OMAT SOTAAN LIITTYVÄT MUISTOT AKTIVOITUVAT - paljonko meitä sodan kokeneita vielä on?

Anonyymi

Nuorimmat meistä ovat 78 vuotiaita. Itse olen "vasta" parin kuukauden päästä 77 v., mutta kyllä on sota vaikuttanut elämääni ja vaikuttaa ihan loppuun asti.

11

620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mitenkäs nykyään ?

• Anonyymi

Taitaapi olla hiljaista täällä? Itse olen pari vuosikymmentä nuorempi, ja sota vaikuttaa meihinkin.

Mummoni kyllä kertoi kuinka talvisodan aikana piti painautua työmatkalla lumihankeen, kun ryssän pommikoneita tuli taivaalle. Kyllähän nämä kertomukset periytyvät, ja "luottamus" imperialistiseen naapurivaltioon samoin.

• Anonyymi

Tuntuu yhtä luotettavalta kuin sen naispoliitikon puheet, joka kertoi muistavansa pommisuojaan menon joulukuun alussa 1939. Mainittakoon, että tämä nainen on syntynyt syyskuussa 1939.

• Anonyymi

Hellanduudelis, kun joku tietää, mikä on totuus.

Kannattaisi lukea joku kirja muistamisesta.

Lapsuusmuistot ovat elämän aikana muuntuneet. Esimerkki.Tuntemani henkilö kertoi, että perhe/suku päätti koota kirjan lapsuuden jouluista. Kokosivat ja kokoontuivat yhdistämään muistojaan, Meni riitelyksi, kun jokainen muisti erilailla ja oli ainoa oikeassa oleva.

Traumamuistot. Kun tapahtuu kauheaa, usein selviytymiseen liittyy trauman eristäminen, paketoiminen koteloon ja sivuun siirtäminen. -Siellä paketissa säilyy paremmin alkuperäisenä.

Valemuistot.Ihminen kuvittelee ihan tarkkaan muistavansa jonkun asian, vaikka todistetusti sellaista ei olisi tapahtunut.-No kuka valehtelee, todistajat vai henkilö.???

Poliisin pulmat: kun tapahtunut liikkennerikkomus/onnettomuus ja poliisi kuulustelee silminnäkijöitä, jokainen kertoo erilailla, enemmän tai vähemmän.

• Anonyymi

Minun sotamuistoni. Lapsena kerroin, mitä muistin mm.siitä, että mentiin talon hillokellariin hälytyksen jälkeen. Minkälaista siellä oli pelätä. Varovainen ulos tulo. Käytiin tutkimassa minne pommeja oli pudonnut. -Jätän oman henkilökohtaisen osuuteni, roolini kertomatta.

Äiti oli ihmeissään. Kun minulle valkeni, että sota loppui v. 1944 ja minä olin syntynyt v. 1945. Väitin, että minulle valehdellaan. Lopulta löytyi neuvolakortti ja siinä syntymäaika. Jäin epäilemään, olisiko lapsia vaihdettu. Niin vahvoja sotamuistoni olivat.

• Anonyymi

Sukupolvien yli kulkevat traumat. Niistä joutuivat suuret ikäluokat maksamaan ja koko seuraava sukupolvi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sukupolvien yli kulkevat traumat. Niistä joutuivat suuret ikäluokat maksamaan ja koko seuraava sukupolvi.

Aikuisena , muistiasioita opiskelleenakin olen ymmärtänyt, että lapsena perheen kertoessa sota-ajan tapahtumista, olen eläytynyt ja samaistunut niin, että on "tuntunut kuin itse olisin kokenut". Lapsella tosi ja mielikuvitus muutenkin sekaantuvat ( eipä silti, niin tuntuu käyvän aikuisillekin.)

Älkää ruvetko haastamaan sodan tunnemuistojen todellisuutta. Tunteet ovat tosia ja vaikuttavat.

• Anonyymi

Ne on jo varmaan kaikki kuollu, joka sodan on kokenu. Mä muistan yhen, joka opetti mulle kirvestaidon perusteet. Niin se oli sotaveteraani, mutta se oli vuosi 90, että siitä on aikaa. Ei niitä enää elossa oo. Paitsi joo. Onhan meillä euroopassakin sodittu. Mulla oli töissä kosovolainen, ja se kerto siitä sodasta ja serkku oli just kosovossa turvaamassa rauhaa. Ja ei ne Kosovalaiset pahaa suomen turvaajista tykänny. Ja nyt soditaan taas. Ja mun mielestä tää juttu pitäis räjäyttää kerralla. Nyt meillä on riski kymmenien vuosien sodasta, mutta jos pamautetaan kerralla, niin on vuodessa ohi. Vaikka siitä tulee kyllä sellanen palanu vyöhyke läpi euroopan. Muta ne jotkaa selvii hengissä, niin on parempi tulevaisuus jossakin lämpimässä etelässä.

• Anonyymi

Ne, jotka ovat olleet sotimassa ovat kuolleet, mutta heidän sota-aikana eläneitä lapsiaan on elossa eli nykyisiä vanhuksia.

• Anonyymi

Riihimäelläkin on sankarihaustausmaa. On yhteisiä muistotilanteita ja haudoilla käydään.

Sota-ajan lapset ja suuret ikäluokat, ja myöhemmätkin ovat eläneet perheissä ja suvuissa, joissa on rintamalla kuolleita ja vammautuneita.

Psyykkisesti kärsineet/vammautuneet on sivuutettu. Kaikki ovat joutuneet elämään muistot/traumat sisimmässään.

Nyt meidän vanhuksilla muutenkin vanhat asiat nousee mieleen,

• Anonyymi

KARJALAN EVAKOT - UKRAINAN PAKOLAISET

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1006
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      298
      893
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe