Ilmainen CAD -ohjelma

Anonyymi

Löytykö sellaista ilmaista CAD-ohjelmaa, jonka toiminta muistuttaisi AutoCADiä? Olen käyttänyt sitä aikoinaan töissä ja myöhemmin kotona Proge CADin ilmaisversiota, joka toimi XP:ssä. Ohjelman pitäisi sopia rakennusten suunnitteluun.

12

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Löytyyhän noita kun googlettaa. Mutta eikö olisi jo aika hyljätä antiikkinen Windows XP?

      Jos on varaa talojen suunnittelun ja rakentamiseen, kyllä silloin on varaa esim. parinsadan euron käytettyyn pöytäkoneeseenkin.

      https://beebom.com/free-cad-software/

      • Anonyymi

        Tuon linkin listassa ensimmäisenä on parametrinen FreeCAD, ja sitä minä ainakin suosittelen. Aloin testailemaan sitä viime vuonna ja olen aika vaikuttunut ominaisuuksista, kun ottaa vielä huomioon että kyseessä on tosiaan ilmaisohjelma. Aikaisempaa kokemusta töissä parametrisestä mallinnuksesta Ideaksella ja Catialla, ja joltain osin FreeCAD on ihan vertailukelpoinen. Toki jotain omituisuuksia ja bugeja löytyy. Rakennusten suunnitteluun on oma lisäosansa, mutta sitä en ole ehtinyt kokeilla.


      • Anonyymi

        En ole käyttänyt XP:tä lähes kymmeneen vuoteen eli en ole käyttänyt CADiä sen jälkeen, mutta olen kaivannut sitä.
        Olen googlettanut, mutta en halua asentaa niitä jokaista kokeillakseni sopiiko se tarkoituksiini harrastustasolla. Kokeilin joskus FreeCADiä, mutta se on tarkoitettu lähinnä konesuunnitteluun. Lisäksi se toimii täysin eri tavalla kuin acad. Etsin 3D -ohjemaa, jossa voi antaa viivalle etäisyyden ja suunnan koordinaatit. Kysyin koska ajattelin, että joku tietäisi. ProgeCad on AutoCadin klooni ja siitä oli aiemmin ilmaisversio.
        Minulla on kyllä hyvät koneet, mitään vanhaa romua en osta. Esimerkiksi läppärini maksoi yli 2000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole käyttänyt XP:tä lähes kymmeneen vuoteen eli en ole käyttänyt CADiä sen jälkeen, mutta olen kaivannut sitä.
        Olen googlettanut, mutta en halua asentaa niitä jokaista kokeillakseni sopiiko se tarkoituksiini harrastustasolla. Kokeilin joskus FreeCADiä, mutta se on tarkoitettu lähinnä konesuunnitteluun. Lisäksi se toimii täysin eri tavalla kuin acad. Etsin 3D -ohjemaa, jossa voi antaa viivalle etäisyyden ja suunnan koordinaatit. Kysyin koska ajattelin, että joku tietäisi. ProgeCad on AutoCadin klooni ja siitä oli aiemmin ilmaisversio.
        Minulla on kyllä hyvät koneet, mitään vanhaa romua en osta. Esimerkiksi läppärini maksoi yli 2000.

        Myönnettäköön että kehuin tuossa aiemmin FreeCADia osin siksi että se näytti ja tuntui niin tutulta verrattuna aiemmin käyttämiini softiin, eli opettelu kävi yllättävänkin kivuttomasti. Tosin joka ohjelmassa on aina oma käyttölogiikkansa ja erikoisuutensa mihin täytyy vain tottua. Mitään konesuunnittelua en FreeCADilla ole kyllä tehnyt, se käy moneen muuhunkin juttuun.

        Mallinnushommissa olen itse oppinut siinä mielessä "laiskaksi", että softan ja sillä tehdyn mallin täytyy olla parametrinen. Silloin periaatteessa mitä tahansa detaljia ja mittaa voi jälkeenpäinkin muuttaa, ilman että koko malli täytyy rakentaa uudestaan. Vaatii tietysti sen että tuumii miten ja missä järjestyksessä minkin yksityiskohdan malliin lisää ettei se säädettäessä "räjähdä".

        Siihen nähden tuo viivojen/vektoreiden määrittely kuulostaa minusta vähän hitaalta ja kankealta, mutta ymmärrän toki jos se on itselle tutumpi ja luontevampi tapa mallintaa. Joskus aikoinaan CADiin ja 3D-maailmaan hurahtaessani käytin hieman AutoCADiakin, mutta valitettavasti en ole pitkiin aikoihin sitä tai sen tyylisiä ohjelmia juuri testaillut. En edes tiedä onko AutoCADissa nykyään kuinka paljon parametrisyyttä, silloin joskus se oli kai enemmän piirto-ohjelma, mutta tänä päivänä varmasti paljon monipuolisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnettäköön että kehuin tuossa aiemmin FreeCADia osin siksi että se näytti ja tuntui niin tutulta verrattuna aiemmin käyttämiini softiin, eli opettelu kävi yllättävänkin kivuttomasti. Tosin joka ohjelmassa on aina oma käyttölogiikkansa ja erikoisuutensa mihin täytyy vain tottua. Mitään konesuunnittelua en FreeCADilla ole kyllä tehnyt, se käy moneen muuhunkin juttuun.

        Mallinnushommissa olen itse oppinut siinä mielessä "laiskaksi", että softan ja sillä tehdyn mallin täytyy olla parametrinen. Silloin periaatteessa mitä tahansa detaljia ja mittaa voi jälkeenpäinkin muuttaa, ilman että koko malli täytyy rakentaa uudestaan. Vaatii tietysti sen että tuumii miten ja missä järjestyksessä minkin yksityiskohdan malliin lisää ettei se säädettäessä "räjähdä".

        Siihen nähden tuo viivojen/vektoreiden määrittely kuulostaa minusta vähän hitaalta ja kankealta, mutta ymmärrän toki jos se on itselle tutumpi ja luontevampi tapa mallintaa. Joskus aikoinaan CADiin ja 3D-maailmaan hurahtaessani käytin hieman AutoCADiakin, mutta valitettavasti en ole pitkiin aikoihin sitä tai sen tyylisiä ohjelmia juuri testaillut. En edes tiedä onko AutoCADissa nykyään kuinka paljon parametrisyyttä, silloin joskus se oli kai enemmän piirto-ohjelma, mutta tänä päivänä varmasti paljon monipuolisempi.

        AutoCADissä ei tarvitse tehdä samaa asiaa moneen kertaan, vaan voidaan monistaa ja peilata ja saadaan nopeasti valmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AutoCADissä ei tarvitse tehdä samaa asiaa moneen kertaan, vaan voidaan monistaa ja peilata ja saadaan nopeasti valmista.

        Kyllähän suunnilleen jokaisessa modernissa CAD-ohjelmassa voidaan monistaa ja peilata ja saada nopeasti valmista. Toimiiko autocadissa nykyään myös se että jos valmiin mallin mittoja sitten muuttaa niin seuraako kaikki mukana ilman että tarvitsee mallintaa uusiksi?


      • Anonyymi

        Saimaanpapparainen elää menneisyydessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AutoCADissä ei tarvitse tehdä samaa asiaa moneen kertaan, vaan voidaan monistaa ja peilata ja saadaan nopeasti valmista.

        Ei muissakaan ,,,


    • Anonyymi

      Nykyäänpä ei mahdeta enää tehdä ohjelmia Win XP:lle. Siksikin olisi hyvä hypätä pois siitä junasta.

      • Anonyymi

        Eihän aloittaja kai XP-ohjelmaa välttämättä kaipaile, vaan ilmaisohjelmaa joka muistuttaisi AutoCADia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän aloittaja kai XP-ohjelmaa välttämättä kaipaile, vaan ilmaisohjelmaa joka muistuttaisi AutoCADia.

        Pitäiskö jonkun kokeilla ja hoitaa sinulle asia valmiiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäiskö jonkun kokeilla ja hoitaa sinulle asia valmiiksi?

        Minulle? En ole ketjun aloittaja. Mutta käsittääkseni aloittaja vain kyseli vinkkejä mahdollisista ilmaisohjelmista joilla mallintaminen luonnistuisi samaan tyyliin kuin AutoCADillla, ei kai se nyt ollut liikaa pyydetty?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe