Pitääsvaihtaa LTO uuteen mutta mikä on hyvä?

Anonyymi

On parma air ja mallia en edes muista liekkö edes näkyvissä. Ainakin 20v on täyttynyt koneelle . Suodattimia vaihtelen 2 kertaa vuodessa ja syksyllä pesen aluminikennon joka ei siis liiku mitenkään vaan on lämmönvaihdin ristivirta lienee oikea nimitys. Moottorit hurisee jo kuuluvasti mutta toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Minkä ihmeen sitä nyt vaihtaisi samoille sijoille? Jälkilämmitys on sähkö kiemura vastus joka ei ole koskaan ollut päällä,minähän en sähkö tuhlaa eikä ol ekyllä missään olosuhteessa tullut edes mielen mihin sitä tarvitaankaan edes. Mutta minkä hiton koneen sitä laittaa nyt siihen? Pitäs olla parempi hyötysuhde tietysti! Kait ne on kehittyneet ? JÄRKI korostan järki ehdotuksia ja vain kone vaihto mihinkään putki ihme jumppaan en lähden vaan perus kone mutta parempi hyötysuhde ei yhtään tietkone hallintaa kun semmoista ei tartte se on vain ilmanvaihto kone lämmön talteen otolla jota katson 6kk välein ja muut ajat se vain on ja toimii. Piste.

7

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä koske toimivaan laitteeseen. Jos moottorien laakerit jyrisee, niin pelkät laakeritkin saa vaihdettua. Vanhoissa ristivirtakennoissa talyeenotto luokkaa 60% ja uusissa, useinmiten pyöriväkennoisissa n.80%. Kuulostaa paljolta, mutta investointikin maksaa. Lisäksi uusiin ympätty kaikenmaailman hilavitkuttimia, jotka menee rikki ja taas kätdään lompakolla.

    • Anonyymi

      Jos haluaa pitkäikäisen ja huolettoman IV-koneen, niin peruskone mahdollisimman vähällä elektroniikalla ja risti- tai vastavirtakennolla. Ja jälkilämmitys sähkövastuksella. Näissä ei ole muuta kuluvaa osaa kuin puhaltimien laakerit, mutta laadukkaissa puhaltimissa (esim. ebmpapst) nekin kestävät helposti jopa yli 20 vuotta.

      Se mitä kannattaa ehdottomasti välttää on kaikki liikkuvat mekaaniset osat, kuten esim. moottoripellit ja pyörivä kenno. Jos siis pitkä kestoikä ja huolettomuus on ensisijainen valintakriteeri.

      Vastavirtakennolla on parempi hyötysuhde kuin ristivirtakennolla, mutta se on alttiimpi jäätymiselle ja jäätymiseneston myötä voi koneessa olla noita epäluotettavia moottoripeltejä yms. Paras jäätymisenesto olisi esilämmitys sähkövastuksella.

      InsinööriX

      • Anonyymi

        Minulla on ristivirtakennolla varustettu kone vuodelta 1985. Korjauksia ei ole ollut, kerran olen putsannut puhaltimien siivekkeet. Poistopuolella oli kertymää. Laakerit ovat kunnossa.


    • Anonyymi

      Paras vaihtaa koko laite, ei pelkän LTO:n (lämmöntalteenoton) vaihtamisessa ole mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Ei sitä LTO:ta mihinkään vaihdella, kun tehokkaammat (kiekko ja vastavirta) ovat paljon kookkaampia.

        Energiansäästöllä uutta konetta ei saa perusteltua. Joten vaihtoon vasta, kun alkaa laite hajoamaan käsiin. Vanhaan koneeseen voi ja pitää uusia puhaltimet, Ne ovat kulutustavaraa. Tosin käsistään kätevä voisi tässäkin säästää uusimalla pelkästään puhaltimien laakerit.

        Isommissakin koneissa on tapana, että elinikä on 30-40 vuotta, mutta puhaltimet pitää tänä aikana uusia kertaalleen ja automaation rekkulat ehkä pariinkin kertaan. Hienommissa automaatiosysteemeissä on se vika, ettei edes 10 vuoden takaisiin laitteisiin välttämättä saa varaosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä LTO:ta mihinkään vaihdella, kun tehokkaammat (kiekko ja vastavirta) ovat paljon kookkaampia.

        Energiansäästöllä uutta konetta ei saa perusteltua. Joten vaihtoon vasta, kun alkaa laite hajoamaan käsiin. Vanhaan koneeseen voi ja pitää uusia puhaltimet, Ne ovat kulutustavaraa. Tosin käsistään kätevä voisi tässäkin säästää uusimalla pelkästään puhaltimien laakerit.

        Isommissakin koneissa on tapana, että elinikä on 30-40 vuotta, mutta puhaltimet pitää tänä aikana uusia kertaalleen ja automaation rekkulat ehkä pariinkin kertaan. Hienommissa automaatiosysteemeissä on se vika, ettei edes 10 vuoden takaisiin laitteisiin välttämättä saa varaosia.

        Puhaltimien uusinta on tosi harvinaista, laakerit uusitaan sitten kun ne alkavat pitää kovaa ääntä, ehkä 40 vuoden välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhaltimien uusinta on tosi harvinaista, laakerit uusitaan sitten kun ne alkavat pitää kovaa ääntä, ehkä 40 vuoden välein.

        Puhaltimien uusiminen on normaali ratkaisu. Teetettynä työnä nopein ja halvin. Laakerit ei ole kalliita, mutta jos vaihdosta pitää maksaa....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      118
      3732
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      314
      2642
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2180
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1991
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      11
      1738
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      131
      1245
    7. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      7
      1211
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      96
      1194
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      84
      987
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      52
      962
    Aihe