Paine-eron säätö

Anonyymi

Tiedän, että osaamiseni ei ole korkea ja minun ei pitäisi säätää ilmanvaihtoa, joten arvostaisin paljon avuliaita kommentteja. :)

Asunnon ilmanvaihdossa on ollut ongelmia, jonka johdosta asunto säädettiin yli 5 Pascal alipaineiseksi. Ilmamäärät jne. tarkastattiin, että asunnossa ilma vaihtuu asetuksilla asiallisesti.

Minulla itselläni on paine-eromittari ja huomasin, että säätämällä ilmamääriä niin, että vähennän prosentin poistoa ja lisään prosentin tuloa, saan paine-eron noin kahteen Pascaliin, joka lienee täydellinen. Onko tämä näin yksinkertaista tai enkö osaa ottaa jotain huomioon?

Onko

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vai onko oikein, jos lisään tuloa 2 % jättäen poiston ennalleen?

    • Anonyymi

      Nuo paineerot myös vaihtelee lämpötilojen ja tuulen voimakkuuden/ suunnan mukaan.
      Onko liesituuletin mikä? Huippari ja onko kytketty talon ilmanvaihtoon koneen kanssa ja onko tulisijoja, entä liesituulettimen sulku miten pitävä,eli onko kanavassa myös sulku, jos ei sulkuja niin siitäkin huomaa jos kylmä tulee sisälle niin silloin alipaine. Omassani huomaan suuren eron juuri liesihuipparissa josta välillä tulee enempi ja välillä vähempi ilmaa, silloin tietty eniten kun koneessa sulatustoiminta päällä. Saan sen kyllä aivan kokonaankin kiinni mutta en halua suuria alipaineita.siksi minulla on vielä erillinen venttiili tuuletusluukussa

      • Anonyymi

        Liesituuleti on huoneilmaan palauttava, joten ei pitäisi vaikuttaa. Tulisijoja ei ole. Tuuli tosiaan vaikuttaa ja yritän mitata melko tyynellä paine-erot.


    • Anonyymi

      Tiivis talo, jos noin pienillä muutoksilla saa paine-eroon vaikutettua. Vrt. vuotavaan taloon et saa -2 Pa alipainetta, vaikka ottaisit tuloilmapuhaltimesta kaapelin irti. Mutta ne onkin niitä kehuttuja "henkittäviä" taloja, joissa ilmanvaihto on ihan tarpeetonta energianhuukkaa.

      Säätöperiaate on ihan OK. Lopputuloksen (huoneilman laatu) kannalta on herttaisen yhdentekevää, muutellaanko tulo- vai poistoilmavirtaa prosentti tai 2 paine-eron säätämiseksi.

      • Anonyymi

        Hieno homma. Kiitos paljon vastuksesta. Talo tosiaan uudehko kerrostalo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno homma. Kiitos paljon vastuksesta. Talo tosiaan uudehko kerrostalo.

        Miten mittasit talon ilmanpaine-eron.


    • Anonyymi

      Voit laskea oikean poisto ilman määrän. Poistoilmaventtiilin valmistajan sivulta kyseisen poistoilmaventtiilin esim. kierrosmäärään perustuva taulukko, asunnon sisätilan kuutiomäärän mukainen poistoilman tarve tunnissa kun ilma vaihtuu kerran kahdessa tunnissa, poistoilmaventtiilien tarvitsema kokonainais avauskierrosmäärä.

      • Anonyymi

        Lisäksi tarvitset huippuimurin perustason aiheuttaman paineen, joka löytyy imurin valmistajan tiedoista.


      • Anonyymi

        Et tarvitse mitään paine-eromittareita. Itse asiassa ne sekoittavat koko säätämisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      250
      2015
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1986
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1673
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1501
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1140
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      106
      967
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe