Ammattikoulu

Anonyymi

Hei, olen yhdeksännellä luokalla ja pitäisi jo tietää minne menee peruskoulun jälkeen. Ja tiedän että menen amikseen ja mille alalle? No olen miettinyt että menisin datanomiksi mutta jos en pääse niin menen merkonomiksi koska haluan olla tekemisissä tietokoneiden kanssa. Elikkä voisitko kertoa minkälaista ammattikoulussa on? Olen kuullut että siellä on pitkiä päiviä toivon että ei ole, vaan olisi jotain 2h-6h päiviä koska ei jaksa pitempiä ja olen lintsannut jo tänä vuonna jo jokin verran. Ja kiinnostaisi minkälaista työtä datanomilla ja merkonomilla tehdään toivon että siellä olisi yksinäistä työtä koska ketään minun kavereista ei ole menossa samalle alalle kuin minä. Ja onko amiksessa pakollinen liikunta? Koska olen myös lintsannut jotain 5 tuntia liikuntaa tänä vuonna. Ja mitä siitä tulee jos jatkuvasti lintsaa vaikka liikunta tunnit? Ja kiinnostaisi tietää että minkälaista amiksessa on, että onko siellä rentoa vai pitääkö koko ajan olla tekemässä jotain?

4

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omasta ammattikoulusta on jo aikaa vuosi jos toinenkin. Lähes joka jaksossa koulupäivät olivat itselläni 8-15. Eli 7 tunnin päivä. Joku yksittäinen päivä saattoi olla 8-16 tai 10-16. Suht harvinaista oli, että koulupäivä olisi ollut 8-12. Näitäkin tosin mahtui muutama. Tämä vaihteli aina jaksottain, yleensä tämä lyhin päivä osui perjantaihin. Olisikohan liikuntaa pakollisena ollut 2 tuntia viikossa? Ammattikoulun on tarkoitus valmistaa ammattiin, ja työpäivät ovat yleensä sen 8 tuntia. Datanomi on perustasoinen it-alan tutkinto, ja sillä saa valmiudet toimia lähituessa, help/service deskissä. Työ voi tapahtua joko pelkästään puhelimen ja etäyhteyksien välityksellä tai sitten suorassa asiakaskontaktissa. Itse olen tehnyt noita kumpiakin, enemmän kuitenkin lähitukea. Nyt teen hieman erilaista asiakastukityötä, mutta olen etsimässä uutta työpaikkaa.

      • Anonyymi

        Pitääpä lisätä omaan viestiin vielä muutama asia. Eli it-alalla on viime vuosina yleistynyt myös vuorotyö. Eli asiakkaat tarvitsevat tukea 24/7/365. Eli työtä tehdään 3-vuorossa, eli myös öisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä jne. Itse teen tällaista tukihommaa, mikä on nyt reilun 3 vuoden jälkeen alkanut kypsyttää. Itselläni esim. yövuoro on 11 tunnin mittainen, muut vuorot ovat 8-10 tuntisia. Mikäli et tahdo jaksaa koulussa olla, niin mitenköhän mahtaa työelämän suhteen käydä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääpä lisätä omaan viestiin vielä muutama asia. Eli it-alalla on viime vuosina yleistynyt myös vuorotyö. Eli asiakkaat tarvitsevat tukea 24/7/365. Eli työtä tehdään 3-vuorossa, eli myös öisin, viikonloppuisin, juhlapyhinä jne. Itse teen tällaista tukihommaa, mikä on nyt reilun 3 vuoden jälkeen alkanut kypsyttää. Itselläni esim. yövuoro on 11 tunnin mittainen, muut vuorot ovat 8-10 tuntisia. Mikäli et tahdo jaksaa koulussa olla, niin mitenköhän mahtaa työelämän suhteen käydä?

        Peruskoulu on vain tylsää, haluan olla tekemisissä tietokoneiden kanssa. Kiitos vastauksestasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulu on vain tylsää, haluan olla tekemisissä tietokoneiden kanssa. Kiitos vastauksestasi!

        IT-ala ei ole pelkästään tietokoneiden kanssa säätämistä. Siihen kuuluu myös asiakkaiden auttaminen puhelimitse, etäyhteyksillä ja kasvotusten. Lisäksi siihen kuuluu käyttäjätunnusten- ja käyttäjäoikeuksien hallintaa Active Directorylla tai AzureAD:lla. Softapaketointia, testausta, käyttöjärjestelmän jakelua käyttäen esim. SCCM:ää. Tietoliikennettä, tietoturvaa- ja tietosuojaa. Tietty ihan puhdasta ohjelmointia jollain ohjelmointikielellä. Tällä hetkellä kovassa huudossa on Python ohjelmointikieli. Edelleenkin on käyttöä vanhemmille C:lle ja C :lle. Puhdasta konekieltä eli assembleria harvemmin tarvitaan, ennen tuo oli lähes pakollinen, koska käytettävien koneiden tehot olivat rajalliset. Suoralla konekielellä saadaan ajettavasta ohjelmasta pieni, ja se toimii nopeasti. Mitä laajemin osaa asioita ja mitä enemmän on valmis oppimaan, niin sen paremmat mahdollisuudet itsellä on. Tämä kysyy omaa mielenkiintoa ja omistautumista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe