Vaalimatematiikasta sekä pienten kuntien vaikutusvallasta

Anonyymi

Kuten äänestäjät jo havainneet listoilla valtaosa Kajaanin ehdokkaita. Siten on mahdollista, että pieni kunta, kuten Puolanka ei saa yhtään edustajaa aluevaaleissa. Aluevaaleissa valitut valtuutetut päättävät hyvinvointialueiden lähipalveluiden järjestämisestä vuoden 2023 alusta alkaen.

Siten on mahdollista, että Kajaanilaiset päättävät Puolangan lähipalveluiden järjestämisestä. Todennääköisyys sille, että ratkaisut ovat Puolankavastaisia kasvaa merkittävästi.

Edellä sanotun vuoksi ja ottamatta lainkaan kantaa politiikkaan olisi matemaattisin perustein järkevää pienten kuntien keskittää äänet yhdelle, jolloin läpimenon mahdollisuus moninkertaistuu.

20

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja aloittaja jatkaa...
      Siksi ehdotukseni Puolankalaisten lähipalvelujen ajajaksi on Harri Peltola.
      En ole aivan kaikista asioista samaa mieltä sanotun ehdokkaan kanssa, mutta ehdokas kykenee keskustelemaan kanssani.

      • Anonyymi

        hän ei älyä tautisen mittää tulevien vaalien teemoista, äänestäkää jottai asioista tietävää ehdokasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hän ei älyä tautisen mittää tulevien vaalien teemoista, äänestäkää jottai asioista tietävää ehdokasta

        Rähinäkommariako???? Onko aamulääkityksesi jäänyt puutteellikseksi?


    • Anonyymi

      Puolangalta on vain ja ainoastaan yksi mitat täyttävä ehdokas: pormestari. Kaikki äänet kannattaa keskittää puoluekannasta riippumatta pormestarille. Aluevaali ei ole mikään poliittinen puoluevaali.
      Kepun kannatus jää eduskuntavaaleissa alhaiseksi mutta aluevaaleissa keskusta hallitsee suurinta osaa Suomea.

      • Anonyymi

        joo, ehdokas täyttää vain mitat sonnilypsyssä


      • Anonyymi

        Elekää vaan äänestäkö po...mestaria


    • Anonyymi

      Aloittaja oikeassa äänien keskittämisestä, mutta suositus ehdokkaasta kyseenalainen. nähty jo pätemättömyys ja puutteet kunnan johtamisesta.
      Äänestäkää vaikka toisen kunnan tolkkua ehdokasta.

    • Anonyymi

      Niinhän se on kun ei oo alalle mitään koulutusta.

      • Anonyymi

        Aarolla on koulutusta monelle alalle ja ei ole änkyttäjä, osaa vastata kyllä kiperiinkin kysymyksiin!


    • Anonyymi

      Miten nautii luottamusta pormestri muussa Kainuussa? Kovin on viime vuodet riitaa haastanut ja laskut jätetty maksamatta sotelle.

      • Anonyymi

        Samallainen änkyrä pormestari kokouksissa , kuin oulussa tuomijoita saanut entinen persu valtuutettu.


    • Anonyymi

      Paltamo jäi ilman edustajaa?

      • Anonyymi

        Vaala jäi ilman edustajaa ..Vaala ei kuulu Kainuuseen...Paltamosta kaksi valittu suurella äänimäärällä


    • Anonyymi

      kansa on puhunut, parempi heikkokin edustaja mitä ei ollenkaan

    • Anonyymi

      Suurten titaanien taistelu päättyi tulokseen 6 -5 .

      • Anonyymi

        Ja kolmas titaani sai 4.


    • Anonyymi

      Totta kai Kajaanista tulee eniten, koska asukasmäärä on toista kuin Puolangalla. Ei tarvitse erityistä matikka päätä sen toteamiseksi. Näillä mennään, eikä muuta voida.

    • Anonyymi

      En äänestännä. Mielestäni kaikentason politikot puhuvat omaan pussiin. Luvataan vappu satasesta täysikuuhun. Kertokaa mitä hyvää on antaneet pikku palkaisille ja vähäosaisille?

      • Anonyymi

        Esim. peruspalvelut. Auratut kujat. Mahdollisuuden toteuttaa itseään.
        Mitä pitäisi kotiin tuoda?


      • Anonyymi

        Jos noin vähän ymmärtää yhteiskunnasta , niin on tosiaan parempi kun et äänestele !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2357
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2265
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1749
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1289
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      891
    Aihe