Tiedän, että osaamiseni ei ole korkea ja minun ei pitäisi säätää ilmanvaihtoa, joten arvostaisin paljon avuliaita kommentteja. :)
Asunnon ilmanvaihdossa on ollut ongelmia, jonka johdosta asunto säädettiin yli 5 Pascal alipaineiseksi. Ilmamäärät jne. tarkastattiin, että asunnossa ilma vaihtuu asetuksilla asiallisesti.
Minulla itselläni on paine-eromittari ja huomasin, että säätämällä ilmamääriä niin, että vähennän prosentin poistoa ja lisään prosentin tuloa, saan paine-eron noin kahteen Pascaliin, joka lienee täydellinen. Onko tämä näin yksinkertaista tai enkö osaa ottaa jotain huomioon?
Onko
Paine-eron säätö
9
80
Vastaukset
- Anonyymi
Vai onko oikein, jos lisään tuloa 2 % jättäen poiston ennalleen?
- Anonyymi
Nuo paineerot myös vaihtelee lämpötilojen ja tuulen voimakkuuden/ suunnan mukaan.
Onko liesituuletin mikä? Huippari ja onko kytketty talon ilmanvaihtoon koneen kanssa ja onko tulisijoja, entä liesituulettimen sulku miten pitävä,eli onko kanavassa myös sulku, jos ei sulkuja niin siitäkin huomaa jos kylmä tulee sisälle niin silloin alipaine. Omassani huomaan suuren eron juuri liesihuipparissa josta välillä tulee enempi ja välillä vähempi ilmaa, silloin tietty eniten kun koneessa sulatustoiminta päällä. Saan sen kyllä aivan kokonaankin kiinni mutta en halua suuria alipaineita.siksi minulla on vielä erillinen venttiili tuuletusluukussa- Anonyymi
Liesituuleti on huoneilmaan palauttava, joten ei pitäisi vaikuttaa. Tulisijoja ei ole. Tuuli tosiaan vaikuttaa ja yritän mitata melko tyynellä paine-erot.
- Anonyymi
Tiivis talo, jos noin pienillä muutoksilla saa paine-eroon vaikutettua. Vrt. vuotavaan taloon et saa -2 Pa alipainetta, vaikka ottaisit tuloilmapuhaltimesta kaapelin irti. Mutta ne onkin niitä kehuttuja "henkittäviä" taloja, joissa ilmanvaihto on ihan tarpeetonta energianhuukkaa.
Säätöperiaate on ihan OK. Lopputuloksen (huoneilman laatu) kannalta on herttaisen yhdentekevää, muutellaanko tulo- vai poistoilmavirtaa prosentti tai 2 paine-eron säätämiseksi.- Anonyymi
Hieno homma. Kiitos paljon vastuksesta. Talo tosiaan uudehko kerrostalo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno homma. Kiitos paljon vastuksesta. Talo tosiaan uudehko kerrostalo.
Miten mittasit talon ilmanpaine-eron.
- Anonyymi
Voit laskea oikean poisto ilman määrän. Poistoilmaventtiilin valmistajan sivulta kyseisen poistoilmaventtiilin esim. kierrosmäärään perustuva taulukko, asunnon sisätilan kuutiomäärän mukainen poistoilman tarve tunnissa kun ilma vaihtuu kerran kahdessa tunnissa, poistoilmaventtiilien tarvitsema kokonainais avauskierrosmäärä.
- Anonyymi
Lisäksi tarvitset huippuimurin perustason aiheuttaman paineen, joka löytyy imurin valmistajan tiedoista.
- Anonyymi
Et tarvitse mitään paine-eromittareita. Itse asiassa ne sekoittavat koko säätämisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362436- 372421
- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861291Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2691042- 53989
- 27750
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747