Monellako metsästyskiväärissä 2 tähtäintä?

Anonyymi

Usein nähnyt reserviläisten radalla käydessä ressuilla kiikarin ja punapisteen kiväärissään. Siis erillinen kiikari ja punapiste.
Viime syksynä ja alkutalvesta niitä näkyi myös metsästäjien radalla muutamalla metsästäjällä.
Näyttivät helposti käytettävältä. Vain pieni pään liikautus ja kiikari vaihtuu punapisteeksi.
Ovatko nämä yhdistelmät suosittuja hirvi-/peuramiesten käytösssä?

19

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eivät yleisiä,idea on kuitenkin hyvä.Monella kun kiväärin tähtäimenä se hämärä pönttö jonka näkökenttä on kapea.

    • Anonyymi

      Harkinnassa on joskus ollut, mutta kun kiikari on 2-3 suurennoksella, niin sillä on kyllä tähän asti pärjännyt kaikissa tilanteissa. Olen niin tottunut tuohon pieneen suurennokseen, että hirvikiväärissäkin taitaa olla kiikari kolmosella. Kaikki kolme hirvi, peura ja kauris kivääriäni on .308 kaliiperissa.

    • Anonyymi

      Minulla on 2.
      Jyvä/hahlo ja kiikari Apel jaloilla.

    • Anonyymi

      Yleiskiväärissä juuri tuo kiikaritähtäin 3-12 valolla ja punapiste ilman suurennusta.
      Karhukiväärissä punapiste.

    • Anonyymi

      Hirvimiehet on niin vanhoja ukkoja, etteivät oppisi noita koskaan käyttämään. Ampuvat askillisen patruunoita kaudessa pääasiassa kokeessa, jossa kiinteään tauluun tukea käyttäen osuu parhaiten kiikarilla. Metsällä sitten ei osuta mihinkään eikä osattaisi stressitilanteessa edes valita kahdesta tähtäimestä sitä parhaiten tilanteeseen sopivaa.
      Peuraa ammutaa sen verran pitkältä matkalta tai kytikseltä, että kiikari on parempi.
      Itse en ymmärrä kahden tähtäimen käyttötarvetta ellei sitten kiikari ole valittu huonosti sopivaksi käyttätarkoitukseensa. Joku 1-8 kertainen putki valaistulla pisteellä tai ristikolla täyttää lähes kaikki ampumatilanteet. Jos on hankkinut jonkun 5x putken, niin silloin sen käyttö lähitilanteessa tai liikkuvaan riistaan on vaikeaa. Punapiste toimisi tällöin parhainten.

      • Anonyymi

        Itse luulen, että koko tuon ideana on vaihtelevat ampumamatkat. Vaihtelevassa maastossa ampumamatka on 20-150m niin kiikarille ja punapisteelle molemmille on käyttöä.


    • Anonyymi

      Ei ole tarvetta, koska se kiikarin suurennos kun on riittävän pieni/pienellä, niin ei sellaista tilannetta tule etteikö kiikarilla saisi ammuttua.

    • Anonyymi

      Minulla on kiväärissä etutähtin ja takatähtäin.

      • Anonyymi

        Minulla on metsästyskäytössä optinen tähtäin, jonka suurennokset ovat 1,1...6. Siinä on ristikko ja sen keskellä säädettävä punapiste. Ei ole ollut ikävä mitään muuta tähtäintä tämän kanssa. Olihan sillä hintaa, mutta ei ole kaduttanut.

        Yleensä pidän tuota hirvijahdissa pienimmällä suurennoksella. Hirvikokeessa tarvitsee suurennosta noin 5, sillä näkee sen maaliympyrän varmasti. Lintujahdissa tai supikytiksellä käytän muita suurennoksia, eniten valomäärän mukaan valiten.


    • Olin erämessuilla ja juttelin pitkään Aimpointin esittelijän kanssa.
      Oli joitakin ihan mielenkiintoisia tähtäimiä.
      Varsinainen jutustelu alkoi kun rupesimme vertailemaan Suomen ja Ruotsin hirvenmetsästystä.
      Hänellä oli paljon kokemusta metsä-, pelto- ja tunturihirvestyksestä. Kerroin omia kokemuksiani ja teimme vertailuja.
      Lopuksi hän katsoi ympärilleen ja kaivoi vaivihkaa puhelimensa esiin.
      Näytti kuvan kivääristään jossa oli iso Zeiss-kiikari jonka sivussa oli Aimpoint.
      Sanoi, että paras mahdollinen yhdistelmä hirvenkaatoon vaihtelevissa olosuhteissa. Minusta tuntuu, että tuo oli ammattimiehen lausunto.

      • Anonyymi

        Yleensä hirveä ammutaan passista eikä olosuhteet paljoa vaihtele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä hirveä ammutaan passista eikä olosuhteet paljoa vaihtele.

        Sinä siis ammut yleensä hirveä passista. Entäs muut hirvestäjät?


    • Anonyymi

      Mitään aimpointteja ei tarvita, koska siinä kiikarissa on suurennuksen säätö. Itselläni suurennus on 2-3 paikkeilla ja kaikki hirvet on pääsääntöisesti ammuttu nuilla suurennuksilla.

    • Anonyymi

      "Mitään aimpointteja ei tarvita........."
      Ovatko siis miljoonat Aimpointin ostajat olleet väärässä hankkiessaan tuon?
      Vai olisiko Sinun pitänyt kirjoittaa "Mitään aimpointtia en ole tarvinnut....."

    • Anonyymi

      Itsellä on kaksi hirvikivääriä. Toisessa 30-06 on 3-12x56 jossa picatinny renkaalla kiinni 0-suurennoksen punapiste.
      Toisessa 9,3 kiväärissä 1,5-6x42 punapisteellä varustettu kiikari.
      Tärkeintä vissiin on se, että jokaisella on juuri itselle paras ja toimivin tähtäin johon itse tottunut ja jonka kanssa on treenannut ja metsästänyt.
      Pitää tässä viisauden jakamisessa myös muistaa, että se itselle paras ei välttämättä ole sitten se kaverille paras.

    • Anonyymi

      Usein nähnyt reserviläisten radalla käydessä ressuilla kiikarin ja punapisteen kiväärissään. 

      Siksi kun he ampuvat SRA;ta jossa pisteet jaettuna ajalla, on tulos.

      Maalit jotka ovat ”kaukana” (>150m) ammutaan kiikarilla ja ”lähitaulut” (~ 5-20m) pisteellä.
      Koska suurennuksen säätäminen vie enemmän aikaa, kun aseen kääntäminen ja punapisteen käyttö.

      • Anonyymi

        Niin entä sitten? Metsästyksessä tulee harvemmin otettua kellolla aikaa laukausten suorittamiseksi.

        Lintukiväärissä ai tarvita kahta tähtäintä. Kytismetsälläkään ei tarvita. Hirvipassissa ei tarvita. Missä tarvitaan? Ajomies ampuu lähilaukauksia. Passimies yleensä ampuu samankaltaiseen maastoon eli lähelle tai kauas riippuen passipaikasta. Sektorit on aika tarkkaan määriteltyjä eli harvoin joutuu ampumaan niin eri matkoille, että tarvitsisi säätöihin koskea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin entä sitten? Metsästyksessä tulee harvemmin otettua kellolla aikaa laukausten suorittamiseksi.

        Lintukiväärissä ai tarvita kahta tähtäintä. Kytismetsälläkään ei tarvita. Hirvipassissa ei tarvita. Missä tarvitaan? Ajomies ampuu lähilaukauksia. Passimies yleensä ampuu samankaltaiseen maastoon eli lähelle tai kauas riippuen passipaikasta. Sektorit on aika tarkkaan määriteltyjä eli harvoin joutuu ampumaan niin eri matkoille, että tarvitsisi säätöihin koskea.

        Arvostan näkemystäsi:
        "Passimies yleensä ampuu samankaltaiseen maastoon eli lähelle tai kauas riippuen passipaikasta."
        Mutta entäs jos passipaikassa on lähelle ja kauas paikkoja.
        Hirvi tulee kävellen tai hölkäten, niin aseen pikkuinen kääntö vie alle sekunnin ja kiikarin suurennoksen muuttaminen useita sekunteja.
        Vain paikallaan seisovan hirven kanssa ehtii sitä sopivaa suurennosta hakemaan.
        Kyllä tuo edullinen ja helposti asennettava punapiste on ihan hyvä lisä.


    • Anonyymi

      Minulla on kiikari laseri avo tähtäimet yö / valonvahvistin sekä punapiste. Lisävarusteena etäisyys mittari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe