Pitkittynyt vuoto

Anonyymi

Minulla on ollut kuukautishäiriöitä vaihtelevasti vuodesta 2020 lähtien. Silloin kesällä ne olivat 2 viikkoa myöhässä ja menin jo gynelle joka määräsi Terolutia, jota en silloin tarvinnutkaan.

Vajaa vuosi sitten kuukautiseni olivat myöhässä taas, kierto 51-56 päivää. Normaalisti se on siis 28-32 päivääja vuoto kestää 2-3 päivää. Otin teroluteja ja kymmenen päivää sen jälkeen kuukautisvuoto alkoi ja oli aika runsasta. Vuoto kesti n. 19 päivää ja otin Teroluteja sen lopettamiseksi.

Viime vuoden lopulla oli taas yksi pitempi väli kuukautisten välillä ja yksi tapaus, jossa vuodon lopettamiseksi piti taas ottaa teroluteja, sama juttu nyt tammikuussa.

Onko hormonikierukka ainoa vaihtoehto tasaamaan vuotoja? En haluaisi vierasta esinettä sisääni ja muutenkin vierastan ajatusta kierukasta. Ehkäisyä en käytä, koska se ei ole kohdallani ajankohtaista.

Johtuuko tämä vaiva iästäni, olen 44-vuotias? Olen kyllä jo varannut taas ajan gynelle. En kylläkään epäile myoomia tai mitään sellaista, mutta pitkittynyt vuoto on todella ärsyttävä vaiva, varsinkin, kun on päässyt todella helpolla tähän asti. Haluaisin mittauttaa estrogeeniarvot. Tiedän myös, että prolaktiiniarvo on koholla käyttämästäni lääkityksestä johtuen.

9

460

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voisiko olla joku hormonaalinen juttu tai viestiä ehkä siitä, että kuukautiset jäisi kohta kokoaan pois?

• Anonyymi

Sitä olen itsekkin ajatellut, että joku hormonaalinen juttu. Ei haittaisi vaikka kuukautiset kohta jäisivätkin pois, vaikka en usko, että ihan vielä.

• Anonyymi

E-pillereitä voi käyttää vaikka ei olisi seksielämää.Itse olen 45-vuotias ja reilu 10 vuotta käyttänyt minipillereitä. Vaikka minulla ei ole seksielämää niin on ihanaa kun ei tule kuukautisia ja jos tulee niin kerran pari vuodessa ja silloinkin yhteensä muutama päivä.Eli e-pillereitä voi käyttää vaikka ei olisi seksiä.

• Anonyymi

Tiedän kyllä, että e-pillereitä voi käyttää, vaikka ei olisi seksiä. Niistähän saa apua kuukautiskipuihinkin. En kuitenkaan ole tähän asti halunnut ylimääräisiä hormoneja kehooni. Kerran kokeilin niitä vähän aikaa, mutta hermostuin tiputteluvuotoon. Olisi pitänyt malttaa käyttää kauemmin, jotta se olisi tasaantunut.

• Anonyymi

Ikäsi voi varmasti vaikuttaa kuukautisiin. Mutta kannattaisi mittauttaa ferritiini ja hemoglobiini. Alhainen rauta voi vaikuttaa kuukautisiin.

• Anonyymi

Huomioikaa myös se, että koronarokotteet vaikuttaa kohdun limakalvoon. Niillä on sama vaikutus kuin estrogenilla. Limakalvon liikakasvu tietyssä iässä taas on syövän riskitekijä. Gynellä kannattaa siis käydä.

• Anonyymi

Koronapiikin jälkeen kehosekaisin.
      Piti olla turvallinen ,mutta jotain outoa tapahtuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2290
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      25
      920
    3. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    4. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      892
    5. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      564
      823
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      728
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      660
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      24
      612
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      60
      581
    Aihe