Kuka pitää vauvaa sylissä ?

Pohdiskelija

Vaikeata päättää, kuka kummeista ns. sylikummiksi! Surffailin eräällä toisella palstalla ja eräs äiti kertoi että kastetilaisuudessa lapsen isä pitää vauvaa. Sain ahaa-elämyksen-mekin voitais tehdä niin!!

Näin kummit olisi ns. tasa-arvoisia! En ole koskaan tajunnut miksi muka se, joka ei voi vauvaa pitää kastehetkellä-olisi muka vähä-arvoisempi? Olen kuullut ihmisten puhuvan, että "en nyt jaksa enää pitää lapseen yhteyttä, oon vain pikkukummi".

Mulle tää kummijuttu on tärkeä, en halua mitään raha-automaatteja vaan tasa-arvoiset kummit molempien puolelta jotka pitää siteet yllä molempiin sukuihin ja antaa aikaa.Ei ole helppoa !

Lapsikin olisi varmasti rauhallisempi kun olisi tuttu syli, varmat otteet!

Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne tuosta sylissäpitämisaasiasta!

13

6005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuore kummitäti

Meidän kummipoika oli koko kastetilaisuuden ajan vuorotellen äitinsä ja isänsä sylissä. Lapsi oli vähän levoton (itki ja kiemurteli sylissä) melkein koko tilaisuuden ajan ja varmasti vanhempien tuttu syli rauhoitti. Itselläni on aika vähän entuudestaan kokemusta pienistä lapsista ja oli ihan hyvä etten "joutunut" pitämään lasta sylissä kasteen ajan. Muuten olen kyllä jo opetellut sylissä pitämistä yms. mitä pienten kanssa tehdään ja aion osallistua pojan elämään muulloinkin kuin synttäripäivinä.

• tarja

kaikki kolme lasta 12v,8v ja 2v on isä pitänyt sylissä.
        Syystä että se saattaa olla aika hikinen homma jos lapsi on "huonolla tuulella" niin ei kummin ole tarvinnut jännittää enää ylimääräistä...
        Ja voihan se olla että joku kummeista käsittää sitten että tämä sylikummi olisi jotenkin eriarvoinen,en tiedä.

• tasa-arvoiset

Kaksi vanhinta lastani olivat kastetilaisuudessaan isän sylissä. Tämä siksi, että halusin että kummit ovat tasa-arvoisia, samalla viivalla. Sylikummi kun kuitenkin on vähän "enemmän", enkä halunnut tätä vastakkainasetelmaa.

Nuorimmaisen kohdalla sylikummiksi pyysin hyvää ystävääni. Toinen kummi on kyllä ihan kiva, mutta minulle vieraampi.

Voit siis ihan huoletta pitää itse vauvaa, tai sitten hän on isän sylissä. Tai vaikka mummin tai vaarin sylissä.

• nii..

tuttu syli aina rauhoittaa.. turha kuitenkaan pyytää sinne eteen enää enempää porukkaa kuin on tarpeen, jompi kumpi vanhemmista tai joku kummeista, turha isovanhempia on sinne eteen pytää...

• äitee +4

meillä ensinnökin pappi on vaatinut kaikille istuimet toimituksen ajaksi, vain tietyissä kohdissa seistään muuten saapi istua. sylikummi on meillä valittu se joka on meille molemmille läheisempi ja sattumalta on myös ollut lapseton tai lapset jo aikuisia. tosin kasteen aikana molemmat ovat pitäneet vuorollaan lasta ja pappikin joka kerta on hommaan sekaantunut.. tosin toimitus on keskimäärin kuluttanut aikaa 40min..

• malviina

isä piti vauvaa..miksei äitikin voisi. Minä ajattelin samalla tavoin, että kummit olisivat tasa-arvoisia. Niin ei kukaan nouse "ylitse muiden". mukavia ristiäisiä ja iloisia kevätpäiviä :)

• pohdiskelija

Kiitos mielipiteistänne/kokemuksistanne!!

Mies ei aluksi oikein lämmennyt ajatukselle. Itsellänikin oli niin iskostunut mieleen se että kummi pitää lasta.Hassua että sitä jo noin pienelle aletaan laittaa läheiset arvojärjestykseen. Näin se on,väittääpä kuka mitä tahansa! Jos ei muuten niin itse kummit sitten pohtii omaan asemaansa!!

Kuitenkin tilaisuus saa olla omananäköinen eli toivon sen olevan rento ja rentouttavaa lapsesta on jos on tuttu syli .Pääasia että lapsi kastetaan. valitettavasti vaan tällaiset viralliset ja juhlallliset tlaisuudet saa ihmiset helposti jäykiksi ja vauvakin sen aikuisista aistii.

Taitaa muuten kuninkaallisissakin ristiaisissä useimmiten äiti sitä lasta pidellä, riipppuu tietysti uskontokunnasta. Nimiäisissä olen kokenut että tilaisuus on paljon vapaampi kun ei ole valmiita "kaavoja".

Hauskaa kevättä kaikille!

• juuriniin

Kastettava lapsi voi olla kenen tahansa sylissä. Mummin, kummin, isän, äidin, siskon, veikan, jne sillä ei ole mitään merkitystä. Ja syliä voi vaihtaakin välillä, ettei seremonian aikana kukaan väsy jännittämään auvakäsivarsillaan. Meillä kerran piti yksi kummi koko ajan, kerran piti äiti, kerran piti kaksi kummitätiä vuorotellen (toista huimasi). Tyyli on vapaa.

• Anonyymi

Mikko Känsälä on omituinen mies kun se pitää mielummin vauvaa sylissä kun stripparia.

• Anonyymi

En tiedä vauvoista mutta strippari tykkää olla ainakin sylissä

• Anonyymi

Mikko känsälällä rupee seisomaan kun vauva on sylissä .

• Anonyymi

Mieluummin mä stripparia pidän sylissä kun vauvaa

• Anonyymi

Mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe