Pohjatyöt itse?

Anonyymi

Paljonko saisi about säästöä, jos tekisi pohjatyöt itse? Kaivuria on tullut ajettua työkseenkin, mutta tästä aikaa noin 6 vuotta. Nyttemmin on rakennusinsinöörin tutkinto ja alan töissä suunnittelijana, mutta oma kokemus on korkearakentamisesta.
Periaatteessa omat pätevyydet riittäisi tekemään suunnittelutyön, lupakuvat yms itse. Talotehtaalta mahdollisesti elementtipaketti. Itse pystytykseenkin pystyisin osallistumaan, mutta ainakin yhden timpurin siihen tarvitsee kaveriksi.
Luonnollisesti LVI- ja sähkötyöt pitää teettää sen alan ammattilaisella.

Omakotitaloa olen rakentamassa yksin. Vanhemmat talot ovat aivan julmetun isoja yksin asuvalle, mutta tarvitsen harrastustilaa. 70-90 neliön talokin riittäisi aivan hyvin. Todennäköisesti tulevaisuudessa pienille omakotitaloille on enemmän vielä kysyntää, koska yksin eläminen ja asuminen on nykyisin trendikästä.

Nyt etätyöaikana on mahdollista hankkia tontti halvemmalta seudulta. Aikaisemmissa ammateissa työt oli pk-seudulla eikä sillä palkkatasolla voinut edes haaveillakaan omakotitalosta. Nyt kuitenkin Kymenlaaksossa tähän on mahdollisuus.
Yksin asuvana budjettia ei voi tosin kasvattaa aivan suureksi. Siksi alle 200k on rajana.

16

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Unelmia pitää olla.

      Pohjatöitten tekeminen itse, vaikka osaisit ajaa kaivuria on asiaton ajatus. Tarvitset toisen kaverin siihen muuten homma menee edestakasin juoksemiseen.

      Sitten toinen asua on nykyisin kaivinkoneen laitteet asiantunteva kuski ja gps laite koneessa vetää lähes sentin tarkkuudella tasot. ei siellä enää mennä lapio kourassa kaivinkoneen perässä. Etsi konemies joka on tehnyt monet pohjat ja osaa työn. Olet itse apulaisena hulejärjestelmien ja salaojaputkien asennuksessa.

      Sepelit, putkistojen ja sähköjen tuonti ja oikean kohdan löytäminen ennen anturan tekoa.
      Muista se, että pienen tai vähän suuremman pohjan teko ei hinnaltaan paljon eroa. Toisessa kaivinkone vetää muutaman kauhanvedon enemmän. Turhat neliöt talossa ovat lopun elämän rasite taloudellisesti.

    • Anonyymi

      Mutta noita kaikkia ei näemmä edes insinöörikään tiedä joten pakko se on täältä kysyä, mitähän seuraavaksi !

      • Anonyymi

        Luulisi että inssillä on sen verran suhteita, että pohjatyöt yms. tekee ammattilainen sopuhinnalla.


    • Anonyymi

      Anna ammattilaisten tehdä isommat työt. Itse voi olla siivoojana ym. hanttihommissa. Tee hyvät suunnitelmat äläkä muuta niitä missään vaiheessa. Näin homma rullaa tehokkaasti.
      Jos haluat säästää, niin tee paljon ylitöitä joista kertyy enemmän rahaa kuin raksalla puuhastelemalla.

      • Anonyymi

        Valkokaulushommissa ei makseta ylitöistä. Jos ap on jossain suunnitteluhommassa, niin siellä tehdään tunnit pankkiin ja pidetään vapaana myöhemmin. Maksemaan aletaan vain aivan ehdottomassa hädässä ja ylityömääräykset kierrätetään toimialajohtajien kautta.


    • Anonyymi

      Rahaa ei kerry myöskään täältä kyselemällä !

    • Anonyymi

      Rakentamisessa eteneminen on kokonaan kiinni siitä saako töihin osaavan kirvesmiesparin. Sitten ennakoiva tarvikkeiden hankinta sillä pienetkin tarvikkeiden odottaminen nostaa hintaa pirusti.

      Harvoin jo keskiikäinen raksamies on juipelo. Hän tekee työt huolella ja sen näkee jo työkaluista. Jos miehellä on halpahallin ovensuusta alennuskorista ostetut työkalut niin ei kummoista työnjälkeä voi odottaa. Kengänjäljistä ei raksalla kannata maksaa.

    • Anonyymi

      Jos kesällä vaikka kuukaus töistä vapaata niin siinä ehtii vaikka mitä. Isompaa porukkaa tarvi kun kattotuolit, aluskate ja vaikka pellit. Runko menee yksin pitkästä tavarasta kolmessa päivässä helposti, lähes kaikki pystyy tekeen yksin, toinen ei suhteessa nopeuta ,ainakaan jos itse on kätevä käsistä. Ulko levytykset ja koolaukset laudoitus hienosti yksin. Ikkunan nostot heftille kahestaan 2h ja sitte taas yksin loppukiinnitys. Kannattaa pitää töistä vapaata saa hyvän palkan, kun kuitenkin verotus 40%
      Niin ei tietty sitte jos ei kokemusta ja joutuu miettimään ja miettimään ja sittenkin tekee väärin.

      • Anonyymi

        Esimerkki: ulkovuorin lyönti kahdelta osaavalta mieheltä monta kertaa nopeammin kuin yksin.

        Toinen ylhäällä ja kaveri alhaalla. Siinä tulee monenlaista pätkää ja sähköreikää, materialin kantoa.

        Joka tommottii päästää suustaan ei ole tehnyt yhtään taloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki: ulkovuorin lyönti kahdelta osaavalta mieheltä monta kertaa nopeammin kuin yksin.

        Toinen ylhäällä ja kaveri alhaalla. Siinä tulee monenlaista pätkää ja sähköreikää, materialin kantoa.

        Joka tommottii päästää suustaan ei ole tehnyt yhtään taloa.

        Toinen ylhäällä ja kaveri alhaalla. Siinä tulee monenlaista pätkää ja sähköreikää, materialin kantoa..........

        Siinä se kaveri alhaalla seisoo tumput suorina ja odottelee mittoja. Ei niin, vaan lähtee itse tekemään ja on koko ajan työssä. Tietty jos on korkea talo ja kiikkuu jossain nosturissa niin eri asia, mutta yksi kerroksinen jossa vaan kävelee tellinkille joka tulee tehdä talon päätyyn kiinteä, vie aikaa noin tunnin ja on siinä maalausvaiheeseen saakka.

        Asuntoja yksinkin yli 10 tehnyt


    • Anonyymi

      Kymenlaaksosta saa halvalla pieniä taloja. Rakentaminen on kova homma pieniiin temppuihin verrattuna.

    • Anonyymi

      Suurin osa Kymärin omakotitaloista ainakin Etuovessa on vanhoja taloja jostain 70-luvulta. Suurimmassa osassa lienee jotain perustavanlaatuisia rakentamisvirheitä, jotka olivat siihen aikaan normaaleja tapoja. Valesokkelit yms.

    • Anonyymi

      Tein itse pohjat 2014. Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä, mutta maankaivuuyrittäjä ilmoitti päivää ennen sovittua aloitusta, että hinta on sitten tuplaantunut. Sanoin, että haista vittu ja pysy tontilta mahdollisimman kaukana.

      Kävin ostamassa tasolaserin Leinolta Karkkilasta ja eikun kaivinkone vuokralle ja monttua tekemään. Ei mitään ongelmaa. Kun vauhtiin pääsin, niin merkkasin paalutkin itse. Paalutus tuli sen sijaan ostopalveluna.

      Olen koulutukseltani Tekn. Tri. Kaivaminen meni kivasta harrastuksesta. Ei noissa vuokrakoneissa yleensä ole koneohjausta, eikä sellaista 300 m2 talonpohjaan edes tarvitse. Ei se mitään millitarkkaa puuhaa ole!

      Jos tekee kaiken itse, niin talon hinta on nykyään 1500 € per k-m2, mikäli käyttää lkaatutarvikkeita. Paskaa ei kannata kasata.

      • Anonyymi

        Näin on, kokemukseni mukaan konekuskit eivät ole mitään penaalin terävimpiä kyniä joten kuka tahansa pystyy noihin aikuisten "hiekkalaatikkoleikkeihin".


    • Anonyymi

      Kohtuuhinnalla selvisit. Jos olisi itsellä pätevyydet/ammattitaito lvi- ja sähköasennuksille, niin olisi nekin koulutukset painonsa arvosta. Itselle kun tekee, niin on taloudellinen riskikin itsellä. Itse suunnittelen muille, niin taloudellista riskiä ei ole kuin työnantajalla rakennesuunnittelun osalta. Viimeisin oma työprojekti oli l20 miljoonan euron projekti, josta rakennesuunnittelu taisi olla puol miltsiä...
      Kymenlaaksossa tontithan on pilkkahintaisia. Kaava-alueelta vuokratontti, jossa kaikki infra valmiina sellaista 800-1000e vuodessa vuokra.

    • Anonyymi

      Nyt kun mainittiin suhteet, niin itse asiassa parikin tyyppiä olisi tiedossa, jotka tekisivät varmaan lähinnä omakustanne- ja kaljapalkalla pohjat. Tai vähintäänkin Sannan aamupalatarvikkeisiin ei heru...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe