Pitäisikö työajan ulkopuolella tavoitettavuus maksaa?

Anonyymi

Yksi hallituksen puheenjohtaja soittaa minulle, taloyhtiön isännöitsijälle, käytännössä aina työaikani ulkopuolella. Työaikani on klo 8-16 ja ikävän usein kännykkäni pirahtaa klo 16:30, kun puheenjohtaja ajelee töistä kotiin eikä hänellä ole muuta ohjelmaa ratin takan kuin soitella isännöitsijälle ja jaaritella 2 minuutin asiasta 15 minuuttia.

Onko tämän ihan normi homma, että työntekijäisäinnöitsijä on tavoitettavissa työajan ulkopuolella? Pitäisikö sen mielestäsi maksaa asiakkaalle eli taloyhtiölle jotain, että isännöitsijä ottaa vastaan puheluita työajan ulkopuolella? Vai oletatko, että isännöitsijä puhuu mielellään toistuvasti vapaa-ajallaan työasioita asiakkaan kanssa?

35

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä näin suuria kysymyksiä Suomi24:n pitäisi seuraavaksi ratkaista?

      • Anonyymi

        Seuraava kysymys on huomisen asiaa. Mitä työssäni eteen tulekaan päivittäin. En tiedä vielä seuraavasta ongelmasta, mutta avaan ketjun, kun on aihetta. Voit olla siitä varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraava kysymys on huomisen asiaa. Mitä työssäni eteen tulekaan päivittäin. En tiedä vielä seuraavasta ongelmasta, mutta avaan ketjun, kun on aihetta. Voit olla siitä varma.

        Jäämme kieli pitkällä odottelemaan seuraavaa avausta.


    • Anonyymi

      Aiheellinen kysymys ja oli sama juttu muutaman taloyhtiön puh.johtajien kanssa. Yleensä soittivat noin klo 17-18, ääliöt.

      • Anonyymi

        Eikö puhelimeen voi olla vastaamatta milloin tahansa. Jos käytössä on työnantajan kustantama puhelin täydellä käyttöedulla, silloin siihen kai on periaatteessa vastattava myös vapaa-ajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö puhelimeen voi olla vastaamatta milloin tahansa. Jos käytössä on työnantajan kustantama puhelin täydellä käyttöedulla, silloin siihen kai on periaatteessa vastattava myös vapaa-ajalla.

        Eikä pidä vastata, ellei sellaisesta ole erikseen sovittu. Ainakin mulla työaika työsopimuksessa on 5pv viikossa klo 9-17 ja sen ulkopuolella saa aivan vapaasti soitella mutta en vastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö puhelimeen voi olla vastaamatta milloin tahansa. Jos käytössä on työnantajan kustantama puhelin täydellä käyttöedulla, silloin siihen kai on periaatteessa vastattava myös vapaa-ajalla.

        Olen aloittaja: ongelma on, että en tiedä kuinka tärkeää asiaa PJ soittaa. Siksi on vähän pakko vastata. Yleensä työajan ulkopuolella soitellaan tulenpalavissa ja hengenvaaraa tai vesivahinkoa koskettavissa asioissa. Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella. Vähän ihmetyttää.


    • Anonyymi

      Ellei sulla ole sopimuksessa mainintaa työajan ulkopuolisesta päivystyksestä niin miksi vastaat?

      • Anonyymi

        Yleensä työajan ulkopuolella soitellaan tulenpalavissa ja hengenvaaraa tai vesivahinkoa koskettavissa asioissa. Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella. Vähän ihmetyttää.

        Vastaan siksi, että yleensä puhelimen soidessa on "tosi kyseessä" ja tänä päivänä asiakkaat olettavat ja odottavat isännöitsijän olevan tavoitettavissa. Viimeiset kaksi vesivahinkoa ovat sattuneet viikonlopun aikana. Jos en pitäisi työkännykässä virtaa, olisin saanut niistä tiedon vasta mennessäni töihin maanantaina.

        Toki hyvä jatkokysymys on, mitä lisäarvio on saada isännöitsijä viikonloppuna vesivahinkopaikalle. Eikö kuivausliike riitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä työajan ulkopuolella soitellaan tulenpalavissa ja hengenvaaraa tai vesivahinkoa koskettavissa asioissa. Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella. Vähän ihmetyttää.

        Vastaan siksi, että yleensä puhelimen soidessa on "tosi kyseessä" ja tänä päivänä asiakkaat olettavat ja odottavat isännöitsijän olevan tavoitettavissa. Viimeiset kaksi vesivahinkoa ovat sattuneet viikonlopun aikana. Jos en pitäisi työkännykässä virtaa, olisin saanut niistä tiedon vasta mennessäni töihin maanantaina.

        Toki hyvä jatkokysymys on, mitä lisäarvio on saada isännöitsijä viikonloppuna vesivahinkopaikalle. Eikö kuivausliike riitä?

        Jos tulee vesivahinko, älkää isännöitsijät menkö paikalle, antakaa muiden hoitaa. Vakuutusyhtiö ei korvaa kuluja, toteavat vain, että isännöitsijän kuuluu mennä muutenkin paikalle..., näin Pohjolassa aikoinaan, prkle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä työajan ulkopuolella soitellaan tulenpalavissa ja hengenvaaraa tai vesivahinkoa koskettavissa asioissa. Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella. Vähän ihmetyttää.

        Vastaan siksi, että yleensä puhelimen soidessa on "tosi kyseessä" ja tänä päivänä asiakkaat olettavat ja odottavat isännöitsijän olevan tavoitettavissa. Viimeiset kaksi vesivahinkoa ovat sattuneet viikonlopun aikana. Jos en pitäisi työkännykässä virtaa, olisin saanut niistä tiedon vasta mennessäni töihin maanantaina.

        Toki hyvä jatkokysymys on, mitä lisäarvio on saada isännöitsijä viikonloppuna vesivahinkopaikalle. Eikö kuivausliike riitä?

        "tulenpalavat asiat" = 112
        "vesivahinko" = huoltoyhtiö ja/tai 112 (vahingontorjunta)

        Kumpikaan ei siis ole isännöitsijää vaativa asia tapahtumahetkellä. Vasta jälkiselvittelyissä, eli vastuu- ja vakuutusasioissa tarvitaan isännöitsijän palveluita ja ne suoritetaan työaikana. Mitäs vastailet työaikasi ulkopuolella "tulenpalaviin" asioihin jotka eivät oikeasti isännöitsijää vaadi. Mikään asia mihin tarvitasee isännöitsijä saada kiinni ei ole niin akuutti, etteikö seuraavana päivänä ehdi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä työajan ulkopuolella soitellaan tulenpalavissa ja hengenvaaraa tai vesivahinkoa koskettavissa asioissa. Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella. Vähän ihmetyttää.

        Vastaan siksi, että yleensä puhelimen soidessa on "tosi kyseessä" ja tänä päivänä asiakkaat olettavat ja odottavat isännöitsijän olevan tavoitettavissa. Viimeiset kaksi vesivahinkoa ovat sattuneet viikonlopun aikana. Jos en pitäisi työkännykässä virtaa, olisin saanut niistä tiedon vasta mennessäni töihin maanantaina.

        Toki hyvä jatkokysymys on, mitä lisäarvio on saada isännöitsijä viikonloppuna vesivahinkopaikalle. Eikö kuivausliike riitä?

        Isännöitsijää tarvitaan siihen että jos hän menee paikalle vapaa-aikanaan niin siitä saa palkka ja vielä prosenteilla korotettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulee vesivahinko, älkää isännöitsijät menkö paikalle, antakaa muiden hoitaa. Vakuutusyhtiö ei korvaa kuluja, toteavat vain, että isännöitsijän kuuluu mennä muutenkin paikalle..., näin Pohjolassa aikoinaan, prkle.

        Vaihda yhtiötä jos löytyy sellainen joka maksaa.


    • Anonyymi

      Kutsut itseäsi "työntekijäisännöitsijäksi" ja puhut kuitenkin asiakkaasta. Eli oletko työntekijä vai ostopalveluntuottaja? Siitähän se riippuu mitä olet työsopimuksesi mukaan velvoitettu tekemään tai mistä palvelusopimuksesi mukaan voit laskuttaa.

      • Anonyymi

        Luit aloituksen oikein. Olen työntekijäisännöitsijä ja mietin, pitäisikö työnantajani laskuttaa taloyhtiöitä siitä, että minä vastaan työpuhelimeen palkattomalla vapaa-ajallani.

        Toki hyvä jatkokysymys on, pitäisikö työantajani maksaa minulle jotain työajan ulkopuolella päivystämisestä, mutta tulee kai sen jälkeen, kun työnantajani alkaa ensin laskuttaa asiakasta eli taloyhtiöstä siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luit aloituksen oikein. Olen työntekijäisännöitsijä ja mietin, pitäisikö työnantajani laskuttaa taloyhtiöitä siitä, että minä vastaan työpuhelimeen palkattomalla vapaa-ajallani.

        Toki hyvä jatkokysymys on, pitäisikö työantajani maksaa minulle jotain työajan ulkopuolella päivystämisestä, mutta tulee kai sen jälkeen, kun työnantajani alkaa ensin laskuttaa asiakasta eli taloyhtiöstä siitä.

        Riippuu työsopimuksestasi. Eikä se sinun asiasi ole, miten työnantajasi laskuttaa taloyhtiöitä. Tietääkö työnantajasi edes, että teet töitä työajan ulkopuolella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luit aloituksen oikein. Olen työntekijäisännöitsijä ja mietin, pitäisikö työnantajani laskuttaa taloyhtiöitä siitä, että minä vastaan työpuhelimeen palkattomalla vapaa-ajallani.

        Toki hyvä jatkokysymys on, pitäisikö työantajani maksaa minulle jotain työajan ulkopuolella päivystämisestä, mutta tulee kai sen jälkeen, kun työnantajani alkaa ensin laskuttaa asiakasta eli taloyhtiöstä siitä.

        Se mitä sinun työnantaja laskuttaa on täysin hänen oma asiansa. Sinä toki otat tunnit ja palkan kaikesta mitä teet. Tessi antaa viitteitä mitä tehdään ylitöiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu työsopimuksestasi. Eikä se sinun asiasi ole, miten työnantajasi laskuttaa taloyhtiöitä. Tietääkö työnantajasi edes, että teet töitä työajan ulkopuolella?

        Työnantajani on tietoinen työpaikalla työajan ulkopuolella tehdystä työstä, mutta ei kotona tehdystä. Esim. viimeksi tänään sain puhelun klo 19:40 yhden taloyhtiön hallituksen eläkeikäiseltä jäseneltä. Hän soitti 10 minuutin puhelun ja kertoi, miten poliisi oli käynyt taloyhtiössä eräässä asunnossa ja soittanut hänen summeriaan päästäkseen rappuun sisään. Sitten hän kertoi päivän lumityökuulumiset eli miten talohuolto on hoitanut hommansa tänään. Tällaista hän soitti minulle klo 19:40.

        Kyllä isännöitsijän työ jollain tavalla ottaa päähän, kun miettii millaisia puheluita tulee työajan ulkopuolella! Moniko ihminen soittelee muuten vain lääkärille tai juristille illalla klo 19 jälkeen? Miten nämä kehtaavat soitella isännöitsijälle milloin tahansa? Ehkä siksi, että se ei maksa mitään. Voit soittaa isännöitsijälle klo 19:40 ja rupatella 10 minuttia, etkä saa siitä mitään laskua.


    • Anonyymi

      " Nyt on tavaksi muodostua etsiä minusta juttuseuraa työaikani ulkopuolella"

      Aloittaja itse etsii täältä kirjoitteluseuraa, vähän ihmetyttää.

      • Anonyymi

        Ihmettele vain, ongelma on todellinen. Isännöitsijä ei ole mikään sosiaalitoimisto, joka antaa terapiaa virka-ajan jälkeen. Virka-aikana kylläkin, ehkä. Kokenut isännöitsijä hallitsee seuraavat alat: talous, mielenterveys, rakennus, teologia ja lakiasiat yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettele vain, ongelma on todellinen. Isännöitsijä ei ole mikään sosiaalitoimisto, joka antaa terapiaa virka-ajan jälkeen. Virka-aikana kylläkin, ehkä. Kokenut isännöitsijä hallitsee seuraavat alat: talous, mielenterveys, rakennus, teologia ja lakiasiat yms.

        Tässä on se ongelma, että vain alalla töissä olevat tajuavat kuinka suuri ongelma tämä oikeasti on. Jatkuva puheluiden tulva ja samaan aikaan pitäisi keskitty tilinpäätösten tekemiseen, kokousten sopimiseen, pöytäkirjojen kirjoittamiseen, korjaus- ja kunnossapitohankkeisiin jne. jne. Sitten soi taas puhelin, että "ei ole vielä käynyt auraaja ja kello on jo 9:45, että mitä tehdään?"


    • Anonyymi

      Sinun kannattaa sopia nuo selvästi. Laita ihan selvästi kirjallisesti ajat, jolloin olet tavoitettavissa normaalisti ja mitä maksaa, jos soitellaan työajan ulkopuolella. 1h työtä per soitto ylitöiden aikaan 50% tai 100% liksalla ja yöaikaan 3h 100% palkalla per soitto. Asiakkaille selvä taulukko miten hinnoittelu menee ihan kuin vaikka parturissa tai ravintolassa.

      • Anonyymi

        "Asiakkaille selvä taulukko miten hinnoittelu menee ihan kuin vaikka parturissa tai ravintolassa."

        Ja montako asiakasta tuollaisella isännöitsijällä sitten on? Yksi asiakas tuottaa sen 300 €/kk, eli toimeentulotuki on sitten se päätulo.

        Mikä siihen puhelimeen vastaamisessa on niin vaikeeta?

        Isännöitsijän työ on kokonaisuus, jossa asiakaspalvelu on sen perusedellytys. Eikä puhelimeen puhuminenkaan nyt kovinkaan vaikea rasti ole (edellyttäen, että äo on yli 30, johon useimmat isännöitsijät eivät pääse, keskivertokoira kuitenkin pääsee).

        Isännöitsijät ovat ylipäätään vajaa-älyisiä kehareita, joille ei pitäisi maksaa senttiäkään palkkaa, sen sijaan heidän pitäisi omalla rahalla maksaa aiheuttamansa tuhot!!!!!

        T,

        Ylempi kiinteistönvälittäjä, 18 vuotta alalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asiakkaille selvä taulukko miten hinnoittelu menee ihan kuin vaikka parturissa tai ravintolassa."

        Ja montako asiakasta tuollaisella isännöitsijällä sitten on? Yksi asiakas tuottaa sen 300 €/kk, eli toimeentulotuki on sitten se päätulo.

        Mikä siihen puhelimeen vastaamisessa on niin vaikeeta?

        Isännöitsijän työ on kokonaisuus, jossa asiakaspalvelu on sen perusedellytys. Eikä puhelimeen puhuminenkaan nyt kovinkaan vaikea rasti ole (edellyttäen, että äo on yli 30, johon useimmat isännöitsijät eivät pääse, keskivertokoira kuitenkin pääsee).

        Isännöitsijät ovat ylipäätään vajaa-älyisiä kehareita, joille ei pitäisi maksaa senttiäkään palkkaa, sen sijaan heidän pitäisi omalla rahalla maksaa aiheuttamansa tuhot!!!!!

        T,

        Ylempi kiinteistönvälittäjä, 18 vuotta alalla

        Kiinteistövälittäjillä on ihan samanlainen maine sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistövälittäjillä on ihan samanlainen maine sitten.

        "Kiinteistövälittäjillä on ihan samanlainen maine sitten."

        Kiinteistönvälittäjät kuitenkin vastaavat puhelimeen 16 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa ja käytännössä 52 viikkoa vuodessa. Mitään siitä ei makseta, ellei synny kauppaa. Niin ihan turha kuukausipalkkalaisen on itkeä, asiakkaita palvellaan silloin kun asiakas niin haluaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiinteistövälittäjillä on ihan samanlainen maine sitten."

        Kiinteistönvälittäjät kuitenkin vastaavat puhelimeen 16 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa ja käytännössä 52 viikkoa vuodessa. Mitään siitä ei makseta, ellei synny kauppaa. Niin ihan turha kuukausipalkkalaisen on itkeä, asiakkaita palvellaan silloin kun asiakas niin haluaa!

        Kiinteistövälittäjälle käy sitten 2500e palkka ja bonuksia ei tule myynnistä, mutta töitä on edelleen ympäri vuorokauden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistövälittäjälle käy sitten 2500e palkka ja bonuksia ei tule myynnistä, mutta töitä on edelleen ympäri vuorokauden.

        Toi oli ihan mahtava piikki :)

        "Kiinteistövälittäjälle käy sitten 2500e palkka ja bonuksia ei tule myynnistä, mutta töitä on edelleen ympäri vuorokauden."

        Pääsevät jannut maistamaan isännöitsijän työtä.


    • Anonyymi

      Isännöitsijästä, joka ei ole tavoitettavissa, ei ole hirveästi hyötyä. Isännöinti ei ole mitään 9-17 työtä. Kun sen tajuaa, on jo oppinut aika paljon.

      • Anonyymi

        "Isännöinti ei ole mitään 9-17 työtä."

        Kyllä se nyt vaan valitettavasti on. Ihan yhtä lailla isännöinti on klo 9-17 työtä kuin kirjanpitäjän työ. Ei ole perusteita, miksi isännöitsijä pitäisi olla tavoitettavissa työajan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isännöinti ei ole mitään 9-17 työtä."

        Kyllä se nyt vaan valitettavasti on. Ihan yhtä lailla isännöinti on klo 9-17 työtä kuin kirjanpitäjän työ. Ei ole perusteita, miksi isännöitsijä pitäisi olla tavoitettavissa työajan jälkeen.

        "9-17 työtä kuin kirjanpitäjän työ. Ei ole perusteita, miksi isännöitsijä pitäisi olla tavoitettavissa työajan jälkeen."

        Mutta tuohan on helposti muutettavissa. Työaika kello 13-21. Loppuu samalla ylityökorvaukset hallituksen- ja yhtiökokousten osalta!

        Työaika kun on ihan vapaasti sovittavissa!!


    • Puhelinvastaaja: "Isännöintiyhtiö XXXXX:ssä työaika on arkisin kello 8 – 16. Kiireellisissä tapauksissa olkaa hyvä ja soittakaa Huoltoyhtiön päivystävään puhelimeen xxx xxx xxxx tai hätätilanteissa suoraan Hätäkeskukseen 112.

      Kiitos."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe