Perinteisesti mämmi imellettiin lisäämällä poreilevaa vettä. maltaita ja jauhoja vaiheittain ja tämän tarkoituksena oli ylläpitää imeltymislämpötilaa riittävän pitkä aika. Tässä menetelmässä lämpötila vaihteli kuitenkin aika huomattavasti niin että välillä imeltyi ja välillä ei juurikaan imeltämistä tapahtunut.
Vaikka imeltyminen olisi periaatteessa onnistunut. niin imeltämisaika venyi niin pitkäksi että jo siitä syystä muodostui imeltymistappioita. Pitkä imeltymisaika aiheuttaa sen että ensimmäisten jauho- mallaseristä muodostunut makeus haihtuu osittain "taivaan tuuliin" ja viimeisten jauho- mallaserien tärkkelys ei ehdi kunnolla imeltyä.
Lisäksi vaiheittaiseen veden, maltaiden ja jauhon lisäämiseen perustuva imeltäminen on hankalaa ja suuritöistä ja imeltymistulos vaihtelee runsaasti.
Imeltäminen sähkölieden uunissa on helppoa, koska lämpö pysyy riittävän vakaana. Kun imelletään sähkölieden uunissa, niin silloin voidaan noin 70 asteiseen veteen sekoittaa kerralla mutta vähitellen ripottelemalla ja tehokkaasti sekoittaen kaikki maltaat ja jauhot, niin että saadaan notkea, hiukan puuromainen seos. Tällä menetelmällä kaikki jauhot ja maltaat imeltyy tasaisesti ja imeltymishäviöt muodostuu mahdollisimman pieniksi. Tästä imeltämismenetelmästä käytetäänkin joissakin yhteyksissä "tehoimeltäminen" nimitystä. Koekeittiöissä käytetään "suoraimeltäminen" nimitystä.
Mämmin imeltäminen suoraimeltämällä eli tehoimeltämällä
1
281
Vastaukset
- Anonyymi
Valmista mämmi suoraimeltämällä eli tehoimeltämällä!
1. Kuumenna 3,5 litraa vettä noin 70 asteiseksi 5-6 litran kattilassa.
2. Sekoita kulhossa kuivina valmiiksi 500 g maltaita ja 1,0 kg ruisjauhoja
3. Sekoita vähitellen vispaamalla kaikki maltaat ja jauhot noin 70 asteiseen veteen.
4. Laita mämmiseoskattila noin 70 asteisseen uuniin ja anna imeltyä noin 3 tuntia. Sekoita 2-4 kertaa.
5. Lisää halutut mausteet, tai jätä maustamatta.
6. Laita mämmiseoskattila liedelle ja kuumenna varovasti mutta tehokkaasti sekoittaen niin että seos alkaa kuplimaan. Varo pohjaan palamista. Anna kiehua noin 10 minuuttia edelleen tehokkaasti sekoittaen ja pohjaan palamista varoen. Siirrä mämmiseoskattila sivuun ja anna seisoa 15-30 minuuttia. Tässä vaiheessa voit jäähdyttää ja jatkaa seuraavana päivänä.
7. Laita mämmiseos uunivuokaan. Paista aluksi 170-190 asteisessa uunissa. Kun mämmi alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila noin 130-140 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia. Lisää paistamisen aikana pinnalle 3-4 kertaa muutama ruokalusikallinen vettä estämään kuorettumista. Vaihtoehtoisesti voit lisätä pinnalle siirappivettä - 1 desilitra vettä ½ desilitraa siirappia.
8. Paista mämmiä noin 3-4 tuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896052KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3345309Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja212686Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841875Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1051697- 1141571
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181533seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241454Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351413