Olen varmaan meidän perheessä ainoa jota tämä huolestuttaa. Olen vain 12v, joten turha sitten aukoa päätä jos kuulostan tyhmältä. Otetaan esimerkkitilanne:
Meillä on suihku päällä, (alakerran wc) joku laittaa keittiön hanan päälle, putkistossa pamahtaa ja suihkun nappula pamahtaa sen mukana alas. Sama kun keittiön hanan (tai minkä tahansa muun hanan) laittaa pois päältä, tämä sama tapahtuu.
Talo on ainakin 30v vanha, ja syy miksi minua kiinnostaa tämä asia on se, että pienempänä halusin putkimieheksi. (Why not)
Putkiston pamahdus
5
248
Vastaukset
- Anonyymi
Ja sitten pieni lisätieto, asun rivitalossa.
- Anonyymi
Joskus vesimittarin yhteydessä käytetään sellaista yksisuuntaventtiiliä jossa on suora "lautanen" Kun virtaus lakkaa niin tämä laitanen sulkee vedentulon nopeasti, tämä aiheuttaa paukahduksen paineiskun voimasta. Voi olla kovakin ja täräyttää putkia niin voimakkaasti, että se näkyy ja tuntuu. Pitkäaikaisena harmillista, voi rikkoa liitoksia ja ääni herättää yöunulta.
- Anonyymi
Ei kannata lyödä hanoja niin lujaa kiinni, että paukahtaa ainakaa jos vanha talo. Meillä 1972rakennetussa rivitalossa paukahti seinän sisällä kulkenut putki koska äiti riiteli isän kaa jostakin asiasta ja samalla paukautti täysillä olleen hanan kiinni ja se aiheutti paineiskun joka rikkoi vesiputken liitoksen ja aiheutti pahan vesivahingon.
- Anonyymi
Hei,
Olen itse toiminut putkimiehenä noin 12-vuotta ja tuo on aivan normaalia, eli asiasta ei kannata huolestua. ”Pamahtelu” johtuu siis huonosti rakennetusta kiertoilmaputkistosta maan alla. Talo on siis alunperin rakennettu huonosti. Ilmeisesti olleet mamut asialla. Noh takaisin asiaan, varsinkin vanhoissa rivitaloissa on ollut tapana rakentaa ”42” putkisto eli 42 eri putkea talon alle. Kun putken venttiilit pikkuhiljaa ovat ajan aikan löystyneet, alkavat hanat mennä kovan paineen seurauksesta pois päältä. Ainoa tapa saada asia loppumaan on purkaa suunnilleen koko lattia ja uusia putket maan alla.
Yst. Timppa- Anonyymi
"kiertoilmaputkistosta" -mitä sä oikein sekoilet?
Jos oikeasti edes jotain putkihommista tietäisit niin tietäisit että hyvin usein paukahdukset johtuvat siitä että vesiputket on kiinnitetty huonosti ja kun hana nopeasti varsinkin suljetaan vesimassan liiike saa putketkin liikkumaan ja kuten tuossa ylempänä varoiteltiin niin pitemmän päälle tämä rasittaa paikkoja ja vauriokin voi tulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983