Tarkoitus olisi vaihtaa kerrostaloasuntoon uudet jalka- ja peitelistat seinien tapetoinnin ja maalauksen yhteydessä. Osa nykyisistä jalkalistoista on ruuvattu kiinni seinään (kantavat seinät), osa naulattu paksuhkoilla messinkinauloilla siporex-seiniin. Ruuvikiinnitykset eivät ole mikään kaunein mahdollinen ratkaisu ja uusia listoja asennettaessa haluan kaikkien listojen kiinnityksen yhtenäisen näköliseksi.
Peitelistojen kanssahan ei ongelmaa ole, kun ne saa naulattua kiinni ovenkarmeihin, mutta jalkalistojen kiinnityksessä tulee ongelmia. Sikaflexilla tai vastaavallahan listat saisi kiinni seinään, mutta kun muutamassa huoneessa olevan parkettilattian lakkaaminen tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi, muodostuu listojen irroittaminen tapetoiduista seinistä ongelmaksi.
Minkälaista kiinnitystapaa suosittelisitte listoille, että ne saisi siististi paikoilleen sekä tarvittaessa siististi irti ja takaisin?
Jalkalistojen kiinnitys kantavaan betoniseinään ja siporexiin
4
6624
Vastaukset
- antilooppi
Sama ongelma Rahikaisella. Asuntoani rajaavat seinät ovat betonielementtejä, jalkalistat oli kiinnitetty ruuvi/proppu -kiinnityksellä ja pirun hyvin. Osa ruuveista oli niin piukassa että käsipelillä ei inahtanutkaan, taisivat olla ruuvien kannat osin sileitä. Joten ruuvasin mitä sain ja kiskoin listat väkisin irti. Ruuvit sitten irti tonkien kanssa. Laitan siis uudet listat ja ajattelin hyödyntää vanhoja propunreikiä mutta valitsen hoikemmat ja lyhyemmät ruuvit. Minusta se on kuitenkin siisti ja ruuvit saa auki, jos on tarvis. Huoneiston sisäiset seinät on mulla levyrakenteiset; vanha kiinnitys oli messinkisin listanauloin; taidan laittaa niin tai sitten ruuvilla.
- niillä
naulatulpilla joissa on ruuvikanta irroituista varten.
Jos se ruuvikanta pistää silmään niin sen voi maalata tai peittää silikonilla tms purkalla. - Jack Timbrermann
Lyöt reikiin puutapit niinkuin ennen tehtiin.
Merkkaat paikan listan yläreunaan kevyesti ja eikun listanaulalla kiinni.
Jos reikiä on liian harvassa niin poraat uusia ja tapitat. - sama homma edessä
Ainakin Bauhaus ja K-raudat myyvät erityisiä jalkalistoja (pinnoitettua mdf:ää), jotka kiinnitetään siten, että ensin esim. kiinnitetään seinään esim propuruuvilla sellaiset muoviset kiinnikkeet puolen metrin välein ja sitten lista tuupataan paikalleen kiinnikkeeseen. Päällepäin ei pitäisi jäädä mitään merkkiä kiinnitystavasta.
Sitä en osaa sanoa, miten tällaiset kiinnityssysteemit käytönnössä toimivat, kun en ihan vielä ole kokeillut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295