Jos haluan näyttelijäksi?

Anonyymi

Aloittaisin ensi vuonna yläkoulun, mutta tiedän jo haluavani näyttelijäksi tv-ohjelmaan/ohjelmiin. Ei mitään hajua, mihin pitäis mennä opiskelemaan ysin jälkeen, mitä ylipäätään pitäis osata, vaikuttaako kouluarvosanat tai näyttelijän harratukset. Kyllä tässä haluaisi oppia vielä kaikkea hupaa ihan omaksi iloksi kuten äännellä lehmää (osaan jo vuohen😅), mutta vaikuttaako sellaisetkaan oudot osaamisalueet uraan? Olen myös ihan hyvä piirtämään ja tykkään kirjoittaa omien biisien sanoja. Jos perustan yhtyeen, nimeksi tuleekin sitten Lusifer's Cows. Mutta mihin pitäisi ysin jälkeen ja vaikuttaako alakoulun arvosanat?

5

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen myös miettinyt vähän kuviksenopettajan uraa, jos ei näyttely onnkstu... 😏🐮🐐

• Anonyymi

Alakoulun arvosanat eivät vaikuta mihinkään. Paitsi että kertovat ne tietysti tällä hetkellä oppimisestasi.
      Yläkoulun jälkeen lukioon. Lukioon pääsyyn vaikuttaa yläkoulun päättötodistus.
      Lukion jälkeisiin näyttelijän opintoihin pääsyyn vaikuttaa eniten henkilökohtaiset ominaisuutesi eli koulutettavuus näyttelijäksi. Hakijoita on paljon, hyväksyttyjä vähän.

• Anonyymi

Hae taidelukioihin, joissa on ilmaisutaitoa, näyttelyä ja teatteria luvattu, mutta ei haittaa, jos et pääse ja käyt jonkun muun lukion (ota silloin sellainen, missä on äidinkielen kurssitarjotin täynnä erikoisuuksia ja esim. paljon kieliä). Muuta lukioajaksi seudulle, missä on tarpeeksi teatteriharrastusta, jota myös esitetään ihmisille. Koeta päästä mukaan esiintyjäksi tai lavakoristeeksi kaikkiin lastenteattereihin, kesäteattereihin. Laulukuoroon ei kannata käyttää aikaa, mutta, jos ehdit, mene tanssiharrastuksiin, jotka eivät opettele tanssia liian monta tuntia viikossa ja liian isosta maksusta, mutta sellaisiin, jotka koettavat esittää sitä myös valmiina teoksena.

Lukion jälkeen hae jo töitä teattereista ympäri maata ja yleisradiosta/tv:stä. Mutta ensimmäisenä hae näihin kahteen korkeakouluun. Tai mene kansanopistoihin, jos saat sinne opintotuen. Kansanopisto ei tarjoa yleensä monen vuoden juttuja, ja sen jälkeen voit hakea uudestaan yliopistoon.

https://www.studentum.fi/koulutukset/tampereen-yliopisto/teatterityo-1009923
      https://www.studentum.fi/koulutukset/taideyliopisto/teatterikorkeakoulu/nayttelijantaide-1010247

Liity liittoon heti kun pääset:
      https://www.nayttelijaliitto.fi/nayttelijaliitto/liity-nayttelijaliiton-jaseneksi/jasenkriteerit/

(sivulla on myös otanta ulkomailla olevista korkekouluista, joissa voi olla enemmän tilaa)

Lue jotain muista näyytelijöistä, kuten
      https://kokeile.tyomarkkinatori.fi/haastattelut/Näyttelijä

• Anonyymi

Hae sitten ysillä johonki ns. taidelukioon. Esim. Tampereella on TYK, joka on teatterilukio. En tiiä siitä kauheesti, kun oon ite Samkessa viestintälinjalla, mut ilmeisesti ne tykkää pitää hauskaa, bilettää ja olla taiteellisia.
      Jos taas kuvis kiinnostaa, niin Tamlussa on kuvataide ja design linja.
      Tai sit jos kaikki kiinnostaa niin voi hakee meille:) Niinku munki kavereista yks tuli tänne, kun haluaa ohjaajaks, pari koska vaikutti kiinnostavalta, osa haki koska ne on pro kuvaan. Ja mä hain, koska rakastan kirjoittamista ja valokuvausta, oon saanut paljon kehuja mun piirtotaidoista, enkä tiiä mitä haluun tehdä isona...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      276
      4712
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2894
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      36
      2882
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1674
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      61
      1438
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      220
      1204
    Aihe