Perintövero ja maksukyvyttömyys

Anonyymi

Pamahti 20,000e perintövero lappu postiluukkuun. Pitkäaikaistyöttömänä eläkkeelle pääsyä odotellen. Miten tämmöisissä tapauksissa toimitaan? Antaako ne perintöveron lykkäystä vuosittain tarkamastamalla onko maksukykyä vai onko mahdollista välttyä kokonaan perintöveron maksulta? En mielelläni soittaisi noihin kalliisiin palvelunumeroihin verottajalle jossa joutuu vielä jonottamaan. Voisin mielummin tehdä kirjallisen selvityksen. Kaikki tieto tervetullutta!

Kiitos jo etukäteen!

15

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et ole siis saanut perintöä vai oletko? Ainakaan perinnönjakoa ei siis ole tehty tai omaisuuttasi perintöosaasi perintöosaasi, olet saanut vain laskun. Usein omaisuutta joutuu realisoimaan, jotta veron voisi maksaa.

      Jos olet saanut perintöveroa maksettavaksi 20 000€ edestä, olet myös saanut vähintään 100 000€ edestä perintöä tai jopa lähes 200 000 € perinnön.

      Onneksi olkoon, et ole enää köyhä, jos sellaista olet joskus ollut.

      --

      Verohallinto voi lykätä perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisen määräajaksi kuolinpesän osakkaan tai lahjansaajan ennen verotuksen toimittamista tekemästä hakemuksesta. Verotus on kuitenkin toimitettava 10 vuoden kuluessa verovuoden päättymisestä. Perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisen lykkääminen on Verohallinnon harkinnassa. Perintö- ja lahjaverolaissa ei säädetä, millä perusteilla perintö- ja lahjaverotuksen toimittamista voidaan lykätä. Lähtökohtaisesti syyn on oltava sellainen, että perintö- tai lahjaverotusta ei voida toimittaa ilman puuttuvaa seikkaa.

      Perintö- tai lahjaverotuksen toimittamista ei lykätä ainoastaan veronmaksun lykkäämiseksi, mutta Verohallinto hakemuksesta suostua maksujärjestelyyn tai ääritilanteessa jopa vapauttaa verosta kokonaan tai osittain.

      Mikäli et pysty maksamaan perintöveroa ajallaan, kannattaa hakea maksujärjestelyä OmaVerossa.

      • Anonyymi

        "Perintö- tai lahjaverotuksen toimittamista ei lykätä ainoastaan veronmaksun lykkäämiseksi, mutta Verohallinto hakemuksesta suostua maksujärjestelyyn tai ääritilanteessa jopa vapauttaa verosta kokonaan tai osittain."

        Veronmaksua ei siis lykätä, jos asiat ovat muuten selvät.

        "Mikäli et pysty maksamaan perintöveroa ajallaan, kannattaa hakea maksujärjestelyä OmaVerossa."

        Maksujärjestelyt ovat vain hidaste, tuskin enempää lisäaikaa saa kuin 6 - 12 kk.


    • Anonyymi

      Perinnönjako on tehty ja asun jo perimässäni asunnossa. En haluaisi myydä asuntoa ja muuttaa muualle vain sen takia että pitäisi verot maksaa. Mutta pankista ei saa lainaa ilman tuloja ja näillä tuloilla en pysty lyhentämään pankkilainaa penniäkään. Sen verran tiukkaa on työttömän arki vanhalla miehellä. Ainakin siis lykkäystä näyttäisi tulevan mikä on tietenkin helpotus kun stressitasot nousi kattoon laskun nähtyäni.

    • Anonyymi

      lykkäystä et saa kun asunto on realisoitavissa.sulla ei ole vaihtoehtoa,joko myyt asunnon tai sitten perintövero menee ulosottoon ja sitten lähtee kämppä alta.pankista ehkä saat lainaa asuntoa vastaan.

      • Anonyymi

        Pitkäaikaistyöttömömänä ei ihan helpolla voi neutella lykkäyksiä. Pitäisi olla näköpiirissä miten ja milloin maksaa eikä vain katsotaan nyt.

        Jos mä olisin tuossa (rahallisesti mukavassa) tilanteessa, laittaisin asunnon ilman muuta myyntiin ja sitä myöten verot maksuun sekä sitten loput käyttää pikkuhiljaa omaksi iloksi.
        Seiniin ja tavaroihin varsinkaan ei pitäisi koskaan ihastua niin paljon, että niistä kehittää ylitsepääsemättömän ongelman - ei ainakaan mitään maksuhäiriömerkintöjä! Aloittaja voisi vaikka yrittäjän ostajan kanssa sopia, että jää vuokralle ettei tarvi alkaa muuttohommiin.

        Terveys ja sosiaaliset suhteet sekä yhteiskunnallinen ja muu vaikuttaminen paljon tärkeämpää eikä tavarat, mutta niin sitä vaan jotkut (jopa keharit tai melkein) pullistelee tavaroilla mitä ei olla itse edes tienattu, ärsyttävää!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäaikaistyöttömömänä ei ihan helpolla voi neutella lykkäyksiä. Pitäisi olla näköpiirissä miten ja milloin maksaa eikä vain katsotaan nyt.

        Jos mä olisin tuossa (rahallisesti mukavassa) tilanteessa, laittaisin asunnon ilman muuta myyntiin ja sitä myöten verot maksuun sekä sitten loput käyttää pikkuhiljaa omaksi iloksi.
        Seiniin ja tavaroihin varsinkaan ei pitäisi koskaan ihastua niin paljon, että niistä kehittää ylitsepääsemättömän ongelman - ei ainakaan mitään maksuhäiriömerkintöjä! Aloittaja voisi vaikka yrittäjän ostajan kanssa sopia, että jää vuokralle ettei tarvi alkaa muuttohommiin.

        Terveys ja sosiaaliset suhteet sekä yhteiskunnallinen ja muu vaikuttaminen paljon tärkeämpää eikä tavarat, mutta niin sitä vaan jotkut (jopa keharit tai melkein) pullistelee tavaroilla mitä ei olla itse edes tienattu, ärsyttävää!

        lajijasuris

        Sen verran tarkennan, että mikäli rakennus on uniikki tai pitkä sukuomistus, sitten myyntiä miettisin enemmän. Sen sijaan betonikuution kyseessä ollen on minusta ihan sama vaikka myisikin - ja onhan useimmiten jo ennen sitä perintöäkin jossain jo asuttu.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      """Jos olet saanut perintöveroa maksettavaksi 20 000€ edestä, olet myös saanut vähintään 100 000€ edestä perintöä tai jopa lähes 200 000 € perinnön.

      Onneksi olkoon, et ole enää köyhä, jos sellaista olet joskus ollut."""

      Kyllä minä ilolla ottaisin vastaan vaikka 200 000 euron potin, josta joutuu maksamaan vain 20 000 euroa. Ilmaista rahaa 180 000 euroa, suru kenties pois lukien, se on hyvä hyötysuhde, mutta milloinkas ihminen olisi tyytyväinen? Ei koskaan.

      Ja mahdotontahan mitään on myydä, jos niissä on niin paljon tunnearvoa, kuten talon seinät.

      • Anonyymi

        Jaa että talon seinillä tunnearvoa? Ei koske tätä nyt mutta muuta tuolla tunnearvolla yritetään surutta rahastaa. Yks jos toinenkin parkuja on jaon jälkeen myynyt omaisuutta!

        Kyllä täytyy päässä vähän viirata ellei sitten perittävä ole itse rakentanut. On olemassa joku diagnoosi missä ihminen ei kykene muodostaan tunteita ihmisiä kohtaan mutta kaikkeen materiaan kyllä. Ja sitten tunnearvo vs. maksamattomat verot korkoa kasvamassa maksuhäiriöt ja muuta haittaa ⏩ Elämässä nyt vaan on joskus juttuja mitkä ei omien fiilisten mukaan mene, ja normaakin tunne-elämän omaava tämän ymmärtää.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että talon seinillä tunnearvoa? Ei koske tätä nyt mutta muuta tuolla tunnearvolla yritetään surutta rahastaa. Yks jos toinenkin parkuja on jaon jälkeen myynyt omaisuutta!

        Kyllä täytyy päässä vähän viirata ellei sitten perittävä ole itse rakentanut. On olemassa joku diagnoosi missä ihminen ei kykene muodostaan tunteita ihmisiä kohtaan mutta kaikkeen materiaan kyllä. Ja sitten tunnearvo vs. maksamattomat verot korkoa kasvamassa maksuhäiriöt ja muuta haittaa ⏩ Elämässä nyt vaan on joskus juttuja mitkä ei omien fiilisten mukaan mene, ja normaakin tunne-elämän omaava tämän ymmärtää.

        lajijasuris

        No tuntuu siltä että AP on kiintynyt lähes ilmaiseksi saamansa asunnon seiniin. En tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuntuu siltä että AP on kiintynyt lähes ilmaiseksi saamansa asunnon seiniin. En tiedä.

        Tiedän tän tyypin. Koko juttu alusta alkaen pelkkää juttuhuttua. Ankee lapsuuden aika tota teettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän tän tyypin. Koko juttu alusta alkaen pelkkää juttuhuttua. Ankee lapsuuden aika tota teettää.

        Jostain olen lukenut, että jos lapsena on liikaa pahaa mieltä lohdutettu tavaroilla eli leluilla ym. niin voi syntyä ylenpalttinen kiintymyys materiaan. Kaipa siitä voi pioskin oppia. Mä tunne itse hyvin yhden vanhemman ihmisen, jolla on ihan kivasti kaikkea kiinteää omaisuutta eikä mistään voi luopua. Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin aika paljon on perittyä ja se on avittanut. Ei ollut lapsena sen ajan mittapuun mukaan köyhistä oloista. Heikosti sietää elämän epävarmuuksia ja negatiivia muutoksia eikä myöskään mistään voi luopua. Ollut suhteellisen terve, mutta tosin on eräs hyviin negatiivinen tapahtuma perheessä. Mulla ollut paljon vaikeampi elämä eikä mulla ole noin vaikeaa rahan ja omaisuuden kanssa - no ei ensinkään ole - enkä myöskään ylenpalttisesti valita ihan mistä tahansa asiasta, vaikka olisi epämukavaa tai mene kaikkeen tunne edellä.

        Mut se on jo vähän sairasta nillittää muutaman euron puhelinkuluista tuossa tilanteessa enkä mä oikeun käsitä miten joku voi edes kuvitella verottajalta saavan loputtomasti lykkäystä saatikka maksuvapautta, kun maksukykyä on.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Myyt jotain saamaasi omaisuutta,että saat perintöveron maksettua.
      Ei kannata järtää maksamatra,maksuaikaa voit toki pyytää että saat myytyä jotain.
      Jos voudille menee perintövero,vouti voi laittaa perimäsi paikan myyntiin että saa veron tilitettyä. Ja silloin maksatvielä korkoineen,ja kaikkine käsittelykuluineen.
      Sinullahan on omaisuutta,ilmeisesti et ole oikein tuota käsittänyt. Ei ihan tyhjästä verottaja laita parinkymmenen tonnin perintöverolappua.
      Sinulla on ilmeisesti maatakin eikä vain talo.

    • Anonyymi

      "Miten tämmöisissä tapauksissa toimitaan?"

      Maksetaan perintövero!

      • Anonyymi

        ihmetyttää, jos joku ei mukamas tiedä jo siinä vaiheessa, kun on tiedossa että yleensä saa jotakin perintöä, niin ainahan perintöihin kuuluu perintövero.
        sen nyt tietää "AkuAnkkakin".


    • Anonyymi

      Aika iso perintö,myy pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe