OMAT SOTAAN LIITTYVÄT MUISTOT AKTIVOITUVAT - paljonko meitä sodan kokeneita vielä on?

Anonyymi

Nuorimmat meistä ovat 78 vuotiaita. Itse olen "vasta" parin kuukauden päästä 77 v., mutta kyllä on sota vaikuttanut elämääni ja vaikuttaa ihan loppuun asti.

11

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mitenkäs nykyään ?

    • Anonyymi

      Taitaapi olla hiljaista täällä? Itse olen pari vuosikymmentä nuorempi, ja sota vaikuttaa meihinkin.

      Mummoni kyllä kertoi kuinka talvisodan aikana piti painautua työmatkalla lumihankeen, kun ryssän pommikoneita tuli taivaalle. Kyllähän nämä kertomukset periytyvät, ja "luottamus" imperialistiseen naapurivaltioon samoin.

    • Anonyymi

      Tuntuu yhtä luotettavalta kuin sen naispoliitikon puheet, joka kertoi muistavansa pommisuojaan menon joulukuun alussa 1939. Mainittakoon, että tämä nainen on syntynyt syyskuussa 1939.

      • Anonyymi

        Hellanduudelis, kun joku tietää, mikä on totuus.

        Kannattaisi lukea joku kirja muistamisesta.

        Lapsuusmuistot ovat elämän aikana muuntuneet. Esimerkki.Tuntemani henkilö kertoi, että perhe/suku päätti koota kirjan lapsuuden jouluista. Kokosivat ja kokoontuivat yhdistämään muistojaan, Meni riitelyksi, kun jokainen muisti erilailla ja oli ainoa oikeassa oleva.

        Traumamuistot. Kun tapahtuu kauheaa, usein selviytymiseen liittyy trauman eristäminen, paketoiminen koteloon ja sivuun siirtäminen. -Siellä paketissa säilyy paremmin alkuperäisenä.

        Valemuistot.Ihminen kuvittelee ihan tarkkaan muistavansa jonkun asian, vaikka todistetusti sellaista ei olisi tapahtunut.-No kuka valehtelee, todistajat vai henkilö.???


        Poliisin pulmat: kun tapahtunut liikkennerikkomus/onnettomuus ja poliisi kuulustelee silminnäkijöitä, jokainen kertoo erilailla, enemmän tai vähemmän.


    • Anonyymi

      Minun sotamuistoni. Lapsena kerroin, mitä muistin mm.siitä, että mentiin talon hillokellariin hälytyksen jälkeen. Minkälaista siellä oli pelätä. Varovainen ulos tulo. Käytiin tutkimassa minne pommeja oli pudonnut. -Jätän oman henkilökohtaisen osuuteni, roolini kertomatta.

      Äiti oli ihmeissään. Kun minulle valkeni, että sota loppui v. 1944 ja minä olin syntynyt v. 1945. Väitin, että minulle valehdellaan. Lopulta löytyi neuvolakortti ja siinä syntymäaika. Jäin epäilemään, olisiko lapsia vaihdettu. Niin vahvoja sotamuistoni olivat.

      • Anonyymi

        Sukupolvien yli kulkevat traumat. Niistä joutuivat suuret ikäluokat maksamaan ja koko seuraava sukupolvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukupolvien yli kulkevat traumat. Niistä joutuivat suuret ikäluokat maksamaan ja koko seuraava sukupolvi.

        Aikuisena , muistiasioita opiskelleenakin olen ymmärtänyt, että lapsena perheen kertoessa sota-ajan tapahtumista, olen eläytynyt ja samaistunut niin, että on "tuntunut kuin itse olisin kokenut". Lapsella tosi ja mielikuvitus muutenkin sekaantuvat ( eipä silti, niin tuntuu käyvän aikuisillekin.)

        Älkää ruvetko haastamaan sodan tunnemuistojen todellisuutta. Tunteet ovat tosia ja vaikuttavat.


    • Anonyymi

      Ne on jo varmaan kaikki kuollu, joka sodan on kokenu. Mä muistan yhen, joka opetti mulle kirvestaidon perusteet. Niin se oli sotaveteraani, mutta se oli vuosi 90, että siitä on aikaa. Ei niitä enää elossa oo. Paitsi joo. Onhan meillä euroopassakin sodittu. Mulla oli töissä kosovolainen, ja se kerto siitä sodasta ja serkku oli just kosovossa turvaamassa rauhaa. Ja ei ne Kosovalaiset pahaa suomen turvaajista tykänny. Ja nyt soditaan taas. Ja mun mielestä tää juttu pitäis räjäyttää kerralla. Nyt meillä on riski kymmenien vuosien sodasta, mutta jos pamautetaan kerralla, niin on vuodessa ohi. Vaikka siitä tulee kyllä sellanen palanu vyöhyke läpi euroopan. Muta ne jotkaa selvii hengissä, niin on parempi tulevaisuus jossakin lämpimässä etelässä.

      • Anonyymi

        Ne, jotka ovat olleet sotimassa ovat kuolleet, mutta heidän sota-aikana eläneitä lapsiaan on elossa eli nykyisiä vanhuksia.


    • Anonyymi

      Riihimäelläkin on sankarihaustausmaa. On yhteisiä muistotilanteita ja haudoilla käydään.

      Sota-ajan lapset ja suuret ikäluokat, ja myöhemmätkin ovat eläneet perheissä ja suvuissa, joissa on rintamalla kuolleita ja vammautuneita.

      Psyykkisesti kärsineet/vammautuneet on sivuutettu. Kaikki ovat joutuneet elämään muistot/traumat sisimmässään.

      Nyt meidän vanhuksilla muutenkin vanhat asiat nousee mieleen,

    • Anonyymi

      KARJALAN EVAKOT - UKRAINAN PAKOLAISET

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe