Jos haluan näyttelijäksi?

Anonyymi

Aloittaisin ensi vuonna yläkoulun, mutta tiedän jo haluavani näyttelijäksi tv-ohjelmaan/ohjelmiin. Ei mitään hajua, mihin pitäis mennä opiskelemaan ysin jälkeen, mitä ylipäätään pitäis osata, vaikuttaako kouluarvosanat tai näyttelijän harratukset. Kyllä tässä haluaisi oppia vielä kaikkea hupaa ihan omaksi iloksi kuten äännellä lehmää (osaan jo vuohen😅), mutta vaikuttaako sellaisetkaan oudot osaamisalueet uraan? Olen myös ihan hyvä piirtämään ja tykkään kirjoittaa omien biisien sanoja. Jos perustan yhtyeen, nimeksi tuleekin sitten Lusifer's Cows. Mutta mihin pitäisi ysin jälkeen ja vaikuttaako alakoulun arvosanat?

5

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen myös miettinyt vähän kuviksenopettajan uraa, jos ei näyttely onnkstu... 😏🐮🐐

    • Anonyymi

      Alakoulun arvosanat eivät vaikuta mihinkään. Paitsi että kertovat ne tietysti tällä hetkellä oppimisestasi.
      Yläkoulun jälkeen lukioon. Lukioon pääsyyn vaikuttaa yläkoulun päättötodistus.
      Lukion jälkeisiin näyttelijän opintoihin pääsyyn vaikuttaa eniten henkilökohtaiset ominaisuutesi eli koulutettavuus näyttelijäksi. Hakijoita on paljon, hyväksyttyjä vähän.

    • Anonyymi

      Hae taidelukioihin, joissa on ilmaisutaitoa, näyttelyä ja teatteria luvattu, mutta ei haittaa, jos et pääse ja käyt jonkun muun lukion (ota silloin sellainen, missä on äidinkielen kurssitarjotin täynnä erikoisuuksia ja esim. paljon kieliä). Muuta lukioajaksi seudulle, missä on tarpeeksi teatteriharrastusta, jota myös esitetään ihmisille. Koeta päästä mukaan esiintyjäksi tai lavakoristeeksi kaikkiin lastenteattereihin, kesäteattereihin. Laulukuoroon ei kannata käyttää aikaa, mutta, jos ehdit, mene tanssiharrastuksiin, jotka eivät opettele tanssia liian monta tuntia viikossa ja liian isosta maksusta, mutta sellaisiin, jotka koettavat esittää sitä myös valmiina teoksena.

      Lukion jälkeen hae jo töitä teattereista ympäri maata ja yleisradiosta/tv:stä. Mutta ensimmäisenä hae näihin kahteen korkeakouluun. Tai mene kansanopistoihin, jos saat sinne opintotuen. Kansanopisto ei tarjoa yleensä monen vuoden juttuja, ja sen jälkeen voit hakea uudestaan yliopistoon.

      https://www.studentum.fi/koulutukset/tampereen-yliopisto/teatterityo-1009923
      https://www.studentum.fi/koulutukset/taideyliopisto/teatterikorkeakoulu/nayttelijantaide-1010247

      Liity liittoon heti kun pääset:
      https://www.nayttelijaliitto.fi/nayttelijaliitto/liity-nayttelijaliiton-jaseneksi/jasenkriteerit/

      (sivulla on myös otanta ulkomailla olevista korkekouluista, joissa voi olla enemmän tilaa)

      Lue jotain muista näyytelijöistä, kuten
      https://kokeile.tyomarkkinatori.fi/haastattelut/Näyttelijä

    • Anonyymi

      Hae sitten ysillä johonki ns. taidelukioon. Esim. Tampereella on TYK, joka on teatterilukio. En tiiä siitä kauheesti, kun oon ite Samkessa viestintälinjalla, mut ilmeisesti ne tykkää pitää hauskaa, bilettää ja olla taiteellisia.
      Jos taas kuvis kiinnostaa, niin Tamlussa on kuvataide ja design linja.
      Tai sit jos kaikki kiinnostaa niin voi hakee meille:) Niinku munki kavereista yks tuli tänne, kun haluaa ohjaajaks, pari koska vaikutti kiinnostavalta, osa haki koska ne on pro kuvaan. Ja mä hain, koska rakastan kirjoittamista ja valokuvausta, oon saanut paljon kehuja mun piirtotaidoista, enkä tiiä mitä haluun tehdä isona...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe