Metsien ennalistaminen

Karvakukkajäärä

Suoomen metsistä pitäisi ennallistaa 80%.Siihen on asetettu tavoite ja hyvin se eteneekin.
Paljon eliöitä kuolee kun tehometsätaloutta harjotetaan.Peevelin rumiakin nuo sotatantereet kun maa revitty kappaleiksi ja puut viety.

10

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka

      sana.Tämän aamun uutislähetyksen jutussa oli tehometsätalous kaukana ....
      Yks metsuri kaato puuta ja kymmenen päällikköä ja tutkijaa katso vierestä..

      Minä katselin kuvista miten oli ajouran viereiset puut ottanu lahoa ...
      Palokärki reijittäny melkein kaikki...

    • linnuille

      Metsien ennallistaminen on hölmöläisten touhua. Vanhaa metsää Suomessa riittää eikä siellä viihdy edes linnut, olen kokemuksesta oppinut omaa metsääni hoitaessa. Ja juuri tehdyn tutkimuksen mukaan metsokin viihtyy hyvin nuorissa kasvatusmetsissä, joihin on jätetty tiheämpiä alueita ensiharvennuksissa.
      Viimeisen 10 vuoden aikana en ole löytänyt yhtään linnun pesää vanhoista metsälohkoistani eikä ötököitä näe ilman suurennuslasia lahopökkelöistäkään. Sen sijaan kaikissa varttuneissa taimikoissa ja nuorissa kasvatusmetsissä on runsaasti lintujen pesiä, jopa useita hehtaarilla ja hyvää suojaa petolinnuilta.
      Joen luonnon monimuotoisuuden kannalta nykyinen metsänhoito on ehdottomasti parasta, koska mm. avohakkuiden jäljet katoavat kokonaan oikein hoidettuina kymmenessä vuodessa.
      On olemassa oikeita vihreitä arvoja kunnioittavia metsänhoidosta kiinnostuneita ja pieni ryhmä ns. kommarivihreitä, jotka huutavat suureen ääneen epätotuuksia eivätkä panosta luonnon hoitoon tuntiakaan saati senttiäkään vaan heidän epärealistiset unelmansa pitäisi muiden toteuttaa!

      • ex-konekuski

        ...lähiseuduilla ennallistamista en voi kuin ihmetellä touhua,soita hakataan aukeaksi ja tukitaan ojat.Kuvitellaan että nouseva vesi ennallistaa,tuloksena vesakkoinen ryteikkö.
        Mopedi on karannut käsistä.


      • ex-konekuski kirjoitti:

        ...lähiseuduilla ennallistamista en voi kuin ihmetellä touhua,soita hakataan aukeaksi ja tukitaan ojat.Kuvitellaan että nouseva vesi ennallistaa,tuloksena vesakkoinen ryteikkö.
        Mopedi on karannut käsistä.

        ja paperinvalmistuskin taitaa muuttaa muualle.
        Mihinkäs niitä puita enää tarvitaankaan.


      • Anonyymi

        Ns. varttuneet taimikot ja nuoret kasvatusmetsät ovat punkki ja hirvikärpästehtaita, myös erittäin hyvä alusta levittää ja tartuttaa näitä loisia eläimiin pöheiköissä. Tilanne alkaa olla sen takia koko maassa sellainen, ettei metsään voi mennä enää ennen pakkasia.

        Sekin on pötyä, että avohakkuiden jäljet katoavat 10 vuodessa.

        Taidat olla vaan persaukinen ja metsä näyttää sen takia raiskatulta, jos sinulla edes metsää on, sitten pitää tilkkeeksi keksiä tarinoita selitykseksi.


    • avohakkajat

      Ennallistaminen on kuvattu raamatussa. Alussa maa oli autio ja tyhjä !
      Siinä tavoitetta.

    • ierikka

      On se kumma kun nuo viherpiipertäjät ovat vaan lisänneet tuota suojelutavoitetta. itsellä on sen verran kokemusta piipertäjistä etten voi kannattaa heidän ajatuksiaan. eräskin luonnonsuojelujärjestössä toimiva henkilö vaati vanhemmalta sukupolvelta että tilan eräs vanhan metsän kuvio tulee säilyttää ötököitä ja muita höttiäisiä varten. mutta kun metsäammattilaiset saivat miehelle selvitettyä että kyseisellä kuviolla on noin lähes 100 000 euron edestä puuta pystyssä, niin siitä tehtiin välittömästi leimikko! olin itse vielä hakkaamassa leimikkoa nurin. ja hyvää ja järeätä puut olikin.

    • Anonyymi

      Vanha metsä ei kasva vaan luonnollinen poistuma on kasvua suurempi.
      Eli sellainen metsä ei sido lainkaan hiiltä eli ei siten ole hiilinielukaan.
      Metsien kasvu/hiilinielu on lähimenneisyydessä lisääntynyt valtavasti. Ville Niinistö
      sanoi että metsien kasvun lisäys on nyt taittunut ja metsiä on siksi ennalistettava.
      Se kuitenkin vähentäisi suoraan toivottua metsien kasvua sekä metsätalouden ja teollisuuden toimintaedellytyksiä.

      • Anonyymi

        EeUUn parlamentti on paikka minne sekuda poliitikot laitetaan istumaan. Tähän on tultava muutos, varsinkin noi akat, niinku Pietikäinen , Niinistö ja ne pari vasuria, niin heitä ei saa enää päästää mihinkään maamme etua vahingoittamaan.


    • Anonyymi

      Metsän hiilinielut heikkenee metsän taittuessa vanhuutta kohden, missä lahopuiden määrä lisääntyy. Se, miksi laskennalliset hiilinielut ovat nyt romahtaneet, olisiko näiden suojelukohteiden lisääntyminen ja metsän ränsistyminen syynä? Nythän näitä omia luonnonsuojelukohteita on jo lähes joka metsätilallisella. Nuori kasvava metsä sitoo hiiltä! Mitähän tämä suontukkiminen päästää ilmakehään, metaania ym kaasuja. Oli kauheaa katsottavaa, kun tv:ssä esiteltiin suo-ojien tukkimista ja metsitetyn turvepohjaisen puuston repimistä juurineen ja kaatamista ryteiköksi, ennallistsen vuoden 1952 tilaa. Todellakin, maasto muistutti sodanjälkeistä Suomea, voi jestas tätä touhua! Ja missä on se sahuri Hakkarainen, hänen tulisi olla nyt Brysselissä eturintamassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe