatii 3-vaihevirran.
      Mutta kaiken kaikkiaan puutteineenkin olisi hyvä ja ilmainen päivitys.

      • Anonyymi

        "Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. "

        Kai tuollaisesta akusta irtoaa tehoa aika paljonkin kun sitä ladaankin 135kW teholla. Eli ei varmaan akusta hönkä helposti lopu, eri juttu sitten se härpäke jolla tasavirta muunnetaan vaihtovirraksi. Kai niitäkin voi rakentaa vaikka kuinka tehokkaiksi, ei kai siinä mitään rajaa ole, hinta vaan tietenkin nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eri asia sitten on, millaisen tehon akusta saa ulos. "

        Kai tuollaisesta akusta irtoaa tehoa aika paljonkin kun sitä ladaankin 135kW teholla. Eli ei varmaan akusta hönkä helposti lopu, eri juttu sitten se härpäke jolla tasavirta muunnetaan vaihtovirraksi. Kai niitäkin voi rakentaa vaikka kuinka tehokkaiksi, ei kai siinä mitään rajaa ole, hinta vaan tietenkin nousee.

        Kaikista sähköautoista ilmoitetaan akuun suurin ladattava sähköenergia kilowattitunteina. Sitten vaan vertailemaan sähkölaskusta kuinka paljon talossa kulutetaan. Eihän sieltä sähköauton akusta kovin pitkäksi ajaksi energiaa riitä ja pitää muistaa että pitää ajaa lataamaan auto jonnekin ellei verkkosähkö ole palautunut taloon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista sähköautoista ilmoitetaan akuun suurin ladattava sähköenergia kilowattitunteina. Sitten vaan vertailemaan sähkölaskusta kuinka paljon talossa kulutetaan. Eihän sieltä sähköauton akusta kovin pitkäksi ajaksi energiaa riitä ja pitää muistaa että pitää ajaa lataamaan auto jonnekin ellei verkkosähkö ole palautunut taloon.

        ID autojen akku on nettona 77kWh.
        Katsoin taloni (140m2) sähkönkulutuksen pöiväkohtaisen keskiarvon kahdelta viime viikolta ja se oli 36kWh.
        Nopeasti laskettuna 77kWh akku riittäisi reiluksi kahdeksi vuorokaudeksi.
        Todellisessa tilanteessa sähkönkulutusta olisi helppo pudottaa esim olla saunomatta yms. Ja se antaisi lisäaikaa.
        Kesäkuukausilla keskimääräinen sähkönkulutus on noin 17kWh eli IDn akulla selviäisi 4-5 päivää.


        Aloittaja


    • Anonyymi

      Mikä laitteisto siirtää sähkön taloosi eikä verkkoon naapureille.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      mutta kun se toimintamatka pakkasessa

      taksilla kauppaan?

      • Anonyymi

        Toimintamatkaa pakkasella on niin paljon ettei tällaisen normaalipulliaisen tarvitse ladata kuin kerran tai kaksi viikossa.
        Ja muistinko mainita että 100km maksaa vain kaksi euroa? Kun bensalla maksaa yli kympin.


    • Anonyymi

      Sähköauto on monikäyttöinen.

    • Anonyymi

      Kovat on akut
      😂

    • Anonyymi

      On se elämä yhtä hymyä nykyään...

      • Anonyymi

        Kehitys kehittyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kehittyy

        Mutta ei autojen laatu ja viattomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei autojen laatu ja viattomuus.

        Tojotalta vie vielä vuosia että se on sähköautoissa yhtä pitkällä kuin VW on tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotalta vie vielä vuosia että se on sähköautoissa yhtä pitkällä kuin VW on tällä hetkellä.

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.

        "Ei toki täyssähkö"

        Prius on täysbensa-auto. Tekee hölmösti sähköä kalliimmalla mahdollisella tavalla bensaa polttamalla. Siksi priuksen 100km maksaa yli kympin kun sähköautolla se maksaa vain kaksi euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Toyotalla ollut Prius jo ennen kuin VW otti vaihtovirtalaturin käyttöön. Ei toki täyssähkö mutta toimivaa tekniikkaa joka tapauksessa. Voi ajaa pakkasellakin.

        "Voi ajaa pakkasellakin"
        VWn sähköauto sai viime talvena TMn talviautovertailussa korkeammat pisteet kuin yksikään polttis on koskaan saanut.
        Sähköautot ovat ylivoimaisen mukavia talviautoja. Kuin olisi Webasto vakiona. Auto on aina lämmin jo ennenkuin oven aukaisee. Ei tarvitse koskaan odotella että moottori lämpeäisi ennenkuin saa lämmintä ilmaa kabiiniin.


    • Anonyymi

      Toivottavasti tuo toiminnallisuus saadaan pian Teslaankin. Siitäkin pitäisi löytyä rauta tätä varten, mutta ovat halunneet tämän estää jostain syystä.

      • Anonyymi

        Eihän Volsussakaan ollut tätä mahdollisuutta alunperin, mutta se on nähtävästi vain softasta kiinni voiko sähkö liikkua molemnpiin suuntiin vai ei.

        Joissain Tesloissakin tuo ominaisuus on kai ollut/on, jos oikein muistan.


    • Anonyymi

      ja ajat sitten polkypyörällä

    • Anonyymi

      Kannattaa laskea paljonko yksi akun täys tyhennys ja lataus maksaa, enkä tarkoita sähkön hintaa vaan akun kulumista.
      Sähköauton akku kestää 1500 - 3000 täyslatausta. Jos akusto maksaa 20-30ke niin siitä voipi laskea paljonko tulee latausta päälle ja millä sähkön hinnalla kannattaa kikkailla.

      • Anonyymi

        Jos laskee yhdellä latauksella pääsevän 350km niin tuo tarkoittaa 500.000-1.000.000km.


      • Anonyymi

        Katsastustilaston mukaan Suomen liikenteessä olevista autoista alle prosentilla on mittarissa yli 500.000km.
        Yli 700.000km osuus on alle yksi tuhannesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laskee yhdellä latauksella pääsevän 350km niin tuo tarkoittaa 500.000-1.000.000km.

        Tässä ketjussa ei ollut kyse siitä paljonko akulla pääsee vaan siitä että akusta otetaan virtaa vaikkapa talon lämmittämiseen.

        Lueppa vähän tarkemmin jatkossa.


    • Anonyymi

      Ehkäpä heräät vielä unestasi ;)

      • Anonyymi

        Ei mitään unta vaan toimivaa tämän päivän tekniikkaa. Tynnyrissä kasvaneen on tietysti vaikeaa ymmärtää maailman teknistä kehittymistä.


    • Anonyymi

      Jokainen akun purku-lataus sykli vanhentaa akkua yli 10e verran. Jos jostain ilmaislaturista ladattu sähkö mitä sitten autosta kotona käytetään vaikka lämmittämiseen maksaa siis vähintään 10e akun käyttöiän vähenemisenä.

      20c kWh hinnalla sähkön varastamisesta saatu hyöty on sama kuin akun kulumisen kustannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7066
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7033
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5218
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3417
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3360
    Aihe