Oskari Onninen laski, että bensanhinnan nousu tekee keskimääräiselle työmatkalle
noin 29 euroa/kk, eli viikossa juustopalan kokoisen lisäkulun, mutta se saa aikuiset
ihmiset huutamaan kuin lapset: Yhyy, yhyy !
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b901c60-79ec-4851-820b-238231fe89ba
Hyvä kolumni, lukaise !
"Olette väärässä: Bensiinin hinnannousu ei häiritse juuri ollenkaan työssäkäyntiä!"
28
115
Vastaukset
- Anonyymi
Cityspede ei laskelmissaan ole huomioinut sitä, että tuossa polttonesteen hinnassa on noin 80% veroluonteista "hyvää", mitä punikkihallitus halutessaan kykenee veivaamaan suuntaan jos toiseen. Eli suomeksi, kaikesta ei voi syyttää markkinataloutta ja öljyn maailmanmarkkinahintoja.
Oskarikin saattaa piakkoin huomata ettei se 29 euroa kuukaudessa ehkä riitä kattamaan liikkumisen kohonneita kuluja. Tavaran liikkumisen kohonneet kustannukset eivät vielä näy päivittäistavarahyllyjen tuotteiden hinnoissa. Kaikki eivät edelleenkään asu slummissa kehäteiden sisällä ja jos liike muualla hiipuu liikkumisen kustannusten karatessa käsistä hallituspolitiikan avustamana niin se kurjuus kyllä saapuu isolle kirkollekin. - Anonyymi
Veroja tarvitsee kerätä, että saadaan sossupersujen tuet maksettua.
- Anonyymi
Muutkin nostavat niitä tukija, kuin perussuomalaisten kannattajat.
Niinhän se on, että jos valtiolla ei ole tarpeeksi rahaa, niin sitten pitää karsia menoja. Hyvin yksinkertainen asia kyseessä. Sitten kannattaa myös miettiä että mistä ne valtion tulot muodostuvat.
On vielä huomioitava se, että miten niitä rahoja valtio käyttää. Kannattaako satoja miljardeja syytää johonkin tiettyyn asiaan, jos ne voitaisiinkin käyttää toisella tavalla kansalaisten kannalta paremmalla tavalla. - Anonyymi
Bensaveron lasku alentaisi bensan hintaa miljardin panostuksella korkeintaan 15-20 senttiä.
Hallituksen täsmätoimilla, kuten työmatkakorvausten nostolla päästään satoja miljoonia halvemmalla ja ne kohdistuvat niille jotka sitä tosissaan tarvitsevat.
Veronalennukset, kuten aina ennenkin hyödyttäisivät eniten rikkaimpia.
- Anonyymi
Ote kolumnista:
"Otetaan seitsemän litraa satasella kuluttava, ei erityisen taloudellinen auto, ja kehyskuntamittainen kolmenkymmenen kilometrin ajo kahteen suuntaan viitenä päivänä viikossa.
Vertailun vuoksi: keskimääräinen suomalainen työmatka on ollut vuonna 2015 vain puolet siitä eli 14 kilometriä.
Yhteensä viikossa kertyy 300 kilometriä työmatka-ajoa ja kuluu 21 litraa bensiiniä. Kun bensiinin hinta on noussut koronakriisiä edeltäneestä tasosta noin 35 senttiä litralta, siitä johtuvaa rahanmenoa tulee reilu seitsemän euroa aiempaa enemmän.
Kuukaudessa tämä tekee noin 29 euroa, mikä on hieman yli prosentti suomalaisen mediaanipalkasta ja selvästi alle prosentti keskipalkasta."- Anonyymi
On suuri ero jos ajaa "vain" 15 000 km vai ajaako esim. 60 000 km vuodessa. Jos auto seisoo enimmäkseen tallissa, niin polttoaineen hinta ei varmasti vaikuta yhtä paljon.
- Anonyymi
Tottahan tuo.
Mutta pitää muistaa, kyse nettorahasta, elikkäs tavallaan palkanalennuksesta. Vaikka työmatkat saapikin tulonhankkimisvähennyksiin, polttoaineet pitää maksaa heti. Sinällään muutama kymppi kuussa vain hyttysenjätöksen kokoinen menoerä autoilukuluissa ja sen sinällään todellakin säästää vaikka nyt kaljankittaamista vähentämällä.
Vaihdoin taannoin arjalaisen muskeliauton slovegialaiseen grosoveriin. Koska itellä ajot vähäisiä, en paljoa painoarvoa laittanut kulutukselle, muihin automenoihin verrattuna se ei kovin merkittävä menoerä itelle nykyisin ole. Mutta muistan hyvinkin, kun nuorena oli liki kusessa, kun piti auto hankkia työmatkoja varten. Joopa joo, auton osamaksut vakuutukset jne. Ja kun oli persaukista, ei ollut varaa kovin uuteen, tai hyvään autoon. Siis remonttikulut isot, renkaatkin oli niihin aikoihin kehnoja, niitäkin kului. Öljyjä piti vaihtaa jatkuvasti jne. Ja pensanhinta nousi ja nousi vaan. Oli tympeetä ostaa pensaa velaksi, että pääsee töihin, että on vara maksaa pensalaskunsa.... Ja nuorella miehellähän oli tietenkin pieni palkkakin.
Ei pensanhinta helpolla estä töissä kulkemista, mutta se toki lisänä töissäkäymiskuluissa. Pitääpi muistaa, pöndellä nyt tarvii autoa vähän kaikkeen, kauppareissuista alkaen. Ja kyllä monet tarvii autoa kaupungeissakin, työmatkoihinkin, julkinen liikenne ei ole täydellistä.
Enenpi tässä kuitenkin huolettaa polttonesteiden ja energian hintojen vaikutus myös yleisesti hintoihin, se kun vaikuttaa ihan jokaisen ihmisen elämään. Autottomankin. Mun mielestä nyt on energiakriisi, ei pian toivottavasti toimintansa aloittava ydinvoimalakaan paljoa auta. Toivottavasti alkaa lauhtumaan, kurkun hinta tähtitieteellinen kaupassa.... Miks siitä ei narista?
=DW=- Anonyymi
Korkeaa kurkunhintaakin on ihmetelty, se on 97% vettä ja maksaa enemmän tai saman kuin halvin lihakilo.
Kurkun voi kuitenkin jättää ostamatta. Töihin on mentävä.
En silti ymmärrä bensamölinää. Eläkeläisenä sain muutaman euron kk-korotuksen,
mikä vuoden yhteenlaskettu korotus suli jo yhdessä kuukaudessa, kun kaikki nousee,
mutta ostovoima pienenee.
- Anonyymi
On se vaan mukava olla eläkeläisenä kaupungissa. Ei enää tarvi tankkailla autoa työmatkoille. Kahdesti kuussa auto imi täyden tankin 60l .
Nyt riittää täysi tankki jopa kaksi kuukautta,tietenkin riippuen kuinka paljon käy ajelemassa ympäristössä. - Anonyymi
Sen mitä eläkeläinen autoa tarvitsee tulee auton pidon kokonaiskustannuksissa
halvemmaksi ajaa taksilla. - Anonyymi
Kaikkialla maassamme ei ole samanlaisia olosuhteita. Pitää ajatella ihmisten liikkumisen mahdollisuuksista eri puolilla Suomea, eikä vain kasvukeskuksien lähettyvillä.
Joku kaupungissa asuva nuori aikuinen ei kenties voi käsittää, mihin kukaan enää 2020-luvulla tarvitsee omaa autoa, kun pyörällä tai sähköpotkulaudalla pääsee kaikkialle. Lisäksi jos autolla ajaa vain vähän, niin hinnan muutoksetkin tuntuvat vähäisiltä. Taksikuskin tai jakeluautoyrittäjän mielestä hinnan nousu ei varmaankaan ole mikään pikkutekijä. - Anonyymi
Jos vasurit olis oppositiossa olis lakkoja kaikkialla näiden hinnanousujen vuoksi. Vasuriaktiivit kokoontus hesaan kautta maan puolueen rahoilla metelöimään. Nyt vasurit puolustelee köyhien kurjistamista -on aikoihin eletty.
- Anonyymi
Todella ei pensan hinta häiritse. Ei koskan olut rahaa autokouluun.Ei mopo kortiin saatika mopoon tai auton.Sitä on itsensä elätänyt koko ikänsä.perintö rahalla 11 vuotiasta maksetin kulut lastenkoti,kulut muiden nurkissa. .työhön 15 vuotiana,maksaksen kulut petipaikassa jossain nurkassa ja työ lakkasi kun eläke ikä tuli.Onneksi Helsinki on hyvä nopea julkinen liikenne vuorovälit usein ja yö vuorotkin.Taksiakan ei tarvitse käytää.
- Anonyymi
Kuten tuolla ylempänä todettiin, niin kaikki eivät asu kaupungeissa. Kauppojen tavarat kuskataan autoilla joista suurin osa on polttomoottorilla varustettu. Polttoaineen hinta näkyy kohta tuotteiden hinnoissa. Eivät kuljetusfirmojen yrittäjät hyvää hyvyyttään kuskaa niitä tuotteita kauppoihin.
- Anonyymi
Pikku asioista itku.
Asunnot ovat kalliita mikä mikä ettei siitä itketä, vai onko se hyvä juttu velalliselle kun asunnon hinta nousee..
No maksetaan veroja että köyhien asuminen tuetaan ja usein meneekin sekin raha rikkaille, että naisia ja typerä itkeä polttoaineen maailman markkinoilla kun siihen talouteen ollaan haluttu, sosialismin meininkiä on jo sähköauto tuki rikkaille! - Anonyymi
Äärettömän typerää vihreän puhetta aloitus. Polttoaineiden hinna nousu vaikuttaa aivan kaikkien elämään kuljetusten jasitämyöten hintojen nousuun jopa ruokakaupoissa.
Kuten bussilippujen ja kaiken liikkumisen hintojen korotusten mukana.
Omakotiasujalle jolla öljylämmitys kustannusten nousu huimaa.
Inflaatio kipittää huimaa vauhtia,,no köyhään se puraisee pahiten.
Miten tuota ei ymmärrä?
Vihreät ja puna-viher vasemmisto vastuussa tekosistaan.
Ei Suomi pysy maailmaa "pelastamaan" kiristämällä ilmastohöpinällään.- Anonyymi
Sivusta.
Aloituksen aihe koski sitä, tuleeko autolla työssäkäyvälle ihmiselle työssä käyminen liian kalliiksi pensan mittarihinnan takia. Jos luki linkin, näki laskelman, missä oli laskettu, että keskimääräisellä kulutuksella ja keskimääräisellä työmatkalla pensan hinnan nouseminen tarkoittaa muutamaa kympppiä kuukaudessa. Se tuskin estää kenenkään työssäkäymistä, mutta tottakai se on selvää rahaa ja sen verran vähemmän jää rahaa muuhun kulutukseen.
Yleinen energian hinnan kallistuminen puolestaan koskee kaikkia, riippumatta siitä autoileeko, vai ei. Ja sillä asialla on sitten kansantaloudellinenkin merkitys, iso. Korkea energian hinta vaikuttaa kv-kilpailukykyyn negatiivisesti, samalla tietenkin kotimaassa liki kaikki mahdolliset hinnat noudevat energialaskujen siirtyessä niihin. Tästä seuraa inflaatio ja sehän on jo. Siitä taas aiheutuu kaikenlaista lainojen korkojen nousua jne, kierre on valmis.
Noh, jossain vaiheessa energian hinta tasaantuu ja tilanne tavallaan normalisoituu. Niin toki käy pensanhinnallekkin. Vaikka tankillinen maksaa paljon ja muu elintaso kärsii, eipä taida kukaan alkaa työttömäksi pensanhinnan takia. Koska polttoaine kuitenkin vain pieni osa autoilun kuluista, kynnyskysymykseksi tulee ja on ollut nytkin se, onko nyt yleensä varaa hankkia auto ja maksaa sen muutkin kulut.
Kyse siis oli pensan pumppuhinnasta, ei se estä työssäkäymistä keneltäkään. Muut energiasta johtuvat asiat vaikuttavat elämään huomattavan paljon, se totta. Mutta aloituksessa oli kyse nimenomaan autoilun kustannuksista, joissa polttoaineen hinta ei ole kynnyskysymys töissäkäymiseen.
Osaat ehkä lukea ja kirjoittaa, ymmärätkä kuitenkaan kumpaakaan?
=DW= - Anonyymi
Ilmastomuutoksen torjuminen on välttämätöntä eikä bensan hinnan nousu edes johdu siitä.
Persupropagandalla ei bensan hinta alene.
Joo kyllä ne hinnat ajankuluessa aina nousee. Pitää muistaa nauttia joka kilometristä senkin edestä! Turvallista matkaa! :)
- Anonyymi
Ihmisten korkea elintaso on monesti syy ja ongelmaa ympäristön tuhoutumisen kannalta. Vastuullinen ihminen asuu maakuopassa ja syö vain uusiutuvaa sammalta ja jäkälää. Eihän sen korkeampaa elintasoa kukaan tarvitse, eihän? Autoilu ja muut hömpötykset kuluttavat vain luontoa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854022
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353071Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992263Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312038Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311790
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell701790Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91517- 281501