Ulkopuolisuuden tunne

Anonyymi

Olen ollut monessa työpaikassa ja aina on alkanut jossain vaiheessa tuntua (en siis tiedä perustuuko faktaan vai onko oma tunne), että en kuulu porukkaan vaan olen ulkopuolinen. Tuntuu kuin minusta supistaisiin selän takana ja vihjaillaan seurassa, mutta mitään ei sanota suoraan jos on jokin ongelma.
Olen aika hiljainen, herkkä ja tunteellinen ihminen, mutta töissä en halua omista asioistani puhua kuin vain kysyttäessä, koska edelleen minusta tuntuu, että asioistani aletaan juoruilla.
Olen ollut näissä paikoissa 1-1,5v. kunnes en ole jaksanut enää. Nyt on nykyisessä paikassa vähän samanlainen tilanne ja kolmen kuukauden päästä tulee vuosi täyteen kys. paikassa. Haluaisin tällä kertaa kovettaa itseni ja jatkaa tuolla työskentelyä, vaikka sitten vain muiden kiusaksi. Käsittääkseni johto on työhöni tyytyväisiä.
Onko tähän tilanteeseen mitään muutosta luvassa? En usko että olen tarpeeksi vahva ottaaksesi kissaa pöydälle. Naisvaltainen työyhteisö kyseessä.

12

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi!En tiedä onko mitään vastausta,tai muuttuisko tilanne jos puhut enemmän henk.koht.asioita.Mulla sama tunne,vaikka olen ollut pitkään saman ison työnant.palveluksessa,virassa niin sanotusti.Tai siis mulla jonkinlainen kyllästyminen,oikeat ystävät ovat muualla kuin töissä ja aina ajattelen,että sen voimalla jaksan.Olen alkanut katsomaan uusia työpaikkoja,mutta onhan sekin vaikeaa,kun mulla ei ole mitään korkeaa tutkintoa yms.Työkokemusta on,mutta sillä ei nykyisin ole merkitystä,se kertoo vain et on ”liian”vanha uusiin töihin vaikka osaamista on…Ja tuohon tunteeseesi liittyen,jos tuntuu siltä,luultavasti joku puhuu jotain,surullista mutta niin totta.

    • Anonyymi

      Naisten työpaikoissa halutaan yleensä koskeruspintaa työkavereihin,että tunnetaan porukka. Sitten kun jo tunnetaan,homma alkaa olla normaalimpaa.
      Itsekin olen semmoinen vähän erakkoluonne,jota ihmetyttää joskus se kuppikuntaisuus,mutta toki ymmärränhän minä,koska itsekin olen nainen.
      Eikun juttuseuroihin mukaan. Sillä se tutustuminen toimii.

    • Anonyymi

      Yksi ratkaisu olisi varmasti muuttua ja alkaa puhumaan enemmän, mutta eipä se ole introvertille niin helppoa. Jonkinlaista sosiaalista jännittämistä koen kun ollaan kaikki yhdessä paikalla ja tyydyn olemaan hiljaa niissä tilanteissa, kun en uskalla puhua. Pelottaa että sanon jotain noloa.
      Tiedän, että työpaikalle mennään tekemään töitä eikä hankkimaan kavereita. Olisi silti kiva tuntea kuuluvansa porukkaan, eikä olla se josta puhutaan.
      T. Ap

      • Anonyymi

        Noloa on olla hiljaa kun pitäisi puhua!

        Minä arvostan myös introverttiä, joka usein on erittäin hyvä työntekijä sopivassa ammatissa. Mutta ihan kaikkien viihtyvyyden takia aikuinen ihminen, itroverttikin, tervehtii, sanoo jotain säästä, kertoo mitä näki työmatkalla ja muuta tällaista. Siitä kaikki tietävät, että olet mukana. Itsekin tunnet olevasi mukana!

        Ja mokaamisesta, sitähän kaikki tekevät joka päivä ja elämä jatkuu. Kukaan ei muista enää eilisen mokia, tänään nauretaan uusille mokille, kaikki yhdessä.


    • Anonyymi

      Hankala sanoa tuosta mitään, jokaisesta puhutaan selän takana. Aina voi toivoa että se kohde on vaihtuva ja ollaan vuorotellen niitä duunin pellejä ettei rooli käy liian rankaksi. Joskus ei sovi porukkaan, niin pitää nostaa kytkintä ja kokeilla sitten muuta. Onko mahdollista tehdä töitä esim. itsenäisesti ja etänä vai olisiko ryhmätyö parempi.

    • Anonyymi

      Työpaikalla vietetään puolet valveillaoloajasta. Ainakin minä haluan vähän tietää, kenen kanssa sen ajan vietän. Jos joukossa on joku salaperäinen hiippari, joka ei avaudu yhtään asioistaan, kyllä se tuntuu epämiellyttävältä ja sitä ihmistä alkaa karttaa. Voi puheitakin syntyä ja luuloja, kun ei ole tietoa.

      Jonkinmoinen mukana oleminen ja muiden huomioon ottaminen olisi hyväksi. Ei silti tarvitse mitään sydänystäviä olla, mutta normaalia huomioon ottamista puolin ja toisin. Niin ei tarvitse joka vuosi uutta työpaikkaa hakea ja aloittaa taas alusta...

    • Anonyymi

      Ajattelit kovettaa itsesi ja jatkaa työntekoa. Työnteon jatkaminen on hyvä ajatus, mutta kovettamisen sijaan sinun olisi parempi pehmetä. Tunnet itsesi ulkopuoliseksi, koska pidät muut loitolla, ja teet siis itse itsesi ulkopuoliseksi.

      Pehmene ja avaudu, muuten tulee tukala olo. Ei sinun tarvitse koko elämääsi avata kaikkien eteen, mutta jotain pientä sanottavaa, mistä muutkin puhuvat. Ole mukana!

    • Anonyymi

      Kovettamisella tarkoitin sitä, että en välitä jos puhuvat minusta. Minä en puhu toisista heidän selkänsä takana, se on huonoa käytöstä.
      Minulla on aika vaikea lapsuus taustalla ja siksi vaikea luottaa ihmisiin. Vielä vaikeampi jos eivät luottamustani ansaitse ja juoruilevat asioitani, mitkä eivät heille kuulu.
      En minä aina hiljaa ole ja tervehdin kyllä kaikkia ja sanon heipat. Jos jonkun kanssa ollaan kahden kesken syömässä, voidaan jutella omista asioista, jos se on siis luontevaa.
      Työ on itsenäistä, mutta ei tällä hetkellä mahdollista tehdä etänä.
      Arvasin kyllä mikä on yleinen mielipide eli minussa on jokin vikana kun olen näin sosiaalisesti kömpelö. Aluksi yritin kyllä kertoa paljon itsestäni ja olla sosiaalinen, mutta se oli vain rooli, jota en pysty pitämään yllä, koska se en ole minä. Kuuntelen ja yritän olla mukana kyllä. Ehkä kaipaisin enemmän suvaitsevaisuutta hiljaisempia kohtaan. Vaikea saada ääntään kuuluviin kun aina jollain on kantavampi ääni.
      Tai sitten ongelma ei olekaan työkavereissa tai edes minussa, vaan työssä itsessään ja olen kyllästynyt siihen. Paikka vaihtuu, mutta hommat jatkuu samana.
      T. Ap

      • Anonyymi

        No minä sanon niiden "toisten työkavereiden"puolesta sen,että on se vähän vaikeaa yrittää jutella kun toinen ei sano mihinkään oikeastaan mitään.Ymmärrän,jos on ujo mutta kun yritys jutella jää aina yritykseksi kun ei saa vastakaikua.Joitakin se täällä töissä ärsyttää,ei mahda mitään.Ja oma mielipiteesi että "ei ole luontevaa" on ihan oman mielikuvituksesi tuotetta.Sinä olet päättänyt että muut ovat sinua vastaan,vaikka moni yrittää jutella.Ei ole mukavaa toisenkaan näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Kiusaaminen on kiusaamista, piste.

      Ei se henk kohta asioiden kertominen kuulu työsopimukseen,
      eikä sitä periaatetta tarvitse myydä. Se ei kuulu mihinkään
      etikettiin, eikä sopimukseen.

      Kiusaaminen lisääntyy, koska yhteiskunta romahtaa.
      Niin simppeliä se on.

      Siinäpä näet miten sivistyneitä ihmiset lopulta ovat.

      Koulutus ei takaa käytöstapoja, ei millään alalla,
      eikä varsinkaan koulutettujen alalla. Ihmiset joko osaa
      tai ei käyttäytyä.

      Lääkärit ja hoitoala on hierarkinen, ja siellä pelataan pelolla.
      Poliitikot ovat jatkuvassa sotatilassa, keskenään ja
      kansaa kohtaan.
      Joka kerran kun YT t lähestyy, riitely pahenee.
      TÄTÄ on jatkunut koko EU jäsenyyden ajan 25 vuotta,
      pelkkää ”lamaa” ja riitelyä.
      Suomi on matkalla kohti neuvostohapatukseen.

    • Anonyymi

      Ennen tein töitä tiimissä mutta väsyin lopulta siihen touhuun.Työpaikalla oli joillekkin tärkeimpää juoruta ja ruotia toisten elämää kuin tehdä töitä. Nyt teen töitä yksin ja nautin työpäivistä.

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä, voisinpa minäkin.
        T. Ap


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe