...hammaspeikko lannistuu! Tätä lorua olen noudattanut lähes 70 vuotta ja nyt joku proffessoori sanoo, että tahnaa ei huuhdella (ainakaan vedellä!), vaan vain sylkäistään pois. Oletko aina pessyt hampaasi väärin? Oletko aina pyyhkinyt pyllysi väärin? Oletko aina...? Oletko aina...? Ajatelkaa, jos olisimme aina tehneet kaiken oikein, olisimme paljon kauniimpia, terveempiä, viisaampia, rikkaampia...
Puhtaat hampaat, raikas suu...
25
1138
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä se irti harjattu bakteeriblakki pitää huuhdella pois suusta, se on selvä.
- Anonyymi
Terveystalon hammaslääkäri Fanny Bjondahl oikein lehtien palstoilla kehottaa jättämään huuhtelun pois. Onhan asiantuntijan sanaan uskottava, se on selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveystalon hammaslääkäri Fanny Bjondahl oikein lehtien palstoilla kehottaa jättämään huuhtelun pois. Onhan asiantuntijan sanaan uskottava, se on selvä.
Taitaa Fannyllä olla potilaspula? Miksi hammaslääkärit haluaisivat et ihmiset oikeasti alkaisivat pitämään huolta hampaistaan? Hammaslääkärit joutuisivat työttömiksi.
- Anonyymi
Olen yrittänyt sanoa lastenlasten äidille, että ohje hammastahnan jättämisestä ei voi olla hyvä, mieluummin fluoritabletin pureskelu silloin tällöin, niitä lapsille aikoinaan suositeltiin.
Kun hammastahnaa menee punaiselle puserolle, siinä on kohta vaaleampi läikkä. Ei voi olla terveellistä, että puhdistusaine jää ikeniin.
He jättävät edelleen hampaansa huuhtomatta.
Sanotaan että alapää pitää pestä edestä taaksepäin. Sitä en olisi tiennyt, mutta olosuhteiden pakosta olen tehnyt oikein. Nuorena naisena vanhemmat siskot opetti. Ota ulkohuussiin iso pullo vettä ja anna pulputtaa.
Hiuksia harjattiin aidolla siankarvaharjalla sata vetoa päivässä, meillä kaikilla pitkät vahvat. Teen niin vieläkin, mutten sataa. Pää alaspäin suihkun kohdalla, päivän lakat ja pölyt putoilee sinne.
Pyöritän nilkkoja 40 kertaa päivässä, olen tehnyt niin ainakin yli 50 v. määrä on vähentynyt mutta tapa on jäänyt.- Anonyymi
Nököhampaalla vasta on mukava olo, puhdas on jokainen hampaankolo, kissan harjaa ei näy tässä, kissa on hampaita pesemässä. -Tämä loru on meillä hammaspesuilla.
- Anonyymi
Tuttu loru, muistelen että oli monikossa "hammaspeokot lannistuu".
Vielä on just ja just omia hampaita suurin osa, vaikka moni asia lienee muuttunut.
Paksusorminen hammaslääkäri laittoi amalgaamia, kauhistus oli mennä, useita kertoja joutui aina käymään. Nyttemmin kait ihan pieniä reikiä ei edes heti paikata, vie paljon tervettä hammasta mukana.
Neuvottiinkohan harjaus ylhäältä alas.. sittemmin "nykytystekniikka"..pestäkö ennen vai jälkeen aamupalan.. kyllä tulee huuhtaistua tahnat pois.- Anonyymi
"..hammaspeikot lannistuu"?
- Anonyymi
Niin nyt me sylkäistäån,päästään jopa vähemmällä.
- Anonyymi
Kymmeniä vuosia on ohje jättää tahna suuhun, yksi syy on, että fluorin on tarkoitus jäädä vahvistamaan hampaita.Putsaan hammasvälit hammasväliharjalla
sekä langalla ja purskutan suuni puhtaaksi ja sitten harjaan hampaat, jonka jälkeen
en huuhtele.- Anonyymi
Hyvä ohje!
Olen itsekin 60 ja vasta kolmisen vuotta jättänyt loppuhuuhtelun tekemättä. Väliharja ja lankain on ollut myös käytössä. Eikä ole reikiä tullut.
- Anonyymi
Tällä iällä, lähes 70 vee, mun mielestä on ihan sama huuhteleeko vai ei. Kas kun menetettyjä hampaita ei enää saa takaisin, tekee miten päin hyvänsä. Pääasia, että harjaa hampaansa aamuin ja illoin ja puhdistaa hammasvälit. Niistä harvoista hampaista, jotka on jäljellä. Meidän ikäisten kohdalla ennaltaehkäisy on niin mennyttä.
- Anonyymi
Fluorin jättämisen hampaisiin tarkoitus on ehkäistä reikiintymistä. Mutta kun hampaitaan harjaavien ikäihmisten ongelma ei ole reikiintyminen vaan hammasluun haurastuminen (kuten muunkin luuston) ja iänikuisten paikkojen hajoaminen. Minulla ei hampaat lohkeilleet alle viisikymppisenä vaikka narskutin raakaa porkkanaa tai söin sitkeää jälkiuunileipää. Nyt en enää näin voi syödä. Ohuet hapankorput on siinä rajalla, voinko suuhuni pistää. Viime vuoden elokuussa vanha paikka lohkesi ja taas tänään huomasin, että etuhampaasta on lohjennut pieni pala vanhaa paikkaa. Uusia reikiä ei ole tullut moneen vuoteen vaikka huuhtelun suun hampaiden pesun jälkeen mutta lohkeamia joka vuosi.
- Anonyymi
Sanooko professori, että on väärin huuhdella suu vedellä? Vai onko vain tehokkaampaa sylkäistä ylimääräinen hammastahna pois? Olipa miten vain, olen jo vuosikymmeniä sitten kuullut tuon vinkin, ettei hammastahnaa kannata huuhdella pesun jälkeen pois.
TOinen vinkki: jos käyttää meikkivoidetta, on ihan turhaa laittaa kosteusvoidetta alle, erityisesti jos on taipumusta ihon rasvoittumiseen. Kosteusvoiteella ei ole mitään funktiota meikkivoiteen alla! - Anonyymi
Pääasia on että pesee päivittäin, tyyli vapaa
https://yle.fi/uutiset/3-8082501 - Anonyymi
Hammasalalla oleva tyttäreni pesee hampaansa ennen aamupalaa. Jokin nykyoppi tuokin on. Itse jatkan vanhaan malliin, pesu ym. aamupalan jälkeen. Kymenlaaksossa kun olen koko elämäni asunut, fluoria olen saanut ainakin riittävästi, ja hampaani ovat kunnossa.
Kouvolasta tulevasta vedestä liika fluori poistetaan.- Anonyymi
Jäi sanomatta että olen aina pessyt hampaani heti aamupalan jälkeen. Ei olisi ollut aikaa eikä haluakaan nousta puoli tuntia aikaisemmin jotta olisin voinut pitää tauon ennen hampaanpesua. Eipä silti, ei tauon tarpeellisuudesta ollut tietoakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jäi sanomatta että olen aina pessyt hampaani heti aamupalan jälkeen. Ei olisi ollut aikaa eikä haluakaan nousta puoli tuntia aikaisemmin jotta olisin voinut pitää tauon ennen hampaanpesua. Eipä silti, ei tauon tarpeellisuudesta ollut tietoakaan.
Oon pyrkinyt käyttään hyviä hammastahnoja, lääkärien suosittelemia.. apteekistakin ostanut. En muista nimeä, mutta jokin aika sitte osui suht kirpakkaa tahnaa.. vei maun aamupalasta.
- Anonyymi
Minä pesen hampaat aina ensin, ennen kasvojen huuhtelua tai suihkua. Tämän jälkeen vasta aamupalalle!
- Anonyymi
ai niin kun ette saa implantteja kun ei ole rahaa
ja yhteiskunnan rahat menevät matuille ihmisarvo se on heilläkin
eli valtio voisi kustantaa teille implantin vuodessa mutta suvakkia
äänestämällä olette sopineet että matulla on ihmisarvo ja te
luovutte sen takia yhteiskunnan hampaiden vaatimisesta- Anonyymi
Tokkopa näin. Nyt kun ollaan ketjussa 60 niin mihin perustuu väittämä, että äänestämme suvakkeja? Mistä puolueista on kyse kun puhutaan suvakeista? Vihreistäkö, jotka kannattavat maahanmuuttoa? Lukemani mukaan vihreiden kannattajat ovat pääasiassa keski-ikäisiä naisia, siis alle kuusikymppisiä ja nuorempi polvi, joka kannattaa esim hasisksen käytön laillistamista.
Toki, kaikilla ihmisillä on ihmisarvo mutta on kaukaa haettua, yhdistää tähän keskusteluun mamut ja implantit.
Implantit ovat muuten suurelta osin nuoremman sukupolven keino parantaa hammaskalustoaan , me yli kuuskymppiset tyydymme tai olemme joutuneet tyytymään tekareihin jos on ollut tarvetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tokkopa näin. Nyt kun ollaan ketjussa 60 niin mihin perustuu väittämä, että äänestämme suvakkeja? Mistä puolueista on kyse kun puhutaan suvakeista? Vihreistäkö, jotka kannattavat maahanmuuttoa? Lukemani mukaan vihreiden kannattajat ovat pääasiassa keski-ikäisiä naisia, siis alle kuusikymppisiä ja nuorempi polvi, joka kannattaa esim hasisksen käytön laillistamista.
Toki, kaikilla ihmisillä on ihmisarvo mutta on kaukaa haettua, yhdistää tähän keskusteluun mamut ja implantit.
Implantit ovat muuten suurelta osin nuoremman sukupolven keino parantaa hammaskalustoaan , me yli kuuskymppiset tyydymme tai olemme joutuneet tyytymään tekareihin jos on ollut tarvetta.mummo on kova sana
uskoo sosdemiaan ja taivaaseen
siinä ei paljon pää käänny
on saanut kaiken puolueelta ja taivaasta
matut syövät rahasi etkä saa valtiolta pian mitään implanteista puhumattakaan
ja haukut lääkäriä että se ei päästä magneettikuvaan
kun rahat kuluivat matun tarttuvan tuberkuloosin hoitoon Tuberkuloosi on Myobacterium tuberculosis -bakteerin aiheuttama tauti. Se on yksi maailman vaarallisimmista tartuntataudeista. Vuosittain jopa 10 miljoonaa ihmistä sairastuu tuberkuloosiin ja 1,5 miljoonaa kuolee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Implantit ovat muuten suurelta osin nuoremman sukupolven keino parantaa hammaskalustoaan , me yli kuuskymppiset tyydymme tai olemme joutuneet tyytymään tekareihin jos on ollut tarvetta.vihreissä ei oikein ole aikuisia naisia
vihreät ovat vaihtuvapohjainen opiskelijapuolue joka ei kasva
ehkä opiskelija tukee vihreää ja sitten kun maksaa veroja huomaa mokan ja lopettaa
Tampereella äänestetään sairaahoitajaa joka siirtyi aikuisena perussuomalaisiin vihreistä hän on kunnanvaltuutettu joten päässee myös aluevaaleissa läpi
https://vaalit.perussuomalaiset.fi/aluevaalit/ehdokas/anni-molari
- Anonyymi
Ohjeet muuttuneet? Vanha loru oli: "Harjaa hampaat, huuhdo suu, niin hammaspeikko lannistuu". Tätä lapsesta asti noudatettu. Hampaita nolla!!
- Anonyymi
En ole koskaan huudellut suuta hampaanpesun jälkeen. Olen näköjään siis aina toiminut oikein.
- Anonyymi
Ei olut reikiä.Kun ei olut hamastahnaan rahaa ja ei kloorivettä hanasta.Ei ilman saasteita,ei kaupan ravintoa, pesuaineit,jotka ovat täysi säilöntä ja väri aineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046