Uteliaisuus.

Uteliaisuuteen usein liitetään negatiivinen mielikuva toisten asioita kyttäävistä ihmisistä.
Uteliaisuus on kuitenkin ihan hengissä pysymisen ehto.
Se on siivittänyt uuden oppimista ja tiedon lisääntymistä.
Jo vauva tarkastelee ympäristöään. Alkaa rakentaa minuuttaan vaikkapa tutkimalla varpaitaan.
´´On havaittu. että uteliaat ovat usein hyvinvoivia ja virkeitä.´´
Näin sanoo aiheesta kirjan kirjoittanut, Juha T. Takala.
Aiheesta lisää alla olevasta linkistä.
https://yle.fi/uutiset/3-12245147

18

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin pitkälti totta, uteliaisuus monen asian oppimisen takana.

    • Anonyymi

      Minusta me olemme kuitenkin normittaneet, mikä uteliaisuus on sopivaa ja mikä ei.
      Utelias naapuri tekee muista rapuja ja saa mietimään; hankkisipas oman elämän.
      Mutta lapsenlasta seuratessa on mielenkiintoista huomata, mikä kiinnostaa ja mihin tiedonhalu suuntautuu milloinkin. Enemmän ilmiöihin ja tapahtumiin ja lapsen omaan tekemiseen, leikkiin.
      Olen saanut monta mielenkiintoista, vakavaa kysymystä.
      Toivon aina, että osaan kertoa riittävän ikään sopivasti, ei myöskään liikaa tai liian vähän.
      Beng
      Äärimmillään uteliaisuus ilmenee julkkiskultissa.

      • Juuri noita pikkuihmisiä seuratessa huomaa tuon uteliaisuuden parhaan puolen.
        Tiedon jano tuntuu loputtomalta.
        Nuo meidänkin suvun taaperoikäiset, joka paikkaa kerkiävät tutkimaan.
        Lasten kysymykset pitäisi aina huomioida.


      • Anonyymi

        Kun "utelen" isoilta lapsenlapsiltani kuinka opiskelut sujuu, vastaus on helppo arvata: "Ihan hyvin", no silloin se on uskottava että hyvin menee..eikä kannata yksityiskohtaosempia tietoja udellakaan. :)

        Pirre


    • Anonyymi

      Utelias ja valikoiva. Jos ei valkoi vaan lukee savolaisen kopioita täällä tuhlaa sikaa eikun sikaa

      Tuli vahigoaas a ja s sikinkin sokin

    • Anonyymi

      Uteliaisuutta on monenlaista.

      • Anonyymi

        Ominaisuutensa voi valjastaa positiiviseen tai negatiiviseen. Uteliaisuus ja tiedonhalu. Uteliaisuus ja naapurikyttäys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ominaisuutensa voi valjastaa positiiviseen tai negatiiviseen. Uteliaisuus ja tiedonhalu. Uteliaisuus ja naapurikyttäys.

        Niitä naapurikyttääjiä saisi olla enemmänkin.
        Liian paljon löytyy ihmisiä, jotka ovat pitkät ajat maanneet kotonaan kuolleina naapureitten huomaamatta mitään. Joka talossa pitäisi olla ainakin yksi aktiivinen naapurikyttääjä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niitä naapurikyttääjiä saisi olla enemmänkin.
        Liian paljon löytyy ihmisiä, jotka ovat pitkät ajat maanneet kotonaan kuolleina naapureitten huomaamatta mitään. Joka talossa pitäisi olla ainakin yksi aktiivinen naapurikyttääjä.

        Ehkä voitaisiin sanoa, että naapurikyttäämisessäkin on hyvänlaatuista ja pahanlaatusta kyttäämistä.
        Vilpitön silmälläpito, huolehtiminen, tarkoituksena auttaa tarvittaessa on tuota ensimainitsemaani.
        Pahanlaatuiseksi katson sen, jos kyttää vaan siksi, että mitä pahaa voisi juoruta naapurista.


    • Anonyymi

      Olen tyypiltäni erittäin utelias. Nyt jo vajaan kymmenen vuotta eläkkeellä ollessa on tietomääräni lisääntynyt valtavasti, kun on ollut aikaa ja energiaa lukea kaikkea mahdollista ipadistani joutessain. Työssäoloaikana kaikki energia meni työhön ja perheeseen, loppuaika lepoa.
      Olen todella utelias , ja sen seurauksena olen sivistänyt itseäni lisää, olen kartalla kaikissa nykypäivän digijutuissa. Äärettömän helppoa toimittaa lääkäri-labra-vero-ym, ym , reseptien uusinnat,,, moninaiset asiat ihan vain kotisohvalta.
      Koskaan en mene jonottamaan mihinkään, en ravaa kaupoissa etsimässä jotain tarvisemaani. Katson netistä onko hyllyssä ja , jos epävarmaa kilautan.
      Lentoja olen vaihtanut chattaillen, jopa pyykkikoneen ostin Powerista chatilla 3 v sitten. Olin tutkinut ensin koneen vaatimukseni netistä. Paikalleen toivat rivarin toiseen kerrokseen ja entisen rahtasivat veks.
      Kirjat kuuntelen/luen netistä,,, ruokakassit olen tilannut jo kohta 2 v kotiin Prismasta.

      Tämä kaikki onnistuu ,kun on utelias 75v mummo.

      • Tuo on mielestäni juuri oikeanlaista uteliaisuutta.
        Itsekin ollut eläkkeellä noin 10 vuotta, uuden asian kuullessani, uteliaisuus usein herää, etsimään lisää tietoa ja pähkäilemään asiaa.
        Ihan noita ´´vanhanaikaisia´´ kirjoja luen.
        Tietokonetta jouduin käyttämään kyllä jo työaikanani, mutta eläkkeelle jäätyä olin muutaman vuoden ilman.
        Liekö osa laiskuutta, kun turvaudun noihin nuoriin helposti. Toki pankkia käytän ja reseptit uusin koneella ja rokotukset tilaan.
        Latasin myös sovelluksen, jolla pääsee terveyskeskukseen etävastaanotolle, jos tarvii.
        Oppimista olisi vaikka kuinka paljon.
        Toki pitää muistaa se, että ei unohda liikkumista, joka myös tuiki tärkeää kaikille.
        Olkaamme uteliaita edelleen.


    • Anonyymi

      Raja kuitenkin on uteliaisuudella. Sitä rajaa moni ei osaa vetää. Kuhan utelevat kytävät luulevat ja kuvittelevat ja väärä juorua levittävät eteenpäin.

      • Parempi kun ihmiset itseltään kysyvät suoraan mitä haluavat tietää, niin ei jää joutavaa arvailua. Lapset uskaltavat kysyä.
        Muistan kerran, kun olin leikkipaikalla lasteni kanssa. Yksi pikkupoika, alle kouluikäinen vielä, kysyi minulta, että kukas tämän sinun toisen lapsesi isä on. Äitinsä meni ihan punaiseksi naamaltaan ja alkoi torumaan poikaa, että ei noin mennä kysymään.
        Minä puolustelin poikaa ja sanoin, että eihän sitä kysymättä mitään saa tietää ja kerroin niillä kummallakin olevan sama isä.
        Mistäköhän sille pikkupojalle muuten olisi tullut mieleen kysyä sellaista, ellei olisi kuullut äitinsä jonkun toisten kanssa yrittävän sitä arvailla.


    • Anonyymi

      Pienten lasten uteliaisuus on riemastuttavaa....kaikkia laitteita pitäisi tutkia ja kaupassa kaikkiin laitteisiin pitäisi päästä ....kuulemma meidän kaksivuotias tyttö on myös sellainen että ....minun ....minun ...eikä helposti anna toisen käyttää sitä mikä on hänen ...joistakin videon pätkistä olen sen huomannutkin....
      mimmimum-..mi

    • Jos loppuu uteliaisuus niin ei opi enää mitään.
      Minua vähän pelottaa kuin vähän olen kiinnostunut muista ihmisistä.
      Onneksi sentään pysyn vielä ikkunassa jos pihaan tulee ambulanssi, mikäli satun huomaamaan..
      Muiden suhteet tai suhteettomuudet ei kiinnosta.
      Kai näillä kymmenillä kaikki terveyteen liittyvä kiinnostaa eniten.

    • Anonyymi

      No hyvänen aika. Uteliaisuus ominaisuus on johtanut uteliaat ihmiset keksintöihin ja tieteellisesti merkittäviin keksintöihin ja parannuksiin kautta historian.
      Eläisimme ikuista kivikautta ilman uteliaisuus ominaisuutta.

      • Jos enää yleensä eläisimme.


    • Anonyymi

      Olen utelias, eikun olisiko tiedonhaluinen parempi ilmaus :)

      Pirre

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      190
      4303
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      234
      2262
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1321
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      178
      1075
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      79
      1036
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      964
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      68
      939
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      935
    Aihe