Pulverimaalaus

ja terveys

Olen äskettäin aloittanut työt pulverimaalaamossa,
ja haluaisin tietoja maalinpölyn terveyshaitoista.

Suojainta pidetään, kun ollaan monivärikaapissa
käsipistoolin kanssa. Muuten ilman suojaimia ja
päivän jälkeen sen huomaa.

Haluaisinkin tietää, millainen terveys on teillä,
jotka olette tehnyt hommaa jo kauan. Entä mitä
myrkkyjä maali sisältää? Metallihohto pölyä ei
voi välttää suojaimilla, löytyy vielä päivienkin
päästä joka paikasta vaikka pesee kuinka.

Omat työni linjalla niin vaihtelevia, ettei suojainta voi aina pitää. Palaneen maalin haju
haisee koko hallissa. Palkka on n.9 euroa/h,
eli tvr4. Itse linja on Sasmetorin valmistetta.

Vanhempien työkaverien mukaan maalinpöly kuivattaa
limakalvot, verta tulee joskus nenästä. Silmäoireita esiintyy, ääni muuttuu käheäksi.
Monivärikaapissa kuulemma hiukset harvenee, johtuu
ilmeisesti magneettikentästä.

8

7891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuveli

Kuule..lähde hyvä mies sieltä pois.Ei mikään ole niin arvokasta kuin terveys.Ei siinä eurot auta kun se menee.

Suomessakin vielä tuo työturvallisuus on liian paljon työnantajien vallassa.Vielä kun nuo työsuojelutarkastajien vakanssit on poliitisia virka paikkoja niin ei sieltä paljon rohkeuta riitä keskyttämmän vaarallisia töitä.Eikä työsuojelu valtuutetulla ole paljon siinä valtaa.Juhlapuheista huolimatta.

Ikinä ei sasi terveyttä vaarantaa työllisyyden nimissä.Kun vielä siinä uhrataan työntekijöiten terveys ei niitten jotka siitä puhuu eli työnantajat.Heille on tärkeeä saada voittoa.Ei se työllisyys ole tärkeää..silloin tietysti kun heidän voitoistaan on kysymys.On se nähty Yt Suomessa.Mutta jos vain voi niin ihmiset pihalle vaan...

• aijaijai

10 vuotta takana ja oireet ovat;rintakipua ja yskää.Työpaikan vaihto enemmän kuin aiheellinen.

• Palmu

Se on syvältä tuo maalin kanssa touhuaminen.Aiheuttaa syöpää ja muita henkitys ym sairauksia.Älkää tehkö mitään ilman kunnon suoja varustuksia.Paras olisi vaihtaa alaa.

itse tein sitä vähän aikaa ja kyllä oli huono olo sen jälkeen kun päivä oli täysi.
        Voi helvetti..kaikea se ihminen joutuu tekemään..

• EX malaari
        Palmu kirjoitti:

Se on syvältä tuo maalin kanssa touhuaminen.Aiheuttaa syöpää ja muita henkitys ym sairauksia.Älkää tehkö mitään ilman kunnon suoja varustuksia.Paras olisi vaihtaa alaa.

itse tein sitä vähän aikaa ja kyllä oli huono olo sen jälkeen kun päivä oli täysi.
        Voi helvetti..kaikea se ihminen joutuu tekemään..

minä olin kolme vuotta ja vime vuona kuolin

• Mr. J.L

En voi allekirjoittaa tuollaisia komentteja. Olen maalaamoyrittäjä, yrityksemme on toiminut jo lähes 40 vuotta eikä meillä ole ollut yhdenkään työntekijän kanssa mitään mainitsemianne ongelmia koko historiamme aikana. Eli kyllä maalaamolla ja maalaamolla on eroa! Sitäpaitsi alan keskipalkka ammattilaisella (ei harjoittelijalla)on 13,-/tunti, 9 euroa on aikamoinen vitsi. Asiallinen maalaamo tarjoaa kaikille työntekijöilleen myös asialliset suojaimet. Ei muuta kun tervetuloa meille työhaastatteluun, olisi mukava tietää mitä osaat!

• staattinen

Joopa joo! itse olen pulveroinut jo 12 vuotta. Suojaimet ovat hyvät, eli aktiivihiilisuodattimet, ja kunnon imurit maalauskopissa. Aina ei tosiaan voi käyttää suojaimia, mutta omaa järkeä saa käyttää. Kerran vuodessa työnantaja on järjestänyt lääkärintarkastuksen (laki taitaa määrätä?) Itselläni ei ole ilmaantunut mitään oireita. Kaikille sekään ei sovi, kaksi kaveria on allergisoitunut ja joutunut lopettamaan maalaamisen.

• Peltsi 86

Itse olen hakenut Jauhe(Pulveri) Maalaajaksi Firma kouluttaa . ja olen sitä mieltä , että varmasti tulen pärjäämään alalla . Jos minut valitaan .
        Uskon siihen että , aina on kun suoja välineet kun maalataan .

• make makkara

juu oon maalannu 8 vuotta ja tiedä että hiuksii vaikuttaa ja verta tirraa limakalvoista ja ei oo terveellinen homma ja 9 e tunnilta sitku 14e nii sit ok mutta pitää olla kunno vermeet kanssa ja sitki nii hikistä hommaa että maalareille pitäs nostaa palkka kattoo itelleä on keuhkot tukos ja monta muuta proplemaa jääny siitä että mua ei hevin saa enää maalaaamoon palkaa pitää sitolla 20 e tunti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      3475
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1291
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      51
      1257
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1112
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1057
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      990
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      901
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe