Neulotun villapaidan kastelu

Anonyymi

Neulon ensimmäistä villapaitaani (alhaalta ylös, valmis kainaloihin asti) Lettlopista. Olen armelias itselleni, jälki on mitä on ja tässä opitaan koko ajan... ehkä puran koko homman vielä.
Minulla olisi kuitenkin tyhmä kysymyspatteristo teille osaavammille:

Ohjeessa neuvotaan lopuksi kastelemaan villapusero ja kuivaamaan tasolla. Tuleeko se kastelu venyttämään vai kutistamaan puseroa? Eli jos nyt näyttäisi, että puserosta tulee liian suuri, voinko lopuksi kastelemalla korjata tilannetta yhtään? Vai käykö päin vastoin?

Haittaako jos tasolla kuivaaminen kestää kauan (meillä ei ole lattialämmitystä eli joudun kuivaamaan sitä ihan vaan huoneenlämmössä jossain pöydällä)? Puserossa on vaatimatonta kirjoneulekuviointia helmaresorissa, jonka tein pienemmillä puikoilla. Helmaresori tuntuu vetävän paitaa vähän suppuun (mikä tietysti on resorin ideakin kai). Jos kuitenkin tämä helmaresori tuntuisi valmiissa puserossa liian kireältä, pystynkö siinä kasteluvaiheessa jotenkin varovasti venyttämään sitä kohtaa? (Langanjuoksut eivät kyllä ole kireällä, eli tuo suppuuntuminen tuntuu johtuvan ihan siitä että kyseessä on resori ja tein pienemmillä puikoilla).

Kiitos, jos joku osaisi vastata!
Onko jossain jotain muuta käsityöläisten neulontakeskustelufoorumia? Olen käynyt ravelryssä, mutta enkku ei ole vahvin kieleni.

4

3394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heippa! Hyvän valinnan olet tehnyt langan suhteen omasta mielestäni!

      Neuloin itse hiljattain Alafosslopista ja Lettlopista (kaksinkertaisena) puseron.

      Kannattaa laittaa MAX 30°C vettä vatiin ja sinne ihan vähän etikkaa, sitä mitä kaupastakin saa.

      Kastelun tarkoitus on asettaa paita muotoonsa. Se ei siis kutista, eikä suurenna paitaa.

      Neulepusero siis vain kastellaan vedessä ilman mitään lotraamisia ja venyttelyjä. Eli ihan vain asettelet paidan veteen ja annat olla hetken aikaa. Tämän jälkeen paita nostetaan asteittain vedestä. Ei olkapäistä, vaan harytioista ja samalla puristellaan vettä pois ihan vaan se mikä lähtee. Tässäkään kohdassa ei siis käytetä mitään ihmeellisiä käsiotteita. Paitaa ei siiskierretä samalla tavalla kuin rättiä, vaan ihan perus puristus.

      Tasolle asetettaessa paita suoristetaan ja tässä kohtaa voi vähän venyttää resoria jos haluaa ja annetaan kuivua rauhassa. En kuivattaisi omaa villapaitaani lattialämmityksellä vaan ihan pöydällä.

      Muista, että Lopi merkki on käsinpestävä merkki, sitä ei saa pestä edes pesukoneen käsinpesuohjelmalla! Se voi kutistaa paidan.

      En itsekään tiedä käsityöpiirin palstoja, mutta facessa on erilaisia ryhmiä käsityönparissa. Voit laittaa kans tähän ketjuun viestejä jos haluat! Koitan vastata, kun huomaan :)

      Pahoittelut ettei tästä viestistä ole enää hyötyä, mutta joskos tämä auttaisi ensi kerran kanssa :)

    • Anonyymi

      Kaada paita vesineen kylppärin lattialle ja painele pyyhkeen kanssa ja vaikka viimeksi kuivaan froteepyykeeseen että liiat vedet lähtee. Sitten asettelet vaikka saunanlauteille, pyykkitelineen päälle jossa alustana paksu froteepyyhe. Sitten kuivumisen edetessä vähän kääntelet ja oiot ja puristelet esim vähän telineen yli roikkuvista osista liikoja vesiä jos kastunut enemmän

    • Anonyymi

      Tekisin ennemmin näin: Kun kappaleet valmiit, laita nuppineuloilla pyyhkeeseen ja kostuta suihkepullolla. Näin saat siistin lopputuloksen, kun seuraavana pvnä yhdistät kappaleet. Neuleen kuivaus onnistuu pesun jälkeen pyyhkeeseen käärimällä ja tasokuivauksella.

    • Anonyymi

      Mä olen levittänyt neuleet kastelun ja puristelun jälkeen oikoen froteepyyhkeen päälle ja sitten rullannut ja vielä käärinyt päälle sanomalehteä. Sen jälkeen olen hetken aikaa polkenut sitä rullaa että paremmin lähtee ylimääräiset vedet neuleesta. Sitten rulla auki ja neule levälleen kuivan pyyhkeen tai taitellun lakanan päälle kuivumaan tasaiselle alustalle paikkaan jossa voi ilman siirtelyä olla kuivumisen ajan. Tämä ollut käytössä jo 70-luvun alusta kun ensimmäisen neuleeni tein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2231
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      271
      2091
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1611
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1392
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      968
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      871
    Aihe