Onko kellään d-vitamiinin puutosta/imeytymishäiriötä? Mistä moinen voi johtua, vaikka saisikin ruoasta tarpeeksi? Keliakiaa ei ole.
D-vitamiiniin puutos
11
5063
Vastaukset
- HMG
D vitamiinin puutosta voi olla jos ei saa ruoasta sitä tarpeeksi ja/tai jos ei altistu auringon säteilylle tarpeellisessa määrin. Ruoan D vitamiinin imeytymishäiriötä ajattelen voivan syntyä eritoten jos ruokavalio sisältää liian vähän käyttökelpoista rasvaa. Koska D vitamiini on rasvaliukoinen. Voi olla muutakin syytä imeytymishäiriöön, mutta tämä tuli mieleen.
H M Granbacka - möller
D-vitamiinin puutos on hyvin yleistä suomessa. Eräissä suomalaistutkimuksessa missä tutkittiin varusmiesten d-vitamiinipitoisuuksia havaittiin että 80 % kärsi puutoksesta.
Puutos johtuu yleensä siitä että ruuasta ei saada riittävästi d-vitamiinia. Maidonkin pitoisuudet nostettiin 5-kertaiseksi kun huomattiin kuinka yleistä puutos on. Viime kesä oli sateinen ja todennäköisesti tänä keväänä erittäin moni suomalainen kärsii puutoksesta.
Paras tapa nostaa tason on mennä aurinkoon. 20 minuuttia auringossa keskipäivällä ilman aurinkosuojaa pikinit päällä tuottaa d-vitamiini 20 000 IU:ta. Virallinen suositus on muuten 200 IU:ta. Siitä voi vetää jokainen omat johtopäätökset miksi puutosta ilmenee.
Nämä pitoisuudet jotka nyt laitan tänne edustavat uusimpia tutkimuksia.
Puutos D (25D) 0-40 nmol/l
riittämätön D (25D) 40-80 nmol/l
optimaalinen D (25D)yli 80 nmol/l
Suomalisten labbisten viitearvot ovat D (25D) 20-105 nmol/l Eli kaikki tuolta väliltä pidetään normaalina. Eräs suuri lääkärikeskus väittää internetsivuillaan seuraavaa :
Viiteväli on kesällä 30 - 130 nmol/l ja talvella yli 17.5 nmol/l. Alle 17.5 nmol/l olevaa pitoisuutta pidetään merkkinä D-vitamiinin puutoksesta.
Mielestäni erittäin vastuutonta väärän tiedon jakamista uusimpien tutkimusten valossa. - KELA-kortissa
koodi 123 eli D-vitamiinin krooniset aineenvaihduntahäiriöit, mutta se ei mulla suinkaan tarkoita d-vitamiinin imeytymishäiriöitä.
Tuon koodin perusteella saan vaan apteekista 100% korvauksella kalciumia ilman d-vitamiinia laskemaan mun ylikorkeita fosforiarvoja. Ja miksi ilman d-vitamiinia, no siksi, kun d-vitamiini taasen lisää fosfaatin imeytymistä ja mulla munuaiset eivät säätele elimistön fosfaattitasapainoa kunnolla, koskapa mulla on munuaisten vajaatoiminta.
Että tälläinen tarina tällä kertaa eikä todellakaan liittynyt d-vitamiinin puutokseen. Toki voihan mulla puutos olla, mutta enpä tiedä mistä sen itse huomaisin...- hhuolestunut
mistä tietää sitten jos on d-vitamiinin puutos? Jotain oireita?
- osteoporoosi
hhuolestunut kirjoitti:
(kalsiumin hyvä imeytyminen vaatii d-vitamiinia)
- d-täti
hhuolestunut kirjoitti:
Sain tietää omasta D-vitamiinin imeytymishäiriöstä ihan sisätautilääkärin määrämillä labrakokeilla. Epäilivät ensin keliakiaa tai kilpirauhasten vajaatoimintaa. Olin juossut vuosia erilaisissa lääkäreissä milloin minkäkinlaisista vaivoista eikä koskaan saanut selville mikä minua oikein vaivasi. Omia oireitani olivat mm.
- Aineenvaihdunnan hidastuminen; milloin ummetusta, milloin ripulia, runsasta turvotusta ja ähkyä vähäisestäkin (ja terveellisestä) ruokavaliosta
- jatkuva krooninen väsymys, loputon unentarve, voimattomuus
- ihon ja limakalvojen kuivuminen; akneen ja gynegologisiin vaivoihin johtavia, kutina, hilseily
- masennus; haluttomuus, yleisen vireystason ja elämänilon hiipuminen
- taipumus vuosittaisen influenssan ja normaalin flunssan saamiseen - jatkuva sairastumiskierre
- painon nousu
Söin terveellisesti ja omasta mielestäni riittävästi D-vitamiinia, kuten 3x viikossa kalaruokaa, rasvaa, öljyjä, voita, juustoja yms. sekä oleilin paljon ulkona ympäri vuoden. Tästäkin huolimatta olin erittäin hämmästynyt tuloksesta, ettei kehostani juurikaan löytynyt D-vitamiinia - melkoinen vaje. Lääkäri määräsi D-vitamiinilisän aloittamisen 25yg päivittäin ja heti alkoi auttamaan. Kuukauden jälkeen oireeni olivat vähentyneet huomattavasti ja 1/2 vuoden jälkeen olen lähes oireeton. Lisästä huolimatta syön edelleen kalaa ja rasvaa ja ulkoilen paljon. - tiina_73
d-täti kirjoitti:
Sain tietää omasta D-vitamiinin imeytymishäiriöstä ihan sisätautilääkärin määrämillä labrakokeilla. Epäilivät ensin keliakiaa tai kilpirauhasten vajaatoimintaa. Olin juossut vuosia erilaisissa lääkäreissä milloin minkäkinlaisista vaivoista eikä koskaan saanut selville mikä minua oikein vaivasi. Omia oireitani olivat mm.
- Aineenvaihdunnan hidastuminen; milloin ummetusta, milloin ripulia, runsasta turvotusta ja ähkyä vähäisestäkin (ja terveellisestä) ruokavaliosta
- ihon ja limakalvojen kuivuminen; akneen ja gynegologisiin vaivoihin johtavia, kutina, hilseily
- taipumus vuosittaisen influenssan ja normaalin flunssan saamiseen - jatkuva sairastumiskierre
- painon nousu
Söin terveellisesti ja omasta mielestäni riittävästi D-vitamiinia, kuten 3x viikossa kalaruokaa, rasvaa, öljyjä, voita, juustoja yms. sekä oleilin paljon ulkona ympäri vuoden. Tästäkin huolimatta olin erittäin hämmästynyt tuloksesta, ettei kehostani juurikaan löytynyt D-vitamiinia - melkoinen vaje. Lääkäri määräsi D-vitamiinilisän aloittamisen 25yg päivittäin ja heti alkoi auttamaan. Kuukauden jälkeen oireeni olivat vähentyneet huomattavasti ja 1/2 vuoden jälkeen olen lähes oireeton. Lisästä huolimatta syön edelleen kalaa ja rasvaa ja ulkoilen paljon.Hei. Lukuisista tutkimuksista ja monen ihmisen henkilökohtaisista kokemuksista voi nopeasti päätellä, että viljojen poisjättämisellä kaikkien vitamiinien tarve tippuu n. 1/20 osaan verrattuna siihen, mitä gluteiinin tunkeutuessa suolistoon tasaisin väliajoin. Lisäksi suomalaisena valkoihoisena D-vitamiinia voi ottaa ainakin pimeään aikaan ihan hyvin sen 120ug ilman yliannostuksen vaaraa.
Iherb.com on ylivoimaisesti paras paikka ostaa d-vitamiinit ja oikeestaan kaikki muutkin vitamiinit ja lisäravinteet netistä. Paras laatu ja hinta. D-vitamiineista suosittelen Now Foodsia ja Healthy Originsia. Olen jo pitemmän aikaa tilannut kaikki vitamiinit ynnä muut superfoodit sieltä.
Kannattaa tutustua kyseiseen sivustoon. Tuotteet tulevat jenkeistä, ja postikulut ovat vaivaiset 4 dollaria kun valitsee international airmailin, joka on postitusvaihtoehdoista ylivoimaisesti kannattavin vaihtoehto. Ostoksiin ei tule myöskään mitään alveja tai tullimaksuja, kunhan pitää huolen että ostokset eivät ylitä kolmen paunan painoa. Ilmaisen postituksen saat vielä kaiken lisäksi kun kerralla ostat yli 60 dollarilla, joten käytännössä itse ostan aina international airmailin postituksen kautta, mutta niin että kertaostos aina ylittää 60 dollaria mutta painaa alle 3 paunaa. Jos tilaan paljon tavaraa teen useampia tilauksia niin että mikään ostos ei kuitenkaan paina yli 3 paunaa.
Ensimmäisen ostoksen yhteydessä kannattaa käyttää NUL023 koodia, jotta saat vielä lisäksi 5 dollarin alennuksen ensimmäisestä tilauksestasi. Yleisesti ottaen hinnat ovat noin kolmanneksen siitä mitä Suomessa luonteistuotekaupoissa vastaavissa tuotteissa. Toivottavasti ohjeet eivät olleet liian monimutkaiset, koska tosiasiassa ostaminen Iherbistä on todella helppoa ja vaivatonta. Suosittelen!
t. tiina - 50µg
d-täti kirjoitti:
- painon nousu
Söin terveellisesti ja omasta mielestäni riittävästi D-vitamiinia, kuten 3x viikossa kalaruokaa, rasvaa, öljyjä, voita, juustoja yms. sekä oleilin paljon ulkona ympäri vuoden. Tästäkin huolimatta olin erittäin hämmästynyt tuloksesta, ettei kehostani juurikaan löytynyt D-vitamiinia - melkoinen vaje. Lääkäri määräsi D-vitamiinilisän aloittamisen 25yg päivittäin ja heti alkoi auttamaan. Kuukauden jälkeen oireeni olivat vähentyneet huomattavasti ja 1/2 vuoden jälkeen olen lähes oireeton. Lisästä huolimatta syön edelleen kalaa ja rasvaa ja ulkoilen paljon.Ruuassa ei ole D-vitamiinia.
Kalassa on, mutta sitä täytyy syödä 500g per päivä.
Aurinko on D-vitamiinin lähde ihmiselle. - uskollaan...
tiina_73 kirjoitti:
Hei. Lukuisista tutkimuksista ja monen ihmisen henkilökohtaisista kokemuksista voi nopeasti päätellä, että viljojen poisjättämisellä kaikkien vitamiinien tarve tippuu n. 1/20 osaan verrattuna siihen, mitä gluteiinin tunkeutuessa suolistoon tasaisin väliajoin. Lisäksi suomalaisena valkoihoisena D-vitamiinia voi ottaa ainakin pimeään aikaan ihan hyvin sen 120ug ilman yliannostuksen vaaraa.
Iherb.com on ylivoimaisesti paras paikka ostaa d-vitamiinit ja oikeestaan kaikki muutkin vitamiinit ja lisäravinteet netistä. Paras laatu ja hinta. D-vitamiineista suosittelen Now Foodsia ja Healthy Originsia. Olen jo pitemmän aikaa tilannut kaikki vitamiinit ynnä muut superfoodit sieltä.
Kannattaa tutustua kyseiseen sivustoon. Tuotteet tulevat jenkeistä, ja postikulut ovat vaivaiset 4 dollaria kun valitsee international airmailin, joka on postitusvaihtoehdoista ylivoimaisesti kannattavin vaihtoehto. Ostoksiin ei tule myöskään mitään alveja tai tullimaksuja, kunhan pitää huolen että ostokset eivät ylitä kolmen paunan painoa. Ilmaisen postituksen saat vielä kaiken lisäksi kun kerralla ostat yli 60 dollarilla, joten käytännössä itse ostan aina international airmailin postituksen kautta, mutta niin että kertaostos aina ylittää 60 dollaria mutta painaa alle 3 paunaa. Jos tilaan paljon tavaraa teen useampia tilauksia niin että mikään ostos ei kuitenkaan paina yli 3 paunaa.
Ensimmäisen ostoksen yhteydessä kannattaa käyttää NUL023 koodia, jotta saat vielä lisäksi 5 dollarin alennuksen ensimmäisestä tilauksestasi. Yleisesti ottaen hinnat ovat noin kolmanneksen siitä mitä Suomessa luonteistuotekaupoissa vastaavissa tuotteissa. Toivottavasti ohjeet eivät olleet liian monimutkaiset, koska tosiasiassa ostaminen Iherbistä on todella helppoa ja vaivatonta. Suosittelen!
t. tiinaVoi herrajee mitä potaskaa. Ensin gluteeni-potakaa ja sitten D-vitamiini-potaskaa. Selvästi iherbin maksettu mainostaja. No, uskokoon ken tahtoo. Ei kannattais kuitenkaan.
- akuuttia
D-vitamiini Suomen talvessa
”Italialaisena olen tottunut aurinkoon ja lämpöön, joten nyt kun olen talven täällä Suomessa, pitäisikö minun käyttää D-vitamiinia?”
Kun aurinko paistaa 45 leveysasteen eteläpuolella – vaikkapa Italiassa – saa ulkona valtavan määrän D3-vitamiinia aivan ilmaiseksi.
Jos oleilee uimapuvussa auringossa ilman suojavoiteita juuri niin kauan (ehkä 15min), että iho alkaa hivenen punottaa, on saanut noin 10000–20000 yksikköä eli 250–500 mikrogrammaa D3-vitamiinia kertaheitolla. Mutta myrkytystä ei tule, koska vitamiinia hajotetaan samaa tahtia.
D3, tulipa se sitten iholta tai tableteista, kuljetetaan maksaan, jossa se hajotetaan kalsidioliksi, joka on D-vitamiinin varastohormoni. Siis meidän D-vitamiinitankit ovat täynnä kalsidiolia, joka voidaan mitata verenkierrosta. Arvo kertoo varastojen tilasta. Kalsidioli muutetaan sitten munuaisissa uudelleen D3:ksi ja sieltä se sitten kulkeutuu kaikkialle tappelemaan syöpiä vastaan, pitämään luita kunnossa ja estämässä Alzheimeria sun muita tauteja.
Etelä-Italiassa normaalisti elävien ihmisten kalsidiolin taso on 100-200nmol/l, joka on ilmeisesti se ihanteellisin taso. Mutta tuo taso alkaa laskea kohti suomalaista tasoa ja on parissa kuukaudessa meidän tasollamme.
Toisin sanoen, kyllä D-vitamiinia tarvitaan lisää. Mutta paljonko on riittävästi, siitä ei ole yhtenevää näkemystä. Itse olen vakuuttunut siitä mitä professori Ilari Paakkari on vasta Duodecim-lehdessä kirjoittanut, eli jotta me pääsisimme tuolle ”normaalille” eteläitalialaiselle tasolle, me tarvitsemme enemmän kuin nykyiset suositukset opastavat, jopa tuollainen 50–100 mikrogrammaa eli 2000–4000 yksikköä päivässä.
Mutta todettakoon että ravitsemusneuvottelukunnan suositus, se virallinen siis, on paljon tuota pienempi, 400ky eli 10 mikrogrammaa.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaakari - The average age
Minä en popsi mitään vitamiini pilsuja. Syön aika huonosti, satunnaisesti lämmintä ruokaa.
Etupäässä syön ruisleipää, vihanneksia ja hedelmiä. Rakastan ruisleipää, vihanneksia ja hedelmiä syön siksi etten lihoisi ja niistä saa vitamiineja.
En ole huomannut mitään ongelmaa itsestäni ainoastaan hormoonit(vaihtarit) välillä tekee temppuja.
En ole erityisen väsykään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802