Haisevat rätit

Tarkka mies

Olen ihmetellyt joskus, kuinka tiskirätit alkaa haisemaan keittiössä, vaikka käyttäsi sienirättiä tai vaikka vileda liinaa, aina ne ajan kanssa alkaa haisemaan, kuin kissan kuselle.

Monilla voi se rätti roikkua keittiössä, siinä hanan varressa, varmaan yleisin tapa.

Itse olen luopunut yllä mainituista räteistä jo vuosia sitten.
Onko hyviä konsteja Teillä ja ootteko huomannut vastaavaa epämiellyttävää hajua ns.keittiön räteissä?

31

7251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoi

Tottakai ne haisee. Syynä kosteus, homeet, lika, pöpöt. Kuinkahan kauan sinulla on "ajan kanssa"? Ei ne rätit ikuisia olekaan, ne vaihdetaan tarpeen mukaan uusiin. Siksi niitä myydään rullissa ja monipakkauksissa.

• Tarkka mies

Miten niin, lainaus: "Tottakai ne haisee".

Ihmettelen vaan, kun 3-4:n pvän jälkeen rätit voi alkaa löyhkää ja vaikka laitan aina kuivumaan rätit patterille käytön jälkeen, niin silti.

• eivät haise
        Tarkka mies kirjoitti:

Ihmettelen vaan, kun 3-4:n pvän jälkeen rätit voi alkaa löyhkää ja vaikka laitan aina kuivumaan rätit patterille käytön jälkeen, niin silti.

hei. käytön jälkeen pese astianpesuaineella ja huuhtele kunnolla. (joka käytön jälkeen)
        mulla on viikkoja sama luuttu koska puhdistan sen kunnolla.
        luutun voi laittaa astian pesukoneeseen kun sen pesee tyhjänä mutta huolehdi että se pysyy kiinni
        paikallaan. älä kuivata patterilla vie joskus ulos kuivumaan

• keittiön rätin
        eivät haise kirjoitti:

hei. käytön jälkeen pese astianpesuaineella ja huuhtele kunnolla. (joka käytön jälkeen)
        luutun voi laittaa astian pesukoneeseen kun sen pesee tyhjänä mutta huolehdi että se pysyy kiinni

Oks rätti sama, kuin "luuttu", en mä nyt astianpesukoneeseen jotain rättiä laita.
        Millä mä pyyhin pölyjäkin, siis rätillä, tai ruokapöydän pinnan.

Kyllä mä pesen sen rätin samalla, jos mä tiskaan astioita.
        En mä kyllä mitään lattialuuttuu tarkoittanu.

• Pyykkäri
        eivät haise kirjoitti:

No ei pyykkiä missään astianpesukoneessa pestä, vaan pyykkikoneessa!!!

• annabelle
        eivät haise kirjoitti:

voi rakas ukkokulta,tätä pientä pyydän sulta.
        pyykkipäivä pian saapuu ota mukaan kaikki rätit.pyyhkeet sekä likasukat.heitä kaikki koneeseen ,eipä sotke homeeseen,hajuun taikka pöpöpesään.kohta vaihtuu tuoksu kesään ,puhdasta on kaikkialla.pöydällä ja hanan alla.paska lähtee pesemällä,pahat hajut tuulettamalla.iloa kevätsiivoukseen

• pear
        Tarkka mies kirjoitti:

rätit voivat alkaa myös haisemaan
        siitä et mitä niillä pyyhkii
        esim: maito

• Rätti
        eivät haise kirjoitti:

Rätin tosiaan voi laittaa tiskikoneeseen, mutta kannattaa ottaa se pois sieltä ennen huuhtelua ja huuhtoa käsin, jos siellä on astioita seassa. Nykyään tosin kyllä pesen päivittäin rätin pyykkikoneessa, ei ne niin kalliita ole että hannoo varmaan ostaa muutaman kerralla....

• rättiongelmaan

Osta mikrokuituliina, jonka voi pestä pesukoneessa (hinta n.3-6€). Osta myös Sinin "rättiripustin" n.3€, joka kiinnitetään esim. altaan alukaapin oveen (sisäpuolelle), tai vaikkapa seinään. Siinä rätti kuivuu äkkiä, ei ala haista, ja on poissa silmistä/nenästä.

Näin olen itse ongelman selvittänyt.

• Äiti

Pidät vain huolen siitä, että käytön jälkeen vähintään huuhdot rätin huolella juoksevalla vedellä, mutta mieluummin pesuaineen kera ja sitten ilmavasti kuivumaan! Sini-tuotteelta on tullut uudenlainen seinään tms. liimattava pidike (joku sen jo mainitsikin)johon rätin voi tyrkätä, itselläni on se käytössä ja toimii mainiosti.
      Jos tiskaat käsin, älä missään tapauksessa pese tiskauksen lopussa rättiä tiskivedessä, sillä tiskivedessä oleva ruoka-aines on bakteerien herkkua saaden ne voimaan hyvin ja lisääntymään. Bakteerithan sen hajun aiheuttavat!

• Tarkka mies

Kyllä mä huuhdon tiskirätin ja pesen sen fairyllä, (en siinä tiskivedessä) ja on ollut ilmavassa paikassa ja patterin päällä kuivumassa.

Kun sitä rättiä käyttää päivittäin ja kuivaa omasta mielestään oikein. Niin muutaman päivän kuluttua tulee ihme haju siihen rättiin. Vaihdan rättejä uusiin usein, mutta joka kerran sama juttu, rätit alkaa haisee epämiellyttävälle.

• Iiniq
        Tarkka mies kirjoitti:

Kyllä mä huuhdon tiskirätin ja pesen sen fairyllä, (en siinä tiskivedessä) ja on ollut ilmavassa paikassa ja patterin päällä kuivumassa.

Kun sitä rättiä käyttää päivittäin ja kuivaa omasta mielestään oikein. Niin muutaman päivän kuluttua tulee ihme haju siihen rättiin. Vaihdan rättejä uusiin usein, mutta joka kerran sama juttu, rätit alkaa haisee epämiellyttävälle.

Hyviä vinkkejähän täällä on tullut, eli kannattaa pestä hyvin (itse pesen ihan käsin astianpesuaineella) ja huuhdella kunnolla. Sellainen lisävinkki vielä, että huuhtele rätti kylmällä vedellä (ainakin siis viimeiseksi). Patterilla ei kyllä kannata kuivatella. Itse käytän tavallisesti sieniliinoja (merkki vähän vaihtelee). Pesen käsin
        tiskaamisen yhteydessä tasot pyyhittyäni. Ei ole koskaan alkanut haista.

• vielä
        Iiniq kirjoitti:

Hyviä vinkkejähän täällä on tullut, eli kannattaa pestä hyvin (itse pesen ihan käsin astianpesuaineella) ja huuhdella kunnolla. Sellainen lisävinkki vielä, että huuhtele rätti kylmällä vedellä (ainakin siis viimeiseksi). Patterilla ei kyllä kannata kuivatella. Itse käytän tavallisesti sieniliinoja (merkki vähän vaihtelee). Pesen käsin

Emäntä keittää ne välillä

• kylpy
        Iiniq kirjoitti:

Niin meillekin aikanaan koulussa opetettiin että kylmässä vedessä viimeinen huuhtelu keittiö räteille, lämmin vaan edesauttaa niitä pöpöjä.

• Entinen siivooja

Heitä jo ennenkuin alkaa haista 90 asteseen koneeseen. No ei tietenkään rätti kerrallaan vaan kerää useampia.

• Siivooja myös

Niin se tosiaan toimii, sinne vaan rätti koneeseen, muun pyykin mukaan, ennen kuin se haisee ja puhdas roikkumaan pidikkeeseen tai hanaan.

• Toweri

Tiskirätti on suurin hygieniariski kotitalouksissa. Mieti nyt itse, bakteerit tarvitsevat a)kosteutta b)ravinteita. Kun pyyhit esim. maitoa, lihanestettä, niin kahden tunnin kulutta tiskirätissä on miljardi merkintäbakteeria. Enempää siihen ei mahdu.

Myös virus ja sieniperäiset sairaudet leviävät tiskiräteillä tehokkaasti.

Tiskirättiä voi käyttää pelkän veden pyyhkimiseen, missä ei ole mitään ravinteita.

Muutoin täytyy opetella käyttämään paperipyyhkeitä.

Tiskirätistä tuleva ruokamyrkytys tai suolistotulehdus voi johtaa autoimmuunisairauksien kehittymiseen, esimerkiksi reuma tyyppisten sairauksien puhkeamiseen täysin turhaan.

• selanne

eikös kaikkein kätevin tapa ole pistää rätti sinne roskikseen kun käyttö-ikä on lopussa..
        10 v kotisiivousta takana eikä rätit koskaan haise kun ne viittii vaihtaa huuhtelun lisäksi riittävän usein..

• Tarkka mies
        selanne kirjoitti:

eikös kaikkein kätevin tapa ole pistää rätti sinne roskikseen kun käyttö-ikä on lopussa..
        10 v kotisiivousta takana eikä rätit koskaan haise kun ne viittii vaihtaa huuhtelun lisäksi riittävän usein..

Kiitos hyvistä vihjeistä, nyt mulla on monta mahdollisuutta, neuvojenkin mukaan:

1. Vaihtaa riittävän usein rättejä
        2. Valita mikrokuituliina
        3. Pestä astianpesuaineella ja kuivata hyvin
        4. Pestä pesukoneessa
        5. Keittää ne rätit
        6. Heittää roskikseen

Nyt mulla onkin ihmettelemistä, mikä olisi hyvä vaihtoehto mun kotini räteille.

ps. mutta mä olen joskus ihmetellyt, jos johonkin kyläänkin menee, tai keittiöitä yleensä, niin suurimmalla osalla taitaa se rätti olla siinä hanan päällä mötyssä.

• Liian tarkka nenä
        Tarkka mies kirjoitti:

Kiitos hyvistä vihjeistä, nyt mulla on monta mahdollisuutta, neuvojenkin mukaan:

4. Pestä pesukoneessa
        5. Keittää ne rätit
        6. Heittää roskikseen

ps. mutta mä olen joskus ihmetellyt, jos johonkin kyläänkin menee, tai keittiöitä yleensä, niin suurimmalla osalla taitaa se rätti olla siinä hanan päällä mötyssä.

No ei vaan,kyl hyviä vinkkejä sait.Itse vaihdan usen,pesen koneessa j.n.e,mut en koskaan kuivata siin hanan päällä vaan uunin "alaosan"kahvassa.

• B.B.
        Tarkka mies kirjoitti:

4. Pestä pesukoneessa
        5. Keittää ne rätit
        6. Heittää roskikseen

Vinkkilistastasi puuttuu se varmin hajunpoistaja (jos ei oteta lukuun rätin hävitystä), nimittäin KLOORI!
        Huuhtase rättisi klooripitoisella aineella, mutta hansikoiduin käsin ja ei kuumalla vedellä, niin taatusti pöpöt kuolevat, hajut lähtevät, rätti kirkastuu ja päälliskaupaksi sama tapahtuu tiskialtaalle jossa toimenpiteen suoritat!

• Tarkka mies
        B.B. kirjoitti:

Vinkkilistastasi puuttuu se varmin hajunpoistaja (jos ei oteta lukuun rätin hävitystä), nimittäin KLOORI!
        Huuhtase rättisi klooripitoisella aineella, mutta hansikoiduin käsin ja ei kuumalla vedellä, niin taatusti pöpöt kuolevat, hajut lähtevät, rätti kirkastuu ja päälliskaupaksi sama tapahtuu tiskialtaalle jossa toimenpiteen suoritat!

Joo kiitos B.B, oli hyvä vinkki, ei tullut aikaisemmin mieleen. Täytyy jatkaa vinkkilistaa:

7. Kloori

Kannatti kirjoittaa aiheesta, mutta lisää vinkkejä vaan, vai olikohan siinä jo kaikki?

• myös entinen siivooja
        Tarkka mies kirjoitti:

Joo kiitos B.B, oli hyvä vinkki, ei tullut aikaisemmin mieleen. Täytyy jatkaa vinkkilistaa:

7. Kloori

Kannatti kirjoittaa aiheesta, mutta lisää vinkkejä vaan, vai olikohan siinä jo kaikki?

ite laitan vettä lavuaariin ja siihen loraus pyykin huuhteluainetta (hyväksi toettu: sininen softlan) ja laitan rätin likoomaan muutamaksi minuutiksi. sitten huuhtelen liinan ja ja laitan kuivumaan siihen hanan päälle. kun huuhteluaineen haju on poistunut, niin laitan liinan jälleen likoamaan.

• Tepa

Itse käytän keittiössä sellaisia liinoja, joita myydään 3-4 kappaleen pakkauksissa kaikki eri värisiä; olisivatko kuitukangasta. Ne imevät hyvin kosteutta ja pysyvät suhteellisen kauan 'hajuttomina'.

Desinfioin rätin näin: otan teräskattilan ja laitan siihen kylmää vettä ja pari ruokalusikallista pyykinpesujauhetta. Rätti kattilaan ja kiehautetaan. Annetaan hieman jäähtyä ja huuhdotaan rätti hyvin. Teräskattilakin pitää tästä käsittelystä. Mukaan voi vielä laittaa asianpesuharjankin. Kyllä tulee puhdasta!

• Niksi-Pirkkaa lukenut

Rätin kuivatusteline Niksi-Pirkasta:

Ota pyörän tavarakorista se (tarpeeton) kantokahva irti ja pujota se kuivatuskaapin ritilöihin, saat erinomaisen kuivatustelineen tiskirätille.

Sehän on samaa valkeaa teräslankaa kuin ne kaapin ritilätkin eikä sitäpaitsi näy ollenkaan sieltä kaapista. Vaikka olisi alimmaisessakin.

Käytössä ja toimii!

• chifonet

merkkisiin talous pyyhkeisiin, on reiällinen versio, kuivuu nopeesti. Sieniliinat on käsitykseni mukaan oikeita bakteeripesiä.

• B.B.

Totta puhut Chifonet on ehdottomasti parempi kuin sieniliinat, ne haisevat heti kohta...

• Tarkka mies
        B.B. kirjoitti:

Totta puhut Chifonet on ehdottomasti parempi kuin sieniliinat, ne haisevat heti kohta...

Olen samaa mieltä, sieniliinat ei hyviä. Kuivuessaan se on, kuin joku korppu ja hajut pysyy vaikka kuinka niitä vaihtelisi useasti ja pesisisi. Vaikka muuten ne ovat hyvin imukykyisiä ja helppo pyyhkiä niillä.

• kokemusta on
        Tarkka mies kirjoitti:

Olen samaa mieltä, sieniliinat ei hyviä. Kuivuessaan se on, kuin joku korppu ja hajut pysyy vaikka kuinka niitä vaihtelisi useasti ja pesisisi. Vaikka muuten ne ovat hyvin imukykyisiä ja helppo pyyhkiä niillä.

voi hyvät ihmiset, jos omistatte pyykkikoneen laittakaa tiskirätti 60 asteeseen ja peskää, lähtee hajut ym...........

• juupeli

Liota kloriitti vedessä ,,eipä haise ja pöpöt kuolee..

• mutta

Toi kloori mainittiin jo!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      217
      4068
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2573
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2295
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1390
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1288
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1149
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1027
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      893
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      881
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      856
    Aihe