Subbarin asennus

Anonyymi

-Pitääkö virtajohto ja RCA:t vetää eri puolilta autoa (virtajohdon häiriö?)

-Riittääkö 65 Ah käynnistysakku ja 120A vakiolaturi 1000W vahvistimen mukaantuloon?

-Mitä materiaalia takapenkkien selkänojassa yleensä on? Voisiko vahvistimen ruuvata siihen kiinni?

-Mankan takaa näyttäs herätejohto olevan sinivalkoinen. Se on jo jaettu kahtia ja toinen menee ilmeisesti antennille. Millä liittimellä sais vielä uuden herätteen tuosta jaettua? Ilmeisesti rosvoa ei suositella?

23

1662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo on se hyvä idea vetää virtajohto ja RCA:t eripuolille autoa.

      Voi akun ja laturin päivittää isommiksi jos tuntuu tarvetta olevan. Akku aaikuttaa vähän pienehköltä?

      Laittaisin selkänojaan levyn mihin asentaisin vahvistimen. Yleensä näin saa vahvemman kiinityksen ja siistimpi asennus.

      Juota se herätejohto.

      • Anonyymi

        Akku ehkä pienehkö mutta originaalin mitta 242x175x190mm ja tuossa koossa ei mahdu varmaan juuri tehokkaampaa tai en ole ainakaan löytänyt.

        Ok pitää tutkia selkänojaa ehkä joku paksu vaneri siihen olis ok. Vahvistimen ruuvausta subbarikoteloon ei kai suositella? Kun tärisee siinä mukana niin ei niin pitkäikäinen?

        Johtovedoista tuntuu olevan kaksi eri koulukuntaa. Toinen sanoo että häiriöt on pelkkä myytti. Kaikki paitsi halvimmat RCAt on suojattuja ja toisaalta subbariin menee matalat taajuudet joihin häiriöt ei vaikuta. Ja toisaalta koko auton runko on maadoitettu eli virtapiirin vieressä ne RCAt on kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku ehkä pienehkö mutta originaalin mitta 242x175x190mm ja tuossa koossa ei mahdu varmaan juuri tehokkaampaa tai en ole ainakaan löytänyt.

        Ok pitää tutkia selkänojaa ehkä joku paksu vaneri siihen olis ok. Vahvistimen ruuvausta subbarikoteloon ei kai suositella? Kun tärisee siinä mukana niin ei niin pitkäikäinen?

        Johtovedoista tuntuu olevan kaksi eri koulukuntaa. Toinen sanoo että häiriöt on pelkkä myytti. Kaikki paitsi halvimmat RCAt on suojattuja ja toisaalta subbariin menee matalat taajuudet joihin häiriöt ei vaikuta. Ja toisaalta koko auton runko on maadoitettu eli virtapiirin vieressä ne RCAt on kuitenkin.

        Ei sitä akkua sitten kannata päivittää jos kerran toimii. Mutta lisäät kuitenkin 1kW verran kulutusta akulle ja laturille. Samalla kun vedät vahvistimelle josdot kannattaa ehkä katsoa akkujohdot ja laturilta akulle tulevat johdot et ne riittää lisätylle kuormalle. Huomioi myös miinusjohdot. En tiedä miksi mutta akku tuntui jotenkin pieneltä 120A laturin kaveriksi?
        Akkuja voi nykyään tehdä itse Li-Ion kennoista ja laittaa vaikka kondensaattoreita.
        Ne vois laittaa vaikka konttiin jos sopiva tila sieltä löytyy?

        Kyllä vahvistimen voi kiinnittää subbari koteloon. Kai sä sen kiinnität kunnolla johonkin, ettei se pääse tärisemään ja liikkumaan. Jos subbari tärisee se hukkaa tehoja liikkumiseen.
        Ajattelin enemmän kolariturvallisuutta ettei kamat lähde "lentoon" ja tapa jotain matkustajaa tai kuskia. Bassokotelon kiinnittäisin esimerkiksi Niittimutteri 10x24mm tai jollain muulla sopivalla tavalla. Vahvistin pitäis kuitenkin olla niin et siihen pääsee käsiksi suht helposti tasonsäätöä ja johtojen kytkemistä tehdessä. lisäksi vahvistimet kuumenee joten ne pitäis saada jäähtymään jotenki.

        RCA:t vetäisin kuitenkin radiolta suoraan lyhintä reittiä vahvistimelle. Virtajohdot taas akulta suoraan vahvistimelle lyhintä reittiä.

        Vähän on vaikea hahmottaa koko juttua, kun ei tiedä mikä auto ja malli kyseessä.
        Jos avaat enemmän mitä olet tekemässä, mikä basso, millainen kotelo, mikä vahvistin ja mihin autoon olet sitä laittamassa se ehkä helpottais vähän.

        Oikrastaan voisin pistää pari videoo tubest et saan sotkettuu sun kuvioita vähän lisää.
        Täsä se miten vahvistin asennetaan: https://youtu.be/tkN460BMB5M
        Tässä asennetaan kahta vahvistinta autoon: https://youtu.be/rjW7LP6FRZE

        Ajattelin et jos yhden kilowatin päätteen laitat subille niin asennat kohta toisen kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä akkua sitten kannata päivittää jos kerran toimii. Mutta lisäät kuitenkin 1kW verran kulutusta akulle ja laturille. Samalla kun vedät vahvistimelle josdot kannattaa ehkä katsoa akkujohdot ja laturilta akulle tulevat johdot et ne riittää lisätylle kuormalle. Huomioi myös miinusjohdot. En tiedä miksi mutta akku tuntui jotenkin pieneltä 120A laturin kaveriksi?
        Akkuja voi nykyään tehdä itse Li-Ion kennoista ja laittaa vaikka kondensaattoreita.
        Ne vois laittaa vaikka konttiin jos sopiva tila sieltä löytyy?

        Kyllä vahvistimen voi kiinnittää subbari koteloon. Kai sä sen kiinnität kunnolla johonkin, ettei se pääse tärisemään ja liikkumaan. Jos subbari tärisee se hukkaa tehoja liikkumiseen.
        Ajattelin enemmän kolariturvallisuutta ettei kamat lähde "lentoon" ja tapa jotain matkustajaa tai kuskia. Bassokotelon kiinnittäisin esimerkiksi Niittimutteri 10x24mm tai jollain muulla sopivalla tavalla. Vahvistin pitäis kuitenkin olla niin et siihen pääsee käsiksi suht helposti tasonsäätöä ja johtojen kytkemistä tehdessä. lisäksi vahvistimet kuumenee joten ne pitäis saada jäähtymään jotenki.

        RCA:t vetäisin kuitenkin radiolta suoraan lyhintä reittiä vahvistimelle. Virtajohdot taas akulta suoraan vahvistimelle lyhintä reittiä.

        Vähän on vaikea hahmottaa koko juttua, kun ei tiedä mikä auto ja malli kyseessä.
        Jos avaat enemmän mitä olet tekemässä, mikä basso, millainen kotelo, mikä vahvistin ja mihin autoon olet sitä laittamassa se ehkä helpottais vähän.

        Oikrastaan voisin pistää pari videoo tubest et saan sotkettuu sun kuvioita vähän lisää.
        Täsä se miten vahvistin asennetaan: https://youtu.be/tkN460BMB5M
        Tässä asennetaan kahta vahvistinta autoon: https://youtu.be/rjW7LP6FRZE

        Ajattelin et jos yhden kilowatin päätteen laitat subille niin asennat kohta toisen kuitenkin.

        "Mutta lisäät kuitenkin 1kW verran kulutusta akulle ja laturille. "

        Eihän se ihan noin mene.

        Ei se vahvstin ole "tapissaan" koko aikaa, sillä 1000 W teholla. Jos ajatellaan musiikin olevan siniaaltoa, niin siniaallon keskimääräinen kuormitus taisi olla 73% ja kun mukaan otetaan äänenvoimakkuuden voimakkuuden vaihtelut niin eiköhän tuon vahvistimen keskimääräinen teho ole jossakin 50% alapuolella. Eli alle 500 wattia. Keskimäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta lisäät kuitenkin 1kW verran kulutusta akulle ja laturille. "

        Eihän se ihan noin mene.

        Ei se vahvstin ole "tapissaan" koko aikaa, sillä 1000 W teholla. Jos ajatellaan musiikin olevan siniaaltoa, niin siniaallon keskimääräinen kuormitus taisi olla 73% ja kun mukaan otetaan äänenvoimakkuuden voimakkuuden vaihtelut niin eiköhän tuon vahvistimen keskimääräinen teho ole jossakin 50% alapuolella. Eli alle 500 wattia. Keskimäärin.

        Mutta hyvälaatuonen vahvistin kykenee vain n80% hyötysuhteeseen eli vie enemmän amppeereja kuin antaa ulos tehoa. Kisakäytössä voi olla enemmän. Mutta teoriaa haluat vain kehittää niin tuskin mitään ohjeita kaipasit oikeasti. Jatka trollaamista kun et mihinkään muuhun kykene. paljos ampeereja tarviit 500W teholla jos laskenallinen hyötysyhde on se 80% laskeks sen auto käynnissä 14.4V vai ei käynnissä 12.4V jännitteellä?
        Lasketaaks sekin et kuin pitkään voit soittaa täysii jos sulla se 65Ah akku kerran on?
        Kuin nopeeestri oot tilantees ettei auto enää lähde käyntiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta hyvälaatuonen vahvistin kykenee vain n80% hyötysuhteeseen eli vie enemmän amppeereja kuin antaa ulos tehoa. Kisakäytössä voi olla enemmän. Mutta teoriaa haluat vain kehittää niin tuskin mitään ohjeita kaipasit oikeasti. Jatka trollaamista kun et mihinkään muuhun kykene. paljos ampeereja tarviit 500W teholla jos laskenallinen hyötysyhde on se 80% laskeks sen auto käynnissä 14.4V vai ei käynnissä 12.4V jännitteellä?
        Lasketaaks sekin et kuin pitkään voit soittaa täysii jos sulla se 65Ah akku kerran on?
        Kuin nopeeestri oot tilantees ettei auto enää lähde käyntiin?

        "Mutta hyvälaatuonen vahvistin kykenee vain n80% hyötysuhteeseen eli vie enemmän amppeereja kuin antaa ulos tehoa. "

        D-tyypin autovahvistimessa tuo taitaa olla lähempänä 85% kuin 80%, mutta yhtäkaikki, vahvistin ottaa auton laturista enemmän tehoa kuin siirtää sitä eteenpäin kaiuttimeen, tästä lienemme samaa mieltä. Tuotahan muuten kutsutaan hyötysuhteeksi.

        Se, miten paljon vahvistin sitten käyttää sitä tehoa milläkin mikrosekunnin osalla, riippuu täysin siitä, miten sitä vahvistinta ohjataan. Itse en tiedä sellaista musiikki- tai muuta mölymateraalia, jossa "levelit" olisi koko ajan 100%.

        Eihän kukaan aja autoakaan koko aikaa kaasu pohjassa, vaikka moottorissa olisi tehoa 100hv. Keskimääräinen käytetty teho jäänee normaalissa henkilöautossakin jonnekin 20 - 30% paikkeilla siitä, mitä moottori pystyy tuottamaan maksimissaan.

        "Mutta teoriaa haluat vain kehittää niin tuskin mitään ohjeita kaipasit oikeasti."

        Sekoitatko nyt kirjoittajat keskenään? Minä en ollut tuo aloittaja.

        "Jatka trollaamista kun et mihinkään muuhun kykene."

        Noniin, tässä 55v sähkötekniikan ammattilanen trollaa pää punaisena.

        "paljos ampeereja tarviit 500W teholla jos laskenallinen hyötysyhde on se 80% laskeks sen auto käynnissä 14.4V vai ei käynnissä 12.4V jännitteellä?"

        Jos auto ei ole käynnissä niin tuollaisella kuormalla, normaalissa henkilöauton akussa, ei ole 12,4 voltin jännitettä.

        "Lasketaaks sekin et kuin pitkään voit soittaa täysii jos sulla se 65Ah akku kerran on?"

        Pitäisi ensin määritellä mitä se "täysii soittaminen" on ja paljonko sen keskimääräinen teho on. Se ei ole 1000 wattia, ei edes hyötysuhteen huomioiden.

        Jos auto on käynnissä ja auton latausjärjestelmässä on riittävästi puhtia niin soittoaika on niin pitkä kuin tankissa riittää polttoainetta.

        "Kuin nopeeestri oot tilantees ettei auto enää lähde käyntiin?"

        Teinien autot voi olla normaalistikin siinä tilanteessa ettei ne lähde käyntiin vaikkei noita ongelmia aiheuttavia vahvistimiakaan olisi asennettu, joten tuohon on mahdotonta vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä akkua sitten kannata päivittää jos kerran toimii. Mutta lisäät kuitenkin 1kW verran kulutusta akulle ja laturille. Samalla kun vedät vahvistimelle josdot kannattaa ehkä katsoa akkujohdot ja laturilta akulle tulevat johdot et ne riittää lisätylle kuormalle. Huomioi myös miinusjohdot. En tiedä miksi mutta akku tuntui jotenkin pieneltä 120A laturin kaveriksi?
        Akkuja voi nykyään tehdä itse Li-Ion kennoista ja laittaa vaikka kondensaattoreita.
        Ne vois laittaa vaikka konttiin jos sopiva tila sieltä löytyy?

        Kyllä vahvistimen voi kiinnittää subbari koteloon. Kai sä sen kiinnität kunnolla johonkin, ettei se pääse tärisemään ja liikkumaan. Jos subbari tärisee se hukkaa tehoja liikkumiseen.
        Ajattelin enemmän kolariturvallisuutta ettei kamat lähde "lentoon" ja tapa jotain matkustajaa tai kuskia. Bassokotelon kiinnittäisin esimerkiksi Niittimutteri 10x24mm tai jollain muulla sopivalla tavalla. Vahvistin pitäis kuitenkin olla niin et siihen pääsee käsiksi suht helposti tasonsäätöä ja johtojen kytkemistä tehdessä. lisäksi vahvistimet kuumenee joten ne pitäis saada jäähtymään jotenki.

        RCA:t vetäisin kuitenkin radiolta suoraan lyhintä reittiä vahvistimelle. Virtajohdot taas akulta suoraan vahvistimelle lyhintä reittiä.

        Vähän on vaikea hahmottaa koko juttua, kun ei tiedä mikä auto ja malli kyseessä.
        Jos avaat enemmän mitä olet tekemässä, mikä basso, millainen kotelo, mikä vahvistin ja mihin autoon olet sitä laittamassa se ehkä helpottais vähän.

        Oikrastaan voisin pistää pari videoo tubest et saan sotkettuu sun kuvioita vähän lisää.
        Täsä se miten vahvistin asennetaan: https://youtu.be/tkN460BMB5M
        Tässä asennetaan kahta vahvistinta autoon: https://youtu.be/rjW7LP6FRZE

        Ajattelin et jos yhden kilowatin päätteen laitat subille niin asennat kohta toisen kuitenkin.

        Mikä hemmetin subi?
        Se on supi eli supikoira.
        Eikä sillä tee autossa mitään, paskoo vaan penkeille.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mielummin 2ohmin kytkentä. En ostais tota pakettia.
        On noita bessopaketteja parempiiki tarjolla samaan hintaan.
        Itse tykkään tehdä itse kotelon ja valita vahvistimen itse.
        Tässä hyvä elementti järki hintaan: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/12-tuumaa/gas-gpp-300d1/

        Tolle elementille sopis ehkä toi sun paketissa oleva vahvistin.
        Kotelosta en tiedä et sopiiko kun siitä ei pahemmin tietoja ole.

        Muistaakseni fanatick audio suunnittelee kotelon jos sieltä ostaa elementin. (en ole varma koskeeko tarjouksia)

        En yhtään tiedä onko tuo sinun valitsema hyvä eleementi? itse valitsisin mielummin hyvän 10" kuin huonon 12" elementin? Esim tämä: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/10-tuumaa/gas-gpp-250d1/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielummin 2ohmin kytkentä. En ostais tota pakettia.
        On noita bessopaketteja parempiiki tarjolla samaan hintaan.
        Itse tykkään tehdä itse kotelon ja valita vahvistimen itse.
        Tässä hyvä elementti järki hintaan: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/12-tuumaa/gas-gpp-300d1/

        Tolle elementille sopis ehkä toi sun paketissa oleva vahvistin.
        Kotelosta en tiedä et sopiiko kun siitä ei pahemmin tietoja ole.

        Muistaakseni fanatick audio suunnittelee kotelon jos sieltä ostaa elementin. (en ole varma koskeeko tarjouksia)

        En yhtään tiedä onko tuo sinun valitsema hyvä eleementi? itse valitsisin mielummin hyvän 10" kuin huonon 12" elementin? Esim tämä: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/10-tuumaa/gas-gpp-250d1/

        Jos ei ole kokemusta niin haastava alkaa itse rakentaa kotelosta alkaen kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole kokemusta niin haastava alkaa itse rakentaa kotelosta alkaen kaikki.

        Ohjeita on vaikka kuinka paljon. https://youtu.be/ACbadruOgC0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeita on vaikka kuinka paljon. https://youtu.be/ACbadruOgC0

        Netistä löytyy ohjeet omakotitalonkin rakentamiseen mutta eihän se ohje siitä hommasta helppoa tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netistä löytyy ohjeet omakotitalonkin rakentamiseen mutta eihän se ohje siitä hommasta helppoa tee.

        Tää tekee: https://youtu.be/QQqc8m7KMLQ


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta vaatis melkoisen verstaan pyörö- ja pistosahoineen

        pistosaha ja akkupora riittää hyvin. Kyllä hyvästä rautakaupasta löytyy sahauspalvelu.
        Tubesta löytyy ohjeet miten tehdä se sahaus suunnitelma. Eniten aikaa menee siihen et muuttaa tuumat milleiksi. Aika helppoa loppupeleis. Ihan perustyökaluilla pärjää kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielummin 2ohmin kytkentä. En ostais tota pakettia.
        On noita bessopaketteja parempiiki tarjolla samaan hintaan.
        Itse tykkään tehdä itse kotelon ja valita vahvistimen itse.
        Tässä hyvä elementti järki hintaan: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/12-tuumaa/gas-gpp-300d1/

        Tolle elementille sopis ehkä toi sun paketissa oleva vahvistin.
        Kotelosta en tiedä et sopiiko kun siitä ei pahemmin tietoja ole.

        Muistaakseni fanatick audio suunnittelee kotelon jos sieltä ostaa elementin. (en ole varma koskeeko tarjouksia)

        En yhtään tiedä onko tuo sinun valitsema hyvä eleementi? itse valitsisin mielummin hyvän 10" kuin huonon 12" elementin? Esim tämä: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferelementit/10-tuumaa/gas-gpp-250d1/

        Ei kai tommosta 2 x 2 puhekelan subbaria edes voi kytkeä 2 ohmiin vaan pitää olla 1 tai 4 ohmia. Riittäskö 20mm2 johdot kilowatin vahvistimelle akulta konttiin vai pitääkö olla 35mm2? Auton pituus reilu 4 metriä.

        Niin, olen aloittaja enkä tiennyt ennen aiheesta mitään ja minun piti ostaa alunperin 8" aktiivisubbari mutta homma lähtenyt käsistä on ehdotettu ja olen miettinyt kotelon rakentamista yms. Tällaistahan tämä on, rahanmenon ylärajaa ei ole jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai tommosta 2 x 2 puhekelan subbaria edes voi kytkeä 2 ohmiin vaan pitää olla 1 tai 4 ohmia. Riittäskö 20mm2 johdot kilowatin vahvistimelle akulta konttiin vai pitääkö olla 35mm2? Auton pituus reilu 4 metriä.

        Niin, olen aloittaja enkä tiennyt ennen aiheesta mitään ja minun piti ostaa alunperin 8" aktiivisubbari mutta homma lähtenyt käsistä on ehdotettu ja olen miettinyt kotelon rakentamista yms. Tällaistahan tämä on, rahanmenon ylärajaa ei ole jne.

        Kyl 35mm2 kannattaa laittaa mielummin vielä isompaa. laita hyvää kuparijohtoa.
        Joo en huomannu et sulla on 2x2ohmin elementti Eli1onhmin kuytkentä.
        En tiedä tosta elementistä et kuin hyvä se oikeesti onj. Kotelon voit tehdä myöhemminkin ei toi valmiskotelo kai kallis ole.

        Sun kannattais opetella käyttämään aluksi moita kotelosuunnittelu ohjrlmia?
        Täs pari valmiskoteloa mitä vois ajatella: https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferkotelot/tyhjat-kotelot/4-audio-4-ai12-slot/

        täs toinen https://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferkotelot/tyhjat-kotelot/four-audio-4-ai12/

        Kannattaa kysyy tuolta kaupasta et kumpi sun valitsemalle elementille sopis paremmin.
        kerro myös millasta musaa kuuntelet yms jutut lähinnä et mitä toivot subbarilta.
        Sit mietit sen et mitkä sun autoon sopii ja niin se oikeastaan selvii et minkä kokosen systeemin (kotelon) voit laittaa siihen.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei tuo kai ihan huono paketti ole? Sitä nyt vähän ihmettelen et miksi sitä elementtiä ei ole laitettu refleksi koteloon?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      OK AP tässä en tiedä kävin viskipäissäni mittaamassa niin akusta lähtee paksua yli sentin läpimitan johdot niin varmaan vois tosiaan 35mm2 johtoa pistää virtaan ja maahan. 20mm2 vähän siinä ja siinä turhan ohut.

      Mut ehkä koteloksi käy suljettukin aluksi. Kunhan nyt jonkun saa kiinni! Jaa musiikkikin vaikuttaa mut nyt kuuntelen Farrukoa ja tällasta latinomusaa mut aina voi vaihtaa. Ja kotelon voi tehdä uusiksi jos vaikka nyt ostas valmiin kunhan vahvari kestäs!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe