Se on terapeuttista monille ihmisille, kun voi keskittyä omien ongelmien sijasta enemmän yhteisiin ongelmiin. Lisäksi on helpompi tuntea kuuluvansa ryhmään kriisien aikana.
Ns. normaaleina aikoinahan ihmiset toimivat yksilökeskeisesti ja kaikki mitataan yksilöllisen onnistumisen kautta. Jos olet ns. luuseri, niin normaalit ajat eivät silloin tuota onnellisuutta.
Sitten kun jokin yhteinen katastrofi kohtaa koko yhteiskuntaa, niin kaikki ovat tavallaan samassa veneessä ja jokainen on tavallaan tarpeellinen yhteisessä taistelussa. Se jos mikä on sosialismia korkeammassa merkityksessä.
Monet ihmiset luultavasti alitajuisesti nauttii näistä jatkuvista kriiseistä (korona, Ukraina jne.)
23
<50
Vastaukset
Ei ainakaan mulle ole terapeuttista, tulee vaan luonnostaan nämä pohdinnat mitkä esim. sotaan liittyy. Olen silti enemmän kiinnostunut pohtimaan näitä sotaan liittyviä seikkoja, kun koronaa ja räkärättejä. Tai salaliittoteorioita mikrosiruineen rokotteessa.
Ehkä se on geeneissä.- Anonyymi
Itsestäsi puhut?
- Anonyymi
Ikävä kyllä saatat hyvinkin olla oikeassa. Tein aloituksen, jossa kerroin, että yli puolet suomalaisista kannattaa nyt Nato- jäsenyyttä, mutta se katosi.
- Anonyymi
Kyllä varmasti venäjän kenraalitkin tietävät että eivät paina jotain ydinase-nappia vaikka Putin määräisi koska ei olisi mitään järkeä ;D
Onhan mulla omat motiivini tähän pieneen vahingoniloon, joka ei kylläkään kohdistu yhteenkään ukrainalaiseen, venäläiseen tai koronan takia menetettyyn ihmishenkeen.
Kun meni puolisen miljoonaa oletettua perintöä ohi suun ilman omaa syytä, perheemme sosioekonominen asema mihin lapsena ehti vähän jo tottuakin tuli mennen tullen alas, koko kouluajan kiusattiin, sittemmin naiset pääsääntöisesti kohdelleet melko lailla huonosti, tai jos eivät kaikki yksilöt, niin valtamedioiden feministiset mielipiteet kylläkin. Ja äärisekoomuslaiset jutut. Ei jonkun Volvon viitoskoneen irroittamisen, tai puusavotan jälkeen voisi vähempää kiinnostaa jotkut 10 vinkkiä parempaan polysuhteeseen, osakesijoittamiseen tai sähköauton valintaan, vaan valmiiksi tehty iltapala ja emotionaalista läheisyyttä tavalliselta heteronaiselta.
Tai jos on paniikkihäiriön takia jääneet laivaristeilyt ja lomamatkat käytännössä tekemättä, ja baarikerrat voi laskea yhden käden sormin /vuosikymmen, niin mä kyllä olin todella tiukkojen koronarajoitusten kannattaja. Kun suositut eivät hetkeen päässeet salille tai kanarianlomalle, niin voivoi sitä ahdistuksen määrää, joka silti oli pelkkä pintaraapaisu siitä mitä oikeasti yksinäiset ihmiset voivat kokea pitkiäkin aikoja ilman pandemiaakaan.
Sitä en kylläkään käsitä, miksi olen palstallakin toistuvasti saanut kauhean viharyöpyn osakseni, kun olen kertonut näistä voimaannuttavista fiiliksistäni. Enhän mä tässä ole kirjaimellisesti tehnyt yhtään mitään, ja pitäähän länsimaisessa demokratiassamme sentään olla sanan- ja ajatuksenvapaus, edes tällaisella palstalla jos ei muuten. Esim. tapaus Räsänen.
Eikö se parempi ole, että naureskelen kaiken maailman sointuirmelien sijoitussalkkujen sulamiselle lännen omien pakotteiden myötä, tai vaikkapa huoltoasemayrittäjien vaikeuksille, täältä koneeni tai puhelimeni äärestä jonkinlaiseen Dr. Neo Cortex -tyyliin kuin olisin mikään tappelupukari tai vandaali oikeasti 🙄 En mä tässä ole mitään equalizer vaan maailma tekee sen mun (ja samalla tavalla ajattelevien) puolesta näköjään ihan itsestään 😁- Anonyymi
Jos on oma lehmä ojassa
Rupee kiinnostamaan - Anonyymi
Paitsi että on ne koronarajoitukset tainneet pääasiassa iskeä niihin yksinäisiin, jotka ei niiden rajoitusten takia ole saaneet mahdollisuuksia nousta pois sieltä yksinäisyysloukusta. Ekstrovertit, suositut ja verkostoituneet ihmiset luultavasti löytävät toisensa rajoituksista huolimatta.
Anonyymi kirjoitti:
Jos on oma lehmä ojassa
Rupee kiinnostamaanTottahan se on, eihän korona pahiten osunut omaan toimialaani, niin helppo täältä oli nauraa rajoituksille ja nauttia niistä. Ja voin vain kuvitella, tai oikeastaan en edes halua kuvitella, sitä inhimillisen kärsimyksen määrää Ukrainassa, niin täältä lämpimältä kotisohvalta on helppoa laukoa mielipiteitä. Onhan se vähän typerää, mutta ei silti konkreettisesti väärin ketään kohtaan.
Ja tässä pitää mun osata nähdä myös isompikin kuva. En oo paljoa pitänyt meteliä palstalla tästä, mutta hiljattain tuli päätös saikun jatkosta niin että 300 päivää tulee täyteen, ja katsotaan mitä sitten. Aika lohdutonta luettavaa ollut lausunnot itsestäni tähänkin asti, mutta ei nykyiset uutiset ja niiden "vaikutukset" kokonaisvaltaiseen vointiini ainakaan yhtään haitaksi ole. Trust El Plan.
Mä olen tästä ennenkin sanonut, että en ole kovinkaan kulutuskeskeinen ihminen, arvoni esim sisäpoliittisissa asioissa ei ole mitään kovia tai oikeistoliberaaleja, en oikeassa elämässä tietenkään naura tuttujen ihmisten vastoinkäymisille jne. mutta harva kommentoija todennäköisesti on pudonnut kovaa ja korkealta ilman omaa syytä. Joko syntynyt ja pysynyt keskiluokkaisena, tai on ollut jo lähtökohtaisesti pienituloinen ja aikuisiällä mun kanssa suunnilleen samassa sosioekonomisessa asemassa. Sattuu paljon vähemmän.
Varsinkin jos ei ole yhtäkkiä vedettyä mattoa alta, mihin kykenee mies, josta olen joskus jopa (läpällä ja selväjärkisenä) miettinyt että jos olisi isäni. Samanikäinenkin käsittääkseni kuin mystinen fiiattimies joka petti vaimoaan äitini kanssa aikoinaan. Miettinyt että lapsuudessani olisi opettanut joukkuelajien kuten lätkän saloja, opettanut pitänyt paremmin puolia ja olemaan kovempi koulussa, onnistumisen hetkellä olisi lyönyt nyrkillä olkapäähän ja sanonut venäjäksi jotain kannustavaa minkä olisin ymmärtänyt jne. No, onneksi on ikinuori Bro Alonso fanitettavana kun Isä Putin on aika lailla menetetty tapaus.Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että on ne koronarajoitukset tainneet pääasiassa iskeä niihin yksinäisiin, jotka ei niiden rajoitusten takia ole saaneet mahdollisuuksia nousta pois sieltä yksinäisyysloukusta. Ekstrovertit, suositut ja verkostoituneet ihmiset luultavasti löytävät toisensa rajoituksista huolimatta.
Voit olla ihan oikeassa, eihän munkaan sosiaalinen elämä ainakaan yhtään ole vilkastunut korona-aikana, ja pakko myöntää että itselläni on ollut välillä henkisesti vaikeaa päästää irti rajoituksista ja suunnata koronan osalta normaalimpaa arkea kohti. Ja sitten oli tosiaan nämä maskittomat futisturistit, laskettelukeskuslomailijat, baarikärpäset, ulkomaanmatkailijat sun muut, joiden tekemisiä ei vahvat suositukset todennäköisesti rajoittaneet mitenkään.
Toisaalta, korona-aika kylläkin on herättänyt paljon keskustelua yksinäisyydestä mediassa. Alkuun vanhusten, ja nyttemmin lähinnä opiskelijoiden yksinäisyydestä, kukapa tän ikäisen sinkkumiehen tilanteesta välittää, mutta kuitenkin. Tää on jo ihan hyvä alku.
Mitä tulee Ukrainan kriisiin, sen jopa mahdolliseen laajenemiseen, ja vähintäänkin sen heijastusvaikutuksiin esim. talouteen yms. liittyen, niin en mä ainakaan aio tuntea mitään kollektiivista valkoisen heteromiehen taakkaa tai syyllisyyttä asiasta, jos vaikka oma markkina-arvoni jostain syystä hitusen nousisikin nykyisestä. Kun on ihan oikeita ongelmia, eikä mitään keinotekoisia hömpötyksiä kuten homoja syrjiviä liikennemerkkejä, niin tavallinen mun ikäinen omistusasunnossa asuva mies voi näyttäytyä jopa aiempaa paremmassa valossa. Ukrainalaisten sotaleskien vetäminen tähän keskusteluun olisi aika makaaberia, ja faktahan on että valtaosalle pakolaisista mun kaltaiseen suomalaiseen mieheen tutustuminen olisi joka tapauksessa melkoinen downsteppi elintasossa, mitä tulee tilanteeseen kotimaassa ennen Venäjän aloittamaa hyökkäystä. Joten ei siitä sen enempää, tärkeintä heille on nyt koittaa pysyä elossa tai päästä pakenemaan maasta.- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Tottahan se on, eihän korona pahiten osunut omaan toimialaani, niin helppo täältä oli nauraa rajoituksille ja nauttia niistä. Ja voin vain kuvitella, tai oikeastaan en edes halua kuvitella, sitä inhimillisen kärsimyksen määrää Ukrainassa, niin täältä lämpimältä kotisohvalta on helppoa laukoa mielipiteitä. Onhan se vähän typerää, mutta ei silti konkreettisesti väärin ketään kohtaan.
Ja tässä pitää mun osata nähdä myös isompikin kuva. En oo paljoa pitänyt meteliä palstalla tästä, mutta hiljattain tuli päätös saikun jatkosta niin että 300 päivää tulee täyteen, ja katsotaan mitä sitten. Aika lohdutonta luettavaa ollut lausunnot itsestäni tähänkin asti, mutta ei nykyiset uutiset ja niiden "vaikutukset" kokonaisvaltaiseen vointiini ainakaan yhtään haitaksi ole. Trust El Plan.
Mä olen tästä ennenkin sanonut, että en ole kovinkaan kulutuskeskeinen ihminen, arvoni esim sisäpoliittisissa asioissa ei ole mitään kovia tai oikeistoliberaaleja, en oikeassa elämässä tietenkään naura tuttujen ihmisten vastoinkäymisille jne. mutta harva kommentoija todennäköisesti on pudonnut kovaa ja korkealta ilman omaa syytä. Joko syntynyt ja pysynyt keskiluokkaisena, tai on ollut jo lähtökohtaisesti pienituloinen ja aikuisiällä mun kanssa suunnilleen samassa sosioekonomisessa asemassa. Sattuu paljon vähemmän.
Varsinkin jos ei ole yhtäkkiä vedettyä mattoa alta, mihin kykenee mies, josta olen joskus jopa (läpällä ja selväjärkisenä) miettinyt että jos olisi isäni. Samanikäinenkin käsittääkseni kuin mystinen fiiattimies joka petti vaimoaan äitini kanssa aikoinaan. Miettinyt että lapsuudessani olisi opettanut joukkuelajien kuten lätkän saloja, opettanut pitänyt paremmin puolia ja olemaan kovempi koulussa, onnistumisen hetkellä olisi lyönyt nyrkillä olkapäähän ja sanonut venäjäksi jotain kannustavaa minkä olisin ymmärtänyt jne. No, onneksi on ikinuori Bro Alonso fanitettavana kun Isä Putin on aika lailla menetetty tapaus.Minkä takia sä saikulla olet?
Anonyymi kirjoitti:
Minkä takia sä saikulla olet?
Työuupumuksen takia, mutta vaikea sanoa onko se juurisyy juuri työasioissa vai vaikuttiko muut asiat vointiini niin paljon ettei työt kulkeneet. Olihan siinä äitini aivosyöpä ja omaishoitajuus yli 4 vuoden ajan, oma haimatulehdus ja liki parin viikon sairaalareissu kuukausi hänen hautajaisten jälkeen, kaikkien tunteiden kohtaaminen suurimman osan ajasta selvinpäin kun tuli ryypättyä monta vuotta päivittäin ja paljon jne. Sitten korona-aika, yksinäisyys yms. ja tietenkin syntymälahjana asperger.
- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Työuupumuksen takia, mutta vaikea sanoa onko se juurisyy juuri työasioissa vai vaikuttiko muut asiat vointiini niin paljon ettei työt kulkeneet. Olihan siinä äitini aivosyöpä ja omaishoitajuus yli 4 vuoden ajan, oma haimatulehdus ja liki parin viikon sairaalareissu kuukausi hänen hautajaisten jälkeen, kaikkien tunteiden kohtaaminen suurimman osan ajasta selvinpäin kun tuli ryypättyä monta vuotta päivittäin ja paljon jne. Sitten korona-aika, yksinäisyys yms. ja tietenkin syntymälahjana asperger.
Etkös sä ollut jo viime kesänä saikulla?
Anonyymi kirjoitti:
Etkös sä ollut jo viime kesänä saikulla?
Kyllä, viime kesästä alkaen. Syksyllä tein syyskuusta jouluviikolle asti töitä, mutta firman kautta tulleet tulot vaikuttivat sairauspäivärahan määrään osaltaan, vai tuliko niistä jotain omavastuupäiviä. Yritykseni on alunperinkin luokiteltu sivutoimiseksi, niin se helpottaa valtavasti asiointia esim. kelan kanssa. En edelleenkään ole laittanut, tai laittamassa lappua luukulle, vaan kerään tässä voimia raskaiden viime vuosien jälkeen, jotta olisin jälleen mahdollisimman hyvä versio itsestäni sitten kun taas jatkan asiakaspalvelutyötä aktiivisesti, eli laitan ilmoitukset nettiin ja työnumeron päälle. Mä uskon, että mun nuoruusvuosien kaikkein parhaimmat kaupat on vasta edessäpäin. Kohta alkaa olla TSI-koneella ja/tai DSG-lootalla olleet VAG-konsernin tuotteet sellaisia, että niitä aletaan ujuttamaan mulle, ja kysyntää palikoille taatusti on.
- Anonyymi
Mä valitan aina ja nyt tuli uus valituksen aihe lisää. Sen olen oppinut, että valittaminen ei ole mennyt hukkaan kun tulee aina uusia asioita mistä valittaa. Nyt olen valittanut kaikille sotaa ja tulevaa sotaa. Koronasta valittamisen lopetin, kun korona loppui sodan alettua.
- Anonyymi
Oletko tyhmä? Kukaan ei nauti kriiseistä.
- Anonyymi
Ainut hyvä asia mikä tästäkin voi seurata on että nämä pullamössöt joutuvat oikeasti aikuistumaan.
Enemmän kyllä nautin Pekingin talviolympialaisten uutisoinnista kuin jatkuvasta koronauutisoinnista. Ukrainan ja Venäjän tilanteesta luen kyllä välillä uutisia, mutta en vello tilanteessa jatkuvasti, vaan ajattelen välillä muutakin. Ihan jo oman mielenterveyden kannalta ihmisten olisi välillä hyvä keskittyä muuhunkin kuin vain negatiivisten uutisten parissa pyörimiseen. Toki Ukrainan kriisi aiheena kiinnostaa minua sen ajankohtaisuuden vuoksi ja olen hieman komentoinut aihetta, esim. venäläisten tuotteiden boikotointia, mutta nykyään kun uutiset leviää eetteriin läjes salamannopeasti, niin jatkuvasti tulee kaikenlaisia uutisaiheita ja uutta kommentoitavaa. Pysy siinä sitten pesrässä.
Tänäänkin on aurinkoinen päivä ja kevättä kohti mennään. Yritetään iloita siitä kaikista negatiivisista uutisista huolimatta.Mä olen korona-asiat jo melkeinpä unohtanut, ja nyt kun on ollut todella nättejä päiviä, joita olen hyödyntänyt ulkohommissa, niin ei ole tullut oltua koko aikaa uutisten tai palstan äärellä. Tekee ihan hyvääkin. Enkä mä nyt osaa samanlaista tilannetta suoranaisesti kuvitella Suomeen kuin Ukrainaan, vaikka varmasti tulee näkymään hinnoissa ja mahdollisesti myös turvallisuuspoliittisen ilmapiirin kiristymisenä Itämerellä jollain tavalla.
Kuten tossa ylempänä kirjoitinkin, niin itselleni suurin järkytys oli Putinin suoranainen tyhmyys, ja se miten aiemmasta "ihailustani" putosi pohja pois alta käytännössä yhdessä yössä, tai viimeistään meni tajuntaan alle viikossa 🙄 Ovela, sääntöjä harmaalle alueelle venyttävä, itsevarma, autoritäärinen naapurin nallekarhu muuttui käytännössä teurastajaksi joka ampui myös omaan jalkaan oikein kunnolla. Jos noista kalustotappioista, polttoaineen loppumisesta, sotilaiden motivaatiosta / tiedosta miksi edes soditaan jne. kun lukee eri alustoilta, niin onhan toi nyt tähän mennessä kauniisti sanottuna aika lailla.. sössitty 🤦♂️
Tuleepahan tämäkin nimi kirjoitettua ekan kerran elämässäni itse, enkä esimerkiksi copypastaa Googleen, mutta juu kyllä Aleksei Navalnyi on ollut oikeassa pitkään.
Hullun miehen taktiikka on monessa asiassa erittäinkin toimiva keino, ihan jo omasta puolestani voin sanoa 😁 Ja Venäjän tähänastinen kiilan lyöminen lännen sisäisiin rakoihin. Mutta se onkin huonompi juttu jos Putin on itse alkanut uskomaan vähän liikaakin omia juttujaan ja ympärillä pyörinyt pitkään jees-miehiä, jotka ei välttämättä ole välittäneet realistista kuvaa esim. Ukrainalaisten asenteesta ja maanpuolustustahdosta ennen hyökkäyspäätöstä. 🙄
No samapa tuo, todennäköisesti moni muukin on ollut hieman sinisilmäinen, vaikkakaan harva arvostanut samalla tavalla kuin mä aiemmin. Kääntyihän Trumpinkin takki melko lailla. Putiniin verrattuna se sentään on kunnon populisti ja kauppias, eikä seiso häviäjien kanssa samalla puolella. Maailma ja tilanteet elää.
- Anonyymi
Juurikin nauttii sitten toisten pahasta olosa ja nauraa päälle :D
- Anonyymi
Entä jos menet nukkumaan uniukon luokse ja heräät kutittavaan jutuun kuin joku arvaustytön joku arvaus ja ajaelmana vastaus mielessä..... hedräää kutitteluun ajatuksissaan, kuin joku arvaustyttö kutittelisi.
- Anonyymi
Huvittavuuksien maailmankaikkeus, sitten; jos näkee unia ja herää unessa että joku arvaustyttö kutittelemassa, pomppaa pystyy, eli herää hassusta unesta sitten,
Suurin arvaus voisi olla: minkä takia nolls ei ole nolla? - Anonyymi
Kummittava mörinä-muiikki voisi olla joku: Arvaustyttö Kutittelee.
- Anonyymi
Uusin kauhuelokuva voisi olla: Avaruus-arvaus-tytön Suurimmat Mutterit.
noniin jos itseäni niin todellakin oin herätä nukkumastakin joihinkin hassuihin tyttöjen kanssa juttuihin... niimpä :D
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 405615
Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.2234571Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️364524Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?734330Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k264302Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem1603795- 963192
Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.233065Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!273062Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun
Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill102160