https://yle.fi/uutiset/3-12273670
Minusta on hirvittävää ymmärtämättömyyttä, että edes tässä, päiväkoti-ikäisisten kiusaamistapauksesta kertovassa jutussa, ei sanallakaan mainita ENNALTAEHKÄISYÄ, vaan aina puhutaan vain kiusaamiseen puuttumisesta. Jokin on jo mennyt vikaan, kun lapsi edes ajattelee, että toista voisi haukkua (pelleksi). Ei hän sitä itse ole keksinyt, vaan jostain on sen mallin saanut. Eikä hänelle ole kukaan kertonut havainnollistaen, että niin ei voi puhua toiselle, sillä se ei tunnu kivalta siitä toisesta. Ei lapsen voi olettaa osaavan toimia oikein ilman aikuisen ohjausta etukäteen. Tilanteita pitäisi harjoitella saduin ja leikein jo ennen, kun lapsi menee muiden lasten joukkoon. Opettaa lapsi toimimaan oikein ja laittaa lapsi pohtimaan kiusatun tuntemuksia, herätellä empatiaa, jos kuitenkin joku porukasta alkaa kohdella toista huonosti. Ja tietenkin opettaa, siis etukäteen, mitä sen sijaan pitäisi tehdä.
Kiusaamisen ENNALTAEHKÄISY
Anonyymi
1
139
Vastaukset
- Anonyymi
Kertoisitko, miten sitä kiusaamista sitten ennaltaehkäistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984