Päihdeseuranta

PAKKO PÄÄSTÄ TÖIHIN

Olen aika kummallisessa tilanteessa.Viime syksynä vein a-klinikalle seurantakaavakkeen,jonka poliisilaitokselta olin ratin takia saanut.Päädyimme syksyllä että menen katkolle ja olin siellä kuukauden,sen jälkeen kävin siellä keskustelemassa mutta lääkärin puutteen vuoksi siirryin terv.asemalle jossa lääkäri hoiti asioitani.Nyt kun menin ajokorttiani pyytämään takaisin kun työt olivat alkamassa niin a-klinikalla ilmoitettiin yhtä-äkkiä että seuranta alkaakin nyt vasta vaikka olin sen mielestäni aloittanut jo silloin kun toimitin seurantakaavakkeen a-klinikalle nyt tilanne on siis varsin sekava.Kuinka minun pitäsi toimia, a-klinikka on sekoittanut pääni täysin,kun nyt ilmoitettiin että minun pitääkin vielä puoli vuotta juosta seurannassa,aikaisempia käyntejä ei jostain syystä huomioida.

9

10273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi_kokenut

      Ihan sama miten monta kertaa olet aiemmin käynyt. Voithan sä kysyä, mikä niiden mielen muutti!

    • Haltiaukko

      Poliisi vaatii nähtävästi sinulta todistusta ettet ole ns. päihteiden väärinkäyttäjä, eli käytätkö alkoholia tai joitain muita päihteitä niin paljon ja säännöllisesti että se haittaa kykyäsi kuljettaa mootttoriajoneuvoa. Minimi päihdeseuranta jakso on 3kk, mutta käytännössä se on nykyään 6kk jonka jälkeen lääkäri kirjoittaa "ajokorttiasiasta" lausunnon, joka sitten kiikutetaan paikalliselle poliisiviranomaiselle. Poliisiviranomainen sitten harkinnanvaraisesti myöntää ajoluvan tai on myöntämättä. A-klinikoiden asenne ajokorttiseuranta asian suhteen on käsittääkseni seuraava: Asiakkaan joka hakee päihteettömyystodistusta ajokorttiasiassa, tulee antaa 6kk ajan PUHTAAT testinäytteet, jonka jälkeen A-klinikan lääkäri kirjoittaa lääkärintodistuksen asiasta.
      Yksinkertaisesti: "Päihdeseulajakson" (3-6kk) tulee olla yhtäjaksoinen, jolloin voidaan ns.seuranta onnistuneesti suorittaa ja lääkäri voi siten todistuksen kirjoittaa.
      Itsellänikin on omakohtaista kokemusta asiasta ja voinkin sanoa että koko systeemi on epäonnistunut ja sekava. Moinen testailumeininki ja pakottaminen kaiken maailman seuloihin on mielestäni ihmisarvoa alentava. Kaikenkaikkiaan viimesenpäälle poliisivaltio meininkiä, jota ei tavallinen kansalainen uskoisi, ennenkuin omalle kohdalle sattuu.
      Esimerkiksi jos poltat muutaman sätkän pilveä, se voi näkyä seulassa vielä kuukauden päästä ja sehän ei tosiaan vielä kerro mistään päihdeongelmasta. Mutta kun se nyt näkyy siinä testituloksessa, voidaan ajokortti evätä sen vuoksi. Ja jos aletaan tutkimaan ajokortillisten ihmisten alkoholinkäyttöä ja ajo-oikeutta noin yleisesti koko kansan keskuudessa, niin veikkaisin että 20% autoilijoista menettäisivät ajo-oikeutensa, hyvä jos riitäisi edes kun tietää esim. keski-ikäisen suomalaisen miehen alkoholinkäyttötavat, syyllistämättä millään lailla suomen miehiä mikä itsekkin olen. Omalta kohdaltani voin kertoa että olin ottanut erään testikuukauden aikana 4 kertaa kännit, siis KUUKAUDEN aikana neljä kertaa alkoholia...testiarvoini olivat liian korkeat ja siten minut ohjattiin uudelle 6kk testijaksolle, jos meinasin ajolupani joskus vielä takaisin saada. Koska tarvitsen ajokorttia olen nyt lopettanut alkoholinkäytön kokonaan (en ole maistanut 3 kuukauteen). Eihän siinä mitään mutta vän korpeeaa se että Suomen valtio painosti minut siihen tämän ajokorttiasian kautta. Vituttaa etenkin se että liikenteessä on jatkuvasti ajoluvan omaavia kuskeja jotka käyttää alkoholia tai muita päihteitä vähintään sen neljä kertaa kuussa mitä minäkin käytin vielä kun oli siihen "vapaus". Niin se eriarvoisuus vaan tässä yhteiskunnassa kasvaa, vaan en katkeroidu tästä!

      • Haltiaukko

        Ihmisarvoa alentavaa on mys se että laboratoriossa virtsanäytteen joutuu antamaan ventovieraan ihmisen katsellessa vieressä ja jos ei kusi tule, niin sitten katroidaan...voi helvetti mitä natsi touhua, aivan uskomatonta ja vielä Suomessa.
        Onkohan KANSANEDUSTAJAMME, JOTKA OVAT JÄÄNEET RATTIJUOPPOUSESTA KIINNI JOUTUNEET 6kk PÄIHDESEURANTA JAKSOLLE? Taitaa laki olla Suomessa 2000-luvulla tarkoitettu vain köyhille ja mitättömille pienille ihmisille, ainakin tämän ajokortti ja päihteet asian suhteen.
        En usko että esim. Suvi Linden tai Toni Halme ovat joutuneet samanlaiseen PÄIHDESEULAAN mihin minun kaltaiseni surkimukset pakotetaan. No joo, toivottavasti pääsen tän asian yli, mutta se että kohdellaan valtion taholta alistavasti, on vakava asia, jos se on yleinen käytäntö, eikä vain harvinainen poikkeustapaus. On erittäin vaarallista valtion kannalta jos Lain edessä ei kansalaiset tasa-arvoisia! Kommentoikaa!


      • Rallikuski X
        Haltiaukko kirjoitti:

        Ihmisarvoa alentavaa on mys se että laboratoriossa virtsanäytteen joutuu antamaan ventovieraan ihmisen katsellessa vieressä ja jos ei kusi tule, niin sitten katroidaan...voi helvetti mitä natsi touhua, aivan uskomatonta ja vielä Suomessa.
        Onkohan KANSANEDUSTAJAMME, JOTKA OVAT JÄÄNEET RATTIJUOPPOUSESTA KIINNI JOUTUNEET 6kk PÄIHDESEURANTA JAKSOLLE? Taitaa laki olla Suomessa 2000-luvulla tarkoitettu vain köyhille ja mitättömille pienille ihmisille, ainakin tämän ajokortti ja päihteet asian suhteen.
        En usko että esim. Suvi Linden tai Toni Halme ovat joutuneet samanlaiseen PÄIHDESEULAAN mihin minun kaltaiseni surkimukset pakotetaan. No joo, toivottavasti pääsen tän asian yli, mutta se että kohdellaan valtion taholta alistavasti, on vakava asia, jos se on yleinen käytäntö, eikä vain harvinainen poikkeustapaus. On erittäin vaarallista valtion kannalta jos Lain edessä ei kansalaiset tasa-arvoisia! Kommentoikaa!

        Olen täysin samaa mieltä. Poliisiviranomaisen harkintavalta myöntää ajolupa tai kieltää, on epäonnistunut. Ajolupa-asiat tulisi käsitellä tuomioistuimessa. Myös testien antosysteemi on sairas ja ihmisarvoa alistava, jos ei esim. pysty antamaan virtsanäytettä oudon ihmisen vieressä katsoessa, täytyy virtsanäyte tosiaankin otta katetroimalla, joka on pahimmillaan erittäin kivulias toimenpide.
        Kaikkein suurin epäkohta on kuitenkin se, että laki ei tunnu olevan kaikille Suomen kansalaisille sama!


      • reksa

        Hei herätys, olet vetänyt kännit jokaisena viikonloppuna, johan siinä menee pari päivää humalassa ja toiset pari päivää toipuessa.

        Tuollaiselle alkoholin suurkuluttajalle ei todellakaan tule myöntää ajo-oikeutta, ilman todella tarkkaa seulontaa.

        Ennemmin tai myöhemmin ajaisit kuitenkin kännissä ja puolustus olisi se perinteinen: En ole ottanut kuin illalla pari saunakaljaa ja siitä huolimatta puhallat toista promillea vielä iltapäivällä..


    • Ässä

      Mua ei paljon seulat heilauta! Vedän mitä mitä vedän, se ei perkele kuulu kellekkään muulle kun mulle! Liikenteessä oon kuitenkin selvin päin. Suomi on onneton holhousyhteiskunta, jossa kaikki skitsoilee ja kyttää toisiaan kilpaa!

      • samat

        Kerranki joku puhuu vähän mutta asiaa! Mutta nyt en ymmärrä miten viime kesänä polttaessani korttini kännin takia... en em. seurantaan joutunut. Myöskään verestäni ei katsottu muuta kuin alkoholipitoisuus, vaikka poliisin vanha tuttu olenkin jo vuosien ajalta. En ole rikkaasta perheestä, suvussani EI ole poliiseja tms. eikä mikään muukaan sellainen asia liity juttuuni. Tietysti ei mua haittaa yhtään että näin kävi ja pääsin siten helpommalla,mutta ihmetyttää vaan tämä epätasaisuus samanlaisissa tilanteissa!!!!!!!!


    • tisilven

      Lääkäri uhkaa ilmoittaa poliisille, jos maksa-arvot ei laske. Lähteekö kortti heti, jos hän tekee ilmoituksen vai määrääkö poliisi ensin päihdeseurantaan?

    • Ssmpo

      Mä olen juossut seuroissa jo 1,7v. Ja ainakin 3kk edessä. Ei mulla ollu ku pari rattia ja joku kolme h merkintää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe