Kuka pitää vauvaa sylissä ?

Pohdiskelija

Vaikeata päättää, kuka kummeista ns. sylikummiksi! Surffailin eräällä toisella palstalla ja eräs äiti kertoi että kastetilaisuudessa lapsen isä pitää vauvaa. Sain ahaa-elämyksen-mekin voitais tehdä niin!!

Näin kummit olisi ns. tasa-arvoisia! En ole koskaan tajunnut miksi muka se, joka ei voi vauvaa pitää kastehetkellä-olisi muka vähä-arvoisempi? Olen kuullut ihmisten puhuvan, että "en nyt jaksa enää pitää lapseen yhteyttä, oon vain pikkukummi".

Mulle tää kummijuttu on tärkeä, en halua mitään raha-automaatteja vaan tasa-arvoiset kummit molempien puolelta jotka pitää siteet yllä molempiin sukuihin ja antaa aikaa.Ei ole helppoa !

Lapsikin olisi varmasti rauhallisempi kun olisi tuttu syli, varmat otteet!

Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne tuosta sylissäpitämisaasiasta!

13

5672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuore kummitäti

      Meidän kummipoika oli koko kastetilaisuuden ajan vuorotellen äitinsä ja isänsä sylissä. Lapsi oli vähän levoton (itki ja kiemurteli sylissä) melkein koko tilaisuuden ajan ja varmasti vanhempien tuttu syli rauhoitti. Itselläni on aika vähän entuudestaan kokemusta pienistä lapsista ja oli ihan hyvä etten "joutunut" pitämään lasta sylissä kasteen ajan. Muuten olen kyllä jo opetellut sylissä pitämistä yms. mitä pienten kanssa tehdään ja aion osallistua pojan elämään muulloinkin kuin synttäripäivinä.

      • tarja

        kaikki kolme lasta 12v,8v ja 2v on isä pitänyt sylissä.
        Syystä että se saattaa olla aika hikinen homma jos lapsi on "huonolla tuulella" niin ei kummin ole tarvinnut jännittää enää ylimääräistä...
        Ja voihan se olla että joku kummeista käsittää sitten että tämä sylikummi olisi jotenkin eriarvoinen,en tiedä.


    • tasa-arvoiset

      Kaksi vanhinta lastani olivat kastetilaisuudessaan isän sylissä. Tämä siksi, että halusin että kummit ovat tasa-arvoisia, samalla viivalla. Sylikummi kun kuitenkin on vähän "enemmän", enkä halunnut tätä vastakkainasetelmaa.

      Nuorimmaisen kohdalla sylikummiksi pyysin hyvää ystävääni. Toinen kummi on kyllä ihan kiva, mutta minulle vieraampi.

      Voit siis ihan huoletta pitää itse vauvaa, tai sitten hän on isän sylissä. Tai vaikka mummin tai vaarin sylissä.

      • nii..

        tuttu syli aina rauhoittaa.. turha kuitenkaan pyytää sinne eteen enää enempää porukkaa kuin on tarpeen, jompi kumpi vanhemmista tai joku kummeista, turha isovanhempia on sinne eteen pytää...


    • äitee +4

      meillä ensinnökin pappi on vaatinut kaikille istuimet toimituksen ajaksi, vain tietyissä kohdissa seistään muuten saapi istua. sylikummi on meillä valittu se joka on meille molemmille läheisempi ja sattumalta on myös ollut lapseton tai lapset jo aikuisia. tosin kasteen aikana molemmat ovat pitäneet vuorollaan lasta ja pappikin joka kerta on hommaan sekaantunut.. tosin toimitus on keskimäärin kuluttanut aikaa 40min..

    • malviina

      isä piti vauvaa..miksei äitikin voisi. Minä ajattelin samalla tavoin, että kummit olisivat tasa-arvoisia. Niin ei kukaan nouse "ylitse muiden". mukavia ristiäisiä ja iloisia kevätpäiviä :)

      • pohdiskelija

        Kiitos mielipiteistänne/kokemuksistanne!!

        Mies ei aluksi oikein lämmennyt ajatukselle. Itsellänikin oli niin iskostunut mieleen se että kummi pitää lasta.Hassua että sitä jo noin pienelle aletaan laittaa läheiset arvojärjestykseen. Näin se on,väittääpä kuka mitä tahansa! Jos ei muuten niin itse kummit sitten pohtii omaan asemaansa!!

        Kuitenkin tilaisuus saa olla omananäköinen eli toivon sen olevan rento ja rentouttavaa lapsesta on jos on tuttu syli .Pääasia että lapsi kastetaan. valitettavasti vaan tällaiset viralliset ja juhlallliset tlaisuudet saa ihmiset helposti jäykiksi ja vauvakin sen aikuisista aistii.

        Taitaa muuten kuninkaallisissakin ristiaisissä useimmiten äiti sitä lasta pidellä, riipppuu tietysti uskontokunnasta. Nimiäisissä olen kokenut että tilaisuus on paljon vapaampi kun ei ole valmiita "kaavoja".

        Hauskaa kevättä kaikille!


    • juuriniin

      Kastettava lapsi voi olla kenen tahansa sylissä. Mummin, kummin, isän, äidin, siskon, veikan, jne sillä ei ole mitään merkitystä. Ja syliä voi vaihtaakin välillä, ettei seremonian aikana kukaan väsy jännittämään auvakäsivarsillaan. Meillä kerran piti yksi kummi koko ajan, kerran piti äiti, kerran piti kaksi kummitätiä vuorotellen (toista huimasi). Tyyli on vapaa.

    • Anonyymi

      Mikko Känsälä on omituinen mies kun se pitää mielummin vauvaa sylissä kun stripparia.

    • Anonyymi

      En tiedä vauvoista mutta strippari tykkää olla ainakin sylissä

    • Anonyymi

      Mikko känsälällä rupee seisomaan kun vauva on sylissä .

    • Anonyymi

      Mieluummin mä stripparia pidän sylissä kun vauvaa

    • Anonyymi

      Mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe