Paljonko sakkoa asiakirjaväärennöksestä?

Anonyymi

Päivämäärän väärennös :((( paljonko tulee sakkoa ? Tuleeko ihan oikeudenkäynti? Käräjäoikeuden istunto?
Vai poliisi voi sakon antaa?

18

1855

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Riippuu siitä mistä asiakirjasta on kyse. Jos kyse on lievästä väärennyksestä, niin siitä poliisi voi kirjoittaa sakon. Jos kyse ei ole lievästä väärennyksestä, niin siinä
      asteikko on sakko - kaksi vuotta vankeutta, jolloin teko menee oikeuteen.
      Lievästä väärennyksestä seuraa 10 päiväsakkoa, liukuma 6- 25 päiväsakkoa. Sakon suuruus riippuu tuloista.

• Anonyymi

En tiedä onko lievä 🤷‍♀️ päivämäärä meni umpeen, enkä jaksannut odotta uutta laskua missä uus päivämäärä. Vaan laitoin vanhan päälle uuden päivän, idiotti! Ja kela huomas. Kyse 100e laskusta idiotti olen. Olisin vaan odottanut uutta laskua

• Anonyymi

Tuleeko kutsu asemalle? Vai hoidetaanko puhelimitse jos on lievä ?

• Anonyymi

Ei ole lievä, koska kyse on julkisen viranomaisen asiakirjasta. Juttu menee käräjille, mutta sakkoja sieltäkin tulee.
        Näin korona-aikana poliisi yleensä hoitaa kuulustelut puhelimitse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole lievä, koska kyse on julkisen viranomaisen asiakirjasta. Juttu menee käräjille, mutta sakkoja sieltäkin tulee.

Eli pitää mennä käräjille istumaan? Voi apua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli pitää mennä käräjille istumaan? Voi apua

Ei, kun poliisi kuulustelee sinua, - todennäköisesti puhelimitse, niin myönnät syyllisyytesi ja ilmoitat, että suostut kirjalliseen menettelyyn. Silloin sinua ei käräjillä tarvita ja tuomio kolahtaa aikanaa postiluukusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, kun poliisi kuulustelee sinua, - todennäköisesti puhelimitse, niin myönnät syyllisyytesi ja ilmoitat, että suostut kirjalliseen menettelyyn. Silloin sinua ei käräjillä tarvita ja tuomio kolahtaa aikanaa postiluukusta.

Kiitos vastauksesta. Ensimmäinen tuomio, sen takia en tiedä mitään. Olisi vaan pitänyt odotta sitä uutta laskua!
        No virheestä oppi :(

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lievä petos tulee kysymykseen kun petos on kokonaisuutena katsottuna vähäinen, huomioon ottaen tavoitellun hyödyn tai aiheutetun vahingon määrän taikka muut rikokseen liittyvät seikat. Rikoksentekijä tuomitaan lievästä petoksesta sakkoon. ... Petos on siis lievä jos teko on kokonaisuutena katsottuna vähäinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lievä petos tulee kysymykseen kun petos on kokonaisuutena katsottuna vähäinen, huomioon ottaen tavoitellun hyödyn tai aiheutetun vahingon määrän taikka muut rikokseen liittyvät seikat. Rikoksentekijä tuomitaan lievästä petoksesta sakkoon. ... Petos on siis lievä jos teko on kokonaisuutena katsottuna vähäinen.

Väärin. Kyse on toimitusasiakirjan väärennyksestä, jonka teko-objektina on Kelan asiakirja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin. Kyse on toimitusasiakirjan väärennyksestä, jonka teko-objektina on Kelan asiakirja.

Eli, väärennös tuomio? Vai vakava petos?
        100e väärennös, luuletko että käräjäoikeus otta toin asian?
        Mun mielestä poliisi hoita..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli, väärennös tuomio? Vai vakava petos?
        100e väärennös, luuletko että käräjäoikeus otta toin asian?
        Mun mielestä poliisi hoita..

Rautalankaa keittiö juristeille, kun laeista ei ole tietoakaan. Riippuu siitä, mistä se roikkuu. Jos kyse on lievästä väärennyksestä, mistä enimmäisrangaistus on kuusi kuukautta vankeutta, niin poliisi voi kirjoittaa tekijälle rangaistusmääräyksen, mikäli asianomistaja siihen suostuu.
        Jos taas kyse on perusmuotoisesta väärennyksestä, mistä enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta, niin silloin poliisilla on oikeus suorittaa vain esitutkinta. Lopuista päättävät syyttäjä ja tuomioistuin.

Laki sakon ja rikesakon määräämisestä
        1) sakkorangaistus rikkomuksesta, josta ei ole säädetty ankarampaa rangaistusta kuin sakko tai enintään kuusi kuukautta vankeutta;

• Anonyymi

Sinähän saat ilmaisen valtion kustantaman juristin avustamaan sinua,, eli pyytämään lievää tuomiota.

• Anonyymi

Tämä on taas yksi valhe monien joukossa. Oikeusaputoimistossa priorisoidaan jutut, joihin saa verovaroin avustajan.
        Taatusti tähän tapaukseen ei ilmaista avustajaa veronmaksajan piikkiin saa.

• Anonyymi

Taas valhe. Taatusti tähän tapaukseen ei saa avustajaa. Oikeusaputoimisto priorisoi tapaukset, jolloin veronmaksajien piikki on auki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on taas yksi valhe monien joukossa. Oikeusaputoimistossa priorisoidaan jutut, joihin saa verovaroin avustajan.
        Taatusti tähän tapaukseen ei ilmaista avustajaa veronmaksajan piikkiin saa.

Ei tohon juttuun avustaja tarvitaan,, ei ole tuhansista € kii

• Anonyymi

Vähintään 2 vuotta ehdotonta riippuen väärennöksen törkeydestä?

• Anonyymi

Ai 100e takia 2v? Sakko tulee ei muuta

• Anonyymi

Nyt on toinen ongelma! Kela otti pois kaikki mun tuet :(.
      Miten nyt maksaan vuokran? Pitääkö nyt irtisanoa asunnon ? Apua. Mun oma vika .... ei helvetti mitä mä tein ! Milloin poliisi ottaa yhteyttä? Mä en kestä enää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      226
      1603
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1478
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      173
      1251
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      38
      1214
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1067
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      51
      964
    7. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      188
      916
    8. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      284
      892
    9. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      48
      827
    10. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      25
      818
    Aihe